People pleaser?

19-02-2018 04:15 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van nature ben ik iemand die altijd andere mensen behoeftes voor mijn eigen plaats. Ik ben iemand die zelfs haar leven zou opgeven voor een ander. Een echte people pleaser...dit gedrag heeft ervoor gezorgd dat ik nu ook echt eenzaam voel en ben. Hoe kan ik is een keer voor mijzelf kiezen ipv voor een ander? En hebben jullie ook vaak de neiging om mensen te pleasen?
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen last van eerlijk gezegd. Uiteindelijk doe je dit natuurlijk alleen omdat je verwacht dat het je iets oplevert: ik doe wat anderen willen en dan zullen ze mijn vriend zijn. En dat blijkt niet te werken. Iets anders proberen zal toch echt uit jezelf moeten komen, en kijk dan wat werkt.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
HelloFromTheOtherSide schreef:
19-02-2018 04:32
Nee, geen last van eerlijk gezegd. Uiteindelijk doe je dit natuurlijk alleen omdat je verwacht dat het je iets oplevert: ik doe wat anderen willen en dan zullen ze mijn vriend zijn. En dat blijkt niet te werken. Iets anders proberen zal toch echt uit jezelf moeten komen, en kijk dan wat werkt.
uhmmm...kan je hier dieper op in gaan?
Mijn moeder deed dit ook. Vier uur reizen om voor een vriendin een flesje parfum op te halen, geen probleem.
Nu zit ze al even in de psychiatrie en ben ik en een van haar zussen de enige die haar nog opzoeken.

In de rol van pleaser lijkt het alsof je anderen enkel wilt helpen maar feitelijk ben je van hen afhankelijk voor je eigen geluk. Loodzwaar voor je omgeving dus na een tijdje word je gedumpt.
Alle reacties Link kopieren
Mensen zijn sociale wezens. Zonder acceptatie, liefde en respect kan je geen gezond en normaal leven opbouwen en zal je voortdurend gefocust zijn op manieren om toch respect en aandacht te krijgen. Desnoods door een school op te blazen.

Grote kans dat jij daarom erop uit bent geliefd te zijn. Het is je manier om vrienden aan je te binden en de prijs die je ervoor betaalt is aardig zijn ook al voel je je vaak niet zo. Als je dat wil veranderen kan je het beste met details beginnen: is het wel redelijk dat ze van je verlangen dat je je eigen belang achteraan zet? En zal je echt liefde verliezen als je zelf je laatste gebakje opeet? Vermoedelijk niet. Dus na blijven denken bij alles wat je beslist en niet bang worden. Een vriendelijke glimlach verzacht elke afwijzing.

Je kan ook op assertiviteitscursus. Je leert daar altijd iets van.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
JelenaAulest schreef:
19-02-2018 04:36
uhmmm...kan je hier dieper op in gaan?
Is heel duidelijk wat ze zegt hoor. Je wil dat ze heel erg positief over je denken dus is je fantasie dat jij de allertofste peer (echt een fan-tas-tisch, onmisbaar, heel goed mens) zal worden gevonden en dat ze jou dus nooit in de steek zullen laten als jij maar genoeg helpt en jezelf wegcijfert.

En dat is niet zo. Menig man laat zijn vrouw die echt alles voor hem doet in de steek om als een idioot de vrouw achterna te lopen die totaal niets voor hem doet en hem alleen van alles kost.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
zorgverslaafd heet dit.

altijd maar voor een ander zorgen en klaar staan, ongeacht of dat mensen dit nu willen of niet.

je geeft weinig ruimte aan mensen om zelf problemen op te lossen. je verwacht dat wanneer jij voor andere klaar staat dat mensen dan ook wel voor jou klaar staan. Nou nee, mensen zoeken de weg van de minste weerstand. Moet er iets gebeuren? Dan gaan ze naar iemand toe die toch geen nee zegt. Niet omdat jij het zo goed doet, nee, omdat jij toch geen nee zegt.

Mensen hebben weinig respect voor personen die zich als sloof laten behandelen. Je wint of verdient daar geen vriendschap noch respect mee.

Wanneer je ook altijd maar voor een ander klaar staat en dingen doet, dan geef je de andere persoon ook geen ruimte om het zelf te doen. Heel frustrerend is dit.

De vraag is dus; wat is de winst van dit gedrag? Dat mensen veren in je reet stoppen? Zeggen dat het zo fijn is dat ze altijd op je kunnen rekenen en bouwen? Lose woorden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
zorgverslaafd heet dit.

altijd maar voor een ander zorgen en klaar staan, ongeacht of dat mensen dit nu willen of niet.

je geeft weinig ruimte aan mensen om zelf problemen op te lossen. je verwacht dat wanneer jij voor andere klaar staat dat mensen dan ook wel voor jou klaar staan. Nou nee, mensen zoeken de weg van de minste weerstand. Moet er iets gebeuren? Dan gaan ze naar iemand toe die toch geen nee zegt. Niet omdat jij het zo goed doet, nee, omdat jij toch geen nee zegt.

Mensen hebben weinig respect voor personen die zich als sloof laten behandelen. Je wint of verdient daar geen vriendschap noch respect mee.

Wanneer je ook altijd maar voor een ander klaar staat en dingen doet, dan geef je de andere persoon ook geen ruimte om het zelf te doen. Heel frustrerend is dit.

De vraag is dus; wat is de winst van dit gedrag? Dat mensen veren in je reet stoppen? Zeggen dat het zo fijn is dat ze altijd op je kunnen rekenen en bouwen? Loze woorden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Waarom mag de ander "nee"tegen jou zeggen en jij niet naar de ander ???
wat verlies je, als je een keer Nee zegt.

waarom please jij, het resultaat is ????
waarom verlaten de mensen jou,ondanks jouw gedrag ??

Mensen hebben geen respect voor iemand die altijd maar "ja"zegt en voor hun voeten alles opruimt,handelt enzenz

Denk anders, geef de ander het cadeau....zelf laten doen....
Ik kan je het boek ‘Verslaafd aan liefde’ van Jan Geurtz aanraden (in lees- en luisterboek beschikbaar). Dit gaat o.a. over dit gedrag en geeft je hele heldere en goede inzichten over de psyche van de mens.

Achterflap:
In "Verslaafd aan Liefde" toont Jan Geurtz dat onze zoektocht naar liefde en erkenning voortkomt uit een fundamentele zelf-afwijzing. Die proberen we te compenseren door waardering van anderen, en vooral door een succesvolle liefdesrelatie. Maar dat werkt averechts: het versterkt juist die fundamentele onzekerheid en afhankelijkheid. Zo ontstaat er een verslaving aan liefde en erkenning, en aan de veiligheid van een relatie. De meeste liefdesrelaties lopen daardoor na een tijdje op de klippen, of -misschien nog erger- verzanden in een gezapig samenzijn zonder veel ruimte voor groei en geluk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een interessant thema. Heeft alles te maken met ruimte innemen, zelfbeeld, eigenwaarde... Idd, de tip van zo'n assertiviteitstraining is een goede, ik sta daar zelf ook voor op een wachtlijst.

Ik heb ook lang gedacht dat bescheidenheid een goede eigenschap is. Maar ik heb ook gemerkt dat bepaalde (in wezen onzekere) mensen er vals op reageren. Die zien het als zwak... Als je zo'n interactie meemaakt, kun je in verwarring raken: ik ben toch altijd aardig, flexibel, etc... waarom doet zij dan zó?! Ik wil me dat niet meer hoeven afvragen. Je maakt jezelf afhankelijk van andermans issues, terwijl je zelf genoeg hebt om aan te werken.

En het maakt ook eenzaam, ja. Want waarschijnlijk trek je je terug als je je slecht behandeld voelt? De zoveelste bevestiging dat ze je niet moeten... hoezeer je je best ook doet?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben eenzaam op een manier van....ik heb geen vrienden omdat ik altijd bezig was met andermans problemen analyseren en oplossen en ook door mijn familie...ik deed alles voor ze...letterlijk en ik heb er niks voor terug gekregen
Alle reacties Link kopieren
JelenaAulest schreef:
19-02-2018 14:05
Ja ik ben eenzaam op een manier van....ik heb geen vrienden omdat ik altijd bezig was met andermans problemen analyseren en oplossen en ook door mijn familie...ik deed alles voor ze...letterlijk en ik heb er niks voor terug gekregen
Deed je het om er iets voor terug te krijgen dan?
Alle reacties Link kopieren
QueenArachnia schreef:
19-02-2018 14:09
Deed je het om er iets voor terug te krijgen dan?
ja liefde
Alle reacties Link kopieren
JelenaAulest schreef:
19-02-2018 14:14
ja liefde
Maar in je openingspost schrijf je dat je de behoeftes van andere mensen vóór die van jezelf zet. Dat is dan toch eigenlijk niet zo? Je deed het voor jezelf, om er iets voor terug te krijgen. Daar is niets mis mee, ik denk dat dat 99% van de keren een reden is om iets voor iemand te doen. Omdat je er zelf een fijn gevoel van krijgt, omdat je je dan geliefd voelt. Heel menselijk. Maar dan moet je jezelf niet voor de gek houden dat je het puur voor de ander doet.

Ik maakte ooit wekelijks versierde marsepeintaarten voor de jarige kinderen van de voedselbank hier in de buurt. Van mijn eigen geld. Maar als ik daar geen fijn gevoel van had gekregen had ik dat echt niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het niet, omdat ik vaak genoeg heb aan mijn eigen dingen. Ik sta ervan te kijken hoe sommigen zichzelf zo wegcijferen voor anderen. Op den duur gaan mensen het vanzelfsprekend vinden dat je helpt. Een collega van me is ook een pleaser. Overal maar willen helpen op een krampachtige manier. Ze klaagt wel vaak dat ze zichzelf in de steek gelaten voelt door veel mensen. Want zij doet zoveel en krijgt dat niet terug. Ook nadat een collega haar zo pestte dat ze overspannen raakte deed ze alles om maar aardig gevonden te worden. Dat voelde die pester aan en kon haar gang blijven gaan.
Ik zou toch eens vaker "nee" zeggen. Dat je niet aan jezelf toekomt.
Alle reacties Link kopieren
Bijvoorbeeld mijn moeder....die wilt dat ik altijd alles voor haar doe maar aan haar andere drie kinderen vraagt ze niks omdat zij van hun weet dat ze het niet gaan doen en van mij weet ze dat ik een people pleaser ben....het is gwn irritant...ze kan niet eens een formulier invullen in het nl. (zij is niet oorspronkelijk) uit nl...ze woont hier wel al 30 jaar maar simpel nederlands schrijven begrijpen wilt ze gwn niet leren...zegt ze ja ik ben 'dom' ik kan dat niet...zeg ik je zou toch ooit moeten je kan niet voor de rest van je leven mensen vragen voor hulp of mij schuldig laten voelen als ik jou niet help....ik weet het je is moeder maar ik kan niet voor eeuwig voor haar zorgen.
Alle reacties Link kopieren
JelenaAulest schreef:
19-02-2018 16:17
Bijvoorbeeld mijn moeder....die wilt dat ik altijd alles voor haar doe maar aan haar andere drie kinderen vraagt ze niks omdat zij van hun weet dat ze het niet gaan doen en van mij weet ze dat ik een people pleaser ben....[....]
Precies: je moeder vraagt het aan jou, omdat jij je grenzen niet aangeeft. Het probleem is niet dat je een 'pleaser' zou zijn. Het gaat erom dat je geen grenzen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Als iedereen aan zichzelf denkt, dan wordt er aan iedereen gedacht. :)
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
19-02-2018 16:51
Precies: je moeder vraagt het aan jou, omdat jij je grenzen niet aangeeft. Het probleem is niet dat je een 'pleaser' zou zijn. Het gaat erom dat je geen grenzen hebt.
anoniem_364536 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 21:14
59.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JelenaAulest schreef:
22-02-2018 02:38
Geen grenzen? Ik heb moeite bij mijn moeder om grenzen aan te geven. Ik ben nog steeds bang voor haar. Onze verleden was niet makkelijk....ze sloeg en schold mij vroeger vaak uit....ik heb haar hiervoor nooit eigenlijk aangesproken...dit draag ik gewoon met mij maar het eet me op van binnen want ik merk dat ik gewoon eigenlijk altijd probeer weg te rennen van liefde dat waardeloze liefdeloze gevoel neem je overal mee...je kan geen liefde geven aan mensen want dit voel je niet maar je wilt je moeder ook niet kwijt want haar heb je weer nodig..in ieder geval dat denk je....geen enkel van haar kinderen praat meer tegen haar en uit medelijden neem ik de telefoon op ook al wil ik dat echt niet. Ook ben ik bang dat ik haar op straat ga tegenkomen omdat ik gewoon nog steeds bang ben voor haar
dit klinkt niet gezond. heb je hier ooit hulp bij gehad? zo niet, maak een afspraak bij de huisarts, want zo te horen heb je best wel wat issues en heb je moeite met andere mensen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven