Rust vinden in jezelf hoe doe je dat?

29-12-2017 07:46 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een piekeraar, altijd wel geweest.
Maar momenteel gaat het niet goed. Ik ben overspannen bevonden door een arts. De bedoeling is dat ik rust moet gaan ervaren , omdat ik mezelf de hele dag opgejaagd voel , een hart dat voortdurend overslaat. Doodeng !
Het lukt me nog niet. Afleiding probeer ik te vinden , leuke dingen te ondernemen.
Ik vind het behoorlijk lastig met een gezin , een baan en de zorg voor mensen in de omgeving.
Hoe doe jij dat?
Mindfulnes heeft mij enorm geholpen. Mediteren is nooit mijn dingetje geworden (is te statisch) maar hele rustige yoga op geleide van mijn ademhaling helpt mij eigenlijk altijd wel.
Heeft de huisarts je niet doorverwezen naar een psycholoog, en heb je iets van medicijnen gehad? Heb je een goede achterban, staat je man bv klaar om dingen van je over te nemen?

Maar hoe je het doet is de vraag. Ik ben dingen gaan zoeken waarbij ik niet kon piekeren, ik ben bijvoorbeeld gaan haken. En naar buiten gaan, de frisse lucht in. Wandelen of hardlopen. Iets proberen te zoeken wat je leuk vindt, bv lekkere thee uit een verswinkeltje kopen en daar echt voor gaan zitten, bewust die geur opsnuiven, koekje erbij... Misschien thuis een muur een ander kleurtje geven, nieuwe kamerplant erin...

Je laatste zinnen vind ik wel veelzeggend. Je zit zelf helemaal in de knoop, maar maakt je zorgen over je gezin, je baan en de zorg voor mensen in je omgeving. Ik snap die gevoelens, maar het gaat nu om jou, nu heb je zelf even zorg nodig, iemand die er voor je is of die accepteert dat het even niet gaat. Wees er eerlijk over, als mensen niks weten kunnen ze er ook niet voor je zijn.

Ik heb zelf heel veel gehad aan het boek: denk je sterk, van Fred Sterk. En op internet wat gezocht naar ontspannen enz. Maar zonder hulp van mijn huisarts zou ik het niet gekund hebben. Logisch ook, want als je je been breekt kun je dat zelf ook niet oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Ik
Medicijnen zijn helemaal niet in beeld , omdat de huisarts heel goed kon herleiden dat het puur psychisch is. Ik ben ook al een paar keer doorgelicht medisch en er is in het echt niks met mijn hart.

Zeer binnenkort heb ik een afspraak met de bedrijfsarts om eens te kijken hoe en wat verstandig is.
Hulp krijg ik wel hoor zeker van mijn man. Verder ben ik wat bescheiden om het anderen te vragen en vind het vaak ook niet nodig.
binkie wijzigde dit bericht op 10-01-2018 06:53
18.22% gewijzigd
Ik hoor goede verhalen over mindfullness.

Echter pak ik, als ik erg gestresst ben mijn paint by numbers schilderij.
Super duf (vind ik zelf), maar ik word er erg rustig van en kom door het gepiel weer meer tot mijzelf.
Alle reacties Link kopieren
Ga van die truttige dinoen doen. Zoals puzzels van 1000 stukjes, haken, kleuren voor volwassenen en lekker buiten fietsen. Heerlijk!

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Madre schreef:
29-12-2017 08:14
Ik hoor goede verhalen over mindfullness.

Echter pak ik, als ik erg gestresst ben mijn paint by numbers schilderij.
Super duf (vind ik zelf), maar ik word er erg rustig van en kom door het gepiel weer meer tot mijzelf.
Dat deed ik vroeger ook schilderen op nummer als kind. Echt wel leuk toch.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
29-12-2017 08:15
Ga van die truttige dinoen doen. Zoals puzzels van 1000 stukjes, haken, kleuren voor volwassenen en lekker buiten fietsen. Heerlijk!

Sterkte.
Goeie !
binkie schreef:
29-12-2017 08:16
Dat deed ik vroeger ook schilderen op nummer als kind. Echt wel leuk toch.
Zeker leuk, en bij mij werkt het.
Klinkt heel stom maar als ik gestresst ben dan ga ik als een dolle opruimen en schoonmaken. Zo wordt Mn hoofd leeg. En wandelen, uren achter elkaar.

En laat even voor jou zorgen TO? Jij bent nu even niet degene die achter anderen aan moet rennen. Je MAG rusten en niks doen, echt. Sterkte, het komt goed :hug:
Alle reacties Link kopieren
Dat is een levenskunst; een opvatting.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Labalade schreef:
29-12-2017 08:25
Klinkt heel stom maar als ik gestresst ben dan ga ik als een dolle opruimen en schoonmaken. Zo wordt Mn hoofd leeg. En wandelen, uren achter elkaar.

En laat even voor jou zorgen TO? Jij bent nu even niet degene die achter anderen aan moet rennen. Je MAG rusten en niks doen, echt. Sterkte, het komt goed :hug:
Ik wil graag voor me laten zorgen. Maar rusten en niks doen? Ik zou willen dat ik het kon. Momenteel voel ik zo'n onrust in mezelf dat ik de rust niet heb om rustig te zijn. Klinkt ook maf haha.
Ik zit er ook heel erg mee in mijn hoofd wat de bedrijfsarts zal gaan zeggen , wel of niet werken na mijn vakantie.
En als het nee is , dan ga ik gevoelsmatig zo ontzettend "af" . Dab gaan andere mensen het ook weten en dat kan in mijn hoofd niet.
Ik ben nu voortdurend aan het vluchten om maar bezig te zijn. Shoppen, boodschappen, kinderen uit elkaar halen die ruzie zoeken.
binkie schreef:
29-12-2017 08:38
Ik wil graag voor me laten zorgen. Maar rusten en niks doen? Ik zou willen dat ik het kon. Momenteel voel ik zo'n onrust in mezelf dat ik de rust niet heb om rustig te zijn. Klinkt ook maf haha.
Ik zit er ook heel erg mee in mijn hoofd wat de bedrijfsarts zal gaan zeggen , wel of niet werken na mijn vakantie.
En als het nee is , dan ga ik gevoelsmatig zo ontzettend "af" . Dab gaan andere mensen het ook weten en dat kan in mijn hoofd niet.
Ik ben nu voortdurend aan het vluchten om maar bezig te zijn. Shoppen, boodschappen, kinderen uit elkaar halen die ruzie zoeken.
Ach lieverd.. en dit is dus overspannen zijn ;)
Je voelt het nu zo, maar je hoeft je echt niet te schamen! Het is juist heel sterk om te zeggen dat je even niet meer verder kan! Het is sterk om te zeggen dat je hulp nodig hebt. En dat het even niet meer gaat. Goede kans dat anderen het juist heel fijn vinden om even voor jou te zorgen. Want jij zorgt altijd al voor hen.
Echt, haal jezelf niet verder naar beneden. Helemaal niet nodig
Goed op je ademhaling letten kan ook een beetje helpen. Rustig en diep naar je buik ademhalen ipv kort en snel naar je borst.
Alle reacties Link kopieren
Je moet de rust in jezelf het allerbelangrijkste vinden; dan gaat je kompas vanzelf de goede richting opwijzen. Momenteel wil je vermoedelijk andere dingen dan rust hoewel je zegt dat je dat wel wil. Meestal krijg je momenten dat je uitgevochten bent tegen of voor iets omdat het niet haalbaar is. Dan gooi je alle ballast van je af en geniet van alles wat je wel hebt maar niet meer ziet. Dat is die rust dus. Waardering; tevredenheid, acceptatie, gewoon liefde dus.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bij mij helpt fietsen in de buitenlucht heel goed.
Ik raad je aan dit boekje te lezen:
Ik kan voelen/denken wat ik wil. Van René Diekstra.
Zo krijg je inzicht over hoe je 'denken' werkt en zo kun je je piekergedachten tackelen.
Je zult zien dat piekeren (en niet-piekeren) een keuze is van jezelf.
Jij bent immers verantwoordelijk voor jouw gedachten.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Die onrust gaat niet heel snel weg, dus niet even goed ademhalen en je bent er van af. Bij mij heeft het geholpen om veel series en films te kijken. Dat gaf afleiding en ondertussen kon mijn lichaam steeds rustiger worden. Maar dat duurde wel even. Ook dieper ademhalen heeft mij heel erg geholpen, net als yoga. Doe de dingen die hier worden gezegd of die de huisarts zegt, maar verwacht niet meteen resultaat, dat duurt echt even. Sterkte, ik weet hoe naar dat gevoel in je lichaam is, maar het gaat echt weg als je nu als je zelf gaat denken.
Alle reacties Link kopieren
Vaak probeer je met je levenshouding/gedrag iets te fixen wat vroeger misgegaan is en daar ben je dan op gefocust. Dat kan echt hardnekkig zijn: verlangen naar acceptatie, erkenning, overwinning, schoonheid, geld, harmonie, macht, kicks enz. Alles waar je een tekort aan hebt gehad wil je inhalen en dat wordt dan heel begeerlijk. Op de momenten dat je iets daarvan verovert ben je niet tevreden maar wil je er oneindig veel meer van omdat het een bodemloze put is geworden. Je merkt dus dat de strijd je niet vervult maar op een verkeerd spoor houdt. Bijvoorbeeld je wil meer geld, roem, macht, kicks. En dat werkt gewoon niet. Dat kán toch ook niet werken?

OK; dit waren mijn 2 centen. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
29-12-2017 08:47
Je moet de rust in jezelf het allerbelangrijkste vinden; dan gaat je kompas vanzelf de goede richting opwijzen. Momenteel wil je vermoedelijk andere dingen dan rust hoewel je zegt dat je dat wel wil. Meestal krijg je momenten dat je uitgevochten bent tegen of voor iets omdat het niet haalbaar is. Dan gooi je alle ballast van je af en geniet van alles wat je wel hebt maar niet meer ziet. Dat is die rust dus. Waardering; tevredenheid, acceptatie, gewoon liefde dus.
Mooie woorden dank je !
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
29-12-2017 08:38
Ik wil graag voor me laten zorgen. Maar rusten en niks doen? Ik zou willen dat ik het kon. Momenteel voel ik zo'n onrust in mezelf dat ik de rust niet heb om rustig te zijn. Klinkt ook maf haha.
Ik zit er ook heel erg mee in mijn hoofd wat de bedrijfsarts zal gaan zeggen , wel of niet werken na mijn vakantie.
En als het nee is , dan ga ik gevoelsmatig zo ontzettend "af" . Dab gaan andere mensen het ook weten en dat kan in mijn hoofd niet.
Ik ben nu voortdurend aan het vluchten om maar bezig te zijn. Shoppen, boodschappen, kinderen uit elkaar halen die ruzie zoeken.
Dat vluchten is heel herkenbaar hoor. Ik denk wel dat je er wel doorheen zal moeten. Bij mij kwam er een moment dat dat doorjagen simpelweg niet meer ging. Ondanks de onrust.
Toen ik bij de bedrijfsarts kwam die met de conclusie kwam dat het niet verstandig leek om mijn werk nu weer op te pakken heb ik zo gehuild. Hij zei: je faalt niet. Ik dacht alleen maar 'ik faal'. Mijn collega's waren overigens heel begripvol en lief en zagen het niet als falen ofzo. Dat zat toch echt meer in mijn hoofd dan in die van anderen.

Heeft de huisarts je doorgestuurd naar de praktijkondersteuner ggz in zijn praktijk? Die kunnen vaak ook goed helpen hoor.

Sterkte. Één advies: ben eerlijk bij de bedrijfsarts en doe je niet beter voor dan je je voelt.
Alle reacties Link kopieren
In mijn werk laten we mensen kennis maken met verschillende soorten meditaties. Niet iedereen is hetzelfde, de ene mens heeft baat bij de ene vorm van meditatie, de ander bij een totaal andere vorm.

Omdat ik lees dat je het erg druk hebt, en het daarnaast ook erg druk is in je hoofd, is het volgende misschien wat voor je:
1. Als er piekerachtige gedachten naar boven komen zeg je tegen deze gedachten: ga weg, ik heb nu toch geen oplossing. Herhaal het als ze terugkomen.
2. Als je in of om het huis een klusje doet, richt dan je aandacht voor de volle 100 procent op die klus. Komen er piekergedachten, dan jaag je ze weg: je zegt: ga weg, want in ben nu met dit of dat bezig.
Blijf je gedachten richten op de klus, bijvoorbeeld bij het leegruimen van de vaatwasser denk je : nu zet ik de kopjes in de kast, nu de schoteltjes ernaast, etc.
3. Probeer tweemaal per dag iets te doen waar je voor je overspannen was, van kon genieten. Dat hoeft niet lang te zijn, een kwartiertje kan ook. Concentreer je daar ten volle op en zeg in jezelf: ik kan ervan genieten, omdat ...... Natuurlijk jaag je de piekergedachten weg.
4. Tegen de tijd dat je naar bed gaat, neem je met jezelf de afgelopen dag door. Probeer dat meer zakelijk dan kritisch te doen. Kijk eens of je drie momenten aan kan wijzen dat je genoten hebt, en drie momenten dat je hoofd redelijk rustig was.

Wat voor soort meditatie je ook gaat doen, stel jezelf geen doelen. Met name bij Mindfulness maken de leiders die fout.

Heel veel sterkte
Eén ding snap ik niet... Waarom krijg je geen medicatie "omdat het puur psychisch is"? Rustgevende medicatie kan je misschien juist wat ondersteunen. Een psychiater heeft daar goed zicht op, veel meer dan de huisarts (iig deze, blijkbaar).
Ik heb van alles dat "psychisch" is, daar krijg ik ook medicatie voor. Het lost je problemen niet op, maar kan je wel een steuntje in de rug geven. Bij mij werkt Seroquel (Quetiapine) om wat rustiger te zijn.
Rust in mezelf heb ik ook niet, dus ik lees even mee ;)
Alle reacties Link kopieren
Om rust te vinden zul je echt "me-time" moeten nemen. Even niet met het huishouden, ruziënde kinderen en zorg voor anderen bezig zijn.
Wat al is genoemd zoek iets om te knutselen, lekker in de buitenlucht fietsen/wandelen, een boek lezen. Echt even de boel de boel tijd voor jezelf inlassen. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Mediteer.
Besef dat je niets bent in het grote geheel der dingen, dat je geen impact hebt, geen noodzaak, geen belang, geen betekenis, geen nut, geen noodzaak, geen doel.
Reciteer “de wereld gaat aan vlijt ten onder”
Plan niets langer dan een week vooruit.
Maak geen foto’s en hou geen dagboek bij. Leef nu.
Mediteer.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven