Stoppen met venlafaxine (antidepressiva)

18-06-2018 22:48 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Na ruim 2,5 jaar gebruik van venlafaxine ben ik vanaf afgelopen september de venlafaxine aan het afbouwen. Onder begeleiding van mijn huisarts. Sinds vorige week ben ik volledig gestopt met de medicatie. De moeilijkste stap zoals mijn huisarts aangaf. En dat kan ik helaas nu na een week al beamen.
Ontwenningsverschijnselen horen er helaas bij en na vandaag contact te hebben gehad met mijn huisarts moet ik hier doorheen. Mijn lichaam wil het medicijn en reageert dus nu ik dat niet meer inneem.
Het meeste heb ik last van duizeligheid, of zoals ik ook las en misschien wel beter verwoord continue de hele dag door schokjes in mn hoofd.
Hetgeen wat ik hierover lees op internet zijn voornamelijk ervaringen van jaren geleden.
Ik hoor graag van mensen die dit herkennen wat hun ervaringen zijn of evt tips hebben. Ik voel me (gelukkig) niet ziek maar die schokjes in mn hoofd de hele dag door maken me moedeloos en beperkt me enorm in mijn dagelijks functioneren.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je mss beter wat oude topics kan opzoeken via Google, want ze doen super spastisch tegenwoordig over medische vragen, dus helaas dikke kans dat je topic verwijderd wordt.
In het verleden zijn hier heel veel uitgebreide topics over geweest. Waar veel mensen veel aan gehad hebben. Dus doodzonde dat er nu idioot over wordt gedaan.
.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik herken het. Die 'brain zaps' waren gekmakend. Ik had ook het idee dat mijn hersenen dingen een seconde later verwerkten dan mijn ogen waarnamen. Ik vond het bijvoorbeeld doodeng om een drukke straat over te steken. Ik vertrouwde mezelf niet meer. Gelukkig duurden de verschijnselen niet zo heel lang. Na een paar weken was het helemaal weg. Verder geen tips. Wat je ervaart is geheel normaal. Je moet er gewoon even door heen. Het komt dus echt wel goed :)
Alle reacties Link kopieren
Lastig inderdaad. Ik herken het. Waarschijnlijk toch echt even doorheen?
Ja herkenbaar. Gek werd ik daar van! Verder voelde ik me ook heel moe, misselijk en duizelig. De bedoeling was om met nieuwe medicijnen te beginnen, maar zover is het niet gekomen. Bij mij bleven de verschijnselen aanhouden en zodoende weer met Efexor verder gegaan. Ik heb dus geen idee wanneer het weg gaat, maar ooit moet dat toch ophouden lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik heb toen ook op internet gezocht en kwam inderdaad ook alleen maar oude topics tegen. Maar inderdaad: brainzaps. Vreselijk. Verder ben ik enorm misselijk geweest en algehele ellende gevoeld. De brainzaps, misselijkheid en algehele ellende waren relatief snel (duurt lang als je er middenin zit) voorbij, paar weken maximaal.

Ik heb nog zeker een jaar slaapproblemen gehad. Ik sliep namelijk amper op de venlafaxine, en had altijd slaapmedicatie nodig om de nachten door te komen. Pas na een jaar waren die problemen over.

Het gaat over. Helemaal over. Dus zet even door!
Alle reacties Link kopieren
Ja herkenbaar. Ik moest heel snel afbouwen omdat ik last had van een gevaarlijke bijwerking en ben doodziek geweest van de afbouw (dacht oa dat ik bewustzijn zou verliezen, doktersassistente heeft me erdoor heen gepraat...). Maar na een tijdje was het weer helemaal weg. Venlaflaxine is best heftig spul. Ik heb ook andere anti-deps gebruiks maar daarbij nooit echt ontwenning gehad.

Maar je komt er door heen! Er is licht aan het eind vd tunnel ;-)

Ben je van de klachten af waarom je het destijds bent gaan gebruiken?

Groetjes franky
Alle reacties Link kopieren
Franky77 schreef:
20-06-2018 22:21
Ja herkenbaar. Ik moest heel snel afbouwen omdat ik last had van een gevaarlijke bijwerking en ben doodziek geweest van de afbouw (dacht oa dat ik bewustzijn zou verliezen, doktersassistente heeft me erdoor heen gepraat...). Maar na een tijdje was het weer helemaal weg. Venlaflaxine is best heftig spul. Ik heb ook andere anti-deps gebruiks maar daarbij nooit echt ontwenning gehad.

Maar je komt er door heen! Er is licht aan het eind vd tunnel ;-)

Ben je van de klachten af waarom je het destijds bent gaan gebruiken?

Groetjes franky
Hoi Franky,

Ik ben venlafaxine gaan gebruiken op advies van psychiater toen ik aantal jaren geleden een ernstige depressie had. Citalopram werkte zeer averechts bij mij waardoor ik moest overstappen. Het is een zwaar gevecht geweest maar ben gelukkig niet meer depressief. Niet iedere dag is altijd even makkelijk maar ik ben een heel gelukkig mens geworden mede dankzij de hulp van het ggz. Als niemand niet geloofde dat ggz ook maar iets konden betekenen voor verbetering dan was ik het. Gelukkig kan ik nu heel anders zeggen en dat ggz echt veel kan betekenen voor mensen met een depressie.
Alle reacties Link kopieren
Hi Loes,
Fijn te horen dat de meds je zo geholpen hebben. In de GGZ is het vaak een toevalstreffer of een med wel of niet werkt (of je wellicht nog erger in de problemen brengt zoals bij mij). Juist venlaflaxine is voor veel mensen erg effectief en wordt daarom hoog gewaardeerd, MAAR het is tevens het AD dat mensen met een gevoeligheid voor bipolaire klachten, in een manie kan brengen. Dat is bij mij gebeurd. En dan ben je echt veel verder van huis... Ik baal ervan dat de huisarts toen ik met de eerste voortekenen van een manie (veel te veel energie) bij hem kwam, dit niet herkende. Huisartsen en AD is wellicht geen goede combinatie. Ik ben nu ook permanent onder behandeling, maar merk dat het zoeken blijft naar de juiste medicijen en behandeling. Een gebroken been was een stuk simpeler geweest :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven