Hoe overleef je in eenzaamheid?

11-06-2018 22:20 17 berichten
Titel klinkt misschien wat dramatisch, maarja tis maar zo. Anderhalf jaar geleden heb ik de keuze gemaakt om uit een slecht milieu te stappen. Foute vrienden, drugs, drank en familie. Ben verhuisd ver weg van me geboorteplaats, om een beter leven te starten.

Helaas merk ik dat de omslag, naar een "beter leven" toch niet zo gemakkelijk is. Ik heb alles achtergelaten.

Nou is mijn vraag, hoe had jij dit zogenaamde "nieuwe leven" ingericht? Wat zou je doen in mijn situatie? Hoe bouw je een leven op?

Antwoorden hoeven niet specifiek op deze vragen, inspireer me!!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zie in programma's als Ik vertrek: Contact met de buren, gaan sporten in groepsverband, vrijwilligerswerk gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Mensen ontmoeten via werk, hobby, Tinder etc etc. In de tussentijd sporten, wennen aan omgeving en netflixen :)

Goed bezig!
Alle reacties Link kopieren
Allereerst wil ik je zeggen dat ik er respect voor heb dat je uit dat foute milieu te stappen. Je begint dus nu opnieuw in een nieuwe stad. Heb je wel een baan? Dan zou je eens een gesprekje met collega's aan kunnen knopen, misschien klikt het wel met eentje en kunnen jullie iets buiten het werk gaan doen. Verder, sporten (teamsport), cursus, vereniging etc. Of vind je het contact leggen an sich lastig? Organisatie's als het rode kruis geven cursussen daarover of misschien kun je eens naar je huisarts gaan om een plan van aanpak te maken met de praktijkondersteuner.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Minder heftig maar moest voor mijn werk naar de andere kant van het land verhuizen.
Via hobby's nieuwe mensen leren kennen en via werk nieuwe vriendschappen gemaakt. Het kost tijd, geef jezelf die tijd ook maar ga er wel op uit.
Dappere beslissing, mag je trots op zijn!
Complimenten dat je deze stap hebt gezet!

Heb je op je nieuwe stek al een baan? Dan zijn er misschien collega's waar je ook privé een band mee kan proberen op te bouwen. Of wellicht is er een vrijdagmiddagborrel?
Alle reacties Link kopieren
Wat knap van je, dat moet een moeilijke stap geweest zijn!

Ik zou beginnen met werk/vrijwilligerswerk. Bijvoorbeeld helpen op festivalletjes of anders navraag doen in een wijkcentrum ofzo.
En dan inderdaad een hobby zoeken waar je mensen kunt ontmoeten (hardlopen in een start to run groepje, kookclub of boekenclub) en een hobby die je alleen kunt doen zodat je in ieder geval de tijd doorkomt. Verder ken ik veel mensen die via NMLK leuke contacten hebben opgedaan in hun directe omgeving.

Geef het tijd, het is niet makkelijk om je hele netwerk opnieuw op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Je zou naar AA en/of NA meetings kunnen gaan zodat je mensen ontmoet die ook een clean en sober leven willen en meestal alles en iedereen achter zich hebben moeten laten.
Ja, momenteel heb ik een baan waarbij je niet veel contact heb met collega's. Zit wel eraan te denken een hbo-opleiding te beginnen. Ben 26, dus twijfel wel een beetje of ik niet wat te oud word om nog te gaan studeren. Studeren ben je natuurlijk nooit te oud voor, maar dmv voltijds hbo misschien wel. Weet niet of ik zo connect met 18 jarigen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook vaak zie en wat vaak werkt is een oproepje op het prikbord: Vriendinnen gezocht in..... of gezocht: Mensen die het leuk vinden om een boekenclub/kookclub te starten in.......of iemand gezocht om samen.................te doen/ naar.....te gaan.
En zoals ik begrijp ontstaan daar best vaak vriendschappen uit.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een gesprekje met je huisarts.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Praatjes maken, met buren, in winkels terwijl je in de rij staat te wachten, op een terrasje, bij de bieb.
Soms blijft het oppervlakkig, maar soms kan er meer uit ontstaan.

En dan ook zorgen dat het meer wordt dan een praatje, dus vragen stellen over waar je leuk kan wandelen/sporten/wat drinken/ lekkere taart kan kopen
Alle reacties Link kopieren
DootjesR schreef:
11-06-2018 22:38
Ja, momenteel heb ik een baan waarbij je niet veel contact heb met collega's. Zit wel eraan te denken een hbo-opleiding te beginnen. Ben 26, dus twijfel wel een beetje of ik niet wat te oud word om nog te gaan studeren. Studeren ben je natuurlijk nooit te oud voor, maar dmv voltijds hbo misschien wel. Weet niet of ik zo connect met 18 jarigen.
De meeste mensen in een klas zijn vaak boven de 20. In mijn eerste jaar hbo zat ik met veel mensen tussen de 21 en 25 jaar en twee die 28 waren. Dus, maak je hier maar geen zorgen over. Je gaat zeker een verschil merken qua leefstijl, maar als je je hierover heen zet kom je er wel doorheen
anoniem_242121 wijzigde dit bericht op 12-06-2018 01:38
1.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je ook even complimenteren voor je moed. Vind het heel dapper dat je deze stap hebt durven te nemen, want het is niet niks. Een onbekende plek is erg moeilijk, zeker als je niemand kent.

Klinkt stom, maar ik zou ook een keer langs een WIJ-team lopen, gewoon op de koffie en kijken wat ze voor opties hebben. Als het gaat om contacten maken, zou ik vooral opzoek gaan naar hobby's. Vind iets leuks om te doen, waarbij je dezelfde mensen regelmatig ziet om zo mensen te leren kennen. Een opleiding is ook erg handig! Probeer cursussen uit, kijk naar kleine evenementen die er zijn in de avond, aangezien hier vaak dezelfde mensen naartoe gaan (Facebook is soms zo handig) en vrijwilligerswerk is ook zeker een goede.
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Ik snap het hoor. Is wel moeilijk om ergens anders te gaan wonen en niuwe contacten maken en zo.

Maar goed gedaan. Best om uit die leven te gaan en ergens nieuwe te beginnen.

Ik woonde heel lang in een andere land en was naar nl gekomen in 2013. Kende familie wel maar verder niemand! Ook een nieuwe taal!, plus ik vindt het lastig om contact te maken en behouden..

Maar is goed om nieuwe mensen te leren kennen. Misschien bij je werk. Studie? Een club zoals bij een sportclub of zo iets. Er is ook sites zoals viva die forms hebben in Contact te komen met mensen reden die ik een account hier heb gemaakt. Contact forum op deze site..heeft topics van mensen die ook wil nieuwe mensen leren kennen!.
ZoZoe2015 schreef:
16-06-2018 20:31
Hey,

Ik snap het hoor. Is wel moeilijk om ergens anders te gaan wonen en niuwe contacten maken en zo.

Maar goed gedaan. Best om uit die leven te gaan en ergens nieuwe te beginnen.

Ik woonde heel lang in een andere land en was naar nl gekomen in 2013. Kende familie wel maar verder niemand! Ook een nieuwe taal!, plus ik vindt het lastig om contact te maken en behouden..

Maar is goed om nieuwe mensen te leren kennen. Misschien bij je werk. Studie? Een club zoals bij een sportclub of zo iets. Er is ook sites zoals viva die forms hebben in Contact te komen met mensen reden die ik een account hier heb gemaakt. Contact forum op deze site..heeft topics van mensen die ook wil nieuwe mensen leren kennen!.
Ik denk dat ik een studie ga volgen en een leuke bijbaan ernaast. Dan komt het wel goed hopelijk. Momenteel heb ik een baan waarbij er weinig contact is met medecollega's, dus dat is ook niet ideaal.

Ben opzich wel blij met de keuze die ik gemaakt heb, hoop dat het goed gaat uitpakken. Ik zal zelf ook wat actiever moeten zijn qua dingen ondernemen. Sporten zal ik ook weer oppakken, dit deed ik vroeger ook wel met veel plezier.
Anders hier een oproepje doen? Ik heb daar door ook heel wat leuke mensen leren kennen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven