Autisme

18-03-2018 11:59 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik ben een 34 jarige man uit Utrecht en ik zit toch wel met een flink probleem.

Ik ben toen ik klein was gediagnosticeerd met een aan autisme verwante contact stoornis. Dit heeft er in geresulteerd dat ik mijn basis en middelbare school tijd heb doorgebracht in het speciaal onderwijs.

Ik heb dit nog nooit aan iemand verteld omdat ik mij hiervoor schaam, ook mijn exen hebben hier nooit wat van af geweten.

Als ik kijk naar hoe iemand met autisme zich in het dagelijks leven zou moeten gedragen staat dit haaks op wie ik ben, ik heb veel sociale contacten, maak makkelijk contact heb een grote vriendenkring, goede baan, studie afgerond etc.

Zelfs mijn beste vrienden weten dit niet, dit omdat ik niet wil dat iemand op een bepaalde manier naar mij zou kijken.

Relaties heb ik helaas veel pech in gehad, tijdens mijn langste relatie heb ik dit ook nooit durven vertellen. het is op een gegevn moment wel uitgegaan.

Ik zou ook graag, als ik weer een keer iemand zou ontmoeten, samen willen wonen en kinderen krijgen, maar dan moet ik dit wel vertellen aan diegene. Ik wil het echt heel graag geheim houden en ik weet eigenlijk niet meer hoe ik hier mee om moet gaan.
Ten eerste duurt eerlijk het langst en ten tweede lijkt het me wel urgent dat je het verteld als je aan kinderen wilt beginnen, omdat je autisme aan je kinderen door kan geven en ik weet uit ervaring hoe zwaar het is om zo'n kind op te voeden. Komt ook nog eens bij dat je eens na moet denken of je dat sowieso wel zou moeten willen.
Alle reacties Link kopieren
Je zit er dus eigenlijk mee dat je niet openlijk hebt gesproken over je autisme? Maar maak je 'het probleem' in jouw situatie niet groter dan het daadwerkelijk is omdat je prima functioneert volgens de standaard maatstafen? Waarom voel je zo de behoefte om het aan andere te verkondigen?

Ik zou het nooit direct in een relatie vertellen als het geen grote invloed op je leven hebt. Hooguit later verkondigen. Ik bedoel, als een vriendin ziet dat alles lekker gaat en je zegt 'vroeger heb ik een autisme diagnose gehad maar zoals je ziet heb ik een goede baan, veel vrienden, en maak ik makkelijk contact, dan zal ze echt niet bij je weglopen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Hey Anton,

We zijn met meer, de hoogfunctionerende autisten. Het valt niet meteen op inderdaad. Kom anders meeschrijven in ons topic ' autisme wie ook deel 3' ook ik heb moeite met de 'coming out', alleen directe familie en vrienden weten het.. Verder is het geen openbaar iets. Ik schaam me ook wel eens, vanwege het stigma wat jij al zegt

Iig in dat netgenoemde topic...Er zit daar van alles tussen, van succesvol psycholoog, medisch bioloog tot concierge, afgekeurd en mensen die werken op een sociale werkplaats.
Alle reacties Link kopieren
biobitch1984 schreef:
18-03-2018 12:08
Hey Anton,

We zijn met meer, de hoogfunctionerende autisten. Het valt niet meteen op inderdaad. Kom anders meeschrijven in ons topic ' autisme wie ook deel 3' ook ik heb moeite met de 'coming out', alleen directe familie en vrienden weten het.. Verder is het geen openbaar iets. Ik schaam me ook wel eens, vanwege het stigma wat jij al zegt

Iig in dat netgenoemde topic...Er zit daar van alles tussen, van succesvol psycholoog, medisch bioloog tot concierge, afgekeurd en mensen die werken op een sociale werkplaats.


Dat dus... De link naar dat topic: psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434/75
Ik zou me er niet zo veel zorgen over maken hoor. Ik heb een vriend die me vertelde een diagnose manisch-depressief te hebben gekregen, en een andere vriend die ooit een diagnose schizofrenie had gehad, maar die beiden nu gelukkig en stabiel en succesvol in het leven staan. Het zou niet in me opkomen om die mensen anders te zien, dan hoe ik ze heb leren kennen. Je mag juist trots zijn dat je zo bent opgebloeid! Filemon Wesselink blijkt toch ook asperger te hebben, wie zou daar nou problemen mee hebben? Het grootste deel denkt: ok, whatever. En sommige misschien: dat verklaart een en ander wel. Maar hij blijft Filemon.

Je hoeft zoiets niet te zeggen op je eerste date, of tweede, maar dit echt verzwijgen voor je geliefde vind ik echt niet kunnen.
anoniem_65325db34735a wijzigde dit bericht op 18-03-2018 12:17
0.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als niemand ooit iets heeft gemerkt aan jou ,dan functioneer je inderdaad supergoed , wees trots op jezelf!!!
Alle reacties Link kopieren
ella70 schreef:
18-03-2018 12:14
Als niemand ooit iets heeft gemerkt aan jou ,dan functioneer je inderdaad supergoed , wees trots op jezelf!!!

Tnx! Het grappige is dat ik werkzaam ben in een GGZ instelling waarbij al mijn collega's opgeleid zijn om dit direct te kunnen herkennen.
Wat ze dus niet doen. Mijn stagebegeleidster ooit was psycholoog en die had me echt wel aangeven als ze het vermoeden had dat er iets met me was.
Ik maak een beetje uit je bericht op dat je twijfelt aan de diagnose autisme. Als dat iets is wat je dwars zit, zou je eens naar je huisarts kunnen gaan om te kijken of je bijvoorbeeld nog eens getest zou kunnen worden.
Komt er dan toch uit dat je autistisch bent, dan zou je misschien kunnen kijken wat je zou kunnen doen aan zelf acceptatie. Je hoeft het dan echt niet van de daken te schreeuwen, maar goede vrienden wel in vertrouwen nemen.
antonutrecht schreef:
18-03-2018 12:18
Tnx! Het grappige is dat ik werkzaam ben in een GGZ instelling waarbij al mijn collega's opgeleid zijn om dit direct te kunnen herkennen.
Wat ze dus niet doen. Mijn stagebegeleidster ooit was psycholoog en die had me echt wel aangeven als ze het vermoeden had dat er iets met me was.

Hoe weet je dat? Misschien vinden het ze het wel niet zo interessant verder.
Alle reacties Link kopieren
Deels herkenbaar verhaal! Maar autisme kan zich heel verschillend uiten. Dus het kan inderdaad best zo zijn dat mensen het niet direct doorhebben, zelfs als je in het ggz werkt. Maar herken je de diagnose wel bij jezelf? Dat is het belangrijkste. Als je twijfels hebt zou je nog eens naar de huisarts kunnen gaan. Maar als ik jou was zou ik het zeker in een relatie benoemen. Ik moet toegeven dat ik mijn autisme ook meestal niet benoem naar anderen (nog niet) maar mijn partner weet er wel vanaf. Ook omdat mensen die heel dichtbij mij staan het wel merken, en dan vooral mijn partner. Ik vertoon heel erg aangepast gedrag naar de buitenwereld maar naar mijn partner laat ik dat masker wel deels vallen. Daar durf ik meer mezelf te zijn en merkt hij mijn eigenaardigheden en problemen wel op. Als ik niet zou vertellen dat ik autisme heb zou mijn partner mij veel minder goed begrijpen en ook minder rekening met mij houden. De meeste mensen met autisme hebben toch wel iets aan aanpassingen nodig om het leven iets makkelijker te maken, je partner kan daaraan bijdragen. Zo zie ik het in ieder geval. Het maakt het gewoon een stuk makkelijker wanneer je van elkaar weet waar je sterke en minder sterke punten liggen.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is er vroeger een diagnose gesteld, die niet echt passend was. Ik zou die diagnose laten en gewoon verder gaan met je leven. Je functioneert goed en je kunt gewoon vertellen dat je ooit die diagnose hebt gehad.
Als je twijfelt aan de diagnose, zou je misschien opnieuw getest kunnen worden? Het is lang geleden, intussen zijn er weer veel nieuwe inzichten.
Het is nu een groot ding dat tussen jou en de rest van de wereld lijkt te staan. Misschien belemmert dit je nog wel meer dan de eigenlijke diagnose. Als het opnieuw bekeken wordt en je weet precies hoe het zit, dan lukt het je misschien om er opener over zijn.
Alle reacties Link kopieren
Een collega van mij heeft onlangs aan het team verteld dat hij (hoogstwaarschijnlijk) autistisch is. Bij een van zijn kinderen is de diagnose gesteld en dat deed bij hem een en ander op zijn plek vallen. Ik vond het heel dapper en ook nuttig dat hij het vertelde! Ik vond hem altijd wat apart in de omgang en dat kun je dan nu iets beter plaatsen. Verder verandert er voor mij niks. Niet dat ik nu ineens met heel andere ogen naar hem kijk of zo.

Zijn manager weet er ook van. Hij had wat kritiek gehad op zijn sociale functioneren, dus het was wel relevant om te melden. Dat was ook de reden dat hij het aan het hele team vertelde. Ik heb het met hem nog verder over die kritiek gehad, die op zich niet onwaar is - hij is niet zo sociaal en handig met mensen - maar naar mijn idee niet erg terecht: in onze functie hoeven we ook niet heel sociaal e.d. te zijn. Dus wat doet het er toe?

@Antonutrecht: Schaam je er vooral niet voor! Iedereen heeft wel wat en als ik naar mezelf en naar de andere collega's uit het team kijk, dan behandelen wij onze collega echt niet anders nu we dit weten. We leven juist met hem mee, vanwege die kritiek van de manager.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat je je daarvoor schaamt. Je hebt het al je hele leven en het is gewoon deel van wie je bent. Vriend is ook autistisch en dat valt andere ook niet echt op. Mijn wat meer maar heb me er nooit aan gestoord, sommige dingen horen gewoon bij hem en het boeit niet of dat voortkomt uit autistme of niet.
Alle reacties Link kopieren
ella70 schreef:
18-03-2018 12:14
Als niemand ooit iets heeft gemerkt aan jou ,dan functioneer je inderdaad supergoed , wees trots op jezelf!!!
Dit.
En wanneer je straks een liefdevolle relatie hebt gekregen met een hele lieve vrouw die echt voor jou gaat om wie je bent van A(utisme) tot Z, dan is het jullie toch ook van harte gegund om een gezinnetje te stichten?
Ik vind het sowieso knap dat je zo bewust over alles nadenkt.
Een*Nieuwe*Lente schreef:
18-03-2018 13:38
Dit.
En wanneer je straks een liefdevolle relatie hebt gekregen met een hele lieve vrouw die echt voor jou gaat om wie je bent van A(utisme) tot Z, dan is het jullie toch ook van harte gegund om een gezinnetje te stichten?
Ik vind het sowieso knap dat je zo bewust over alles nadenkt.
Ik krijg echt kromme tenen van dat gezinnetje stichten.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-03-2018 13:40
Ik krijg echt kromme tenen van dat gezinnetje stichten.
Verkeerde topic: moet bij topic dat gaat over welke uitspraken jij kromme tenen krijgt.
Een*Nieuwe*Lente schreef:
18-03-2018 14:03
Verkeerde topic: moet bij topic dat gaat over welke uitspraken jij kromme tenen krijgt.
Je hebt geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-03-2018 14:09
Je hebt geen idee.
Jawel: overig/van-welke-uitspraken-krijgen-jul ... ges/403722

😀😀
Ja joh, je kan het natuurlijk afdoen als en met een grap en dan zeg ik, ik wou dat het opvoeden van een autist zo grappig was, dan had ik er 6 genomen.
Cateautje schreef:
18-03-2018 13:40
Ik krijg echt kromme tenen van dat gezinnetje stichten.

De ene autist is de andere niet. Mijn vriend klinkt net zo als TO en kan prima een gezinnetje stichten.
Willens en wetens een autist op de wereld zetten moet je niet willen.
Alle reacties Link kopieren
Anton, waarom heb jij je dan niet nog een keer laten testen?
Omdat jij je er niet echt in kunt vinden.
Je hoeft je nergens voor te schamen.
Ga niet zo uit van hoe iets "hoort te zijn".
Dan ga je tegen de realiteit in.
Dat is pas onecht.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Cateautje schreef:
18-03-2018 15:01
Willens en wetens een autist op de wereld zetten moet je niet willen.

Maar je weet het nooit zeker. Ook niet als je als 'gezond' stel kinderen op de wereld zet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven