Borderline??? Of toch iets heel anders?

09-07-2018 14:55 70 berichten
Ivm herkenbaarheid onder een nieuwe Nick.

Ik kom net van een intake bij een nieuwe therapeut. Ik heb er in 15 jaar tijd wel meerdere gehad, ik denk een stuk of zes.

Ik heb in mijn leven tot nu toe met pesten te maken gehad, een ongelukkige studententijd met veel verhuizingen, ouders die elkaar regelmatig de tent uit vechten en dit al sinds jaar en dag doen (of iig zo lang als ik me kan herinneren), werk dat nooit soepel verliep, ook ben ik verkracht.

Mijn leven is nu in redelijk rustig vaarwater met mijn vriend met wie ik nu al ruim acht jaar samen ben. We hebben een kindje samen, maar eerder ook wat miskramen gehad.
Recent hebben we een aantal life-events meegemaakt, waardoor ik opnieuw in therapie wilde. Ik merkte nl ook dat ik wat zaken uit het verleden niet heb verwerkt.

Nu kom ik net thuis na een eerste (intake)sessie en nu noemt die therapeut borderline kenmerken in mijn verhaal.
Als ik op internet lees over borderline herken ik mezelf daar helemaal niet in.
Ik lees over allemaal mensen die totaal in de vernieling liggen, vaak woedeaanvallen hebben etc.
Ik vraag me sterk af of dat wel is wat het is. Natuurlijk het is een eerste sessie, maar ik ben in shock. Ook doordat Borderline nogal een stigma met zich meedraagt.

Ik vond het ook best moeilijk dat de therapeut zei dat het mogelijk mijn persoonlijkheid is die mij in de problemen heeft gebracht. Terwijl eerdere therapeuten eerder zeiden pech en dat zeggen vrienden ook.

Natuurlijk, jullie zijn niet allemaal psychologen, maar kun je ook borderline hebben en toch gelukkig getrouwd zijn en een redelijk sociaal leven hebben?
Of denken jullie dat er misschien wat anders aan de hand zou kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Wat een hoop vergelijkbare topics toch de laatste tijd.
Zouden therapeuten te makkelijk met de term borderline gooien, of is het steeds hetzelfde verhaal onder een andere nick?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat voor therapeut is het...een big geregistreerde psycholoog?

Ik zie in het veld veel mensen die oordelen zonder de vereiste papieren en die dat ook nog op schrijven als medische waarheid terwijl zij geen enkele medische bevoegdheid hebben. Het doet over het algemeen meer kwaad dan goed.
Jij bent daar om bepaalde ervaringen te verwerken en om verder te komen in het leven niet om een sticker op te halen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als je gelukkig getrouwd bent en een redelijk sociaal leven heb, waarom ga je dan nu nog naar een psycholoog? (oprechte vraag)
Bordeline kan iedereen hebben en er is meer dan woede aanvallen. Wel vind ik het raar dat zij na 1 intake gesprek daar al mee komt.
Verder geen idee wat er met je aan de hand is, ben geen therapeut.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het de volgende keer met je therapeut bespreken. Laat je uitleggen waarom ze tot die conclusie komt. En als jij je er niet prettig bij voelt een ander zoeken.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Leafs schreef:
09-07-2018 15:04
Als je gelukkig getrouwd bent en een redelijk sociaal leven heb, waarom ga je dan nu nog naar een psycholoog? (oprechte vraag)
Bordeline kan iedereen hebben en er is meer dan woede aanvallen. Wel vind ik het raar dat zij na 1 intake gesprek daar al mee komt.
Verder geen idee wat er met je aan de hand is, ben geen therapeut.
Uhm, omdat je op andere gebieden volledig vast kunt lopen misschien?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Kia•Ora schreef:
09-07-2018 15:09
Uhm, omdat je op andere gebieden volledig vast kunt lopen misschien?
Precies daarom inderdaad!
Dank voor je antwoord Kia•Ora ☺️
Solomio schreef:
09-07-2018 14:57
Wat een hoop vergelijkbare topics toch de laatste tijd.
Zouden therapeuten te makkelijk met de term borderline gooien, of is het steeds hetzelfde verhaal onder een andere nick?
Ik heb nog nooit eerder deze term voor mijn kiezen gehad in therapie.
Misschien dat het veel in de vakbladen komt de laatste tijd en dat psychologen het daarom noemen? Geen idee zelf, maar ik heb iig nog nooit onder een andere Nick over borderline gesproken. Wel over héél veel andere zaken. Van baby’s tot tuinen. Van trouwen tot ‘ben ik door de pil heen zwanger geraakt?’ (topics van andere forumsters). Met kooktopics, leuke doorgeefvragen etc. In de tussentijd kunnen mensen met een loepje je er zo uit pikken. Ik heb zelf meermalen mensen uit mijn omgeving herkend, dus daarom ben ik best voorzichtig met mijn Nick’s.
viva-amber schreef:
09-07-2018 15:02
Wat voor therapeut is het...een big geregistreerde psycholoog?

Ik zie in het veld veel mensen die oordelen zonder de vereiste papieren en die dat ook nog op schrijven als medische waarheid terwijl zij geen enkele medische bevoegdheid hebben. Het doet over het algemeen meer kwaad dan goed.
Jij bent daar om bepaalde ervaringen te verwerken en om verder te komen in het leven niet om een sticker op te halen.
Het is zelfs een GZ-psycholoog en ook BIG- geregistreerd.

Maar wat je op het laatst zegt is idd waarvoor ik kom.
Leafs schreef:
09-07-2018 15:04
Als je gelukkig getrouwd bent en een redelijk sociaal leven heb, waarom ga je dan nu nog naar een psycholoog? (oprechte vraag)
Bordeline kan iedereen hebben en er is meer dan woede aanvallen. Wel vind ik het raar dat zij na 1 intake gesprek daar al mee komt.
Verder geen idee wat er met je aan de hand is, ben geen therapeut.
Wat Kia•Ora zegt, ik loop op andere terreinen in mijn leven vast.

Naast de intake moest ik wel al een aantal vragenlijsten invullen.
Bistro_Bordeaux schreef:
09-07-2018 15:21
Wat Kia•Ora zegt, ik loop op andere terreinen in mijn leven vast.

Naast de intake moest ik wel al een aantal vragenlijsten invullen.
Ah oke! Het kwam niet naar voren in je verhaal.
Misschien dat ze het dan baseert op de vragenlijst, waarom ga je niet gewoon wat vaker erheen en dan kijken wat ze er verder over gaat vertellen
Leafs schreef:
09-07-2018 15:48
Ah oke! Het kwam niet naar voren in je verhaal.
Misschien dat ze het dan baseert op de vragenlijst, waarom ga je niet gewoon wat vaker erheen en dan kijken wat ze er verder over gaat vertellen
Ik probeerde volledig te zijn, maar wilde ook geen kilometers lang verhaal als topic opening. (Vind ik zelf altijd irritant om te lezen). Dus misschien toch niet zo volledig, excuses!

Ik heb over anderhalve week weer een afspraak en ga daar gewoon weer heen. Is wel bij een andere therapeut van dezelfde organisatie, voor de tweede intake. Daarna krijg ik meer te horen. Dus er is ook geen definitieve diagnose borderline gesteld ook, maar puur het feit dat het al genoemd werd.
Alle reacties Link kopieren
maar, de psycholoog heeft het over borderlinekenmerken, dat is niet hetzelfde als zeggen jij hebt borderline
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik ben recent naar de naastendag van Stichting Borderline geweest, en heb daar veel mensen met borderline ontmoet. De meeste van hen waren leuke, vriendelijke, empathische mensen, waarvan een significant aantal getrouwd én met kinderen. Dus ja, het kan wel. Wat ze wel met elkaar gemeen hadden, is dat ze hun ziekte hebben erkend, en jarenlang in therapie zijn geweest om deze onder controle te krijgen en houden.

Ze hebben een telefoonlijn waar je naar toe kan bellen met vragen over de ziekte, sparren over problematiek, etc. Welllicht is dat eens een idee om luchtig kennis te maken met het ziektebeeld, en te horen of er daar mensen zijn die jouw klachten herkennen.

Overigens heb ik mijn hele leven te maken met iemand die wél borderline heeft, maar de ziekte niet zelf erkent, en dus nooit hulp heeft gehad. Dit domineert tot op de dag van vandaag mijn hele leven (en niet in positieve zin). Die zijn er dus ook. Probeer uit te zoeken of de ziekte op jouw van toepassing is, want als dat wel zo is, heb je echt hulp nodig.

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Bistro_Bordeaux schreef:
09-07-2018 14:55
Nu kom ik net thuis na een eerste (intake)sessie en nu noemt die therapeut borderline kenmerken in mijn verhaal.
Daar hoeft je geen alarm om te slaan hoor, zo'n voorlopige conclusie kan nog alle kanten op.
Ik ken overigens genoeg mensen die borderline kenmerken hebben en een prima leven hebben met baan, gezin en stabiele relatie.
Vaak hebben ze wel een paar valkuilen waar ze rekening mee moeten houden, maar als je die eenmaal goed hebt onderzocht (bijv in therapie) kun je ze over het algemeen goed omzeilen, waardoor ze geen struikelblok in je leven meer vormen.
Therapie is dus -ook voor jou- zeker zinvol en van meerwaarde!
Als je een psycholoog hebt die binnen de basis ggz valt, is deze verplicht een (voorlopige) diagnose op te stellen na het intake gesprek. Dat is een verzekeringskwestie. Blijkbaar vond je psycholoog borderline kenmerken het meest passen. Dat wil niet zeggen dat je ook een persoonlijkheidsstoornis hebt. Sterker nog, dat kan ze echt niet na een gesprek vaststellen.

Snap dat dit heel heftig op je overkomt! Bespreek dit vooral met je psycholoog. Je komt bij haar voor een specifieke hulpvraag. Focus je daarop en niet op je etiketje want daar ga je je niet beter door voelen.
Bestaat de term borderline eigenlijk nog – tegenwoordig heet het toch emotieregulatiestoornis? Dat klinkt al een stuk minder heftig.
Dank jullie wel voor jullie aanvullingen en bemoedigende woorden, Rosanna, Oopjen, Aaltje en Vieww!
Dat stelt wel gerust, googlen is ook niet goed voor je, ook niet voor mij, maar met wat ik las dacht ik echt hè? Hoe kan de psycholoog hierbij komen?

Vieww, heb jij een link van die site of dat nummer? Ik wil ze weleens bellen voor wat meer inzicht. Dank je wel
Aan het bericht van Aaltje (ik wist dat overigens niet) wik ik toevoegen dat het als je naar een andere therapeut gaat, maar eigenlijk sowieso, handig is om als je bij de huisarts komt eens na te vragen wat er in je dossier staat. Ik deed dit laatst in het kader van mijn overwegingen of ik wel/niet toestemming zou geven voor het delen van bepaalde gegevens daaruit, bleek er van vijftien jaar terug ofzo een voorlopige diagnose borderline in te staan! Terwijl het dus nooit als officiële diagnose is gesteld of uitonderzoek is gekomen (ik wist wel dat ze destijds soms in eerste instantie op basis van een paar zaken die vermoedens hadden, maar daar zijn ze later steeds op teruggekomen) en ik er dus ook nooit voor ben behandeld. Ik was not amused, huisarts heeft het ook meteen uit mijn dossier gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Hi Bistro,

Heel makkelijk:
https://stichtingborderline.nl/

Hun telefoonnummer staat op de startpagina. Ook staan er wat verschillende ervaringen van lotgenoten. De mensen zijn er super open, en je mag ze alles vragen. Ik vond het enorm verhelderend.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
09-07-2018 16:49
Bestaat de term borderline eigenlijk nog – tegenwoordig heet het toch emotieregulatiestoornis? Dat klinkt al een stuk minder heftig.
Klopt, en het klinkt idd een stuk minder heftig. Nadeel is wel weer dat veel mensen dan niet weten waar het over gaat. In de volksmond is het (helaas) nog steeds borderline. Inclusief alle negatieve associaties...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Borderline is een emotieregulatie stoornis, dat betekend dat emotie voor iemand met borderline lastiger te verwerken is. Emotie kan zwaarder ervaren worden, maar ook kan de emotie vaak niet goed geplaatst worden, waardoor verwarring ontstaat. Hier kan typisch borderline gedrag uit voortkomen, maar dit hoeft niet. Ik ken ook iemand met borderline die al vijftien jaar bij haar partner is met twee kids.
Vieww schreef:
09-07-2018 16:59
Hi Bistro,

Heel makkelijk:
https://stichtingborderline.nl/

Hun telefoonnummer staat op de startpagina. Ook staan er wat verschillende ervaringen van lotgenoten. De mensen zijn er super open, en je mag ze alles vragen. Ik vond het enorm verhelderend.
Succes!
Dank je wel!
coolpack2 schreef:
09-07-2018 16:56
Aan het bericht van Aaltje (ik wist dat overigens niet) wik ik toevoegen dat het als je naar een andere therapeut gaat, maar eigenlijk sowieso, handig is om als je bij de huisarts komt eens na te vragen wat er in je dossier staat. Ik deed dit laatst in het kader van mijn overwegingen of ik wel/niet toestemming zou geven voor het delen van bepaalde gegevens daaruit, bleek er van vijftien jaar terug ofzo een voorlopige diagnose borderline in te staan! Terwijl het dus nooit als officiële diagnose is gesteld of uitonderzoek is gekomen (ik wist wel dat ze destijds soms in eerste instantie op basis van een paar zaken die vermoedens hadden, maar daar zijn ze later steeds op teruggekomen) en ik er dus ook nooit voor ben behandeld. Ik was not amused, huisarts heeft het ook meteen uit mijn dossier gehaald.
Hmm, ik weet niet wat er in mijn dossier staat, maar dat zou in dit verband wel belangrijk kunnen zijn. Dank voor je tip!
Iemand met BPS heeft moeite om zijn emoties te beheersen en heeft vaak het gevoel dat die hem overspoelen. Een kleine tegenslag kan al leiden tot een intense woedeaanval of depressie.
Iemand met Borderline reageert vaak impulsief

Mensen met Borderline zijn vaak bang om in de steek gelaten te worden en voelen zich snel afgewezen. Zij voelen zich eenzaam en hebben een wisselend beeld van zichzelf.
Ik zat net op de site die Vieww hier plaatste te kijken en het bovenste herken ik absoluut niet. Woedeaanvallen heb ik zo ongeveer nooit. Verdrietig zijn heb ik wel, maar niet door het minste of geringste.
Ook reageer ik niet heel impulsief. Mijn omgeving vindt me eerder bedachtzaam. Het is niet alsof ik in zeven sloten tegelijk loop of ineens kan bedenken ‘nú ga ik dit doen’. Ik zit eerder úren te piekeren en te twijfelen over zaken.
Wel voel ik vaak eenzaamheid, maar dat is meer omdat ik het gevoel heb niet echt aansluiting te vinden of ronduit ben of word afgewezen. Dat maakt mij tot op de dag vandaag verdrietig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven