Winterdip? Wie nog meer?

05-01-2018 17:19 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier meer mensen die last hebben van een winterdip? Tenminste, ik denk dat dat het is wat ik heb. Ik heb dit gevoel namelijk vaker in de eerste drie maanden van het jaar. Wel gek, want ik ben gek op de winter! Ik hou van donkeren dagen, lekker met een dekentje en thee op de bank, kaarsjes aan. Ik hou van lekker koud weer, sneeuw, wind etc. Maar toch, elke jaar in januari, februari en maart lijk ik weer een dipje te hebben. Niet heel extreem, maar gewoon niet helemaal happy. Moeite met naar het werk te gaan (zie er nu alweer gigantisch tegenop om maandag weer te beginnen), moeite met opstaan 's ochtends, snel verdrietig worden bij een kleine tegenslag etc. Ik heb al meerdere dingen ondernomen om er zo min mogelijk last van te hebben, ik neem vitamine D, ik mediteer regelmatig, ga regelmatig toch naar buiten, ik sport minimaal 3x per week, probeer zo gezond mogelijk te eten. Maar ik blijf er last van houden. Is dit herkenbaar? Wat doen jullie om je zo goed mogelijk te voelen deze periode?
Ik trek winters heel slecht en dan vooral het feit dat de bomen kaal zijn. Maar ook het eeuwig grijze en grauwe weer, de regen, de kou. Zal blij zijn als het half maart is!
Alle reacties Link kopieren
Mijn energie daalt flink in de winter. Overdag gaat het nog redelijk. Maar zodra ik 's avonds klaar ben met afwassen heb ik nergens meer zin in. De avond wordt dan gevuld met pc en tv. Een keer per week sport ik. Niet elke keer, ik sla soms over. Als het vriest heb ik zó geen zin om te deur uit te gaan. Zie er dan tegenop om door de kou te moeten. Ik ga wel met de auto, maar dat kleine stukje naar van de parkeerplaats naar de sporthal is wel een heel koud stukje. Dan omkleden, heb ik het weer koud. Duurt wel een tijdje dat ik warm gespeeld ben. Dan nog eens hetzelfde ritueel als ik klaar met sporten ben. Nee, dat vind ik het dan niet waard.
Kou en grauw maakt me somber, ik heb echt zonlicht nodig. Dertien tot vijftien graden in de winter vind ik best oke. Maar mijn favoriete temperatuur is toch tussen de 20 en 25.
Echt tips heb ik niet. Vroeger ging ik wel eens onder de zonnehemel. Dat hielp een beetje. Maar die heb ik niet meer. Geen plaats voor. En ik zou eigenlijk Vitamine D moeten slikken (donkere huid). Alleen vergeet ik het steeds te kopen.
Alle reacties Link kopieren
ik vind de temperaturen prima, maar die donkere dagen verschrikkelijk.Naast al die vreselijke"feestdagen"waar ik jeuk van krijg!
Ik krijg er gewoon paniekaanvallen en extra vermoeidheid van.
Merk wel dat ik de winter een stuk minder slecht trek nu ik niet werk. Hoef tenminste niet voor het licht wordt naar buiten en ik kan overdag 'n stukje daglicht mee pakken. Op winteravonden ga ik niet graag m'n huis uit. Laat mij maar cocoonen tot het weer voorjaar wordt.
Alle reacties Link kopieren
S avonds de deur uit gaan doe ik sowieso al weinig. En op het moment lijkt niet werken me ook heeeeeel erg fijn!

Dat donkere grauwe weer overdag kan ik ook niet heel goed hebben. Ik vind het wel heel fijn als het koud is maar wel een zonnetje en een strak blauwe lucht.

Wat doen jullie zoal om deze periode door te komen?

@hondenmens bij kruidvat zijn de vitamines geloof ik in de aanbieding.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds begin december een daglichtlamp en ik ben er heel blij mee. Ik wordt er echt goed wakker vaan en blijf dat gevoel de hele dag houden.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik doe? Ik zet een dag of 10 mijn lichttherapie bril op. En weg zijn de blues! Ik voel me beter, energieker, minder somber, ik baal minder dat de zomer nog zo lang duurt, ik kan makkelijker uit bed.
Ik vind het ideaal!
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
05-01-2018 20:36
Ik heb sinds begin december een daglichtlamp en ik ben er heel blij mee. Ik wordt er echt goed wakker vaan en blijf dat gevoel de hele dag houden.
Heb ik ook al eens overwogen, maar vraag me af of het wel echt werkt. Dadelijk heb ik zo'n ding staan en werkt het voor mij niet.

@helena2 een lichttherapie bril heb ik nog niet eerder van gehoord.
Vieze smerige stinkende tyfus kut-winter.
Herkenbaar, regelmatig down zonder reden.

Maar de dagen worden weer langer, hallelujah!
Alle reacties Link kopieren
Als je elke winter last hebt van deze sombere buien, dan zou het dus kunnen zijn dat je last hebt van een tekort aan licht.
Er bestaat lichttherapie, waarbij je een periode elke ochtend voor een lamp moet gaan zitten met een bepaalde lichtfrequentie en sterkte. Hierdoor maken je hersens weer andere stoffen aan, die maken dat je je beter voelt. Of in ieder geval, zo werkt het voor mij. Maar omdat ik geen zin heb om elke ochtend een half uur voor die lamp te zitten, heb ik een bril gekocht. Daarin zit ook dat licht, maar ik kan ermee rondlopen.
Mij helpt het heel goed!
Ik ga morgen gewoon springen. Dat helpt tegen alles.
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
05-01-2018 21:34
Als je elke winter last hebt van deze sombere buien, dan zou het dus kunnen zijn dat je last hebt van een tekort aan licht.
Er bestaat lichttherapie, waarbij je een periode elke ochtend voor een lamp moet gaan zitten met een bepaalde lichtfrequentie en sterkte. Hierdoor maken je hersens weer andere stoffen aan, die maken dat je je beter voelt. Of in ieder geval, zo werkt het voor mij. Maar omdat ik geen zin heb om elke ochtend een half uur voor die lamp te zitten, heb ik een bril gekocht. Daarin zit ook dat licht, maar ik kan ermee rondlopen.
Mij helpt het heel goed!
Klinkt goed. Inderdaad handig dat je er mee rond kan lopen. Maakt het een stuk makkelijker om het elke dag te doen. Heb even op internet gekeken maar die dingen zijn wel prijzig. Zou het er voor over hebben als ik zeker zou weten dat het voor mij ook werkt. Misschien toch maar eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn sites waar je ze kunt uitproberen en als het niet werkt, mag je ze terugsturen. Want ja, het is inderdaad duur.

Wat je ook kunt doen is een tijdje een lamp huren (kan meestal bij de thuisozorg of hoe heet dat) en er dus wel een dag of 10 voor gaan zitten om te zien of het iets doet. Heb ik ook gedaan. Toen ik merkte dat het werkte, heb ik er eentje kzelf gekocht in brilvorm.
helena2 schreef:
05-01-2018 21:03
Wat ik doe? Ik zet een dag of 10 mijn lichttherapie bril op. En weg zijn de blues! Ik voel me beter, energieker, minder somber, ik baal minder dat de zomer nog zo lang duurt, ik kan makkelijker uit bed.
Ik vind het ideaal!
Placebo effect wat mij betreft. Ik erger me nog steeds aan de kale bomen en de algehele grijsheid in deze maanden.
Amant schreef:
05-01-2018 21:27
Vieze smerige stinkende tyfus kut-winter.
Dit dus!
Herkenbaar, down, vermoeid, nergens zin in, zo tegen december begint het ,ik doe dan meteen een lichtkuur van een dag of tien, helpt echt. Begin februari doe ik meestal nog een kuur van 10 dagen.
Terwijl ik aan mijn ontbijtje zit zet ik de lamp voor me neer.
Het werkt, voel me een stuk beter en kan normaal functioneren .maar zodra het voorjaar begint, zit ik pas weer echt helemaal lekker in mijn vel.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-01-2018 22:15
Placebo effect wat mij betreft. Ik erger me nog steeds aan de kale bomen en de algehele grijsheid in deze maanden.
Ja, klopt, de bomen en het weer veranderen er niet door.
Maar ik heb mijn mini vakantietje in de zon al gehad in de ochtend :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
05-01-2018 22:14
Er zijn sites waar je ze kunt uitproberen en als het niet werkt, mag je ze terugsturen. Want ja, het is inderdaad duur.

Wat je ook kunt doen is een tijdje een lamp huren (kan meestal bij de thuisozorg of hoe heet dat) en er dus wel een dag of 10 voor gaan zitten om te zien of het iets doet. Heb ik ook gedaan. Toen ik merkte dat het werkte, heb ik er eentje kzelf gekocht in brilvorm.
Ah, de moeite waard om eens uit te zoeken.
helena2 schreef:
05-01-2018 22:25
Ja, klopt, de bomen en het weer veranderen er niet door.
Maar ik heb mijn mini vakantietje in de zon al gehad in de ochtend :biggrin:
Ik ben iets minder makkelijk te pleasen ;-D
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-01-2018 22:29
Ik ben iets minder makkelijk te pleasen ;-D
Wat jammer voor je...
Alle reacties Link kopieren
Het wordt alweer betr met het licht.
De zon schijnt door de ramen.Ik krijg nu al het lentegevoel :-o
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
07-01-2018 12:07
Het wordt alweer betr met het licht.
De zon schijnt door de ramen.Ik krijg nu al het lentegevoel :-o
Ik hou van het weer zoals het nu is. Inderdaad lekker licht en zonnig. Ik ben al lekker even buiten geweest. Ook heb ik maar een daglichtlamp geregeld om uit te proberen. Ik ben benieuwd of dat voor mij ook werkt.
Alle reacties Link kopieren
O goed van je!
Wel goed doen zoals de gebruiksaanwijzing zegt. Mn de afstand tot de lamp is heel belangrijk. Als je te ver af gaat zitten, moet je veel langer erachter om hetzelfde effect bereiken!
Dus als je echt wil weten wat het voor je doe, moet je dus even afzien in de ochtend (want eerder opstaan en dan voor dat ding gaan zitten). En echt 10 dagen of 2 weken doen voordat je zeker weet of het wel/niet werkt. Ik ben er zoooo blij mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven