Onveilig gehecht?

16-04-2018 00:15 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, ik ben eigenlijk meer een meelezer. Omdat ik echter geen ontzettende prater ben, leek het mij fijn om op deze wijze allicht wat adviezen te krijgen.

Ik ben 28, heb een prima baan en een relatie. Ik kom uit een ingewikkeld gezin met veel ellende en problemen. Emoties waren in het gezin altijd erg uitvergroot en drama stond centraal. Hierdoor was er weinig ruimte voor de kinderen. Het draaide vooral om hun.

Waar ik tegenaan loop is dat ik nogal licht ontvlambaar ben. Dit komt doordat ik mij snel aangevallen voel en altijd onzeker. Ik twijfel altijd over de intenties van mensen. Ik irriteer me ontzettend snel, maar kan dit prima in toom houden op het werk en bij vrienden. Bij m’n ouders of partner echter niet.

Ik vind eigenlijk niets van mijzelf, ik ben gewoon ik. Ik ben niet bijzonder, kan niet specifiek iets goed of leuk aan mijzelf benoemen. Ik ben gewoon een beetje leeg. Zelfvertrouwen haal ik hooguit uit prestaties, maar dan leg ik de lat wel erg hoog. En uit complimenten van anderen, al twijfel ik daar dan ook weer direct aan.

Binnen mijn relatie zoek ik veel bevestiging, in de hoop eindelijk die liefde en onvoorwaardelijke steun te krijgen die ik nooit heb gehad van thuis uit (en ook nog steeds niet krijg). Dit begint echter zijn tol te eisen in de relatie..

Ik heb mij wat verdiept in mijn “probleem”’en herkende mijzelf erg in het onveilig gehecht zijn.
Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten? Ik las over schema therapie, heeft iemand daar ervaring mee?

Ik laat zo nu en dan iets los, maar als ik heel eerlijk ben zijn al mijn contacten oppervlakkig omdat ik het liever niet heb over hoe ik me echt voel.

Ik wil graag praktisch aan de slag. Ik heb een poosje met iemand gepraat, maar die vond vooral mijn verhalen heel heftig en bleef maar hameren op het feit dat ik mocht (voelde als moest) huilen om alles. Niet mijn stijl.

Door mijn ervaring in de zorg kan ik prima relativeren, maar op de een of andere manier lukt het mij niet om ook tot verandering te komen.

Bedankt voor het lezen
Zo te lezen speelt er veel in jouw leven en was je jeugd niet fijn.
Of jij onveilig gehecht bent is vanachter een beeldscherm niet vast te stellen, daar heb je toch echt een psycholoog voor nodig.
Jammer dat het met de vorige niet klikte.Ik wil je toch adviseren om opnieuw een doorverwijzing bij de huisarts te halen en op zoek te gaan naar een psycholoog bij wie je je beter op je gemak voelt.
Als praten voor jou wat lastiger : er zijn ook therapien waarbij je bezig bent en de nadruk niet op het praten ligt.Misschien is dat ook een optie.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je ook gelijk in Ava75, dat dit gediagnostiseerd moet worden. Omdat ik echter bang ben weer bij iemand terecht te komen waar ik mij niet prettig bij voel. Hoop ik allicht praktische tips te krijgen ten aanzien van soorten therapie die daarbij passen.
Zodat ik gerichter aan de slag kan.
Ik kan nu wel een aantal therapien op gaan noemen maar het is niet aan mij of dat ook de therapie is die je gaat/moet krijgen.
Misschien handig om naar een praktijk/instelling te gaan waar meerdere therapie vormen worden aangeboden, dan kunnen jullie bij de intake kijken wat waarschijnlijk het beste bij jou past.
Succes!
Met wie heb je gepraat? Was dat een psycholoog / psychotherapeut?
Dat zijn namelijk de aangewezen personen om mee te gaan praten, het liefst met iemand die bekwaam is in verschillende therapievormen. Bijv. naast CTG ook schema-therapie. Zelf heb ik in het verleden met zo'n psychotherapeut gewerkt en ook schema-therapie gehad. Dat vond ik heel verhelderen en prettig. Het bracht me zeker tot nieuwe inzichten. Wat ik ook goed vond, maar heeeeel confronterend wat psycho motore therapie, maar die heb ik gehad tijdens groepstherapie. Ik weet niet of dat ook individueel aangeboden wordt.
Een goede therapeut kan ook prima met je bekijken welke therapie (of combinatie) bij jou en je problemen past. Je klinkt een beetje alsof je na 1 minder prettige ervaring gelijk alle therapeuten wantrouwt, en dat is niet handig. Je sluit daarmee voor jezelf veel mogelijkheden om geholpen te worden uit.
Een klik is belangrijk, essentieel zelfs. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het ook heel belangrijk is dat je als client open staat voor wat een therapeut te bieden heeft, ook als het oncomfortabel of pijnlijk om lastig is. Je moet als het ware je leven een beetje in zijn/haar handen leggen en mee durven gaan in wat hij/zij aanreikt. Dat vraagt om het loslaten van controle. Heel moeilijk, maar wel noodzakelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ja, herkenbaar.
Ik ben ook onveilig gehecht. Volg therapie ivm depressie en burn-out. Het gaat nu goed.

In mijn therapie is schematherapie ook aan bod gekomen, en ik heb hier veel aan gehad. Denk dat het jou ook zeker kan helpen bij bijv je woede. (Denk dat het voor iedereen leerzaam is eigenlijk. Iedereen neemt dingen mee vanuit zijn jeugd.)

Heb veel gehad aan onderstaand artikel. Misschien vind je het fijn om door te lezen en Kun je er iets mee:

https://www.schematherapie.nl/userfiles ... gazine.pdf

Als ik jou was zou ik naar je huisarts gaan en je laten doorverwijzen. Vervolgens de testen en vragen maken die je krijgt en het advies volgen van de psych qua therapie.

Sterkte! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ps:
Ik heb ook al eens eerder therapie gehad, wat totaal niet bij mij paste achteraf..

Dit had ik op eigen houtje uitgezocht. :$ Was ook geen succes.

Uiteindelijk heb ik me maar gewoon “overgegeven” en gezegd bij mijn huisarts en poh ; ik weet het niet meer, wat moet ik doen? Resultaat: doorverwijzing en onderzoek.

Ik zou zelf nooit voor schematherapie hebben gekozen, omdat dat “innerlijke kind” ed veeeeel te zweverig voor me was.

Zo zie je maar.

Laat je doorverwijzen TO. Succes!
Terwijl ik jouw berichtje las dacht ik ook direct aan schematherapie. Ik heb zelf weliswaar niet dezelfde problemen als die jij hebt, maar volg wel schematherapie. Een van de onderdelen van de therapie is zelfstandig het boek 'leven in je leven' doorwerken en ik heb ook de hoofdstkken doorgelezen die niet met mijn eigen problematiek te maken hebben en herken jou wel in een aantal dingen.

Ik denk dat schema-therapie dus idd een goede optie voor je zou kunnen zijn. Wie weet zou je zelfs al een heel eind kunnen komen met alleen het boek dat ik hierboven noem :) (De wachtlijsten zijn namelijk best lang, en met dat boek kun je dan alvast aan de slag terwijl je wacht op therapie)
Alle reacties Link kopieren
@bumba:
Dat boek heb ik ook, en ook patronen doorbreken!

Heel interessant en nuttig idd. :)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Super fijn. Ik had inderdaad op internet al iets gelezen over dat boek, daar ga ik mij verder in verdiepen.

Ik ben niet zozeer wantrouwig naar hulpverlening, maar ik zou het liefst wel nu met iemand aan mijzelf werken waar ook echt resultaat uit voortkomt. Die verwijzing via de huisarts lijkt me dan het beste inderdaad.

Prettig om te lezen dat jullie er echt baat bij hebben gehad. Ik zou zo graag die oude patronen willen doorbreken. Om over een x aantal jaar, wel zelf een stabiel gezin te kunnen vormen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook onveiliggehecht en wat jij voel herken ik wel ik heb meerdere trauma s dus ik heb psychotherapie gesprekken en emdr voor faalangst en andere thema s zeg maar. Schema therapie heb ik niet gehad geen idee wat het is. Ik heb niet zo heel veel woede uitbarstingen meer maar het lege gevoel wel eens nog of het gevoel te kort te komen. Misschien gek maar bij mij helpt een huisdier ik heb een kat die de hele dag wil troetelen heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Al eens aan familie opstellingen gedacht? Ook een therapie vorm. Wellicht icm een andere vorm.
Alle reacties Link kopieren
ga niet zelf googlen of diagnostiseren, zo te lezen loop je tegen een aantal problemen aan die je zelf niet kunt oplossen.

De eerste stap heb je gezet door deze isseus te erkennen. De volgende stap is een afspraak bij de huisarts om deze te bespreken en opzoek te gaan naar een oplossing.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb destijds contact gehad met een psychologe die ik zelf op internet had gevonden. Ik was destijds sceptisch t.a.v. hulpverlening.
Omdat ik mij echter weg had laten pesten op een werkplek en daar ook zo van in de put heb gezeten. Vond ik dat ik tot actie over moest komen. Omdat het toen uiteindelijk niet klikte, ik naar mijn oude werkplek terug ben gegaan en het op mijn eigen manier weer heb opgelost (wegdrukken, vrolijk doen & net doen alsof alles prima gaat). Was het voor mijzelf ook niet meer zo nodig.

Ik kan ook als het ware zo goed verbloemen hoe ik me voel etc. Dat als ik wel iets loslaat mensen vaak reageren dat ik zo sterk ben, of dat het goed is waar ik nu desondanks sta etc. Dit maakt maakt het voor mij eigenlijk lastig omdat ik dan vanuit pretatiegerichtheid, dat imago dan graag vasthoudt.

Bedankt voor de reacties! Waardeer ik oprecht.
Alle reacties Link kopieren
Eén tip; accepteer de hulp en laat de controle los.

Er is geen garantie dat een behandeling gaat werken. En hoe beter beeld de behandelaar krijgt, dus hoe meer jij je open stelt en vertelt, hoe groter de kans is dat jij de juiste behandeling krijgt die aanslaat.

Dit zijn langdurige processen, en het is niet dat na een paar sessies al je problemen zijn opgelost.

En wegstoppen en net doen of dat alles goed is, is natuurlijk niet de oplossing
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een prima jeugd gehad en toch herken ik mezelf in je verhaal op het stuk bevestiging zoeken in mijn relatie en het praten met een ander na.
No one should brave the underworld alone.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal waar hamerhaai, ik begin me dat ook steeds meer te beseffen.

Wegstoppen is geen optie meer, het komt te vaak terug.
Er zijn best veel mensen onveilig gehecht. Dit hoeft niet per se grote problemen te geven, zo wel dan kom je bij de persoonlijkheidsproblematiek terecht. Onveilige hechting is geen diagnose op zich. Schematherapie is wel effectief voor het behandelen van dit soort problemen. Maar ook 'gewoon' psychotherapie en lichaamsgerichte therapie of psychomotore therapie. Het is vaak fijn als je therapeut bekend is met meerdere methodieken om zo goed mogelijk bij jou aan te kunnen sluiten.

Je lijkt goed te kunnen reflecteren, dat is vaak handig (kan ook een valkuil in zitten ;-D ) in een therapieproces. Je schrijft dat je therapie wil doen waar ook echt 'resultaat' uit komt. Hoe snel verwacht je dit 'resultaat' te zien? Met dit soort problemen ben je vaak zo'n 2 jaar bezig. Het is ook niet zo dat je naar een therapeut gaat en die zegt wat je moet doen en dan doe je dat en ervaar je geen problemen meer. Therapie is vaak een frustrerend proces dat gepaard kan gaan met gevoelens van boosheid, verdriet, angst, eenzaamheid enz. Het gaat ook vaak met ups en downs, soms heb je het gevoel dat je goed op weg bent, soms vraag je je af of het wel zin heeft.

Goed kunnen relativeren is waarschijnlijk een goede copingsmechanisme van jou, maar in je therapieproces wat minder nuttig. Want aan relativeren heb je niks als het om je gevoel gaat. Even je hypothese volgend, dan is dat juist waarin je niet gezien bent vroeger en door de relativeerroute te nemen herhaal je alleen maar het verleden.

Maar, ga naar de huisarts en laat je verwijzen om hieraan te werken. Aan een psychotherapeut kan je veel hebben denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Tu1nhek je hebt helemaal gelijk.
Ik merk dat ik het nog lastig vind om te accepteren dat hier veel werk in zit.
En dat dit niet zomaar opegelost is.

Ik ga mkrgen naar de huisarts! Bedankt voor alle tips en links.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven