Saai leven, hoe verandering

19-03-2018 23:36 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi viva leden,
Ik ben een 20 jarig meisje die zich echt de laaste jaren verveelt en weinig te doen heeft. Zowel op sociaal en liefdes gebied is dit hetzelfde ik vind dit heel jammer en denk ook dat hier geen verandering ik kan komen vooral op sociaal gebied omdat iedereen al een vaste vriendengroep heeft, neem als voorbeeld een klasgenoot: ik eet soms met haar uit en praat vaak met haar als ze op school is maar echt vriendin nee. Ze zegt dat ze al al veel vaste vrienden heeft in haar oorspronkelijke dorp. Oké dan. En zo gaat het maar verder. Ik ga volgend jaar aan de tue studeren omdat ik dit jaar een verkeerde studiekeuze heb gemaakt maar zie het somber in. Iedereen heeft 't toch al druk met z'n spannende leven en dan kom ik aan. Ik verveel me soms dagen dood. Iemand tips... Hoe ik uit deze spiraal kan komen?

Op een bepaalde leeftijd zijn sociale groepen al gevormd

Totaal aantal stemmen: 38

Ja, mensen houden vast aan hun eigen kring (5%)
Nee, je hebt hier zelf de keuze in (68%)
Het wordt op een bepaalde leeftijd wel moeilijk (26%)
Hoe kan je nu op je 20ste hele dagen niets te doen hebben?
Werk je niet? Ga je niet uit? Sport je niet? Heb je geen hobby?
Ik herken het totaal niet. Vriendinnen heb je nooit genoeg en als het klikt dan klikt het.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt nog een heel leven voor je...
je gaat nog zooooveel meemaken.
Je zou dit topic eigenlijk eens over tien jaar terug moeten lezen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ja, het wordt op een bepaalde leeftijd wel moeilijker, maar dat ligt nog mijlenver weg voor jou!!

Gewoon met volle moed volgend jaar aan die nieuwe studie beginnen,
daar heeft echt niet iedereen al een vaste vriendenkring.
Misschien richt je teveel op enkele personen? Of kom je claimerig over?
Maak met veel mensen een praatje, stel dingen voor, nodig mensen ergens voor uit, blijf vrolijk en doe niet moeilijk als iemand nee zegt en zoek gewoon iemand anders op. Je komt vanzelf mensen tegen met wie het klikt!
Op een sportclub gaan is natuurlijk ook een goede tip. Komt echt wel goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet gek hoor - tegenwoordig is het maken van vrienden buiten school of werk niet meer zo makkelijk. Eigenlijk is school iets wat daar juist voor moet zorgen, en wanneer het op school niet lukt komt menig mens vast te zitten.

Als ik naar mijn studie terugkijk, duurde het zo'n 3 jaar voordat er echt pas een vriendengroep ontstond. Hopelijk is dit iets wat jou ook zal lukken bij je volgende opleiding!

Wat meestal het probleem is, is dat veel mensen geen inititatief meer tonen. Je kan proberen iets te organiseren, naar de bios bijvoorbeeld. Vraag iedereen mee die je van naam kent uit je klas en hopelijk happen er een paar. Dat is hoe mijn vriendengroepje ontstaan is uiteindelijk.

En wat de rest zegt, focus op hobbies en sport, of leer wat nieuws. Anders werkt een Netflix abbo ook goed ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op mijn 24e een compleet nieuwe vriendengroep opgebouwd, dus ik herken het totaal niet.

Bovendien ben je zelf de regisseur van je leven (oma spreekt met haar 36 jaar), dus er liggen echt nog zoveel mooie kansen in de toekomst! Heb vertrouwen (en soms geduld).

Ik heb overigens mijn nieuwe vriendengroep opgebouwd door bij een studentenvereniging te gaan. Daar leuke mensen ontmoet, zowel mannen als vrouwen. Sommige vriendinnen van een aantal mannen uit de vereniging zijn ook later toegevoegd aan mijn vriendenclub. Het heeft wat jaren geduurd voor de groep zich echt uitkristalliseerde en nu zijn ze mij zo dierbaar!
yogayup wijzigde dit bericht op 20-03-2018 02:30
Reden: Aanvulling op mijn verhaal
40.18% gewijzigd
Je bent 20, jong zat en vast niet de enige die geen grote vriendengroep hebt.

Wat ik me afvraag: je vertelt over een klasgenootje waar je een hapje mee gaat eten, veel mee praat MAAR VRIENDIN.. NEE.
Vriendschappen beginnen vaak met een hapje eten, een praatje en wie weet komt er een keer een vriend of vriendin van haar langs als je met haar praat: nodig die persoon uit om ook eens mee te gaan een hapje eten of zeg ik iets heel geks nu?

Vriendschappen moeten groeien en omdat je zegt dat dat meisje -die jou dus wel aardig vind anders gaat ze niet met je om- al vriendschappen genoeg heeft in het dorp waar ze vandaan komt.
Lijkt me niet iets wat ze zomaar uit zichzelf zegt. Ik hoop dat je geen dingen zegt als: zullen we vriendinnen worden oid want dat zou heel beklemmend en fout over kunnen komen...
Op mij wel tenminste, toen een jongen op school toen ik een jaar of 17 was vroeg of ik zijn beste vriend wilde zijn nam ik razendsnel afstand. Ik vond het zo weird..
Durfde niet te vragen of hij gay was en verliefd op me, en we wáren toch bevriend alleen nog niet zolang.

Misschien ben je iets té krampachtig op zoek naar vrienden zoals je die in series ziet (sorry kijk er nooit naar maar keek weleens mee naar Friends of zo) en dan lijkt je eigen vriendenkring opeens magertjes of zelfs afwezig als er niet elke dag 5 man bij je komt eten of even iets drinken.

Maar dat zijn tv-series, de dagen dat iemand alleen thuis zit en zich verveelt zenden ze niet uit ;)
Alle reacties Link kopieren
yogayup schreef:
20-03-2018 00:50
Ik heb op mijn 24e een compleet nieuwe vriendengroep opgebouwd, dus ik herken het totaal niet.
Juist! Ik heb tussen mijn dertigste en veertigste meer vriendschappen opgebouwd dan in de 20 jaar daarvoor, ik heb zelfs een heuse vriendengroep nu. (en als je mij zou kennen zou je dat net zo verbazingwekkend vinden als ik. :biggrin: )
Dus maak je over leeftijd i.i.g geen zorgen, vriendschappen kunnen op iedere leeftijd ontstaan.
Bij elke fase in je leven horen nieuwe vrienden. Vooral als twintiger ga je enorm uit elkaar groeien omdat mensen andere levenskeuzes gaan maken (studie, verhuizen, relaties, al dan geen kinderen etc) Je komt vanzelf nieuwe mensen tegen in je nieuwe kring.
Heel vreemd dat dat jouw ervaring is. Juist rond die leeftijd en in de studententijd maak je nieuwe vrienden. Zeker studenten die in een andere stad gaan studeren, staan hartstikke open voor nieuwe vriendschappen want niemand wil alleen zijn.

Zit je dan niet bij een studentenvereniging, dispuut, o.i.d.? Ga een teamsport doen.

Ik neem aan dat je nu werkt om je nieuwe studie te betalen. Heb je leuke collega's met wie je na werk kunt borrelen?
Een horecabaan levert je sowieso allerlei nieuwe contacten op.

Je moet er wel zelf op uit dus werk aan de winkel. Veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat verveling eigenlijk komt door beperking. Je voelt je niet vrij om te doen wat je wil, dus je zit vast in een situatie waarin je lijdzaam wacht totdat die afgelopen is.

Iedereen ervaart overigens verveling op enig moment in zijn leven. Dat komt omdat je leven grotendeels bepaald wordt door verplichtingen.

Maar als je met twintig al voortdurend zit te geeuwen dan zou ik bij mezelf te rade gaan. Sla je vleugels wat meer uit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Leuk dat je de moeite neemt om in te gaan op de vragen van de meedenkers.
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe hobby? Vrijwilligerswerk? Contact met medestudenten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op mijn universiteit heel veel nieuwe vrienden gemaakt. Het is echt hoe je er zelf in staat en hoeveel moeite je ervoor doet.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar in een nieuwe master binnen gestroomd op de tue. Ook een beetje met de angst dat er al groepjes gevormd zijn, en dat je er niet meer echt tussen komt.
Maar dat was echt niet waar. Als je je een beetje sociaal opstelt, vind je vanzelf wel mensen waarmee het klinkt. En daarbij zullen er wel meer nieuwe mensen zijn die ook nog niemand kennen.
En daarbij zijn er zo veel verenigingen waar je nieuwe vriendschappen op kunt bouwen....
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
20-03-2018 08:55
Ik denk dat verveling eigenlijk komt door beperking. Je voelt je niet vrij om te doen wat je wil, dus je zit vast in een situatie waarin je lijdzaam wacht totdat die afgelopen is.

Iedereen ervaart overigens verveling op enig moment in zijn leven. Dat komt omdat je leven grotendeels bepaald wordt door verplichtingen.

Maar als je met twintig al voortdurend zit te geeuwen dan zou ik bij mezelf te rade gaan. Sla je vleugels wat meer uit.
Je eerste stukje klopt, ik ben bang om nieuwe contacten te leggen omdat ze meestal toch op niks uitlopen en het gevoel dat iedereen op deze leeftijd al een vaste vrienden groep heeft. Waardoor ik langzaam wacht tot het moment dat ik zomaar ineens een vriendengroep krijg uit het niks waarbij ik weet dat dat toch niet gaat gebeuren. Daarbij heb ik 't gevoel dat er veel leukere mensen zijn als mij om bevriend mee te zijn. En me raadzaam afwacht of er iets gaat veranderen in deze situatie. Het lijkt me idd heel leuk om bij een sportvereniging te gaan.
Maar bijvoorbeeld laast ik had een date met een jongen, wat uiteindelijk op niks uitloop:we pasten simpelweg niet bij elkaar. Maar zo irritant hij had het heel de tijd over z'n vriendengroep van de middelbare school.. Op het laast zei hij ook can ik heb nog nooit een vriendin gehad, een deel van mijn vriendengroep heeft wel 'n relatie met elkaar maar elke keer zat ik bij die jongens en daar heb ik achteraf gezien wel spijt van. Oké vervelend maar kan een vaste vriendengroep ook niet beklemmend werken?
Bedankt iedereen voor de reacties!! Mij lijkt 'n sportvereniging heel leuk.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_364884 wijzigde dit bericht op 04-04-2019 01:44
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
eetclub, wandelvereniging, wat iemand al zegt nodig je studigenoten uit voor de bios etc.
En tuurlijk heft niet iedereen een vaste vriendenkring
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips
Mwah, het kan inderdaad best lastig zijn....nieuwe vrienden / vriendinnen maken.
Op elke leeftijd wel hoor.
Maar ik merk best regelmatig dat lang niet iedereen zo'n rijk sociaal leven heeft.

Ieder mens (vooral zonder relatie) is van tijd tot tijd weleens (even) eenzaam.

Het kan simpelweg niet dat er een mens bestaat die hier nooooooit last van heeft gehad.
En zo niet, dan komt het op je oude dag wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven