Moeite hebben met oogcontact

17-01-2018 23:03 81 berichten
Ik kreeg zonet weer van iemand te horen dat ik mensen amper in de ogen kijk. Ik maak inderdaad heel weinig oogcontact en merk dat anderen veel vaker oogcontact zoeken dan ik tijdens een gesprek. Ik weet niet echt waaraan dat ligt. Het is niet dat ik autistisch of sociaal beperkt ben. Ik ben ook niet echt verlegen (behalve misschien bij volstrekt vreemden), wel heel introvert.

Is dat iets dat bij introversie hoort? Ik vind het best ongemakkelijk omdat het meerdere mensen al is opgevallen. Ik heb dit bij iedereen, ook bij vrienden, familie...
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel. Kijk mensen ook niet graag lang in de ogen.
Ik heb het ook. Vind oogcontact vaak te indringend. Geen autist. Niet onzeker of verlegen. Wel introvert, maar of dat het is? Ik merk wel dat het beter wordt nu ik me er meer bewust van ben en er ook op let vaker oogcontact te maken.
Ik herken het ook, gaat me de ene keer makkelijker af dan de ander en verschilt ook van persoon tot persoon. Sommige mensen hebben zon indringende blik dat ik me er heel bewust van word en dan krijg ik er juist moeite mee en fa me ongemakkelijk voelen. Dan probeer ik gewoon op iets anders te focussen of soms op het punt tussen de wenkbrauwen in, en verder op wat diegene zegt.
Ben ook niet autistisch ofzo maar wel erg gevoelig waardoor ik subtiele signalen in mimiek / non-verbale communicatie erg oppik, helpt om te beseffen dat er niet altijd iets mee bedoeld wordt, sommige mensen zijn zich er niet van bewust. Plus bedenken dat se heus geen gedachten kunnen lezen helpt ook wel om die indringende blikken als minder eng / indringend te ervaren. Ik heb er overigens veel meer “last” van als een man dit doet dan wanneer een vrouw het doet. Bij mannen die ik niet goed ken of bijv zakelijk mee te maken heb ben ik vaak bang te lang in de ogen te kijken en dat ze dan denken dat ik avances maak of een opening geef aan hem om avances te maken. Die mannen kijk ik dus bewust minder vaak & lang aan en let ik bewust op mijn overige non-verbale communicatie. Dit ook ivm vervelend ervaringen in het verleden en het helpt. Misschien speelt bij jou ook zoets?
Ah hm ik ben wel hoogsensitief, die link had ik nog nooit gelegd. Als ik bij mensen ben geweest moet ik nadien altijd bekomen, ook als het aangename, rustige mensen waren. Misschien vermijd ik oogcontact omdat het extra prikkels zijn.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wetenschappers die 'hoogsensitief' een eufemisme vinden voor een autistische stoornis.
Misschien ben je wel (wat) autistisch maar heb je een verkeerd/stereotiep beeld van ass?
Ik heb wel een ass diagnose maar weer geen moeite met mensen aankijken :-D
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook en ben wel autist en introvert. Vroeger werd ik ermee gepest. Dan gingen klasgenoten recht voor me staan en in mijn ogen staren. Soms achtervolgden ze me ook starend. Tijdens mijn intake van mijn opleiding tandartsassistent viel het ook op. De vrouw zei: "Nou ik weet niet of dat wel een beroep voor jou is, want je durft me niet aan te kijken. Bij zo'n beroep mag je absoluut niet verlegen zijn." Ik dacht nog: Hoe kun je nou weten of iemand geschikt is alleen op grond van wel of niet aankijken? Ik mocht de opleiding toch proberen. Maar helaas kreeg ze gelijk. Ik was totaal niet geschikt voor dat beroep. Op meerdere punten.
Tegenwoordig krijg ik er weinig opmerkingen meer over. Nu kijk ik mensen af en toe een paar seconden aan. Maar niet constant, dat voelt ongemakkelijk.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-01-2018 23:27
Er zijn wetenschappers die 'hoogsensitief' een eufemisme vinden voor een autistische stoornis.
Misschien ben je wel (wat) autistisch maar heb je een verkeerd/stereotiep beeld van ass?
Ik heb wel een ass diagnose maar weer geen moeite met mensen aankijken :-D

Hoofsensitiviteit en autisme kunnen hoogstwaarschijnlijk niet samen voorkomen. Tenminste dat lijkt mij heel sterk. Als autist ben je vaak wel gevoelig voor prikkels, dat wel. Maar mensen die hoogsensitief zijn voelen dingen altijd heel goed aan, en dat is bij autisme het tegenovergestelde.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
17-01-2018 23:32
Hoofsensitiviteit en autisme kunnen hoogstwaarschijnlijk niet samen voorkomen. Tenminste dat lijkt mij heel sterk. Als autist ben je vaak wel gevoelig voor prikkels, dat wel. Maar mensen die hoogsensitief zijn voelen dingen altijd heel goed aan, en dat is bij autisme het tegenovergestelde.
Stereotiep beeld dus.
Autisme kan zich op verschillende manieren manifesteren.
impala wijzigde dit bericht op 17-01-2018 23:36
6.76% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-01-2018 23:32
Stereotiep beeld dus.
Hoe bedoel je dat? Als er iemand geen stereotype beeld heeft van autisme dan ben ik dat wel. Ik ben namelijk zelf autistisch. Maar er zit wel een wezenlijk verschil tussen hoogsensitiviteit en autisme. Dat is een feit gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
17-01-2018 23:35
Hoe bedoel je dat? Als er iemand geen stereotype beeld heeft van autisme dan ben ik dat wel. Ik ben namelijk zelf autistisch. Maar er zit wel een wezenlijk verschil tussen hoogsensitiviteit en autisme. Dat is een feit gewoon.
Nee dat is geen feit. Er bestaat in elk geval overlap en volgens sommige deskundigen zelfs meer dan dat.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-01-2018 23:36
Nee dat is geen feit.
Waarom niet volgens jou? Om je even een beeld te geven van mijn eigen situatie, ik ben zelf autistisch en weet dit pas sinds een jaar, dit omdat autisme bij vrouwen en dan voornamelijk met een normale tot hoge intelligentie heel moeilijk te zien is. Dus ik weet wel waar ik over praat als ik het over autisme heb. Jij ongetwijfeld ook, maar ik vraag me toch wel af hoe jij hoogsensitiviteit en autisme samen rijmt. Het lijkt op elkaar, dat zeker, het heeft veel overlap en daardoor is het moeilijk te onderscheiden wanneer er sprake is van het een of van het ander. Maar onder andere de basis van autisme is het niet goed kunnen aanvoelen van bijvoorbeeld emoties of opvattingen. Dit hoeft voor andere niet perse zichtbaar te zijn, zoals bij mannen vaak wel het geval is. Maar mensen die hoogsensitief zijn hebben dat juist wél. Die voelen direct aan wanneer het niet goed gaat met iemand, dit kan al zijn op het moment de ze een ruimte binnen stappen. Ik zeg niet dat autisten dit perse niet kunnen maar het is zeker vaak onderontwikkeld.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-01-2018 23:36
Nee dat is geen feit. Er bestaat in elk geval overlap en volgens sommige deskundigen zelfs meer dan dat.
Dat vind ik frappant, kan je dat naar mij doorsturen want ik ben graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op dit gebied. Maar het lijkt mij persoonlijk zeer onwaarschijnlijk. Maar wie ben ik...
impala schreef:
17-01-2018 23:27
Er zijn wetenschappers die 'hoogsensitief' een eufemisme vinden voor een autistische stoornis.
Misschien ben je wel (wat) autistisch maar heb je een verkeerd/stereotiep beeld van ass?
Ik heb wel een ass diagnose maar weer geen moeite met mensen aankijken :-D
Hierop inhakend. Ik denk dat hooggevoeligheid een term is die bij velen jeuk / irritatie oproept, en misschien terecht wegens bepaalde zweverige mensen/ verhalen. Maar puur neurowetenschappelijk gezien ben ik het eens met de stelling dat het een aan autisme verwante afwijking van de standaard is. Ik zou het alleen graag anders verwoorden:
Het benoemen als eufemisme impliceert namelijk mijne inziens dat hooggevoeligheid dan ‘minder erg’ / minder ingrijpend / minder serieus te nemen zou zijn dan autisme. Daarmee ben ik het niet per se eens. Overal zijn gradaties in plus iemands karakter, achtergrond en capaciteiten zijn sterk van invloed op hoe diegene kan functioneren in een wereld die niet is ingericht / ingesteld op mensen die afwijken van de standaard.
Maar het is inmiddels aangetoond dat zowel autisme als hoogsensitiviteit een kenmerk is van een afwijkende hersenstructuur en dan met name in de prikkelverwerking. Gecombineerd met de al-dan-niet adequate werking van de spiegelneuronen.

Je zou beide afwijkingen kunnen betitelen als prikkelverwerkingsstoornis, of als atypische prikkelverwerking (wat alweer een stuk minder veroordelend klinkt, vind je ook niet?)

Binnen de hulpverlening en literatuur omtrent autisme praat men vaak over neurotypicals (niet-autistische mensen) als tegenhanger van autisme. Ik denk dat je hoogsensitiviteit ook ergens in die opsomming moet zien - zonder dat daar een waardeoordeel bij hoort of hoeft te horen.

Afgezien daarvan, want het is nogal een theoretisch verhaal merk ik, denk ik idd TO dat oogcontact een prikkel is die vaak wat teveel kan zijn voor je. Ik laad ook op wanneer ik alleen ben en niet onder de mensen, hoe leuk, lief en gezellig ik sommige mensen ook vind (ook vriendinnen etc)
Je kan ook prima extravert en introvert tegelijk zijn, het is niet het een of het ander. Mij kost sociaal contact een bepaald soort energie (moe van prikkels, wil slapen, fysiek moe, soms wat hoofdpijn / oorsuizingen etc), maar levert me weer een ander soort energie op (bijv inspiratie, motivatie, creativiteit, vreugde). Daarom denk ik voor mezelf dat ik een combi ben van in/extravert.

Wel is het voor zover ik me erin heb verdiept zo, dat je prikkel(on)gevoeligheid voor het overgrote deel is bepaald in je genetische én als baby/kind gevormde hersenstructuur, en je dit alleen met kunstgrepen (therapie, handvatten om ‘om te gaan met’ etc) wat kunt beïnvloeden, maar nooit geheel kunt veranderen.

Overigens ook een leuke vraag om over na te denken: wat zegt het over degene die jou erop wijst dat je weinig oogcontact maakt? En wat zegt het over het contact dat je met diegene hebt? Ik vind het bijv vaak heel waardevol als iemand over zulke toch persoonlijke en mogelijk kwetsbare dingen, eerlijk durft te zijn tegen me. Blijkbaar voelen ze zich veilig / vertrouwd genoeg bij me om het te benoemen. Plus doen ze -door het uitspreken- de moeite om de angel eruit te halen.
Mits het niet op een vervelende manier gezegd wordt natuurlijk, maar dat kan alleen jij inschatten (of anders; aan die persoon zelf vragen!)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb interviews gelezen waarin dit gesteld werd. Google en gij zult vinden (je zal ook andere visies vinden trouwens).

En hoewel ik zelf dus een ass diagnose heb, pik ik stemmingen etc ook heel snel op en kan ik mensen doorgaans prima lezen. Mijn autisme zit ergens anders in. Dat heeft meer te maken met executieve functies maar ik heb er de vinger ook nog niet helemaal op kunnen leggen. Prikkelgevoeligheid heeft er wel mee te maken.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-01-2018 23:27
Er zijn wetenschappers die 'hoogsensitief' een eufemisme vinden voor een autistische stoornis.
Misschien ben je wel (wat) autistisch maar heb je een verkeerd/stereotiep beeld van ass?
Ik heb wel een ass diagnose maar weer geen moeite met mensen aankijken :-D
Om ook nog even op dat laatste stuk terug te komen. Het zou inderdaad kunnen dat TO een stereotype beeld heeft van autisme. Dus het is in deze moeilijk te zeggen of zij het een of het ander heeft. Als we uitgaan van prikkels die haar teveel worden.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
17-01-2018 23:48
Dat vind ik frappant, kan je dat naar mij doorsturen want ik ben graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op dit gebied. Maar het lijkt mij persoonlijk zeer onwaarschijnlijk. Maar wie ben ik...
Ik zal even kijken of ik snel een linkje kan vinden. Maar het is een vrij nieuwe en ook wel controversiele invalshoek.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-01-2018 23:54
Ik heb interviews gelezen waarin dit gesteld werd. Google en gij zult vinden (je zal ook andere visies vinden trouwens).

En hoewel ik zelf dus een ass diagnose heb, pik ik stemmingen etc ook heel snel op en kan ik mensen doorgaans prima lezen. Mijn autisme zit ergens anders in. Dat heeft meer te maken met executieve functies maar ik heb er de vinger ook nog niet helemaal op kunnen leggen. Prikkelgevoeligheid heeft er wel mee te maken.
Ik kan wel googlen maar zoek graag betrouwbare info... En jij zegt iets wetenschappelijks in handen te hebben dus zou ik graag een naam of iets van dat artikel willen weten.

Maar natuurlijk kan het zijn dat autisme zich bij jou meer in andere dingen uit, bij mij ook trouwens hoor, ik herken mijzelf hier ook niet heel erg in. Maar bij iemand die hoogsensitief is, is het extra ontwikkeld, dat gevoel vooral. En dat lijkt mij heel erg tegenstrijdig met autisme.
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
17-01-2018 23:50
Hierop inhakend. Ik denk dat hooggevoeligheid een term is die bij velen jeuk / irritatie oproept, en misschien terecht wegens bepaalde zweverige mensen/ verhalen. Maar puur neurowetenschappelijk gezien ben ik het eens met de stelling dat het een aan autisme verwante afwijking van de standaard is. Ik zou het alleen graag anders verwoorden:
Het benoemen als eufemisme impliceert namelijk mijne inziens dat hooggevoeligheid dan ‘minder erg’ / minder ingrijpend / minder serieus te nemen zou zijn dan autisme. Daarmee ben ik het niet per se eens. Overal zijn gradaties in plus iemands karakter, achtergrond en capaciteiten zijn sterk van invloed op hoe diegene kan functioneren in een wereld die niet is ingericht / ingesteld op mensen die afwijken van de standaard.
Maar het is inmiddels aangetoond dat zowel autisme als hoogsensitiviteit een kenmerk is van een afwijkende hersenstructuur en dan met name in de prikkelverwerking. Gecombineerd met de al-dan-niet adequate werking van de spiegelneuronen.

Je zou beide afwijkingen kunnen betitelen als prikkelverwerkingsstoornis, of als atypische prikkelverwerking (wat alweer een stuk minder veroordelend klinkt, vind je ook niet?)

Binnen de hulpverlening en literatuur omtrent autisme praat men vaak over neurotypicals (niet-autistische mensen) als tegenhanger van autisme. Ik denk dat je hoogsensitiviteit ook ergens in die opsomming moet zien - zonder dat daar een waardeoordeel bij hoort of hoeft te horen.

Afgezien daarvan, want het is nogal een theoretisch verhaal merk ik, denk ik idd TO dat oogcontact een prikkel is die vaak wat teveel kan zijn voor je. Ik laad ook op wanneer ik alleen ben en niet onder de mensen, hoe leuk, lief en gezellig ik sommige mensen ook vind (ook vriendinnen etc)
Je kan ook prima extravert en introvert tegelijk zijn, het is niet het een of het ander. Mij kost sociaal contact een bepaald soort energie (moe van prikkels, wil slapen, fysiek moe, soms wat hoofdpijn / oorsuizingen etc), maar levert me weer een ander soort energie op (bijv inspiratie, motivatie, creativiteit, vreugde). Daarom denk ik voor mezelf dat ik een combi ben van in/extravert.

Wel is het voor zover ik me erin heb verdiept zo, dat je prikkel(on)gevoeligheid voor het overgrote deel is bepaald in je genetische én als baby/kind gevormde hersenstructuur, en je dit alleen met kunstgrepen (therapie, handvatten om ‘om te gaan met’ etc) wat kunt beïnvloeden, maar nooit geheel kunt veranderen.

Jij verwoordt het wat genuanceerder 😃. Bedankt voor de uitgebreide toelichting.
impala wijzigde dit bericht op 18-01-2018 00:01
0.80% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-01-2018 23:57
Ik zal even kijken of ik snel een linkje kan vinden. Maar het is een vrij nieuwe en ook wel controversiele invalshoek.
Ik ben benieuwd :sherlock:
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
17-01-2018 23:50
Hierop inhakend. Ik denk dat hooggevoeligheid een term is die bij velen jeuk / irritatie oproept, en misschien terecht wegens bepaalde zweverige mensen/ verhalen. Maar puur neurowetenschappelijk gezien ben ik het eens met de stelling dat het een aan autisme verwante afwijking van de standaard is. Ik zou het alleen graag anders verwoorden:
Het benoemen als eufemisme impliceert namelijk mijne inziens dat hooggevoeligheid dan ‘minder erg’ / minder ingrijpend / minder serieus te nemen zou zijn dan autisme. Daarmee ben ik het niet per se eens. Overal zijn gradaties in plus iemands karakter, achtergrond en capaciteiten zijn sterk van invloed op hoe diegene kan functioneren in een wereld die niet is ingericht / ingesteld op mensen die afwijken van de standaard.
Maar het is inmiddels aangetoond dat zowel autisme als hoogsensitiviteit een kenmerk is van een afwijkende hersenstructuur en dan met name in de prikkelverwerking. Gecombineerd met de al-dan-niet adequate werking van de spiegelneuronen.

Je zou beide afwijkingen kunnen betitelen als prikkelverwerkingsstoornis, of als atypische prikkelverwerking (wat alweer een stuk minder veroordelend klinkt, vind je ook niet?)

Binnen de hulpverlening en literatuur omtrent autisme praat men vaak over neurotypicals (niet-autistische mensen) als tegenhanger van autisme. Ik denk dat je hoogsensitiviteit ook ergens in die opsomming moet zien - zonder dat daar een waardeoordeel bij hoort of hoeft te horen.

Afgezien daarvan, want het is nogal een theoretisch verhaal merk ik, denk ik idd TO dat oogcontact een prikkel is die vaak wat teveel kan zijn voor je. Ik laad ook op wanneer ik alleen ben en niet onder de mensen, hoe leuk, lief en gezellig ik sommige mensen ook vind (ook vriendinnen etc)
Je kan ook prima extravert en introvert tegelijk zijn, het is niet het een of het ander. Mij kost sociaal contact een bepaald soort energie (moe van prikkels, wil slapen, fysiek moe, soms wat hoofdpijn / oorsuizingen etc), maar levert me weer een ander soort energie op (bijv inspiratie, motivatie, creativiteit, vreugde). Daarom denk ik voor mezelf dat ik een combi ben van in/extravert.

Wel is het voor zover ik me erin heb verdiept zo, dat je prikkel(on)gevoeligheid voor het overgrote deel is bepaald in je genetische én als baby/kind gevormde hersenstructuur, en je dit alleen met kunstgrepen (therapie, handvatten om ‘om te gaan met’ etc) wat kunt beïnvloeden, maar nooit geheel kunt veranderen.

Overigens ook een leuke vraag om over na te denken: wat zegt het over degene die jou erop wijst dat je weinig oogcontact maakt? En wat zegt het over het contact dat je met diegene hebt? Ik vind het bijv vaak heel waardevol als iemand over zulke toch persoonlijke en mogelijk kwetsbare dingen, eerlijk durft te zijn tegen me. Blijkbaar voelen ze zich veilig / vertrouwd genoeg bij me om het te benoemen. Plus doen ze -door het uitspreken- de moeite om de angel eruit te halen.
Mits het niet op een vervelende manier gezegd wordt natuurlijk, maar dat kan alleen jij inschatten (of anders; aan die persoon zelf vragen!)
Leuke reactie, ik heb aandachtig gelezen. Maar ik zit nog in dubio over de term hoogsensitiviteit, ik snap wat je zegt namelijk. Maar het is niet voor niks geen stoornis, het is een peroonskenmerk en staat voor alsnog niet in de DSM. En autisme is wél een stoornis, dus in mijn ogen ook misschien wel logisch dat het serieuzer word genomen. In ieder geval kan je niet stellen dat hoogsensitiviteit ' afwijkend' is. Denk ik hoor.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
18-01-2018 00:00
Ik ben benieuwd :sherlock:
Weet je, sherlock zelf maar verder als je er meer over wil weten. Het opzoeken van links enzo om mijn 'gelijk te bewijzen' is een van mijn valkuilen en ik wil eigenlijk gaan pitten.
Er zijn verschillende visies op deze kwestie. Hobbelster heeft de kern net eigenlijk al prima uitgelegd.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
18-01-2018 00:06
Weet je, sherlock zelf maar verder als je er meer over wil weten. Het opzoeken van links enzo om mijn 'gelijk te bewijzen' is een van mijn valkuilen en ik wil eigenlijk gaan pitten.
Er zijn verschillende visies op deze kwestie. Hobbelster heeft de kern net eigenlijk al prima uitgelegd.
Huh? Sorry hoor... Je hoeft van mij niks te bewijzen... Gaat het daar voor jou om? Voor mij niet namelijk, jou reactie wekte oprecht mijn interesse. Als er namelijk iets is waar ik nog niet van op de hoogte ben zou in dat graag willen weten. Ik begrijp niet wat daar raar aan is? Je kan mij toch best een linkje doorsturen als je die toevallig hebt, en zo niet, ook prima. Maar jij voelt je blijkbaar aangevallen in een discussie? Geen idee waarom precies...
Alle reacties Link kopieren
Nee ik bedoel het niet lullig. Ik fluit mezelf even terug. Ik wil eigenlijk niks liever dan nu allerlei artikelen gaan googelen, maar ik ben al moe en dan raak ik overprikkeld ;-) Als je zoekt op hsp en ass kom je het vanzelf wel tegen.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
18-01-2018 00:19
Nee ik bedoel het niet lullig. Ik fluit mezelf even terug. Ik wil eigenlijk niks liever dan nu allerlei artikelen gaan googelen, maar ik ben al moe en dan raak ik overprikkeld ;-) Als je zoekt op hsp en ass kom je het vanzelf wel tegen.
Oooh zo, nee prima joh. Ik dacht even dat ik iets verkeerd zei!! Ik kan me ook behoorlijk in het onderwerp vastbijten hoor, dan raak je inderdaad overprikkeld. Nou slaap lekker dan maar :) En wie weet komen we er later nog op terug!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven