derealisatie of psychose?

16-02-2018 10:36 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds begin januari last van een ontzettend vreemd gevoel. Het is allemaal begonnen op een avond, er was niks aan de hand, zat gewoon voor de tv toen alles plots veranderde. niet perce qua perceptie maar qua gevoel. Aan alles zat opeens een rare duistere 'sfeer' (zoals die je hebt in een nachtmerrie) alsof ik opeens in een parallel universum beland was ofzo. ik heb dit probleem ondertussen al anderhalve maand en ik kan er niet meer tegen. alles waar ik vroeger leuk vond en van kon genieten geeft me nu een raar en angstaanjagend gevoel. Er schieten ook constant de raarste en engste gedachten door mijn hoofd ( ben ik wel echt, ben ik dood en naar de hel gegaan, wat als ik de mensen rond mij heen alleen maar inbeeld, wat als ik bezeten ben,..) Het voelt alsof heel mijn realiteit is ingestort en het is het verschrikkelijkste wat ik ooit heb meegemaakt. Ik word stilaan wanhopig dat het niet meer weg gaat gaan en dat ik nooit meer terug zal kunnen gaan naar 'normaal'. ik heb suïcidale gedachtes en ben bang dat ik als een kasplant ga eindigen. Zelfs mijn dromen hebben dat rare sfeertje over zich heen, alles voelt abnormaal. Ik heb ook heel veel last van herinneringen uit mijn kindertijd die ineens in mijn hoofd springen, maar die herinneringen hebben ook weer die rare gloed over zich heen. ik kan zo niet meer verder, ik heb het gevoel dat ik al te ver heen ben en nooit meer terug kan naar mijn 'normaal' gevoel. ben al naar de huisdokter geweest maar hij weet precies ook niet wat het juist is. de ene keer gooit hij het op een randpsychose, de andere keer op derealisatie, de andere keer op een depressie. Is er iemand die deze symptomen herkent? :"-(
Bah wat naar, je kunt echt in dat soort dingen blijven hangen en jezelf gek maken. Heeft de huisarts je behalve een diagnose ook een behandeling aangeboden?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt inderdaad heel erg vervelend. Heeft je huisarts je geen doorverwijzing gegeven naar een psycholoog oid? Misschien kan je daar om vragen? Die hebben er meer verstand van dan een huisarts die steeds een andere reden bedenkt waarom je je zo voelt.

Ik vind het trouwens heel erg als derealisatie klinken, maar dat is misschien omdat ik daar ervaring mee heb, met psychoses gelukkig niet; Daar weet ik verder ook niet zoveel van(hoe het voelt zegmaar).
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Slaap je nog wel goed? En spreek je nog wel met vriendinnen af?
't Klinkt als derealisatie waar je zo diep inzit dat het doorschiet naar randpsychose.
Ik herken het elk geval.

Zorg voor rust, regelmaat en reinheid. En ga naar een psychiater /psycholoog 't liefst, voor behandeling en eventueel medicatie.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
16-02-2018 10:48
Slaap je nog wel goed? En spreek je nog wel met vriendinnen af?

ik spreek nog wel met vriendinnen af maar het kost mij echt de grootste moeite om 'normaal' te doen. Het liefste wil ik gewoon constant bij mij moeder zijn zoals een klein kind omdat ik mij zo bang en raar voel. slapen lukt maar een paar uurtjes en dan schiet ik bang wakker :( ondanks dat ik doodmoe ben kan ik bijna niet meer in slaap vallen en als het dan bijna lukt hoor ik net voor ik in slaap val soms dingen in mijn hoofd ( iemand die op de deur klopt, een vogel,..) waardoor ik terug wakker schrik.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
16-02-2018 10:38
Bah wat naar, je kunt echt in dat soort dingen blijven hangen en jezelf gek maken. Heeft de huisarts je behalve een diagnose ook een behandeling aangeboden?
hij heeft me doorverwezen naar een psychiater maar die heeft een enorme wachtlijst :( ondertussen lorazepam voorgeschreven maar het helpt niet.
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
16-02-2018 10:43
Klinkt inderdaad heel erg vervelend. Heeft je huisarts je geen doorverwijzing gegeven naar een psycholoog oid? Misschien kan je daar om vragen? Die hebben er meer verstand van dan een huisarts die steeds een andere reden bedenkt waarom je je zo voelt.

Ik vind het trouwens heel erg als derealisatie klinken, maar dat is misschien omdat ik daar ervaring mee heb, met psychoses gelukkig niet; Daar weet ik verder ook niet zoveel van(hoe het voelt zegmaar).

ben doorverwezen maar moet nog een paar weken wachten.. hoe lang heb jij hier ongeveer last van gehad en hoe is het over gegaan? ben echt ten einde raad :(
Alle reacties Link kopieren
Hawelry schreef:
16-02-2018 10:51
't Klinkt als derealisatie waar je zo diep inzit dat het doorschiet naar randpsychose.
Ik herken het elk geval.

Zorg voor rust, regelmaat en reinheid. En ga naar een psychiater /psycholoog 't liefst, voor behandeling en eventueel medicatie.
Hoe en wanneer is het over gegaan bij jou?
Scared2 schreef:
16-02-2018 11:03
slapen lukt maar een paar uurtjes en dan schiet ik bang wakker :( ondanks dat ik doodmoe ben kan ik bijna niet meer in slaap vallen en als het dan bijna lukt hoor ik net voor ik in slaap val soms dingen in mijn hoofd ( iemand die op de deur klopt, een vogel,..) waardoor ik terug wakker schrik.
Oeh, dat is wel een belangrijk dingetje want door slaaptekort wordt dereasilatie en paranoïdie erger, en kun je zelfs psychotisch worden. Ik zou vandaag nog naar de huisarts bellen om een slaappilletje te vragen, al is het maar een halfje voor als je midden in de nacht weer wakker schrikt. Je moet nu namelijk echt even goed slapen.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 17-02-2018 11:37
Reden: Deel verwijderd ivm herkenbaarheid
11.81% gewijzigd
Bij mij helpt het dat ik weet dat het tijdelijk is. Alsof er een donkere wolk door mijn wezen schiet en alles in een verkeerd daglicht zet. Ik weet dat het tijdelijk is en doe gewoon de dagelijkse dingen. Wel zorg ik er voor dat ik zo weinig mensen zie omdat het moeite kost .

Het helpt met ontspanning dus familiefilms kijken die niet al te veel inspanning vergen. Muziek, koken en mezelf verwennen. Ook kun je met je huisarts naar je b12 gehalte laten kijken.

https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... 12-tekort/
Alle reacties Link kopieren
Joh wat naar, en wat heeft het al eventjes geduurd voor je naar de dokter bent gegaan!

Heb je misschien een stressvolle periode gehad of iets traumatisch meegemaakt wat er nu voor zorgt dat je je niet jezelf voelt?

Ik denk dat het goed is dat je naar een psychiater bent doorverwezen. Het komt vast wel goed, dit gevoel gaat niet eeuwig blijven, er zijn behandelingen en medicijnen voor dit soort dingen. Vervelend dat er nog een wachttijd is... in de tussentijd denk ik dat je in elk geval moet zorgen voor een normaal ritme: overdag rustig bezig zijn maar niet te veel prikkels, en snachts slapen. Als je niet slaapt, zorg dan dat je sterkere slaapmedicatie krijgt van je huisarts, voldoende uren slapen is nu heel belangrijk, je brein moet tot rust kunnen komen.

Ik hoop dat je huisarts in de tussentijd een vinger aan de pols houdt bij je, trek aan de bel als het niet gaat hè!
Zorg ervoor dat je goed blijft eten, veel vitaminen en mineralen.
Sommige klachten kunnen ontstaan als gevolg van vitaminegebrek of hormonale disbalans.
Extra magnesium helpt vaak goed om te ontspannen en te slapen en ook tegen het wakker schrikken.
Regelmatig bewegen in de buitenlucht.
Rook je, drink je koffie?
Drink je alcohol?
Heb je iets veranderd de laatste tijd, zoals bvb een dieet gevolgd?

Toch zou een arts eens goed moeten kijken of je bvb geen vtaminegebrek hebt en of je schildklier wel normaal functioneert.

Goed eten dus, vers en afwisselend en misschien even extra vitamine d, want het is het einde van de winter en er is al een tijdje weinig zon geweest.
Dat kun je sowieso voor jezelf doen, de rest is aan een arts.
Alle reacties Link kopieren
He bah wat naar voor je TO. Het klinkt inderdaad als de realisatie. Het beste kun je zoveel mogelijk rust, reinheid en regelmaat in je leven inplannen. Slaap en eet op vaste tijden en zorg dat je voldoende rust hebt. Op YouTube heb je meditatie videos, dit biedt mij soms rust als ik me onprettig voel. Heb je verder mensen in je omgeving met wie je er over kan praten?
Alle reacties Link kopieren
Scared2 schreef:
16-02-2018 11:03
ik spreek nog wel met vriendinnen af maar het kost mij echt de grootste moeite om 'normaal' te doen. Het liefste wil ik gewoon constant bij mij moeder zijn zoals een klein kind omdat ik mij zo bang en raar voel. slapen lukt maar een paar uurtjes en dan schiet ik bang wakker :( ondanks dat ik doodmoe ben kan ik bijna niet meer in slaap vallen en als het dan bijna lukt hoor ik net voor ik in slaap val soms dingen in mijn hoofd ( iemand die op de deur klopt, een vogel,..) waardoor ik terug wakker schrik.
Misschien geruststellend om te weten dat het vrij normaal is om "auditieve hallucinaties" te hebben als je net wakker bent of juist bijna gaat slapen! Heel veel mensen hebben dit, dan is je lijf wakker maar je hersenen slapen nog waardoor je soms dingen hoort die eigenlijk een droom zijn.

Nog een tip die ik ineens bedenk. Veel huisartsen hebben een praktijkondersteuner GGZ, misschien kun je eens een gesprek met hem/haar aanvragen. De wachtlijsten voor de GGZ zijn veels te lang, toen ik zelf lang moest wachten op hulp heb ik een aantal keer een ondersteunend gesprek gehad met de praktijkondersteuner wat mij wel heeft geholpen.

Ik hoop dat je je snel beter voelt TO!
Alle reacties Link kopieren
Mieremuis schreef:
16-02-2018 12:19
Joh wat naar, en wat heeft het al eventjes geduurd voor je naar de dokter bent gegaan!

Heb je misschien een stressvolle periode gehad of iets traumatisch meegemaakt wat er nu voor zorgt dat je je niet jezelf voelt?

Ik denk dat het goed is dat je naar een psychiater bent doorverwezen. Het komt vast wel goed, dit gevoel gaat niet eeuwig blijven, er zijn behandelingen en medicijnen voor dit soort dingen. Vervelend dat er nog een wachttijd is... in de tussentijd denk ik dat je in elk geval moet zorgen voor een normaal ritme: overdag rustig bezig zijn maar niet te veel prikkels, en snachts slapen. Als je niet slaapt, zorg dan dat je sterkere slaapmedicatie krijgt van je huisarts, voldoende uren slapen is nu heel belangrijk, je brein moet tot rust kunnen komen.

Ik hoop dat je huisarts in de tussentijd een vinger aan de pols houdt bij je, trek aan de bel als het niet gaat hè!

ik heb de afgelopen tijd wel heel veel meegemaakt en ook veel stress gehad ja. de laatste 4 jaar ben ik emotioneel misbruikt door mijn narcissistische ex-vriend en op nieuwjaar is dit tot een dieptepunt gekomen ( scheld berichten sturen naar me, me stalken,..) een paar dagen later is het gevoel dan opgekomen. ik ben nu naar een andere huisarts geweest en die heeft gelukkig direct psychologische hulp voor me geregeld aan huis vanaf begin volgende week, een soort crisisdienst.
Alle reacties Link kopieren
Scared2 schreef:
16-02-2018 11:05
ben doorverwezen maar moet nog een paar weken wachten.. hoe lang heb jij hier ongeveer last van gehad en hoe is het over gegaan? ben echt ten einde raad :(
Gelukkig dat je wel bent doorverwezen! Ik heb er denk ik een paar dagen last van gehad, en dat voelde al lang genoeg. Ik zat toen wel echt op de rand van 'totziens tegen de wereld zeggen want ik kom niet meer terug' als ik bijvoorbeeld van mijn werk naar huis reisde. Alles was toen ook zo nep alsof ik een film van mijn leven keek ofzo. Maar, ik loop wekelijks bij een psycholoog en heb het er toen met haar over gehad, en ik ben geloof rond die tijd ook begonnen met ad. Heb na het gesprek met mijn psycholoog ook wel heel rustig moeten doen, en ben volgens mij toen ook eerder naar mijn psychiater gestuurd.

Lekker warrig verhaal, sorry, ben heel erg moe ;) Ik hoop dat het bij jou wat minder eng word, en snel mag wegtrekken.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Scared2 schreef:
16-02-2018 18:24
ik heb de afgelopen tijd wel heel veel meegemaakt en ook veel stress gehad ja. de laatste 4 jaar ben ik emotioneel misbruikt door mijn narcissistische ex-vriend en op nieuwjaar is dit tot een dieptepunt gekomen ( scheld berichten sturen naar me, me stalken,..) een paar dagen later is het gevoel dan opgekomen. ik ben nu naar een andere huisarts geweest en die heeft gelukkig direct psychologische hulp voor me geregeld aan huis vanaf begin volgende week, een soort crisisdienst.
:hug:

Dat zal er dan zeker wel mee te maken hebben, je hebt hele lange tijd onder extreme stress gestaan, uiteindelijk ga je dan lichamelijke of psychische klachten krijgen. Ik hoop dat je van je ex af komt en dat hij je niet verder lastig valt, dat zal al wat stress schelen. Fijn en wat goed van je dat je terug bent geweest en er nu sneller hulp opgestart wordt! Het zal even tijd kosten maar het gaat vast goed komen met je.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven