Vraag voor mensen met PTSS

14-12-2017 22:16 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet sinds een maand of twee dat ik PTSS heb en ben daarvoor onder behandeling bij een psycholoog.
Daar krijg ik EMDR en dat gaat best goed.
Maar nu valt het me de laatste tijd op dat het wel lijkt of alles veel harder binnen komt als anders.
Zo vind ik al snel dat de TV veel te hard staat of dat mensen te hard praten.
Ook kan ik slechter tegen drukte.
Mijn concentratie is echt bagger nu, het gebeurd regelmatig dat iemand me iets vraagt en dat ik dat gewoon echt niet gehoord heb omdat ik afgeleid ben.
Eerst kon ik het prima handelen als mijn man en kinderen alledrie tegelijk iets vroegen en nu kan ik daar zomaar ineens woest om worden (ik houd me wel in hoor).
Zijn er hier mensen met PTSS die dit herkennen?
Ik weet wel dat je op de dagen dat je EMDR hebt moe kunt zijn en hoofdpijn kan hebben en dat dat nog een paar dagen aan kan houden, maar ik vraag me af of anderen ook ineens zo overgevoelig reageren op prikkels.
Alle reacties Link kopieren
Ja dit herken ik wel. Dat kan ook komen door de EMDR inderdaad.

Ik heb voordat ik EMDR ging doen uitgebreide informatie gehad ook over dit soort dingen. Zo werd mij verplicht om minimaal 2 personen op de hoogte te stellen dat ik EMDR deed en welke dagen.
Daarnaast belde mijn therapeut mij de volgende dag op en moest ik na een EMDR sessie minimaal 2 zo rustig mogelijke dagen plannen. Dus ook geen reguliere therapie.

Gelukkig vraag je het hier maar heb je die voorlichting niet gehad dan weet je direct al dat dit echt niet gek is.

Mij heeft het overigens geweldig veel goeds gedaan hopelijk geld dat ook voor jou.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Bij mij op het werk adviseren we de kids en ouders om na EMDR een aantal dagen rust te nemen en niet naar de groep te komen. Dit in verband met de prikkels en onrust
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf heb geen EMDR gehad, maar wel andere traumatherapie. Het gevoelig voor prikkels heb ik altijd wel gehad, maar was na traumatherapie nog meer. Van EMDR kan dat ook nog meer komen.
Over concentratie kan ik op dit moment niet verder ingaan. Bij mij is het niet duidelijk of dit door PTSS komt, omdat ik sterke aanwijzingen van ADD vertoon.

Is het misschien een idee om het aan je behandelaar te vragen? Die heeft er waarschijnlijk een duidelijker antwoord op.
Alle reacties Link kopieren
Na mijn EMDR was ik wel een klein weekje flink van slag. Niet op woorden komen tot alleen maar huilen en niets kunnen verdragen.

Uiteindelijk is het het wel allemaal waard geweest!
Wel PTSS, maar geen EMDR, dit werd mij afgeraden net als regressie therapie wegens te heftig trauma.
Wel cognitieve therapie, daarna merkte ik ook telkens dat ik last had van vermoeidheid en concentratieproblemen.
Alle reacties Link kopieren
Je graaft in jezelf en haalt dingen boven. Wat anders kun je verwachten dan dat je daar een heftige reactie op krijgt.

Wat je ook doet, verwijt het jezelf niet. Het hoort erbij ja, het is logisch, verklaarbaar, begrijpelijk ook. Neem jezelf en je rust die je na een sessie nodig hebt in acht. Het wordt niet voor niets geadviseerd en je helpt jezelf en je gezin het meeste door er echt rekening mee te houden.
Be stronger than your strongest excuse
ik heb na EMDR nog steeds last van drukte, harde geluiden en veel mensen om mij heen. Jammer maar goed mee om te gaan. Wat wel fijn is is dat ik meer in staat ben om naar mijn gevoel te luisteren, meer open sta voor wat enr gaande is in mijn omgeving en daar consequenties aan te verbinden.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de late reactie.
Er was me van te voren wel gezegd dat er “bijwerkingen” waren en ik had er zelf ook al wel iets over gelezen.
Maar dat waren dan vooral klachten als hoofdpijn en vermoeidheid.
Alle andere dingen die ik omschreef had ik ook wel, maar die kwamen vooral door de PTSS en had ik dus al voor de EMDR.
Alleen wat ik zo vreemd vind is dat dat de laatste paar weken best goed ging en nu ineens heb ik er weer zoveel last van.
Begon toevallig wel afgelopen dinsdag en toen had ik wel EMDR.
En normaal als ik EMDR heb gehad kan ik ook mijn rust nemen, maar nu was mijn jongste thuis vanwege de stakingen.
En ook de dagen erna waren wat drukker dan normaal na een sessie.
Misschien dat ik er daarom ineens weer zoveel last van heb.
Wel fijn om te lezen dat mijn klachten normaal zijn en erbij horen.
Dank jullie wel voor jullie reacties.
Ja, dat kan er zeker bij horen omdat er in je hoofd allerlei luikjes naar onderbewuste informatie open gaan en dingen soort van door elkaar geschud worden.. je hoofd heeft tijd nodig om weer even tot rust te komen en zo te lezen was het door een samenloop van omstandigheden ook even minder mogelijk km thuis je rust te pakken.. kijk het even aan en als er nog toekomstige emdr sessies gepland staan, bespreek dan van tevoren even of het wel of niet een handig moment is om dat in te zetten (gezien de omstandigheden van die week, of, kan je de omstandigheden zelf al wat aanpassen aan wat jij na de emdr nodig hebt).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven