Terug naar oude behandelaar

11-02-2018 18:21 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Afgelopen september heb ik afscheid genomen van mijn destijdse behandelaar doordat ik een nieuwe behandeling ben gaan doen (deeltijd voor depressie). Deze behandeling ben ik gaan doen doordat ik suïcidaal was.

Nu ben ik dus 4,5 maand bezig met deze behandeling en ben ik niet meer suïcidaal. Dit heb ik echter wel zelf aangepakt. De behandeling gaat alleen niet soepel. Ik heb een aantal complexe problemen, waardoor het vertrouwen van anderen een heel groot probleem is. Ik durf niet te delen. Hierdoor loop ik heel erg vast in mijn behandeling en heeft het ook geen effect. Nu heb ik het besluit gemaakt om te stoppen met mijn behandeling. Ik voel mij er alleen slechter door. Ik heb de vraag gesteld of ze mij terug kunnen verwijzen naar mijn oude behandelaar. Als ze dit niet willen, ga ik het via de huisarts regelen (wat waarschijnlijk makkelijk lukt). Als dat niet lukt, stop ik volledig met behandelingen.

Nu is mijn vraag of iemand er ervaring mee heeft? Ik ben nooit eerder teruggegaan naar een destijdse behandelaar en ik zou het ook niet zo snel overwegen uit een soort van schaamte, maar deze heeft een grote, positieve indruk op mij achterlaten. Bij haar kan ik openheid bieden.
Geen ervaring maar ik zou er zeker voor gaan.. je goed voelen bij een behandelaar is een absolute vereiste..en dat kunnen ze niet leren in een studie..het is er of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het eerst aan je oude behandelaar vragen straks heb je niets.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ben ooit, een aantal jaren later, opnieuw in behandeling gegaan bij mijn therapeut. Dat was geen enkel probleem. Ook nooit spijt van gehad, want hij was gewoon de juiste behandelaar voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat doen, ookal moet je misschien wat hobbels nemen.
Het is van belang, want een leven zonder vertrouwen loopt vaak slecht af.
De positiviteit, die je bij haar ervaren hebt, kun je dan verder uitbouwen. Je kunt denk ik erbij vanuit gaan dat zij dat ook wil.
Geen bevestiging zoeken: Gewoon DOEN! Zeer goed plan.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ten tijde van je oude topic je vorige behandelaar nog gemaild?

Ik zou eerst goed overleggen met je huidige behandelaar én eventueel met de nieuwe.

Wij kunnen hier niet zomaar zeggen of zij vinden dat de vorige behandelaar nog een passend aanbod voor jou heeft en/of plek.
Alle reacties Link kopieren
@tomcat: Mee eens, ik denk ook dat ik er voor ga.
@viva-amber: Dat ik geen behandelaar zou hebben, zou mij niet uitmaken. Liever niks dan de behandeling die ik nu heb.
@Head: Aah dat stelt gerust! De klik is er wel echt bij die behandelaar :)
Alle reacties Link kopieren
@Frizz: Ja, dat was ik inderdaad. Destijds niet gemaild.
Ze heeft inderdaad misschien niet meteen plek, maar het is het proberen waard. En passend aanbod heeft ze gelukkig wel.
@20062016: Bedankt voor je reactie. Het motiveert echt :)
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze gezegd dat je kan terugkomen na deze behandeling eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
^Ja, dat heeft ze bij het laatste gesprek benoemd
Alle reacties Link kopieren
Oh! Dan is er toch niks aan de hand?
Iemand358 schreef:
11-02-2018 19:02
^Ja, dat heeft ze bij het laatste gesprek benoemd
Oh nou dan zie ik al helemaal geen probleem! :-) Fijn dat je bij haar terug kunt. Ik zou idd even contact opnemen om te zien of ze al plek heeft. Succes!
Wat ook de moeite waard is om te overwegen is of deze behandeling je je zo naar laat voelen juist doordat het je buiten je comfortzone haalt. Je hebt moeite met vertrouwen en delen. Zou je dan weg moeten bij een behandeling of juist onderzoeken wat er onder dat nare gevoel zit? Je hebt een kans nieuwe ervaringen opdoen door wel vertrouwen op te bouwen, door te ervaren wat er gebeurt als je wél deelt en dat je aangeleerde negatieve verwachting misschien iets is uit het verleden en niet het heden. Met therapie is het bijna altijd zo dat je je eerst slechter gaat voelen, juist ook wanneer je uitgedaagd wordt op je gevoelige plekken.

Ik zou de situatie bespreken met zowel je huidige behandelaar als je oude waar je naar terug wil. Onderzoek in je therapie wat er met je gebeurt.
Iemand358 schreef:
11-02-2018 19:02
^Ja, dat heeft ze bij het laatste gesprek benoemd
In je vorige topic schreef je dat je definitief afscheid van haar had genomen?

Ik zou dit alles opengooien, volgens mij speelt je vertrouwensproblematiek hier een grote rol in. Maar als je oude behandelaar het een goed plan vindt en ze kan passende hulp bieden dan lijkt me dat er geen probleem is.
Alle reacties Link kopieren
@Frizz en @hertje89: Het punt is dat ik nu nog in behandeling ben dus ik moet het regelen met de huidige behandelaar. Maar dat komt wel goed, anders regel ik het via huisarts.
@KeaAlpine: Daar heb ik ook naar gekeken en dat komt ook uit het verleden. Ik heb namelijk een verleden met mishandeling en slechte ervaringen in de hulpverlening. Hierdoor dus de problemen met vertrouwen. Dit is ook besproken met huidige behandelaar, maar ik kan daar niet aan werken met haar doordat ik haar niet vertrouw. Ik heb geprobeerd te delen, maar dat lukt totaal niet. Ik ben al best lang in therapie over het algeheel, maar mijn vorige behandelaar is de enige die ik vertrouwde.
Ja, dat was mijn bedoeling ook. Ik was allereerst niet van plan om terug te gaan. Ik ben ook van plan om alles open te gooien. Heb huidige behandelaren gemaild over wat ik wil dus morgen hoor ik daar wat op en voor de rest is het nog even kijken.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee, maar als je met je vorige behandelaar een goede band had, dan zou ik kijken of je weer terug kunt komen. Zeker gezien je problematiek met mensen vertrouwen. En zie het niet als falen, maar als een goede stap en een eigen keuze.
Alle reacties Link kopieren
^Ik denk dat ik dinsdag de mail ga sturen (eerst bespreken). Ik zie het niet echt als falen gezien ik dan minder therapie heb
Ik ben ook ooit terug gegaan naar mijn eerste behandelaar, terwijl zij mij zelf had doorgestuurd omdat ze vond dat mijn problematiek voor haar te complex was. Maar de grote instelling was niets voor mij, nu nog kan ik me opwinden als ik daar aan terug denk. Vond het toen wel heel eng om te vragen, weet ook niet hoe het was gelopen als ze mij had afgewezen. Maar als ze het zelf heeft aangeboden lijkt me dat geen probleem? Schaamte had ik niet zo zeer, hulp had ik hoe dan ook nodig en haar hulp was wat mij betreft op dat moment het meest passend.

Uiteindelijk later wel weer doorgestuurd en dit ging beter, maar ik mis mijn eerste nog steeds. Veel hulpverleners gezien maar niemand die zo mijn pijnpunten bloot kon leggen maar me tegelijk ook het vertrouwen kon geven dat het wel goed zou komen.
Alle reacties Link kopieren
^Om eerlijk te zijn, weet ik ook niet zo goed wat het met mij zal doen als ze mij afwijst maar het is het proberen waard. Ik weet wat ze met het laatste gesprek heeft gezegd en ik geloof ook dat haar woorden oprecht waren.

Vandaag heb ik het besproken met een van mijn behandelaren. Ik had het namelijk gemaild naar twee. Hij benoemde hoe goed hij vond dat ik het verwoord en dat hij begreep waarom ik deze keuze heb gemaakt. Dat hij ook ziet wat ik hierin zie.
Ook heeft mijn psycholoog geantwoord. Morgen heb ik sowieso een afspraak met mijn huidige psycholoog. Ze gaf in de mail aan het dan te bespreken en dat ik het mooi heb verwoord. Opgelucht met de reacties dus. Hopelijk geven ze groen licht en schrijven ze de doorverwijzing. Anders maak ik een afspraak bij de huisarts. Als ik morgen al groen licht krijg, mail ik mijn oude behandelaar met mijn hulpvraag.
Mooizo, iemand!
klinkt goed!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt :)

Gesprek gehad met huidige behandelaar. Zij kunnen mij sowieso niet verder helpen. Ik moet dus binnen de instelling naar een andere afdeling of inderdaad terug naar mijn oude behandelaar. Ik heb voor het laatste gekozen.
Inmiddels heb ik met toestemming van psycholoog mijn oude behandelaar gemaild en zij gaat ook nog proberen deze week te mailen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde toch nog even laten weten hoe het is gelopen.

Afgelopen week is er overleg geweest met mijn huidige behandelaar en mijn oude. Zij hebben de beslissing genomen dat het toch niet verstandig is n.a.v. de onderzoeksuitkomsten en de observaties van beiden. De praktijk waar zij werkt, biedt alleen symptoombestrijding en dus geen echt passende hulp.

Het is nog wel onduidelijk hoe verder, maar waarschijnlijk ga ik individueel MBT doen. Dit omdat het het enige passende is.
Alle reacties Link kopieren
Oh. Wat vind je er zelf van?
Hoi iemand,
Fijn om weer van je te lezen :)
Sluit me aan bij de vraag van Frizz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven