Gestopt met roken, wat een hel

25-04-2018 16:37 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vanwege mijn zwangerschap ben ik 3 maanden geleden gestopt met roken.
Vooral de eerste maand dat ik wist dat ik zwanger is voor mij moeilijk geweest. Ik heb door waarschijnlijk hormonale veranderingen maar ook het idee van het zwanger zijn, alle veranderingen die dit met zich meebrengt en onzekerheid veel last gehad van depressieve stemmingen. De zwangerschap is overigens gewenst en ik had deze reactie van mezelf dus ook totaal niet verwacht. Inmiddels gaat het gelukkig beter, maar ik heb nog regelmatig moeilijke momenten. Op deze momenten is het verlangen naar een sigaret het grootst.

Ik dacht van tevoren dat ik als ik zwanger zou worden ik zo blij en gelukkig zou zijn, dat ik het roken zonder al teveel moeite wel 9 maanden zou kunnen uitstellen. In de praktijk is dit anders gebleken. Hoewel ik inmiddels ontzettend blij ben met de zwangerschap en er ook echt wel van kan genieten, gaat het leven ook gewoon door en mis ik het roken dagelijks. En dan niet af en toe een trekmomentje, ik denk er eigenlijk constant aan. Ook heb ik in veel dingen geen zin meer, omdat ze in mijn hoofd gekoppeld zijn aan roken en kan ik elke ochtend wel janken omdat ik me niet mezelf voel. Ik mis het geluksgevoel wat het me gaf en het rustmoment en dat het mijn leven overzichtelijk maakte. Nu voelt het alsof alles wat ik voel en moet in één keer op me afkomt zonder rookmoment (en dus rustmoment) ertussen.

Ik had dit niet verwacht, omdat ik eigenlijk helemaal niet zoveel rookte. Daarnaast rookte ik ook bij veel vrienden niet, bij mijn ouders niet en op mijn werk niet. Ik heb nooit moeite gehad om een dag of meerdere dagen niet te roken en werd ook niet onrustig op zulke momenten.

Op internet lees je veel verhalen over stoppen met roken, waarin mensen aangeven het moeilijk te vinden maar ook veel voordelen te zien. Dit is hun motivatie om het vol te houden. Ze zijn ook blij en oplucht om gestopt te zijn en veel mensen geven aan na een tijdje al veel minder aan het roken te denken.
Ik herken me hier totaal niet in. Ik zie bijna geen positieve kanten aan het stoppen. Voor mij is de motivatie dat ik het mijn kindje het niet wil aandoen om een risico te lopen op allerlei ziektes, achterstanden en noem maar op. Dus daarom zal ik ook zeker niet gaan roken tijdens de zwangerschap. Maar van opluchting, een betere conditie, een mooiere huid of wat dan ook is zeker geen sprake.

De reden dat ik dit topic heb aangemaakt is omdat ik hoop hier wat gelijkgestemden te vinden. Mensen die het stoppen hetzelfde ervaren hebben en hopelijk daarna wel verbetering gemerkt hebben. Het lijkt me erg zwaar dit nog meer dan een half jaar zo vol te moeten houden. En eigenlijk zou ik het liefste helemaal stoppen, omdat ik als moeder liever niet het slechte voorbeeld wil geven, maar ik kan me op dit moment nog niet voorstellen dat ik ooit helemaal zou kunnen stoppen...
Ik herken heel erg wat je schrijft. toen ik zwanger was kon ik weliswaar redelijk makkelijk van de sigaret afblijven, maar alle overige stoppogingen mislukten, precies om het gevoel dat jij beschrijft. Ongelukkig, niets meer leuk vinden, echt depressief en nergens meer van kunnen genieten. Ook ik rookte niet altijd en overal. Heel vervelend! Momenteel rook ik niet maar gebruik ik wel de vaper en IQOS. Dat helpt echt en ik heb sinds november gene gewone sigaret meer aangeraakt. Natuurlijk is roken slecht voor de baby, maar stress en ongelukkig gevoel is ook niet goed. Misschien is er een tussenmogelijkheid voor je zoals de vaper of de iqos? Ik zou hier toch eens met de huisarts over praten. Stoppen met roken kan echt depressies oproepen. Ik heb zelfs een keer antidepressiva voorgeschreven gekregen van de huisarts en ook dat hielp me goed!
"Ik dacht van tevoren dat ik als ik zwanger zou worden ik zo blij en gelukkig zou zijn, dat ik het roken zonder al teveel moeite wel 9 maanden zou kunnen uitstellen."

Ga je na de zwangerschap weer beginnen met roken?
Alle reacties Link kopieren
ik krijg vast iedereen over me heen maar een goede vriendin van mij had ongeveer hetzelfde, zij werd erg gestressed van het stoppen en sliep niet meer goed etc en haar gynaecoloog heeft toen gezegd: als jij het red om 1 a 2 sigaretten per week te roken 'dan is dat in jouw situatie minder slecht dan de stress die je nu ervaart.

Omdat het 'totale niet meer mogen' weg viel kon ze het veel beter handelen.

Dus. tja.

edit: dit is inderdaad totaal achterhaalt

http://www.me-to-we.nl/waarom-je-moet-s ... ngerschap/
guppekop wijzigde dit bericht op 25-04-2018 17:24
13.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
enthousiasteling schreef:
25-04-2018 16:49
Ik herken heel erg wat je schrijft. toen ik zwanger was kon ik weliswaar redelijk makkelijk van de sigaret afblijven, maar alle overige stoppogingen mislukten, precies om het gevoel dat jij beschrijft. Ongelukkig, niets meer leuk vinden, echt depressief en nergens meer van kunnen genieten. Ook ik rookte niet altijd en overal. Heel vervelend! Momenteel rook ik niet maar gebruik ik wel de vaper en IQOS. Dat helpt echt en ik heb sinds november gene gewone sigaret meer aangeraakt. Natuurlijk is roken slecht voor de baby, maar stress en ongelukkig gevoel is ook niet goed. Misschien is er een tussenmogelijkheid voor je zoals de vaper of de iqos? Ik zou hier toch eens met de huisarts over praten. Stoppen met roken kan echt depressies oproepen. Ik heb zelfs een keer antidepressiva voorgeschreven gekregen van de huisarts en ook dat hielp me goed!
Fijn die herkenning al is het natuurlijk erg ellendig dat jij ook zo hebt gevoeld!
Ik ben in de eerste periode van mijn zwangerschap toen het erg slecht met me ging bij de huisarts geweest en daar doorverwezen naar een psycholoog. Ik heb hier ook het stoppen met roken aangekaart en op zich ook wel goede gesprekken over gevoerd. Antidepressiva was op dat moment een optie, maar ik voelde me daar vanwege de zwangerschap niet goed bij. En omdat het inmiddels niet meer zo slecht gaat als toen is het niet echt acuut meer nodig.

Wat goed dat je sinds november niet meer gerookt hebt. Ik heb helemaal geen ervaring met de vaper of iqos, maar wellicht dat dat wat voor me zou zijn na de zwangerschap. Bedankt voor de tip. Tijdens lijkt me geen goed idee want er zit wel nicotine in toch?
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
25-04-2018 16:54
"Ik dacht van tevoren dat ik als ik zwanger zou worden ik zo blij en gelukkig zou zijn, dat ik het roken zonder al teveel moeite wel 9 maanden zou kunnen uitstellen."

Ga je na de zwangerschap weer beginnen met roken?
Liever niet natuurlijk, maar zoals ik me nu voel kan ik me niet voorstellen dat ik het na de zwangerschap (en borstvoeding als dat lukt) ga volhouden om te stoppen. Dat is voor mij op dit moment de enige motivatie om niet te roken. Ik hoop ondertussen dat ik er na die tijd niet zoveel zin meer in heb als nu.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
25-04-2018 16:56
ik krijg vast iedereen over me heen maar een goede vriendin van mij had ongeveer hetzelfde, zij werd erg gestressed van het stoppen en sliep niet meer goed etc en haar gynaecoloog heeft toen gezegd: als jij het red om 1 a 2 sigaretten per week te roken 'dan is dat in jouw situatie minder slecht dan de stress die je nu ervaart.

Omdat het 'totale niet meer mogen' weg viel kon ze het veel beter handelen.

Dus. tja.
Dat is een totaal achterhaald advies.
TO: supergoed dat je gestopt bent en heel voorstelbaar dat je er zo'n moeite mee hebt. Mij hielp, naast de kennis over de effecten van roken -ook als is het maar 1 sigaret- op de baby, ook het besef van de gezondheidsrisico's voor mijzelf en de onverkropbare schuldgevoelens naar mijn kind als ik ziek zou worden door het roken.
Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
25-04-2018 16:56
ik krijg vast iedereen over me heen maar een goede vriendin van mij had ongeveer hetzelfde, zij werd erg gestressed van het stoppen en sliep niet meer goed etc en haar gynaecoloog heeft toen gezegd: als jij het red om 1 a 2 sigaretten per week te roken 'dan is dat in jouw situatie minder slecht dan de stress die je nu ervaart.

Omdat het 'totale niet meer mogen' weg viel kon ze het veel beter handelen.

Dus. tja.
Om eerlijk te zijn weet ik niet of dit me minder stress zou opleveren dan wat ik nu ervaar. Ik zou me sowieso heel schuldig voelen, dus denk niet dat ik ervan zou kunnen genieten. Plus dat 1 á 2 sigaretten per week de zin om te roken nog meer aanwakkeren, met het risico dat het een glijdende schaal wordt.
Heeft jouw vriendin het uiteindelijk volgehouden met die 1 á 2 per week?
Waarom ga je niet vapen? Heb je toch je nicotine, maar zonder de rotzooi.
redbulletje schreef:
25-04-2018 17:15
Waarom ga je niet vapen? Heb je toch je nicotine, maar zonder de rotzooi.
Omdat nicotine ook niet goed voor babies is. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
E_owyn schreef:
25-04-2018 17:11
Om eerlijk te zijn weet ik niet of dit me minder stress zou opleveren dan wat ik nu ervaar. Ik zou me sowieso heel schuldig voelen, dus denk niet dat ik ervan zou kunnen genieten. Plus dat 1 á 2 sigaretten per week de zin om te roken nog meer aanwakkeren, met het risico dat het een glijdende schaal wordt.
Heeft jouw vriendin het uiteindelijk volgehouden met die 1 á 2 per week?
ja, in die zin: was meer 4 x een halve ;-)
Stuk over nicotine, van Bernd Mayer hoofd van de toxologische afdeling in Oostenrijkse Universiteit:

"It should be noted that virtually all of the detrimental effects ascribed to smoking (e.g. increased risk of cancer, myocardial infarction and stroke) are not caused by nicotine but toxic compounds generated in the course of tobacco combustion.

http://www.bernd-mayer.com/nicotine-the-basics/"

Ik zou maar gaan dampen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het idee dat het tijdelijk is het juist moeilijk maakt. Ik ben zelf ook een paar keer gestopt en dan mocht ik van mezelf wel op feestjes (zeg 1x per maand) roken. Nou wat een hel was dat. Ik was nog steeds verslaafd, alleen verslaafd aan dat ene moment per maand en voor de rest dood ongelukkig. Maak jezelf niet wijs dat je niet verslaafd bent omdat je een paar dagen zonder kunt.
Tijdelijk stoppen werkt gewoon niet. Je stopt omdat je niet meer wil roken, omdat er geen voordelen zijn, het geld kost en je niet jong dood wil gaan etc. Al die dingen zijn er nog als je tijdelijk stopt dus dat heeft geen zin. In mijn situatie speelde verder geen zwangerschap, bij jou ligt het dus iets anders, jij hebt ook nog je kind om rekening mee te houden, maar gebruik dat als een kans om van je verslaving af te komen ipv als een pauze.

Ik zou je willen adviseren om het boek van allen carr te lezen. Ik ben zelf totaal niet van de zelfhulpboeken of zweverige dingen, maar het heeft mij veel inzicht gegeven in verslaving en mijn eigen gedrag en valkuilen. Sinds 1,5 jaar ben ik dan ook succesvol gestopt en ik voelde me na een week al beter.
Er staat in het boek voor vrouwen overigens ook een stuk over roken en zwangerschap.
E_owyn schreef:
25-04-2018 17:07
Liever niet natuurlijk, maar zoals ik me nu voel kan ik me niet voorstellen dat ik het na de zwangerschap (en borstvoeding als dat lukt) ga volhouden om te stoppen. Dat is voor mij op dit moment de enige motivatie om niet te roken. Ik hoop ondertussen dat ik er na die tijd niet zoveel zin meer in heb als nu.
Het lijkt mij dat stoppen lastiger wordt omdat je roken als beloning ziet. Je denkt nu ook 2 keer aan een sigaret terwijl je de gedachte aan juist zou moeten uitbannen.

Probeer anders eens zoveel mogelijk situaties op te zoeken waarin je sowieso niet rookte. Als je dat nog niet deed tenminste.
Je bent zwanger en net gestopt. Logisch dat je conditie niet met sprongen vooruit gaat, of je huid. Dat zie je pas veel later, en zwanger zijn kost ook een hoop energie.

Wel heel knap dat je bent gestopt. Misschien kun je iets als accapuntuur proberen?
Ik vind het super knap dat je bent gestopt voor je kindje!
Dat is zoveel gezonder voor je baby! En maakt je een hele goede moeder.
Is het een idee om het geld wat je nu uitspaart door het stoppen met roken in een potje te stoppen? Zo zie je letterlijk wat roken je nog meer oplevert. En je kan jezelf ermee belonen door iets leuks te doen of kopen van dat geld.
Ga niet vapen. Er zijn nog geen lange termijn onderzoek en dat verhaal dat het absoluut geen kwaad kan wordt ook steeds verder onderuit geschoffeld.
Als je na de zwangerschap echt weer wil roken kun je dat misschien wel proberen, want je kunt zelf bepalen hoeveel nicotine je inneemt en je stinkt er niet van.
Stoppen met roken is ontzettend moeilijk als je er niet achter staat, maar denk hier aan als je na je zwangerschap toch weer wil beginnen:
Ook al rook je niet waar je baby bij is, het feit dat jij die vieze stoffen aan je lijf hebt hangen verhoogt de kans op wiegendood en je gaat ongelooflijk stinken naar sigaretten en je baby dus ook zodra je haar vast hebt.
Hopelijk helpt dat de motivatie vast te houden.
Succes
Alle reacties Link kopieren
De daadwerkelijke lichamelijke verslaving aan Nicotine is na een paar dagen wel afgekickt. Het is de gewoonte die het moeilijkste is om af te leren.

Wat voor mij nu al maanden helpt zijn TicTacs. Wanneer ik echt de gigantische urge krijg om een sigaret op te steken, neem ik een TicTac.

In het begin was dat dus echt met regelmaat op de standaard momenten dat ik gewend was om te roken. Na een tijdje werd dat steeds minder. Nu zo'n 4 maanden later is het echt heel zelden dat ik naar de TicTac grijp.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Heb je hulp bij stoppen met roken? Zo niet, vraag dit aan je huisarts of verloskundige. Er zijn methodes, middelen, die je kunnen ondersteunen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
jaw schreef:
25-04-2018 17:52
De daadwerkelijke lichamelijke verslaving aan Nicotine is na een paar dagen wel afgekickt. Het is de gewoonte die het moeilijkste is om af te leren.

Wat voor mij nu al maanden helpt zijn TicTacs. Wanneer ik echt de gigantische urge krijg om een sigaret op te steken, neem ik een TicTac.

In het begin was dat dus echt met regelmaat op de standaard momenten dat ik gewend was om te roken. Na een tijdje werd dat steeds minder. Nu zo'n 4 maanden later is het echt heel zelden dat ik naar de TicTac grijp.

Ik deed dat met extra sterke fishermans friend. De scherpte leidde dan ook nog wat af :proud:
Je beschrijft je sigaret als rustmomentje en geluksmomentje. Dat maakt het boek van Alan Carr zo geschikt voor je. Je mag me pben voor de digitale versie. Hier nu 17 dagen gestopt, niet zwanger overigens, en nog geen echte aanval van craving gevoeld. Volgens het boek moet je trouwens eerst doorroken maar ik was toen al 1 dag gestopt. Een vriendin van mij heeft het ook zo gedaan met goed resultaat.

(Niet quoten)
Sorry voor deze ego post to! "Gewoon" stoppen is al moeilijk, laat staan met een reden zoals zwangerschap of gezondheid. Ondanks alle risico's voor mijn gezondheid lukt het maar niet, ook niet met vapen met 0 mg nicotine. Kokoro, zou je mij ook de digitale versie van Alan Carr willen sturen? Heb het boek ooit gehad en uitgeleend, weet bij God niet meer aan wie. Mijn dank zou groot zijn! TO, sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een tijd terug gestopt, voor mij was de reden een sportprestatie waar ik voor wilde trainen en gezond leven. Ik herken heel erg wat je zegt. Ik rookte wel bijna elk dag 3 sigaretten, maar niet op werk en ook niet bij mijn ouders en sommige vrienden.

Het viel me ook tegen hoeveel ik er aan dacht. Als ik nerveus werd ging ik in een app kijken hoe lang ik gestopt was, concentreren op mijn reden om te stoppen, ervaringen op internet zoeken. Dat maakt het alleen maar erger! Wat een beetje hielp was om zodra ik eraan dacht iets anders te gaan doen.

Misschien heb je een verslavend spelletje op je telefoon, speel je een muziekinstrument, of kun je kattenfilmpjes kijken (babyfilmpjes?). Iets waar je altijd helemaal in op gaat? Dat werkt misschien beter dan om je er door mee te laten sleuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel vooral van mijn eerste zwangerschap. Voor mij hielp de gedachte dat ik na mn zwangerschap weer "mocht" roken en dat heb ik ook gedaan.
Nu voor de derde keer zwanger en ik was al gestopt. Nu hou ik mezelf voor dat ik er juist voor mag kiezen om niet te roken en dat die keuze veel vrijer is. Of ik het na mn zwangerschap ook volhoud weet ik niet. Dat zie ik dan wel weer....
Jouw ideen over roken kloppen niet. het geeft je geen geluk het maakt je doodziek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven