Al jaren angststoornis, is er nog hoop?

20-03-2018 14:07 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al 6 jaar een angststoornis.
Begonnen met paniekaanvallen, maar die heb ik niet meer.
Nu speelt alles in m'n hoofd af, dwanggedachten en continu je gedachtes controleren, depressief, geen lol in 't leven.
Er zijn betere periodes, maar de slechte komen altijd weer terug.
Ik heb al zoveel gedaan en geleerd, cognitieve gedragstherapie, emdr, antidepressiva (slik al jaren dezelfde, misschien zit hier nog een oplossing), ademtherapie, pieker cursus, mindfullnes, veel slapen, stoppen met werken (heb ook 3 jonge kids), en zo nog meer.
Ik ben op een punt gekomen dat ik er geen zin meer in heb.
Geen zin meer in die terugvallen en vervelende gedachten.
Het lijkt zo eindeloos lang te duren.
Momenteel zit ik in een terugval die nu 5 weken duurt, en 't sloopt je.
Donderdag heb ik weeeeeeer een afspraak met de huisarts.
Dit keer ga ik vragen of het misschien nog een optie is om andere ad te proberen.
Dat heb ik nog nooit gedaan.
Ben daar ook enorm angstig voor.
Op dit moment slik ik Sertraline 125mg.
Ik heb een lieve man, leuk huis, lieve kids en geen nare dingen, op de normale live events na.
Vroeger wel veel meegemaakt maar niet 't idee dat dat me nog in de weg zit.
Zijn er hier viva mensen die na zoveel jaar nog beterschap hebben geboekt?
Of mensen met tips.
Slik je alleen medicatie of heb je ook therapie gehad? Je zegt dat je vroeger wel een en ander hebt meegemaakt. Misschien heb je dat op een bepaald niveau wel verwerkt, maar er kunnen altijd 'restjes' achterblijven die toch nog klachten veroorzaken...
Alle reacties Link kopieren
ninosz schreef:
20-03-2018 14:07
Ik ben op een punt gekomen dat ik er geen zin meer in heb.
Wat bedoel je hiermee? Ik schrik hiervan...zeker met dat je zegt dat je 3 jonge kinderen hebt!
Alle reacties Link kopieren
Nee. Hoef je niet van te schrikken.
Ik doe mezelf niks aan.
Maar ben wel op een punt nu dat ik totaal totaal klaar ben met die angststoornis.
Bumba: ik heb beide. En medicatie en therapie.
Och och. Ik herken dit zo, erg droevig voor je. Ik heb al zeker 13 jaar een angststoornis. Waarvan de eerste 10 jaar ongeveer zo gingen zoals jij omschrijft. Ik heb ook in therapie gezeten en medicijnen geprobeerd, het enige wat bij mij echt goed werkte was af en toe een oxazepam.

Antidepressiva maakte het voor mij erger, heb jij geen positief verschil gemerkt toen je begon met medicijnen?
Ik herken je gevoel dat je er geen zin meer in hebt, dit heb ik ook heel erg gehad.

Weet je, eigenlijk ben ik gewoon toe gaan geven aan de stoornis. En dat is positiever dan het klinkt ;)
Ik weet niet hoe het bij jou zit, en wat zoal jouw angstpunten zijn..

Maar ik heb heel erg gevochten tegen mijn stoornis, elke paniekaanval kreeg zoveel aandacht omdat ik mij er maar uit probeerde te vechten. Ik was er de hele tijd mee bezig. Ik concentreerde me daardoor veel te veel op wat ik voelde.

Nu heb ik eigenlijk leren leven met de paniek. Het klinkt zo makkelijk zoals ik het zeg.. Maar dat is het natuurlijk niet.
Het is voor mij steeds minder gaan worden. Ik gaf steeds minder aandacht aan de paniek en ik ging ook niet op zoek naar geruststelling. Dat laatste is vooral belangrijk, want je triggert meer angst bij jezelf los.. Laat die angst maar even toe en ga niet op zoek naar oplossingen.

Puur fysiek helpt het bij mij altijd als ik zorg dat ik het niet te warm krijg tijdens paniek. Ik trek altijd gauw mijn vest uit en ga soms ook even op de grond liggen (thuis natuurlijk :lol: ) als het echt erg is.

Een goede periode was vroeger bij mij enkele dagen of weken, van enkele weken is dat overgegaan in maanden en daarna is dat overgegaan in enkele jaren. Dus ja, er is zeker hoop. Ik heb nu een goede periode van 3 jaar. En geloof me, ik zat ook echt slecht.

Voor mij helpt alleen zijn goed. De woensdag is mijn dag, mijn zoontje is dan weg, en die dag ontspan ik hele dag, ik doe niks wat ook maar een beetje vervelend is. Netflix, beetje internetten. Nagels lakken. Of ik ga lekker even in bed liggen en op mijn telefoon spelletjes spelen.
Het is mijn vorm van mediteren misschien.

Ik kan me voorstellen dat dat erg lastig is met 3 kinderen hoor.

Ik wou dat ik wat meer tips voor je had, ik ga even goed nadenken wat ik zoal anders heb gedaan waardoor het beter ging.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wat je schrijft, ik heb inmiddels 5 jaar een angststoornis. Naar dat je het idee hebt dat er geen hoop is! Weet dat er wel degelijk hoop is. Als je uitbehandeld zou zijn, zou je behandelaar dat namelijk echt wel aangeven. Heb je de weinig hoop in herstellen benoemd?

Misschien een heel stomme vraag maar heb je wel is een PO gehad? Ik heb namelijk ook tot nu toe voornamelijk CGT gedaan (met o.a. medicatie, mindfulness, enz.). Bij mij is hieruit gekomen dat CGT niet helpend is en dat een andere behandelvorm veel passender is. CGT werkt namelijk bij veel mensen, maar een aantal niet. Misschien is iets anders passender?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je tijd voor jezelf nodig hebt.Maarja dat is natuurlijk moeilijk met 3 kinderen.

Je kan eens een andere Ad proberen voor je dwangklachten.Mijn dwangklachten zijn verbeterd met Seroxat, maar dat is wel een paardemiddel.

Yoga erbij proberen? Heb je even alle tijd voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu geen tijd om mijn verhaal te typen. Maar is een therapie reis naar het buitenland voor een aantal weken/ maanden geen optie? Je hebt hierin verschillende opties en het kan soms helpen voor mensen die al lange tijd vastlopen. Een voorbeeld is ' yes we can' maar dit is geloof ik voor jongeren met uiteenlopende problemen. Zoiets is er vast ook voor volwassen.
ik volg even.
Bumba1985 schreef:
20-03-2018 14:21
Slik je alleen medicatie of heb je ook therapie gehad?
Beter lezen?

Ik heb al zoveel gedaan en geleerd, cognitieve gedragstherapie, emdr, antidepressiva (slik al jaren dezelfde, misschien zit hier nog een oplossing), ademtherapie, pieker cursus, mindfullnes, veel slapen, stoppen met werken (heb ook 3 jonge kids), en zo nog meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel zoals niet meer naar de winkel durven of bij een klant iets doen en het zweet breekt je uit zodat het lijkt of je in de overgang bent maar ben een man dus dat is heel vreemd.
Het erge is dat je bij iedere keer als het gebeurt nog meer angstig bent dat het de volgende keer weer gebeurt.
Ik gebruik geen AD want daar werd het alleen maar erger van.
Nu gebruik ik alleen een medicijn tegen de opvliegers en zweten.

Wat voor soort angstaanvallen heb je dan?
Langzamerhand werd het daarmee beter omdat ik weer op mijn lichaam kon rekenen en ik weer zelfverzekerd werd.
Het is een hele negatieve spiraal die je moet proberen te stoppen en om te draaien.
Alle reacties Link kopieren
Hier een heel positief verhaal:
5 jaar zware depressie met angststoornissen gehad. Eigenlijk al min of meer geaccepteerd dat mijn leven nooit meer leuk zou worden en dat ik het er maar mee moest doen.
Andere medicijnen proberen? DOODENG vond ik het, want hiermee was alles wat gedempt en het echte diepe wanhopige gevoel kon ik niet meer aan.
Toch de stap gemaakt, want wat had ik nou eigenlijk te verliezen?

In een paar maanden tijd ben ik compleet terug mijn oude zelf. Ik geniet volop. De angsten zijn weg. Ik lach, heb weer oprechte interesse in anderen. En ja, soms voel ik me even heel kut (zoals iedereen dat wel eens heeft) en dat was in het begin verschrikkelijk, want wat als dat gevoel weer nooit meer over zou gaan.
Inmiddels ervaar ik dat het gevoel na max een dag weer weg is. Ik heb dat vertrouwen ook weer terug en is het niet meer eng om me klote te voelen.

Ik ben weer helemaal ik.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Iemand358 schreef:
20-03-2018 14:52
Ik herken wat je schrijft, ik heb inmiddels 5 jaar een angststoornis. Naar dat je het idee hebt dat er geen hoop is! Weet dat er wel degelijk hoop is. Als je uitbehandeld zou zijn, zou je behandelaar dat namelijk echt wel aangeven. Heb je de weinig hoop in herstellen benoemd?

Misschien een heel stomme vraag maar heb je wel is een PO gehad? Ik heb namelijk ook tot nu toe voornamelijk CGT gedaan (met o.a. medicatie, mindfulness, enz.). Bij mij is hieruit gekomen dat CGT niet helpend is en dat een andere behandelvorm veel passender is. CGT werkt namelijk bij veel mensen, maar een aantal niet. Misschien is iets anders passender?
Volgens de ggz was ik na drie jaar uitbehandeld. Conclusie: chronisch depressief.
Andere behandelaar gezocht en ik ben volledig hersteld!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Laguna46 schreef:
20-03-2018 16:56
Wat voor soort angstaanvallen heb je dan?
Langzamerhand werd het daarmee beter omdat ik weer op mijn lichaam kon rekenen en ik weer zelfverzekerd werd.
Het is een hele negatieve spiraal die je moet proberen te stoppen en om te draaien.
Ik ben ook wel benieuwd wat voor soort angstaanvallen het zijn.

Dat laatste, dat is het ook. Zo heb ik het ook ervaren. Wanneer je uit die negatieve spiraal bent kan je weer wat meer zelfvertrouwen krijgen en durf je weer wat meer, waardoor het automatisch ook weer beter gaat.
Ik denk dat dat de reden is dat je slechte en goede periodes kan hebben. Maar als je dan weer een paniekaanval hebt en je richt jezelf daar op, dan kan dat ook weer langer door sudderen.

Wat ik trouwens ook nog wel even wou benadrukken voor je, TO, is dat je ook jezelf mag blijven mét angst. Dat het er mag zijn. Een slechte dag.
Ik heb bijv een tijd in een relatie gezeten met iemand die het heel vervelend vond als ik eens een slecht dagje had, waardoor ik zo ontzettend mijn best deed geen angst te voelen, en daardoor ging het juist mis. Hele dagen was ik er mee bezig en stond ik onder spanning; gaat het wel goed?!

Een beetje loslaten. Laat het gevoel er maar even zijn.
,
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 01:42
99.51% gewijzigd
Hier ook stevige terugval verschrikkelijk , gelijk weer de wanhoop dit gaat nooit meer over.

Ik weet waar deze terugval vandaan komt maar ik kan er ook niet mee omgaan.ik wil me niet meer zo voelen! Ik wil die k.t gedachtes niet die angst en paniek niet
Ik hang op bed of op de bank en heb alleen maar angst.

De honden uitlaten eng! Net gedaan nadat ik eerst een paniekaanval had wat een leven dit.

6 jaar weinig klachten gehad en nu bam

Ik moet ook nog naar de winkel durf niet.....
Sluit me af voor iedereen ben maar het liefst alleen ook bang dat ik nare dwanggedacnte krijg anders en daarvan weer angst

Wel weer therapie en vind het wel fijn om te praten erover maar wat voel ik me ongelukkig
Mag ik vragen welke medicatie je nu gebruikt Wiezel?
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
20-03-2018 17:49
Mag ik vragen welke medicatie je nu gebruikt Wiezel?
Ik slikte paroxetine (seroxat) en pipamperon. Nu slik ik fluoxetine.
Maar dat is zoooo persoonlijk.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Ik zou een psychotherapeut opzoeken en/of ergens schematherapie gaan doen. Een angststoornis blijft niet voor niks in stand.
wiezel schreef:
20-03-2018 18:03
Ik slikte paroxetine (seroxat) en pipamperon. Nu slik ik fluoxetine.
Maar dat is zoooo persoonlijk.
Klopt. Ik heb dezelfde medicatie als jij nu gehad en voor mij deden ze niets. Fijn dat het bij jou zoveel beter is geworden!
Alle reacties Link kopieren
wiezel schreef:
20-03-2018 16:57
Hier een heel positief verhaal:
5 jaar zware depressie met angststoornissen gehad. Eigenlijk al min of meer geaccepteerd dat mijn leven nooit meer leuk zou worden en dat ik het er maar mee moest doen.
Andere medicijnen proberen? DOODENG vond ik het, want hiermee was alles wat gedempt en het echte diepe wanhopige gevoel kon ik niet meer aan.
Toch de stap gemaakt, want wat had ik nou eigenlijk te verliezen?

In een paar maanden tijd ben ik compleet terug mijn oude zelf. Ik geniet volop. De angsten zijn weg. Ik lach, heb weer oprechte interesse in anderen. En ja, soms voel ik me even heel kut (zoals iedereen dat wel eens heeft) en dat was in het begin verschrikkelijk, want wat als dat gevoel weer nooit meer over zou gaan.
Inmiddels ervaar ik dat het gevoel na max een dag weer weg is. Ik heb dat vertrouwen ook weer terug en is het niet meer eng om me klote te voelen.

Ik ben weer helemaal ik.
Wauw. Wat ontzettend fijn voor je. Mag ik vragen welke medicatie je gewisseld hebt? Ik weet dat het per persoon anders is, maar ben wel benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Sereia schreef:
20-03-2018 14:49
Och och. Ik herken dit zo, erg droevig voor je. Ik heb al zeker 13 jaar een angststoornis. Waarvan de eerste 10 jaar ongeveer zo gingen zoals jij omschrijft. Ik heb ook in therapie gezeten en medicijnen geprobeerd, het enige wat bij mij echt goed werkte was af en toe een oxazepam. NAM JE DIT VAAK? HEB ZE OOK IN HUIS MAAR VIND 'T ENG.

Antidepressiva maakte het voor mij erger, heb jij geen positief verschil gemerkt toen je begon met medicijnen?
Ik herken je gevoel dat je er geen zin meer in hebt, dit heb ik ook heel erg gehad. NIET VEEL POSITIVITEIT. WEL VERDWENEN DE PANIEKAANVALLEN. NIET DE DWANGGEDACHTEN EN HET PIEKEREN.

Weet je, eigenlijk ben ik gewoon toe gaan geven aan de stoornis. En dat is positiever dan het klinkt ;)
Ik weet niet hoe het bij jou zit, en wat zoal jouw angstpunten zijn.. DIT PROBEER IK NU.

Maar ik heb heel erg gevochten tegen mijn stoornis, elke paniekaanval kreeg zoveel aandacht omdat ik mij er maar uit probeerde te vechten. Ik was er de hele tijd mee bezig. Ik concentreerde me daardoor veel te veel op wat ik voelde.

Nu heb ik eigenlijk leren leven met de paniek. Het klinkt zo makkelijk zoals ik het zeg.. Maar dat is het natuurlijk niet.
Het is voor mij steeds minder gaan worden. Ik gaf steeds minder aandacht aan de paniek en ik ging ook niet op zoek naar geruststelling. Dat laatste is vooral belangrijk, want je triggert meer angst bij jezelf los.. Laat die angst maar even toe en ga niet op zoek naar oplossingen.

Puur fysiek helpt het bij mij altijd als ik zorg dat ik het niet te warm krijg tijdens paniek. Ik trek altijd gauw mijn vest uit en ga soms ook even op de grond liggen (thuis natuurlijk :lol: ) als het echt erg is.

Een goede periode was vroeger bij mij enkele dagen of weken, van enkele weken is dat overgegaan in maanden en daarna is dat overgegaan in enkele jaren. Dus ja, er is zeker hoop. Ik heb nu een goede periode van 3 jaar. En geloof me, ik zat ook echt slecht. HIER OOK SOMS EEN GOEDE PERIODE VAN EEN HALF JAAR GEHAD, MAAR MEESTAL OM DE PAAR MAANDEN EEN TERUGVAL, EN NU ZELFS 2X SNEL OP ELKAAR.

Voor mij helpt alleen zijn goed. De woensdag is mijn dag, mijn zoontje is dan weg, en die dag ontspan ik hele dag, ik doe niks wat ook maar een beetje vervelend is. Netflix, beetje internetten. Nagels lakken. Of ik ga lekker even in bed liggen en op mijn telefoon spelletjes spelen.
Het is mijn vorm van mediteren misschien.

Ik kan me voorstellen dat dat erg lastig is met 3 kinderen hoor.

Ik wou dat ik wat meer tips voor je had, ik ga even goed nadenken wat ik zoal anders heb gedaan waardoor het beter ging. BEDANKT VOOR JE REACTIE. VIND IK FIJN.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor 't reageren. Hoop op nog meer positieve reacties. Heb even geen puf om overal op te reageren. Maar waardeer 't zeker.
Alle reacties Link kopieren
ninosz schreef:
20-03-2018 21:47
Wauw. Wat ontzettend fijn voor je. Mag ik vragen welke medicatie je gewisseld hebt? Ik weet dat het per persoon anders is, maar ben wel benieuwd.
Ik slikte paroxetine en pipamperon.
Nu slik ik enkel nog fluoxetine.

En had een hele lieve psychologe. (Als je in de buurt van Breda woont wil ik je haar gegevens wel geven. De organisatie is top daar. Werken goed samen met psychiater en hoofdbehandelaar)
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
wiezel schreef:
20-03-2018 17:00
Volgens de ggz was ik na drie jaar uitbehandeld. Conclusie: chronisch depressief.
Andere behandelaar gezocht en ik ben volledig hersteld!
Ik ben ook ergens chronisch (deel liever niet wat) en bij een andere behandelaar hebben ze dat inderdaad tegengesproken. Ik heb het ook niet over een behandelaar of een instelling, maar echt grondig kijken naar wat wel werkt i.p.v. niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven