Ervaring met lange duur voordat antidepressiva aanslaan?

16-06-2018 11:11 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik ben nu 8 weken geleden gestart met Sertraline. Zat eerst 15 jaar op Venlafaxine maar dat werkte niet meer goed. Deze langzaam afgebouwd naar de helft (van 150 naar 75 mg).
Twee maanden geleden dus gestart met 25 mg Sertraline en na enkele dagen opgehoogd naar 50 mg.
Met Xanax erbij waren de bijwerkingen te doen. Na ruim 4 weken opgehoogd naar 75mg en 4 weken geleden naar 100 mg.
Het gaat heel erg met ups en downs, paar goede dagen en vervolgens weer een terugval. Deze keer al langer dan een week en mijn paniekaanvallen, depressieve gevoelens en andere bijwerkingen nemen weer toe. Ben ook tijdelijk met werken gestopt.

Mijn vraag is vooral of er meer mensen zijn die ermee bekend zijn dat het zo lang duurt voordat een ad aanslaat?
In het verleden duurde het ook ongeveer 12 weken. Ik heb dit wel in mijn achterhoofd maar mijn energie en motivatie raken een beetje op en ik voel me nu slechter dan in de afgelopen 3 maanden. Ik lees dan dat het meestal 4 tot 6 weken duurt en ben bang dat het niet gaat werken. Ook kijk ik nog tegen het afbouwen van de venlafaxine op.

Kan het ook door het opbouwen in stappen komen dat het zolang duurt?
Ik zit natuurlijk pas 4 weken op 100 mg.
En hebben jullie ook meegemaakt dat het tussendoor beter leek te gaan met weer een mindere periode?

Anke
Alle reacties Link kopieren
Hi! Hoe lang het duurt voor ad aanslaat is bij iedereen anders natuurlijk, maar ik denk dat je na 4 weken nog niet zo super veel kan zeggen.

Ik slik nu 12 maanden Escitalopram en dat duurde ook wel een poos voor ik stabieler werd. In ieder geval meer dan 4 weken.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Geen eigen ervaring, wel beroepsmatig. Het kan echt wel even duren voordat je goed ingesteld bent op medicatie. Ik heb patienten voorbij zien komen die er maanden over doen voordat ze goed zijn ingesteld (waarbij niet alleen veel wisselingen zijn tussen de de dosis, maar ook tussen verschillende medicatie). Zeker omdat je ook nog andere medicatie erbij slikt. Misschien past de Sertraline helemaal niet bij je. Ik zou er goed over in gesprek blijven met je behandelend arts, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je langdurig slechter voelt dan beter.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties!
Ik ben nu in totaal 9 weken bezig, waarvan dus vier op de huidige dosering.
@Kohaku, ging het geleidelijk aan beter en dan bedoel ik beter dan voor het starten? Want het gaat nu nog beroerder, maar ik weet uit ervaring dat de terugval erbij hoort.

@Cafetière:
Heb vooraf een antidepressiva test laten doen waarbij uitkwam dat ik een enzym mis om venlafaxine goed om te zetten. Dat bleek ook uit de bloedspiegel. Sertraline en Citalopram waren het advies omdat het enzym daarvoor bij mij wél aanwezig is. Maar helaas schijnt dat niet te betekenen dat het aanslaat ...
Ik lees vaak dat bijwerkingen een teken zijn dat het iets doet? Ik heb lichamelijke maar ook zeker psychische bijwerkingen.
Ben ontzettend onzeker geworden , zeker nu ik een paar goede dagen had en nu weer een vrij lange terugval.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet dezelfde AD als jij slinkt, maar bij mij duurde het ongeveer 2 weken, toen voelde ik mij al helemaal top!
Van vriendinnen hoor ik inderdaad dat het soms best langer kan duren voor het echt goed werkt!
Nog even doorzetten dus, hopelijk slaat het snel aan! ;)
Hi Nienke, ik heb ongeveer dezelfde ervaring als jij. Slik sinds begin februari Citalopram, 20 mg dus een lage dosis. De eerste weken voelde ik me nog slechter, de zelfmoordgedachten werden ook steeds concreter. Ik wist dat dit kon gebeuren, maar het was zwaar.
Daarna ging het wel ietsje beter, maar geen echte verbetering, dus na 2 maanden is de medicatie opgehoogd. Ook niet goed, want ik schoot door en blijk een bipolaire stoornis te hebben. Ik slik daarom nu Lithium en Citalopram.
De afwisseling van goede en slechte dagen heb ik ook. Heel frustrerend is het he, dat je denkt " het gaat eindelijk beter" en de volgende dag voel je je weer zo waardeloos.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ha TO, wat rot dat het al een tijd duurt. Weet zelf uit ervaring hoe naar het is want bij mij duurde het vier maanden voordat citalopram aansloeg. Steeds wat meer verhoogd, tot uiteindelijk 40 Mg. Ik weet nog dat ik echt ten einde raad was. Maar uiteindelijk sloeg het toch aan en ben toen ik zelfs nog 10 Mg omlaag gegaan.
Nu al jaren redelijk stabiel. Hoewel ik voor mijzelf echt heb moeten leren dat schommelingen erbij horen (bij mij) en dat het als het een tijdje minder gaat, ook wel weer goed komt.
Hopelijk ga jij snel verbetering merken! Wat je nu doormaakt, sucks.
.
Bij mij duurde het weliswaar korter voor het aansloeg, maar ik heb wel gemerkt dat tegelijk af- en opbouwen van 2 AD's wel een stuk heftiger is dan alléén opbouwen. Ik heb me zeker een maand enorm ellendig gevoeld. Dat kan dus ook meespelen.
Bij mij duurde het bij alle AD's ongeveer even lang voor het aansloeg, dus als jij 12 weken had met een ander middel, misschien is dat dan wel een leidraad voor de situatie nu.
Alle reacties Link kopieren
@Tigri, klopt, en ik vergelijk nu natuurlijk ook met de situatie voordat ik switchte en waarbij de venlafaxine toch wel enigszins werkte. Dat dan nu "oude" klachten terugkomen zoals paniekaanvallen maakt weer heel onzeker. Kost allemaal ook zoveel energie, ik heb al een jaar met therapie en overgangsklachten achter de rug. Ik hoop stiekem elke ochtend dat ik wakker word en verbetering voel.
Toch maar doorzetten nu.
Spelen de overgangsklachten je nu ook nog parten? Ik heb zelf 1,5 jaar geleden erg last gekregen van pms. Toen is mijn antidepressiva (venlafaxine) opgehoogd..ik voelde na een paar weken wat verbetering maar toen ik een week voor mijn menstruatie zat was dit weer weg (hormonaal blijkbaar)..na de menstruatie kwam het langszaam weer terug...ik gebruik nu ook een aantal suplementen die een positieve werking op mijn hormonen hebben. Heb hier veel baat bij! O.a. natuurlijke progesteroncreme, dit gebruiken vrouwen na de overgang ook wel. Een disbalans tussen oestrogeen en progesteron kan je nl ook ellendig doen voelen.
Alle reacties Link kopieren
Voor de overgangsklachten kreeg ik gelukkig goed advies van de overgangsconsulente en een lage dosering femoston. Dat werkte heel snel tegen de stemmingswisselingen en opvliegers ezv. Maar volgens de psycholoog kan de menopauze zeker meespelen.
Het is waarschijnlijk een combinatie van aanleg voor depressies, en in korte tijd twee plotselinge sterfgevallen in naaste familie, burn-out en impact van de schematherapie van de afgelopen anderhalf jaar. Waar ik trouwens veel baat bij heb, ondanks dat het veel heeft losgemaakt.
En ik begreep van mijn overgangsconsulente dat bij ongeveer 50 % van de vrouwen tijdens de overgang depressieve klachten ontstaan of verergeren en dat hierover nog veel te weinig informatie wordt gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Heb niet alle reacties gelezen, maar je zit pas 4 weken op de nieuwe dosering.
Zou dan minstens nog 6 weken afwachten.
Ik gebruik een andere AD , namenlijk citalopram, maar dat duurde ca 10 weken voordat de nieuwste dosering aansloeg.
Is het ook een optie te gaan joggen regelmatig oid?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de bericht! Het stelt mij (gek genoeg 😉) al een beetje gerust om te horen dat het inderdaad nog even kan duren. Ik lees overal 4 tot maximaal 6 weken en ben gewoon erg bang dat het niet gaat werken en ik weer opnieuw moet beginnen.
Hardlopen kan niet vanwege knieblessure, ben ook niet zo'n sportief type. Yoga en fietsen of een stukje lopen om tot rust te komen.
Voelde jij geleidelijke verbetering of pas echt na 10 weken?
De lichamelijke bijwerkingen zijn vrij mild, heb vooral veel onrust, ben neerslachtig of vlak, angstig en snel gestresst.
Alle reacties Link kopieren
Ik voelde na 6 weken enige verbetering en pas na 9 weken de meeste verbetering.Geef het nog minstens 6 weken tijd.
En verwacht niet dat een pilletje antidepresiva al je angsten en dipjes gaat oplossen.
Het is een hulpmiddel , meer niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het 😉, heb hiervoor 15 jaar Venlafaxine gebruikt. Ben de laatste anderhalf jaar intensief in schematherapie geweest en heb er enorm veel baat bij. Maar heb toch de ondersteuning van medicatie nodig, zit ook in de familie. En nog een lange weg te gaan...
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
17-06-2018 19:08
Heb niet alle reacties gelezen, maar je zit pas 4 weken op de nieuwe dosering.
Zou dan minstens nog 6 weken afwachten.
Ik gebruik een andere AD , namenlijk citalopram, maar dat duurde ca 10 weken voordat de nieuwste dosering aansloeg.
Is het ook een optie te gaan joggen regelmatig oid?
Gisteren de psychiater telefonisch gesproken en zij opperde om nu weer te verhogen naar 150 mg. Ik had eindelijk net weer een iets betere dag en werd ontzettend onzeker van dit voorstel, kijk er ook enorm tegenop om op te hogen omdat ik dan de venlafaxine tegelijkertijd af zou moesten bouwen. Ik kreeg allemaal vragen over wat voor cijfers ik mijn stemming nu en ervoor zou geven. En dat de bijwerkingen die ik ervaar geen aanwijzing zijn dat het aanslaat. En dat er eigenlijk al verbetering zichtbaar had moeten zijn. Optie om nu op te hogen of over twee weken, terug naar oude middel, switchen naar nieuw middel.
Was na afloop helemaal van slag en twijfel nu nog meer. Krijg voor mijn gevoel veel te veel regie terwijl ik juist behoefte heb aan geruststelling en iemand die er vertrouwen in heeft en mij ook vertrouwen geeft.

Als ik jouw bericht lees ik dat vier weken nog vrij kort is, ik zit al op 100 mg sertraline met ernaast 75 mg venlafaxine. Merkte bij de venlafaxine ook pas na 12 weken in totaal verbetering.
Heb iig in een mail aangegeven dat ik vooral het gevoel wil krijgen dat de psychiater de beslissing neemt (in overleg natuurlijk) en niet allerlei opties noemt. Wil gerustgesteld worden ( doet mijn psycholoog gelukkig wel) en vertrouwen in de medicatie en expertise van de psychiater hebben.
Juist omdat ik zelf zoveel twijfel en het eng vind.

Sorry voor het lange verhaal. Weet soms niet meer waar ik de kracht om door te zetten vandaan moet halen.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend Nienke.
Ik zou eerst gewoon zo verdergaan.
Je weet immers nog niet hoe de sertraline bij jou gaat uitwerken?
Dosisverhoging kan altijd nog.
Maar goed dat is mijn mening, geen medisch advies ;)

Helpt die femostan je trouwens en waar merk je dat in?Ben zelf 47 jaar, dus ben ook aan de beurt..
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
19-06-2018 16:19
Vervelend Nienke.
Ik zou eerst gewoon zo verdergaan.
Je weet immers nog niet hoe de sertraline bij jou gaat uitwerken?
Dosisverhoging kan altijd nog.
Maar goed dat is mijn mening, geen medisch advies ;)

Helpt die femostan je trouwens en waar merk je dat in?Ben zelf 47 jaar, dus ben ook aan de beurt..
Dankjewel, mijn gevoel zegt dat ook en altijd fijn om van een 'ervaringsdeskundige' bevestiging of herkenning te krijgen.
Ja, de femoston helpt goed. In elk geval voor de nieuwe klachten die ik vorig jaar ineens erbij kreeg. Slecht slapen, opvliegers, huilbuien en stemmingswisselingen binnen een paar minuten. Maar volgens de psycholoog kan het nog zeker zo zijn, dat de overgang invloed heeft op mijn psychische klachten nu. Zij wil ook vragen of de psychiater en gynaecoloog met elkaar overleggen. Heel fijn!
Ik kan het iedereen die overgangsklachten heeft, aanbevelen om naar een overgangsconsulente te gaan. Veel klachten overlappen elkaar en het is geruststellend en herkenbaar om te horen dat het ook bij de overgang kan horen. Sowieso ben je meestal al verder dan je denkt. Op moment dat de klachten opkomen zit je al jaren in de overgang.
Bij mij hielp de femoston binnen enkele dagen, dat ik heel snel. Maar zeker de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Better_Sweet schreef:
17-06-2018 00:36
Ha TO, wat rot dat het al een tijd duurt. Weet zelf uit ervaring hoe naar het is want bij mij duurde het vier maanden voordat citalopram aansloeg. Steeds wat meer verhoogd, tot uiteindelijk 40 Mg. Ik weet nog dat ik echt ten einde raad was. Maar uiteindelijk sloeg het toch aan en ben toen ik zelfs nog 10 Mg omlaag gegaan.
Nu al jaren redelijk stabiel. Hoewel ik voor mijzelf echt heb moeten leren dat schommelingen erbij horen (bij mij) en dat het als het een tijdje minder gaat, ook wel weer goed komt.
Hopelijk ga jij snel verbetering merken! Wat je nu doormaakt, sucks.
Nog bedankt voor je bericht. Vervelend voor jou maar ook geruststellend om te horen dat het de moeite waard is om het de tijd te geven en niet te snel te verhogen.
En met de schommelingen leef ik al ruim 25 jaar en inderdaad, het hoort erbij. Alleen overspoelt het me de laatste twee jaar. En ik doe voor mijn gevoel veel om (anders) ermee om te gaan. Dus ik hoop dat de nieuwe medicatie uiteindelijk wat meer stabiliteit geeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven