Ervaringen escitalopram

18-02-2018 15:02 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

in het kort mijn situatie: ik ben 29 en heb sinds pubertijd last van periodes met angsten, onrust, paniekaanvallen, extreem malende gedachten, spanningen, extreme emoties, etc. Op mijn 21e ernstig ziek geweest (hersentumor), heeft dit negatief beïnvloed, Ben in therapie geweest vorig jaar, eea verwerkt met EMDR maar de angsten blijven.

Nu heb ik in overleg met huisarts en psycholoog oxazepam die ik max 2 keer per week mag gebruiken maar ik gebruik het veel vaker en dat is natuurlijk niet goed. De huisarts heeft al een paar keer geopperd dat ik escitalopram moet proberen aangezien ik hier al zo lang last van van heb en begon daar van de week weer over.

Ik heb er veel over gelezen inmiddels, ook op dit forum, en ik zit er nu sterk over te denken om het te gaan proberen. Toch zou ik nog graag ervaringen horen, negatief mag ook. Er zijn uiteraard ook veel argumenten/vragen die door mijn hoofd blijven malen (uiteraard haha) die me tegenhouden dit te proberen:

- Wat als het niet werkt?? Dan heb ik weken van ellende en bijwerkingen (ga ik even vanuit) en uiteindelijk wordt het misschien allemaal erger en ben ik nog verder van huis!!
- Ik vind dat er in deze maatschappij te weinig ruimte is voor negatieve emoties, alles moet maar leuk zijn. Ik denk dat er daardoor ook zoveel mensen rondlopen met burn out. Daarom laat ik laat alles altijd de vrije loop, wat betekent dat er periodes zijn dat ik elke dag huil. Dat huilen vind ik niet zo erg, maar die angsten belemmeren me zó erg!! Ik heb ook enorme woedeaanvallen waardoor ik menig relatiecrisis heb gehad omdat ik echt spullen kapot maak en ga schelden dan. Ik kan het toch niet goed tegenover mezelf verantwoorden dat ik pillen ga slikken hiertegen om mijn emoties te onderdrukken en vind dat ik dit zelf zou moeten kunnen oplossen, maar ja ik ben daar al jaren mee bezig en het heeft me tot nu toe nog niet echt ergens gebracht...
- Wat doet het met je libido en gewicht?
- Ik ben dus heel gevoelig, maar daar zitten ook positieve kanten aan (bijv dat ik heel enthousiast kan worden) > ik zou het vervelend vinden als al mijn emoties worden afgevlakt...

Veel vragen en twijfels, maar één ding staat vast: ik wil hier zó graag vanaf!!!!! Ik word er echt gek van en als dit middel echt werkt ben ik bereid door een hel van een paar weken te gaan (bijwerkingen), maar ik hoor graag jullie ervaringen en bedenkingen hierop.

Alvast bedankt voor de reacties! En als ik iets moet verduidelijken hoor ik het wel.
Alle reacties Link kopieren
Mss krijg je geen bijwerkingen?
Ik heb helemaal geen bijwerkingen gehad en wel profijt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-02-2018 15:07
Mss krijg je geen bijwerkingen?
Ik heb helemaal geen bijwerkingen gehad en wel profijt.
Bedankt voor je reactie! Ik ben nog niet eens zo erg bang voor de bijwerkingen, meer dat het helemaal niet werkt bij mij of alles juist versterkt. Of alles heel erg afvlakt...
Alle reacties Link kopieren
Focus je niet teveel op de bijwerkingen want dan ga je ze krijgen he! Is ook een beetje een psychisch effect.

Als ik jou verhaal lees zou ik het wel proberen.
Alle reacties Link kopieren
amy888 schreef:
18-02-2018 15:11
Bedankt voor je reactie! Ik ben nog niet eens zo erg bang voor de bijwerkingen, meer dat het helemaal niet werkt bij mij of alles juist versterkt. Of alles heel erg afvlakt...
Tja, er is maar één manier om daarachter te komen.
Als je emoties je zo in de weg zitten kan een beetje afvlakken wrsch geen kwaad.
En als het niet werkt kun je ook nog andere middelen proberen.

Je bent dus eigenlijk vooral bang dat het te veel of te weinig doet.
Maar het kan natuurlijk ook precies doen wat het moet doen.
Rustig opbouwen en vooral niet gaan zitten wachten op (bij)werkingen, want dan krijg je ze zeker.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik heb het een tijdje geslikt (lexapro) en dat ging niet zo goed. Het werkte niet zoals gehoopt, al had ik in ieder geval geen last meer van paniekaanvallen.
Ik ken genoeg mensen bij wie het wel goed ging en die helemaal geen last hadden van bijwerkingen..

Als ik jou was zou ik niet teveel op zoek gaan na eventuele bijwerkingen. Probeer het, en als het je niet bevalt kan je na een tijdje altijd weer afbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Heb het ong. 1,5 jaar gebruikt.

- Als het niet werkt, gewoon een ander middel proberen.
- Het vlakt af, de negatieve èn positieve gevoelens. Aangezien ik zeer angstig en zeer somber was, waren voor mij de voordelen groter dan de nadelen. Het middel werkte bij mij bijzonder gunstig op angst. Mijn concentratievermogen en geheugen werden duidelijk minder.
- libido bleef hetzelfde, orgasme bereiken werd bijna onmogelijk (was voorheen normaal)
- Ik had geen last van aankomen of afvallen.

Toen ik ermee wilde stoppen omdat het beter met me ging, kreeg ik veel last van ‘zaps’, een soort van stroomstoten door mijn hoofd (zo voelde dat tenminste). Terugkeer van cognitieve functies op oude niveau duurde erg lang (ong. 1 jaar).

Ik wens je succes met je beslissing en veel sterkte.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
maritk schreef:
19-02-2018 23:50

Toen ik ermee wilde stoppen omdat het beter met me ging, kreeg ik veel last van ‘zaps’, een soort van stroomstoten door mijn hoofd (zo voelde dat tenminste). Terugkeer van cognitieve functies op oude niveau duurde erg lang (ong. 1 jaar).
Bedankt voor je reactie! Die zaps die jij omschrijft heb ik nu al af en toe (heel zelden maar ik weet wel meteen wat jij bedoelt!). Ben nog steeds bang maar ik ben overal bang voor haha. Wat ik heel fijn zou vinden is als die angsten verdwijnen en het een keer opklaart in mijn hoofd, als die ellendige gedachtenstroom een keer ophoudt. De enige manier waarop ik dat nu kan bereiken is met keihard sporten maar dat kan ik ook niet dagelijks doen (of oxazepam)

Ik ga morgen naar de HA om het weer te bespreken(hij is groot voorstander, heeft dit zelfs aan me voorgesteld)
Alle reacties Link kopieren
Ben bij de HA geweest en heb een recept meegekregen voor 30 dagen. Ik denk dat ik er zaterdag mee begin.

Nog een vraagje; heeft iemand de ervaring dat de angsten erger werden in het begin? Lijkt me vreselijk!
amy888 schreef:
21-02-2018 21:51
Ben bij de HA geweest en heb een recept meegekregen voor 30 dagen. Ik denk dat ik er zaterdag mee begin.

Nog een vraagje; heeft iemand de ervaring dat de angsten erger werden in het begin? Lijkt me vreselijk!
De angsten die ik had, de echte paniekaanvallen, die werden niet erger. Ik kon wel opeens angst voelen op momenten die ik normaal nooit gehad zou hebben. Ik heb nooit last gehad van een sociale fobie en toen kon ik opeens een angstig gevoel krijgen als mensen langs liepen. Was een hele vreemde ervaring maar niet perse heel naar, het was gewoon opvallend.
De eerste 2 dagen waren suuuuuuuuperrelaxed, zo relaxed dat ik het eigenlijk saai vond. Bij ophoging had ik dan weer wel enorme mood swings- 's ochtends relaxed, 's middags angstig en 's avonds heel geagiteerd en onrustig. Dat was vervelend. Maar het duurde maar een dag of 4, dus was wel te overzien. Mijn broer had ook van die moodswings, maar ook maar een paar dagen na elke ophoging. Het verschilt zo van persoon tot persoon dat je bijna niet kan voorspellen in hoeverre jij last gaat hebben van bijwerkingen.
Als je werkt- begin in het weekend, dan kan je gewoon even een dag of twee onder een dekentje kruipen just in case. Maar zorg wel voor afleiding! Als je erop gaat zitten wachten vergroot je elk ongemakje uit.
Als de bijwerkingen te heftig zijn, kan je altijd vragen om druppels om langzamer op te bouwen. Dan duurt het wel weer langer eer het werkt.

succes!!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ervaring met escilatopram, ik slik het nu zo'n 6 jaar en het gaat heel erg goed. Ik had soortgelijke klachten als jij, ook al sinds mn pubertijd. Heb een aantal jaar paroxetine geslikt en dat ging ook goed. Daarmee gestopt en toch weer klachten gekregen, en 6 jaar geleden dus met escilatopram begonnen. Ik heb het gevoel dat het nog veel beter werkt dan de paroxetine en dan met name tegen de angst/onrust/spanning. Ik heb wel de eerste 6 weken enorme bijwerkingen gehad maar daar moet je niet van schrikken hoor, het is vaak een teken dat het aanslaat. Ik had voor de eerste weken diazepam erbij om zonodig te nemen als het te heftig werd. Als je nog vragen hebt, geef maar een gil ;-) Succes en laat je weten hoe het gaat?
Alle reacties Link kopieren
@amy888

Hoe gaat het nu met je? Als het goed is zit je nu op een maand gebruik. Hoe ervaar je dat? Ik zit nu precies op een week met dit spul, behalve dat ik nu in een diep dal zit (super angstig, dacht dat het niet erger kon worden) merk ik behalve heel af en toe duizeligheid nog niks. Ik zit op 10 mg nu. De eerste pil maakte mij de 2 uren erna super relaxed, dat was écht een fijn gevoel, ik hoop dat gevoel later nog terug te krijgen door dit spul. De eerste 3 dagen merkte ik verder niks, de 2 dagen erna was ik dooood moe, ik moest echt goed uitkijken met autorijden omdat ik wel nog gewoon door werk. De 3 dagen erna (in het weekend + maandag) was ik ziek én moe en door de depressiviteit ook beroerd, en heb ik werkelijk 80 % onder de deken gelegen. Moodswings heb ik ook last van. Dat kan binnen 5 min omslaan
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik heb zojuist de eerste halve pil genomen (5 mg). Ben er erg bang voor maar zoals de huisarts droog zei: daarom neem je ze juist. Ik weet niet of de timing goed is, ik ga over 3 weken verhuizen en als ik mega bijwerkingen krijg is dat natuurlijk niet handig, samen met verhuizingstress... wat denken jullie?

@IKV84 hoe gaat het nu met je?
Alle reacties Link kopieren
amy888 schreef:
04-04-2018 11:12
Hi allemaal,

Ik heb zojuist de eerste halve pil genomen (5 mg). Ben er erg bang voor maar zoals de huisarts droog zei: daarom neem je ze juist. Ik weet niet of de timing goed is, ik ga over 3 weken verhuizen en als ik mega bijwerkingen krijg is dat natuurlijk niet handig, samen met verhuizingstress... wat denken jullie?

@IKV84 hoe gaat het nu met je?
Hoi hoi,

Hoe gaat het nu met je? Ik zit nu zelf sinds ong n maand an de escitalopram (eerst een paar dagen n halve en daarna n hele van 10 mg).

Ik hoop dat je weinig tot geen last hebt van de bijwerkingen en dat je de verhuisdrukte met 2 handen op je rug aankan 😉

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven