Slapeloosheid paroxetine

18-02-2018 11:03 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het opbouwen met paroxetine. Ik slikte al jaren 10mg en voelde mij hier goed bij. Had eigenlijk ook geen bijwerkingen.
Door nare omstandigheden en een heftige burn out is er besloten op te hogen naar 20mg. Eerst een week 15 en nu sinds 6 dagen 20mg.
Ik slaap nu alleen zo slecht, ik kom gewoon niet in slaap. Er zijn 2 nachten geweest dat ik helemaal niet geslapen heb. In totale paniek heb ik vrijdag de huisartsenpost gebeld en heb uiteindelijk een nacht geslapen met oxazepam (nadat ik na een temazepam die ik eerder die dag van mijn huisarts kreeg gewoon weer wakker werd na een uur).
Vannacht wilde ik het weer proberen zonder, maar je raadt het al: om 5 uur vannacht weer een oxazepam genomen en toen gelukkig weer wat kunnen slapen.

Ik doe de bodyscan vaak via de vgz app, neem een heet bad voor het slapen, probeer geen beeldschermen.. ik lig gewoon wakker.

Aangezien ik hier nooit last van had, is het natuurlijk een bijwerking. Ik denk dat ik even op zoek ben naar positieve verhalen. Gaat die slapeloosheid over? Ik heb enorme doemgedachten hierover, van nooit meer slapen tot aan enorme verslavingen aan oxazepam (waar ik dus een enorme weerstand tegen voel om te nemen) Die gedachten probeer ik dmv cognitieve therapie wel wat te temperen en dat lukt vaak wel, maar naarmate de nacht vordert wordt dat steeds moeilijker..
Alle reacties Link kopieren
Niemand nog? :-[
Alle reacties Link kopieren
Ik slik al jaren melatonine voor mijn slaapproblemen. Daar ben ik mee begonnen toen ik nog Paroxetine nam (maar ik had al langer slaapproblemen). Ik slaap pas echt goed sinds ik ben overgestapt op Mirtazapine, ook een AD maar die heeft als bijwerking dat je er goed van gaat slapen. Ik heb nog niet geprobeerd of ik de melatonine al kan laten vallen, ik slaap nu eindelijk goed en wil dat niet verpesten.

Maar ik zou eerst even afwachten of het niet gewoon een kwestie is van wennen aan een hogere dosering. Als Paroxetine verder gewoon goed werkt is het zonde om een andere AD te proberen waarvan je niet weet of het ook werkt voor hetgeen waar je het voor slikt. Wat zegt je psycholoog ervan?
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Psych zie ik dinsdag, ik zal het dan zeker aankaarten.
Ik weet verstandelijk gezien wel dat het waarschijnlijk een kwestie van wennen is, alleen mijn relativeringsvermogen is een beetje stuk geloof ik...
denk erg zwart wit en vind die slaapmiddelen vooral gewoon k*t om te nemen.
Slik jij melatonine van de drogist of op recept? Dit werkt voor jou erg fijn begrijp ik?
Alle reacties Link kopieren
Van de drogist of online (is goedkoper). Ik slik 3 mg. Je zou het eens een paar nachten kunnen proberen. Mocht ik 's nachts nog tussendoor wakker worden en niet meer in slaap kunnen vallen, neem ik er nog 1. Maar dat is al tijden niet meer voorgekomen.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Ok dankjewel! Ik ga dinsdag overleggen met mijn psycholoog. Ik durf niet zomaar iets te nemen. Ook omdat ik juist nooit slaapproblemen had.
Ik merk gewoon dat ik wat labieler word door het slaaptekort en dat helpt niet mee..
Melatonine is een lichaamseigen stof. Dus je neemt geen farmaceutisch middel, meer een supplement.
Alle reacties Link kopieren
En maak je niet al te druk over die oxazepam, je krijgt het niet voor niets voorgeschreven. Het is waarschijnlijk een kwestie van wennen aan een hogere dosering en die pammetjes zijn daarbij een tijdelijk hulpmiddel. Het is niet zo dat je daar de rest van je leven aan vast zit. Ik kreeg ze ook in het begin en slik ze al jaren niet meer.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Dat is precies wat mijn man zegt Kirby. Je hebt helemaal gelijk hoor...! Zoals ik al zei, mijn relativeringsvermogen doet het niet zo goed. Een van de redenen waarom ik nu AD verhoog. ;-))
Alle reacties Link kopieren
Slik je de paroxetine 's avonds?
In de ochtend is beter namelijk.

Sterkte. Gebruik die oxazepam gewoon en overleg dinsdag voor een betere oplossing. Niet slapen is verschrikkelijk.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Eerst wel in de avond inderdaad en nu sinds 2 dagen in de ochtend. Hoopte ook dat dit de oplossing zou zijn (misschien komt dit nog) bedankt voor je berichtje :-)
Alle reacties Link kopieren
Zijn er nog meer mensen met ervaringen met slapeloosheid bij ophogen AD?
Alle reacties Link kopieren
Ik sliep ook slecht met paroxetine, maar dat kwam meer door de bijwerking restless legs. Kan je niet stilliggen en slaap je daarom slecht? Of pieker je meer? Is het een kwestie van in- of doorslapen? Allemaal goed om even voor jezelf te bedenken en dinsdag aan de psych voor te leggen.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd.
anoniem_360098 wijzigde dit bericht op 07-03-2018 10:16
97.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lighttaste schreef:
18-02-2018 18:18
Zijn er nog meer mensen met ervaringen met slapeloosheid bij ophogen AD?
Niet bij ophogen, wel bij starten.
Gaat vanzelf over.
Alle reacties Link kopieren
forumdame2011 schreef:
19-02-2018 21:11
Niet bij ophogen, wel bij starten.
Gaat vanzelf over.
Dat vind ik dus serieus fijn om te horen. Ik voel me af en toe echt een wrak. Had ik niet bij opbouw naar 10 destijds. Alles wordt erger, depressief, neerslachtig, huilerig.. bah!
Alle reacties Link kopieren
forumdame2011 schreef:
19-02-2018 21:11
Niet bij ophogen, wel bij starten.
Gaat vanzelf over.
Dat vind ik dus serieus fijn om te horen. Ik voel me af en toe echt een wrak. Had ik niet bij opbouw naar 10 destijds. Alles wordt erger, depressief, neerslachtig, huilerig.. bah!
Alle reacties Link kopieren
bl1ksem schreef:
19-02-2018 21:04
Ik slaap al mijn hele leven vrij slecht, maar toen ik Paroxetine slikte is dat niet per se slechter geworden.

Wel had ik last van een hele andere nare bijwerking van Paroxetine en er zijn echt wel wat weken overheen gegaan toen die bijwerking verdween. Het lichaam moet er gewoon even aan wennen, ik neem aan dat dat bij jou ook het geval zal zijn.

Voor mijn slaapproblemen slik ik nu melatonine, maximaal 0,5mg. Heb ook een tijdje oxazepam geslikt, werkt ook prima, maar ik vind melatonine fijner. Temazepam doet voor mij ook niets trouwens.
Dankje, als het niet beter wordt ga ik toch die melatonine overwegen. Vannacht trouwens “zelf” geslapen, zonder oxazepam. Wel veel wakker en heel veel gedroomd, maar toch wel fijn dat het is gelukt

Ben gewoon ongeduldig en het vertrouwen beetje kwijt in mijn lijf. Gevoel alsof het nooit meer beter wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hou vol meid, het komt goed!
Alle reacties Link kopieren
forumdame2011 schreef:
19-02-2018 21:17
Hou vol meid, het komt goed!
:heart: bedankt
Alle reacties Link kopieren
Lighttaste schreef:
19-02-2018 21:14
Dankje, als het niet beter wordt ga ik toch die melatonine overwegen. Vannacht trouwens “zelf” geslapen, zonder oxazepam. Wel veel wakker en heel veel gedroomd, maar toch wel fijn dat het is gelukt

Ben gewoon ongeduldig en het vertrouwen beetje kwijt in mijn lijf. Gevoel alsof het nooit meer beter wordt.

Ohhh, wat goed! Zie je wel, komt vanzelf goed!
Alle reacties Link kopieren
Wil even melden dat ik inmiddels weer als een roosje slaap. Hoop dat ik hiermee anderen eventueel een hart onder de riem kan steken die in dezelfde situatie zitten of komen te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Lighttaste schreef:
21-02-2018 10:31
Wil even melden dat ik inmiddels weer als een roosje slaap. Hoop dat ik hiermee anderen eventueel een hart onder de riem kan steken die in dezelfde situatie zitten of komen te zitten.
Wat fijn! Zonder extra medicijnen?
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad fijn Lighttaste!
Zie je nou wel ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ruilen?
Slapeloosheid voor een enorme Geirriteerdheid?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven