Reïncarnatie, bewustzijn, dood

17-02-2018 17:40 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar een soort aanvaring gehad met de dood, waar ik op zich liever verder niet op in wil gaan. Een van de gevolgen ervan is dat ik me extra ben gaan verdiepen in de dood, en met name de volgende vragen: is er iets na de dood, zo ja, wat dan en kan het menselijk bewustzijn los van het lichaam bestaan.

Ik ben christelijk opgevoed, maar denk al decennialang dat het bestaan van een god of opperwezen zoals beschreven in de bijbel, evenals van de christelijke hemel en hel, erg onwaarschijnlijk is. Ik heb tientallen jaren gedacht dat het het meest logisch en waarschijnlijk is dat er na de dood helemaal niks is. De dood is een einde aan alle bewustzijn. Ik vond dat een heel fijne gedachte, omdat ik nou bepaald geen prettig leven heb gehad. Dat ik daar niks meer van zou weten na de dood, dat er helemaal geen ‘ik’ en geen (zelf-)bewustzijn meer zou zijn dat wat voor ervaringen dan ook kon hebben, vond ik enorm troostend.

Na mijn ‘ontmoeting’ met de dood ben ik me dus zoals gezegd meer in het onderwerp gaan verdiepen, En ik kwam steeds meer aanwijzingen tegen dat ons bewustzijn misschien ook los van het lichaam kan bestaan, dat er een onstoffelijk deel van ons na de dood voortbestaat en dat reïncarnatie mogelijk is. Ik ben daar helemaal niet blij mee (reïncarnatie lijkt mij op een bepaalde manier pas echt de hel: het ene na het andere ellendige leven moeten lijden), maar kan het niet negeren.

Nu ben ik op zoek naar mensen die over dit onderwerp willen praten en naar goede informatiebronnen over deze onderwerpen, vooral boeken en websites, en misschien zijn er mensen die hun persoonlijke ervaringen willen delen.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
De ge-eigende mening van het Vivaforum is is dat je eindigt als onbewust wormenvoer, dus ik ben bang dat er hier geen zinnige info voor je te vinden is.
Lijkt me dat je meer vindt als je richt op bij voorbeeld boeddhisme.

Ik geloof er niet in overigens en ben ook van mening dat het op houdt na de dood, om dat je hersenen het niet meer doen.
Ik geloof er niet in, en ben ook niet bezig met de dood.
Mijn visie: Je "ziel" en bewustzijn wordt gevormd door je hersenen. Naja, en die doen het nu niet meer als je het hoekje om gaat.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
17-02-2018 17:53
Lijkt me dat je meer vindt als je richt op bij voorbeeld boeddhisme.

Ik geloof er niet in overigens en ben ook van mening dat het op houdt na de dood, om dat je hersenen het niet meer doen.
Boeddhisme is inderdaad een van de dingen waar ik me sinds kort in aan het verdiepen ben.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Alle reacties Link kopieren
Lucylucille schreef:
17-02-2018 18:02
Ik geloof er niet in, en ben ook niet bezig met de dood.
Mijn visie: Je "ziel" en bewustzijn wordt gevormd door je hersenen. Naja, en die doen het nu niet meer als je het hoekje om gaat.

Zo heb ik er dus ook jaren over gedacht en ik ben ook helemaal niet blij dat ik dingen ben tegengekomen die erop lijken te wijzen dat het miscshien ook anders kan zijn. Maar die kan ik niet negeren.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Alle reacties Link kopieren
merlineke schreef:
17-02-2018 18:09
Zo heb ik er dus ook jaren over gedacht en ik ben ook helemaal niet blij dat ik dingen ben tegengekomen die erop lijken te wijzen dat het miscshien ook anders kan zijn. Maar die kan ik niet negeren.
Waarom zou je er niet blij mee zijn? Als dit zo'n rotleven is, kan het alleen maar beter worden.
Ik zou het overigens meer bijzonder vinden als dit alles was en alles stopt na dit leven.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee wat je bijna-dood-ervaring is, maar het is vrij logisch dat je hersenen het nog even doen als andere vitale functies ermee kappen. Voor mij geen enkele reden om te geloven dat je zelfs nog blijft denken als je hersenen na een tijdje ook dood zijn.
Ik geloof wel in de ziel en op zich kan ik me vinden in reïncarnatie tot nirvana bereikt is.
Ik heb als kind een ervaring gehad waarin mijn "ziel" loskwam en ik dacht bij mezelf, oh ja hoe kon ik dit nu vergeten.
Wat ik was vergeten weet ik nu opnieuw niet meer. Lekker vaag dus :proud:
Alle reacties Link kopieren
jippie55 schreef:
17-02-2018 18:13
Waarom zou je er niet blij mee zijn? Als dit zo'n rotleven is, kan het alleen maar beter worden.
Ik zou het overigens meer bijzonder vinden als dit alles was en alles stopt na dit leven.
Hoewel dit een rotleven was, kan het altijd nog erger.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
17-02-2018 18:17
Geen idee wat je bijna-dood-ervaring is, maar het is vrij logisch dat je hersenen het nog even doen als andere vitale functies ermee kappen. Voor mij geen enkele reden om te geloven dat je zelfs nog blijft denken als je hersenen na een tijdje ook dood zijn.

Ik heb geen bijna dood erbaring gehad, ben niet bijna dood geweest. Heb iets meegemaakt waardoor ik er extra mee geconfronteerd ben en me er in ben gaan verdiepen. En ja, het lijkt me logisch dat na het stoppen van het hart de hersenen nog een paar minuten zuurstof hebben. Maar is het daarna ook 100% afgelopen? Vroeger dacht ik van wel en het is ook de meest verkondigde mening op dit forum. Maar inmiddels weet ik het niet zo zeker meer.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Alle reacties Link kopieren
Welke ervaring met de dood heb je dan?

Het rotte aan de dood is; we zullen het nooit weten. Je kunt boek na boek verslinden, maar je komt niet verder dan theorieën en krijgt nooit zekerheid over een eventueel hiernamaals. Daarom verdiep ik me er niet in. Ik denk dat je enkel meer vragen krijgt, dan minder.
merlineke schreef:
17-02-2018 18:28
Hoewel dit een rotleven was, kan het altijd nog erger.
Als je je nu niet bewust van een vorig leven, dan ben je dat straks toch ook niet? Waar ben je dan bang voor?

Ik zou sowieso niet perse onderzoek gaan doen naar iets waarvan je weet dat je er overstuur van raakt.
Of je moet in shocktherapie geloven.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
17-02-2018 18:42
Welke ervaring met de dood heb je dan?

Het rotte aan de dood is; we zullen het nooit weten. Je kunt boek na boek verslinden, maar je komt niet verder dan theorieën en krijgt nooit zekerheid over een eventueel hiernamaals. Daarom verdiep ik me er niet in. Ik denk dat je enkel meer vragen krijgt, dan minder.
Ik heb kanker overleefd, heel makkelijk, en met een zeer goede prognose. Het is inderdaad moeilijk dat er niks helemaal zeker te weten is. Ik heb er nu ook spijt van dat ik me erin ben gaan verdiepen. Was ik maar lekker bij mijn oude overtuiging gebleven dat er na de dood niks is. Dood is weg, over en uit, afgelopen. Maar ja, nu is het te laat en wat ik allemaal gelezen heb en te weten ben gekomen kan ik niet meer ongedaan maken. Misschien krijg ik inderdaad alleen maar meer vragen, maar die drang om me ermee bezig te houden is te groot om te negeren.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Alle reacties Link kopieren
Lucylucille schreef:
17-02-2018 18:45
Als je je nu niet bewust van een vorig leven, dan ben je dat straks toch ook niet? Waar ben je dan bang voor?

Ik zou sowieso niet perse onderzoek gaan doen naar iets waarvan je weet dat je er overstuur van raakt.
Of je moet in shocktherapie geloven.
Onderzoek doen naar dit onderwerp is verontrustend, geen onderzoek doen is nog verontrustender. De beerput is geopend en ik krijg hem niet meer dicht. Niks doen met dit onderwerp is geen optie meer.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me ook wel eens af of er een vorm van reïncarnatie bestaat. Omdat ik al een aantal keer heb mee gemaakt dat dingen zo ontzettend toevallig zijn, dat het gewoon geen toeval meer kan zijn. Concrete voorbeelden geef ik, in verband met herkenbaarheid, liever niet.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het dus niet over ervaring, maar over geloof. Voor hetzelfde geld was je door die ervaring van elk mogelijk geloof gevallen.
Een zeer dierbaar persoon is onlangs overleden en ik heb voor het eerst eigenlijk pas echt moeite met de dood. Dat het voorbij is, zo'n mooi persoon verdwenen. Tijdens het ziektebed gebeurde er zulke bijzondere dingen dat ik begon te twijfelen, ik heb allemaal dingen van te voren 'aangevoeld' en geweten. Tijd van dood, de dingen die ze me zou vertellen in haar laatste minuten. Soort deja vu, maar dan bewust. Ik wist dingen die ik niet kon weten, lang van te voren. En nee ik ben totaal niet zweverig en heb nooit eerder zoiets gehad. Toch hoopte ik hierdoor stilletjes op meer, het was zo apart allemaal. Maar nee. Hoe bijzonder ook, het moet allemaal toeval zijn geweest. Totale stilte sinds ze is gegaan. Ik hoopte toch op een bepaald teken, tegen alle logica en de wetten der natuur in. Maar volgens mij is het lichtje na de dood gewoon uit. Daar had ik altijd vrede mee, tot nu. Nu zit ik ook volop in de rouw, alles is heel vers. Maar geloven in 'iets' doe ik niet. En dat is best jammer, want de mensen om mij heen wel en die hebben toch minder verdriet als ik. Wel fijn voor ze. En daar zou ik stiekem best 1 van willen zijn.
Alle reacties Link kopieren
merlineke schreef:
17-02-2018 18:48
Onderzoek doen naar dit onderwerp is verontrustend, geen onderzoek doen is nog verontrustender. De beerput is geopend en ik krijg hem niet meer dicht. Niks doen met dit onderwerp is geen optie meer.
Dan zul je een manier moeten vinden om te kanaliseren. Want je gaat geen antwoorden krijgen. Nooit. Niemand weet HET, dus het zal jou ook niet lukken. Ga je dan de rest van je leven zoeken en pluizen? Je kunt er prima mee stoppen, maar misschien heb je wel wat hulp daarbij nodig om een nieuwe balans in het leven te vinden. Dat lijkt me ook helemaal niet gek als je zoiets heftigs als kanker mee hebt gemaakt. Maar meer info zoeken gaat je niet helpen.
Ik sprak eens een professor in de wetenschap die zelf een BDE heeft meegemaakt. Ik heb er zelf een boek over gelezen en vind het zeer intrigerend. Er zijn zoveel verhalen/ ervaringen, dat het fenomeen niet genegeerd kan worden. Maar, écht bewijs zal er nooit komen, daar zul je vrede mee moeten hebben. Ik zelf geloof niet dat het aardse leven hét is en dus ook niet dat de dood betekend dat het eindig is. Zelf ook weleens gedacht dat een dierbare overledene een soort teken gaf. Tja, je kunt zoeken en lezen tot je een ons weegt, er gaat je nooit iemand kunnen vertellen hoe het echt zit.
Zelf heb ik me ook een hele tijd verdiept in dit onderwerp ik ben er van overtuigd dat we in staat zijn de dood uit te stellen tot dat diegene zelf het leven los laat ( gaat lijkt mij lang niet altijd op als je bijvoorbeeld op slag dood bent bij een ongeluk ofzo) daarnaast geloof ik zeker dat er meer is buiten om het lichaam.. reïncarnatie vind ik ook interessant, een tijd terug heb ik het boek ‘mama vroeger was ik’ gelezen dat boek staat vol met verhalen van kinderen die zeggen eerder geleefd te hebben en gaan ze ook alles uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
shining_star schreef:
17-02-2018 19:09
Ik sprak eens een professor in de wetenschap die zelf een BDE heeft meegemaakt. Ik heb er zelf een boek over gelezen en vind het zeer intrigerend. Er zijn zoveel verhalen/ ervaringen, dat het fenomeen niet genegeerd kan worden. Maar, écht bewijs zal er nooit komen, daar zul je vrede mee moeten hebben. Ik zelf geloof niet dat het aardse leven hét is en dus ook niet dat de dood betekend dat het eindig is. Zelf ook weleens gedacht dat een dierbare overledene een soort teken gaf. Tja, je kunt zoeken en lezen tot je een ons weegt, er gaat je nooit iemand kunnen vertellen hoe het echt zit.
Ik denk niet dat een bde voldoende bewijs is voor een leven na de dood. Als deze mensen al echt dood geweest zijn, waar ik niet zeker van ben, dan zijn ze maar heel kort dood geweest en zegt hun ervaring hooguit iets over de eerste minuten na het overlijden, of liever gezegd, de eerste minuten na het stoppen van het hart, niet noodzakelijkerwijs na het stoppen van het functioneren van de hersenen. Wie weet is een bde iets dat je in de eerste fase van het doodgaan ervaart, en houdt dat na een poosje op. Misschien ook niet. Het allerbelangrijkste probleem bij het beoordelen van wat een bde is lijkt me wel dat, wat deze mensen ook overkomen is, ze niet zo dood waren dat ze niet terug konden komen. Maar bepaalde aspecten van bdes wijzen er naar mijn idee wel op dat ons bewustzijn mogelijk niet, of niet alleen, het product is van onze hersenen, maar er onafhankelijk van kan bestaan. Wij hebben wel onze hersenen nodig om bewustzijn te ervaren, maar het bestaat ook los daarvan. Je kan het vergelijken met radiosignalen. Die bestaan altijd, maar we kunnen ze alleen horen via een radio.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Alle reacties Link kopieren
kimmetjee1990 schreef:
17-02-2018 19:22
Zelf heb ik me ook een hele tijd verdiept in dit onderwerp ik ben er van overtuigd dat we in staat zijn de dood uit te stellen tot dat diegene zelf het leven los laat ( gaat lijkt mij lang niet altijd op als je bijvoorbeeld op slag dood bent bij een ongeluk ofzo) daarnaast geloof ik zeker dat er meer is buiten om het lichaam.. reïncarnatie vind ik ook interessant, een tijd terug heb ik het boek ‘mama vroeger was ik’ gelezen dat boek staat vol met verhalen van kinderen die zeggen eerder geleefd te hebben en gaan ze ook alles uitzoeken.
Verhalen van jonge kinderen zijn ook iets dat mij doet denken dat reincarnatie mogelijk zou kunnen zijn. Verhalen van volwassenen vind ik minder betrouwbaar, omdat de kans groter is dat zij het uit hun duim zuigen om interessant te doen. Verhalen onder hypnose vertrouw ik ook niet altijd. Maar jonge kinderen, die spontaan verhalen vertellen die controleerbaar juist zijn, vind ik een sterk argument. Tenzij hun ouders het allemaal verzinnen of in scene zetten of de kinderen iets influisteren.... tja, ik blijf sceptisch.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Deels herkenbaar voor mij. Ik heb een heel pad afgelegd naar de spirituele wereld. Begonnen als christen en dat volledig losgelaten. Ik ben dankbaar dat ik niet meteen spiritueel was,anders was ik heel zweverig geworden. Juist omdat ik hol was. Ik had geen goede basis en dan verlies je je vaak in een bepaalde richting.
Daarna ook in de dood gaan verdiepen. Veel gelezen, maar er is niet echt een waarheid. Overal dtaat er weer wat anders. Ik ben mijn gevoel gaan volgen en antwoorden gaan zoeken bij mensen waarbij ik me goed voel. Mijn telefoon tikt heel langzaam, dus stpp even. Je mag een pb sturen als je wilt.
merlineke schreef:
17-02-2018 19:52
Ik denk niet dat een bde voldoende bewijs is voor een leven na de dood. Als deze mensen al echt dood geweest zijn, waar ik niet zeker van ben, dan zijn ze maar heel kort dood geweest en zegt hun ervaring hooguit iets over de eerste minuten na het overlijden, of liever gezegd, de eerste minuten na het stoppen van het hart, niet noodzakelijkerwijs na het stoppen van het functioneren van de hersenen. Wie weet is een bde iets dat je in de eerste fase van het doodgaan ervaart, en houdt dat na een poosje op. Misschien ook niet. Het allerbelangrijkste probleem bij het beoordelen van wat een bde is lijkt me wel dat, wat deze mensen ook overkomen is, ze niet zo dood waren dat ze niet terug konden komen. Maar bepaalde aspecten van bdes wijzen er naar mijn idee wel op dat ons bewustzijn mogelijk niet, of niet alleen, het product is van onze hersenen, maar er onafhankelijk van kan bestaan. Wij hebben wel onze hersenen nodig om bewustzijn te ervaren, maar het bestaat ook los daarvan. Je kan het vergelijken met radiosignalen. Die bestaan altijd, maar we kunnen ze alleen horen via een radio.
Eens. Een ervaring is sowieso nooit "bewijs". Dat heel veel mensen wereldwijd dezelfde ervaring hebben, is wel heel interessant! Verklaringen van medici dat het zou komen doordat de hersenen zuurstoftekort hebben gaat er bij mij echt niet in. Hoe kan het dat iemand tot in detail alles heeft gezien en gehoord, terwijl ie daar zonder hartslag en met de ogen dicht lag? Ik vind het werkelijk intrigerend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven