Welles nietes diagnose

16-06-2018 13:48 53 berichten
x
anoniem_369018 wijzigde dit bericht op 05-10-2018 14:23
0.00% gewijzigd
wat maakt het uit hoe het heet
x
anoniem_369018 wijzigde dit bericht op 05-10-2018 14:10
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er lopen dus verschillende diagnoses, maar er is wel overlap; twee keer borderline en depressies en dysthyme stoornis hebben wel raakvlakken.
Aangezien ze zich wel herkent in dysthyme stoornis, kan ik daaruit opmaken dat ze zich níét herkent in borderline?
Ik snap dat ze wellicht behoefte heeft aan duidelijkheid, hoor, maar hoe belangrijk is de juiste naamgeving? Als er maar hulp is die ook echt helpt. Heeft ze een redelijk zelfbeeld m.b.t. haar klachten en symptomen?
Alle reacties Link kopieren
Nieuwsgierigaagjeaag schreef:
16-06-2018 13:53
In ieder geval ze komt maar niet vooruit in haar leven. En het zou toch prettiger zijn als alle behandelaren op 1 lijn zaten.
Begrijp ik. Maar waarom zijn er steeds nieuwe behandelaren?
x
anoniem_369018 wijzigde dit bericht op 05-10-2018 14:10
0.00% gewijzigd
x
anoniem_369018 wijzigde dit bericht op 05-10-2018 14:10
0.00% gewijzigd
Nieuwsgierigaagjeaag schreef:
16-06-2018 13:53
In ieder geval ze komt maar niet vooruit in haar leven. En het zou toch prettiger zijn als alle behandelaren op 1 lijn zaten.
Tja en zitten natuurlijk ook genoeg prutsers in hulpverlenersland of mensen die verouderde kennis hebben of alles persé op 1 ding gooien en de rest dan liever negeren.

Wel naar voor je vriendin dat ze zo niet verder komt, want bij de verkeerde diagnose kan ook een verkeerd behandelplan uitgewerkt worden en dat werkt dan uiteraard niet, wat weer tot teleurstellingen leidt.

Ik snap jouw machteloosheid ook heel goed, maar meer dan steunen en afleiding bieden kun je denk ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
16-06-2018 13:57
Er lopen dus verschillende diagnoses, maar er is wel overlap; twee keer borderline en depressies en dysthyme stoornis hebben wel raakvlakken.
Aangezien ze zich wel herkent in dysthyme stoornis, kan ik daaruit opmaken dat ze zich níét herkent in borderline?
Ik snap dat ze wellicht behoefte heeft aan duidelijkheid, hoor, maar hoe belangrijk is de juiste naamgeving? Als er maar hulp is die ook echt helpt. Heeft ze een redelijk zelfbeeld m.b.t. haar klachten en symptomen?
Precies. En vaak zijn er ook veel overlappingen, waardoor het dus kan gebeuren dat er verschillende diagnoses worden gesteld.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
16-06-2018 13:57
Er lopen dus verschillende diagnoses, maar er is wel overlap; twee keer borderline en depressies en dysthyme stoornis hebben wel raakvlakken.
Aangezien ze zich wel herkent in dysthyme stoornis, kan ik daaruit opmaken dat ze zich níét herkent in borderline?
Ik snap dat ze wellicht behoefte heeft aan duidelijkheid, hoor, maar hoe belangrijk is de juiste naamgeving? Als er maar hulp is die ook echt helpt. Heeft ze een redelijk zelfbeeld m.b.t. haar klachten en symptomen?
misschien omdat de behandeling voor borderline niet geschikt is voor iemand met een depressie?
Je laat bij een gebroken been toch ook de hersenchirurg niet je hoofd openmaken?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Nieuwsgierigaagjeaag schreef:
16-06-2018 14:11
Ze vindt dat ze wel trekken heeft van Borderline. Wat haar zelfbeeld betreft, dat lijkt wel steeds lager te worden. Maar ik begrijp het wel, alles wat ze onderneemt loopt uit op een teleurstelling, terwijl ze alle kracht en energie erin steekt om naar voren te komen.
Wat frustrerend. Voor haar natuurlijk, maar ook voor jou als vriendin, om die worsteling zo te zien. Kan ze niet terug bij af, opnieuw naar de huisarts en uitleggen waar ze steeds op vastloopt? Misschien komt daar nog iets nuttigs uit.
Alle reacties Link kopieren
Het komt vrij regelmatig voor dat mensen meer dan 1 aandoening hebben. Beide kunnen best naast elkaar bestaan en elkaar versterken. Ook een beetje kip of het ei.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind je het raar dat iemand met psychische problemen steeds weer tegen dezelfde dingen aanloopt? Depressie met recidive en/of borderline gaat niet over daar kun je je hele leven mee te dealen met hopelijk stabiele perioden. Zij kan haar coping wat verbeteren maar de stoornissen blijven vaak. Soms worden mensen wat stabieler rond het 40ste levensjaar. Maar een persoonlijkheid is zo gebakken en wordt niet ineens een ronde taart ipv een rechthoekige cake.

Wat is eigenlijk de reden dat jij zo bezig houdt met haar aandoeningen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Eens met Viva-Amber. Het kan goed zijn dat je vriendin een dysthyme of depressieve stoornis heeft (dat ligt in elkaars verlengde) en daarnaast (trekken van) borderline.
Welke therapie heeft ze gehad, die haar niet hielp?
Voor zover ik weet wordt een gedegen psychodiagnostisch onderzoek met vragenlijsten en interviews gedaan, maar ook de visie van de behandelaar, die haar meemaakt, telt mee.
Ik snap wel dat ze duidelijkheid wil. En het kan nogal uitmaken voor de keuze van de therapie...
Alle reacties Link kopieren
Ik ga bijna denken dat je vriendin ook hier op het forum schrijft (schreef).
Niet geschoten is altijd mis
Als de viersprong zegt dat het geen persoonlijkheidsstoornis is dan is het dat ook niet. Die weten dat wel. Wat het dan wel is weet ik natuurlijk ook niet. Het beste kan ze een goede psycholoog zoeken die met haar gaat proberen om haar problemen aan te pakken onafhankelijk van een diagnose.
Alle reacties Link kopieren
TO je kent haar medische dossier niet dus wat precies is vastgelegd weet je niet. Je weet alleen wat zij jou verteld. Een diagnose maakt van haar geen ander mens. Zij is wie zij is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
x
anoniem_369018 wijzigde dit bericht op 05-10-2018 14:11
0.00% gewijzigd
x
anoniem_369018 wijzigde dit bericht op 05-10-2018 14:11
0.00% gewijzigd
x
anoniem_369018 wijzigde dit bericht op 05-10-2018 14:11
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waar bestaat de behandeling nu dan uit?
Misschien en borderline en dysthyme stoornis.

Waarom komt ze bij zoveel instellingen?
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt het inderdaad uit wat voor diagnose ze heeft?
Het is niet zo dat dat een diagnose ook een kantenklare en effectieve behandeling heeft ook....was het leven maar zo simpel...
Je kan haar helpen door naar haar te luisteren, haar eens mee uit te nemen en aan te bieden om eens een praktisch iets voor haar te doen.

Voor haar zorgverzekering maakt het trouwens wel degelijk uit welke diagnose ze nu heeft!
Alle reacties Link kopieren
Wat kan het jou schelen?

Klinkt misschien bot, maar je focust je enorm op de labeltjes. Krijgt ze behandeling die haar helpt? Dan niet zeuren over het labeltje.

Ze is wie ze is. En een ander labeltje verandert niet wie zij is.

Hou op met het te willen begrijpen, en begin met er voor haar te zijn. Ga samen wandelen, een ijsje eten. Ga lekker shoppen. Kook met/voor haar. Spendeer een avond in de tuin of op het balkon met een kan limonade en een bak fruit. Nodig haar uit om samen een leuke/mooie film te kijken. Wees haar vriendin, en niet haar hulpverlener.
WTF...

Waarom gooi je dit op internet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven