EMDR: tips om de dag en dagen erna door te komen

10-03-2018 17:52 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ga ik me EMDR starten.

Hebben jullie tips over hoe ik de dag na een sessie door kan komen en eventueel de dagen erna? Het liefst blijf ik gewoon mijn dagelijkse dingen doen, zoals sporten/werken, etc. Hebben jullie hiervan hinder ondervonden?

Tevens huiver ik er een beetje voor dat ik last krijg van allerlei (negatieve) emoties die de sessies los kunnen maken. Hoe zou ik hier het beste mee om kunnen gaan?
Alle reacties Link kopieren
Dat is voor iedereen verschillend, hoe je gaat reageren en hoeveel last je er de dagen erna van hebt. Ik zorg dat ik de dag zelf niks hoef, dus niet werken, sporten wel.
De dagen erna droom ik veel en ben ik meer moe. Maar ik kan wel gewoon werken.

Dit is wel echt iets om met je psycholoog te bespreken, die heeft tips. En die weet ook hoe ernstig je trauma en hoe groot je veerkracht ed is. Dus die geeft ook gerichte tips, die bij jou passen. Mag ik hopen althans.
Voor zover ik heb kunnen zien in mijn omgeving heb je er geen dagen last van. Hooguit de dag van de sessie, maar niet zodanig dat je helemaal niets meer kunt.
Alle reacties Link kopieren
Ik was altijd wel wat meer vermoeid na een sessie. En ik kreeg de tip om veel water te drinken
Alle reacties Link kopieren
Ik zorgde altijd dat ik niet per se iets hoefde te doen. Hooguit koken, maar ik vind koken leuk.

O, en ik vond het vaak wel fijn om iets met m'n handen te doen, waar ik m'n hoofd niet bij nodig had. Een simpel haakwerkje, kraaltjes rijgen, Strijkkraaltjes, een kleurplaat... Maar ik heb ook wel was weg staan vouwen om maar iets te kunnen doen met m'n handen.

Overleg met je therapeut.
Alle reacties Link kopieren
O, en zorg dat je iets lekkers/fijns hebt voor als je thuis komt. Denk aan lekkere koffie/thee, of een stukje chocola, of een fijn muziekje of lekker badschuim voor in bad. Een serie of leuke film... iets fijns om je op te verheugen.

En niet zelf gaan autorijden/fietsen na een sessie. OV of regel vervoer.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard bespreek ik dit uitgebreid met de therapeut.
Was benieuwd wat voor anderen helpend is/was. Bedankt iig voor de praktische tips. Daar kan ik wel wat mee!
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
10-03-2018 18:47

En niet zelf gaan autorijden/fietsen na een sessie. OV of regel vervoer.
Voor mij was het ov juist geen optie geweest. Tussen andere mensen zitten in de bus...
Ik vond zelf naar huis rijden daarentegen geen probleem.
Mijn psycholoog zei vooraf al dat ik op die dagen niet moest gaan werken. Was een goed idee.
Of je daarna kunt gaan sporten voel je dan wel aan denk ik. Is voor iedereen anders en kan zelfs per sessie verschillen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het voor iedereen verschillend is. Zelf heb ik een aantal EMDR-sessies gehad terwijl ik opgenomen was. Dat was maar goed ook, het ontwrichtte mij behoorlijk, zag er steeds enorm tegenop en ook na afloop was ik vaak heel emotioneel.

Na een sessie of vier werd alles wat rustiger. De sessies waren nog steeds heel emotioneel, er kwam voornamelijk veel verdriet boven. Maar ik merkte dat ik beter kon dealen met de herinneringen.

Uiteindelijk heb ik er heel veel aan gehad al was het een zwaar traject.

Ik denk dat je pas na de eerste sessie zult weten hoeveel impact het op je heeft. De enige tip die ik je kan geven is dan ook: Zorg goed voor jezelf, neem de tijd en ruimte die je nodig hebt om bij te kunnen komen. Zeker voor de eerste sessie zou ik ervoor zorgen dat je na afloop niet veel meer ‘moet’ en dat er iemand in de buurt is op wie je terug kunt vallen indien nodig.

Ik wens je heel veel sterkte en succes!
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
10-03-2018 18:47

En niet zelf gaan autorijden/fietsen na een sessie. OV of regel vervoer.

Dit vind ik een heel goed advies. Als je iemand hebt om je te halen en brengen is dat helemaal fijn.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
Wisselt per persoon, per sessie en per trauma wat wordt aangepakt.

Ik zit momemteel in een emdr traject en mijn ervaring is is dat ik me tot zo'n 72 uur na de sessie anders voel en daar echt rekening mee moet houden.

Ik reis deels met bus en met de fiets.

Fietsen terug is niet altijd mogelijk. Dan loop ik met fiets aan de hand en bel ik met een vertrouwd iemand. Anders ben ik te wazig/dissocieer ik teveel en is mijn reactie snelheid in het verkeer niet wat het moet zijn. Zo ben ik weleens in de greppel beland.

Na een klein uur merk ik veelal dat mijn hoofd 'dicht' gaat. Ik ben dan erg gevoelig voor prikkels en krijg een migraine achtige hoofdpijn. Rustig in huis zijn is dan waar ik behoefte aan heb. Ogen dicht en wat muziek of radio helpt dan.

De dag erop ben ik brak en vaak ook veel spierpijn ivm schrap zetten tijdens de sessie of lichamelijke aspecten van het trauma. En de dag daarop wil ik vaak weer volop vooruit en knal ik tegen mijn grenzen aan en mag ik het klein houden.

Al met al kan ik de dag zelf niet werken of afspraken maken. De 2 dagen daarop in beperkte mate. Daarna weer zoals altijd.

Maar zoals gezegd, het is voor iedereen anders.

Probeer vooraf het plaatje wat centraal staat te laten voor wat het is. Mijn ervaring is dat elke gedachte daaraan mij van mijn stuk brengt mij en me bekaf maakt. Het pas dáár bekijken en over denken werkt beter voor mij.

Gewoon alles willen blijven doen heeft je tot dusver misschien wel een gevoel van controle gegeven. Emdr is een proces waar je je aan overgeeft. Dat lijkt vooraf misschien heel eng maar mijn ervaring is dat mijn proces heel natuurlijk en eigen voelt. Hoe zwaar ook, en hoe verwarrend het ook is dat er allerlei emoties en gedachten opkomen die ik van te voren niet had bedacht/ingecalculeerd.

Realiseer je dat het ook lang niet altijd alleen maar nare emoties zullen zijn. Waardering voor jezelf, opluchting, liefde...dat kan ook allemaal langs komen. Je eigen kracht in de vorm van woede voelen is misschien heel eng vóór je er in duikt maar met de hulp van je peut kan het een waardevolle ervaring worden.

En ja verdriet en rouw hoort erbij en dat zal energie vreten. Dat geeft niet. Het gave van emdr (als het werkt) is dat het daarna over is. Niet iets wat als zeer belastend elke keer weer terug komt, wat nu wel je ervaring is.

Vraag je peut om tips. Waarschijnlik krijg je het verzoek om naderhand te laten weten hoe het met je gaat. Ik mail mijn peut na 3 dagen om te vertellen hoe het naderhand gegaan is.
Ik was op de dag zelf alleen moe van de emoties. De dagen erna voelde ik me juist luchtiger. Ik kon gewoon werken.
Alle reacties Link kopieren
Wie van jullie heeft emdr gehad puur voor faalangst? Heeft dit geholpen ging het op school of werk beter?

Ik heb nu 2 sessies gehad 1 voor faalangst een voor een andere trigger. Ik was afgelopen september gestart met mijn studie en elke keer tijdens toetsen kreeg ik blackouts ik heb vanaf januari een time out en start over een paar weekjes weer!

Ps bij de eerste sessie was ik de hele week van slag maar ging wel sporten dat hielp bij mij!
Alle reacties Link kopieren
Ik rij gewoon zelf naar huis. Ik werk ook op de dag van emdr. Ik doe denk ik alles wat jullie afraden? :rolling:
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
11-03-2018 10:42
Gewoon alles willen blijven doen heeft je tot dusver misschien wel een gevoel van controle gegeven. Emdr is een proces waar je je aan overgeeft. Dat lijkt vooraf misschien heel eng maar mijn ervaring is dat mijn proces heel natuurlijk en eigen voelt. Hoe zwaar ook, en hoe verwarrend het ook is dat er allerlei emoties en gedachten opkomen die ik van te voren niet had bedacht/ingecalculeerd.
Ja daar ben ik inderdaad erg bang voor hihi ;) Maar ik heb hier echt waardevolle dingen gelezen. Ik ga nog uitgebreid met de therapeut voorbereiden en neem zeker jullie tips mee. Hoe en wat precies dat weet ik nog niet precies. Maar het staat hier vol met helpende dingen.
Thanks allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Heb een aantal sessies gehad waarvan een voor een voor mij heftig trauma wat ik al lang weggestopt had. Ik was na deze sessie wat meer moe dan normaal en wat meer geprikkeld. Verder niet heel veel last gehad van bijwerkingen. Ik was hier wel bang voor omdat ik op verschillende forums had gelezen dat het zo heftig kon zijn maar het viel uiteindelijk (voor mij) reuze mee. Het is dus echt iets heel persoonlijks.
Ik heb ook gewoon auto gereden en gewerkt. Geen problemen mee ervaren. Zoals mijn therapeut zei: "het leed is al geleden, erger dan wat het was gaat het niet meer worden". Succes iig de komende tijd!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me week je wel gehad vorige week maandag emdr gehad hele week van de kaart geweest en dood moe nachtmerries slechte slaap en als toetje afgelopen maandag hartkloppingen....
=

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven