Ik weet het niet meer

15-07-2018 12:52 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva mensen.

Ik ben hier lid geworden omdat ik even niet meer weet wat ik kan doen.

Laat ik beginnen dat ik sinds 2 jaar weet dat ik c ptss heb met name ook onveilige hechting. Hierdoor heb ik blijkbaar faalangst ontwikkeld. Nooit geloofde iemand in mij en ik heb een hoop alleen moeten fixen.

Na jaren heb ik besloten om weer te gaan studeren om eindelijk te doen wat ik graag wil.doen. De studie is best te doen voor mij ik kan alles goed volgen (hbo opleiding) ik faal ook niet op alle toetsen. Met name op 1 deel van de theorie. Hierdoor ben ik steeds banger geworden en voel mij daar door onzekerder worden en bang dat docenten zich gaan irriteren aan mijn blokkades. Ook kreeg ik in therapie te horen na een serieuze hulpvraag je moet zo denken je hebt een handicap in de hersens en kan dit dus niet onder controle houden verder geen plan of idee wat er wel gedaan kan worden.

Ik heb begin dit jaar emdr geprobeerd maar hiermee moest ik even mee stoppen omdat ik helemaal uit balance raakte hier van. Ergens wil ik dit wel weer oppakken maar ben bang dat het zo diep geworteld zit dat dit niet helpt.

Wie van jullie heeft net als ik ptss of angst zijn jullie er uit gekomen?

Hebben jullie je studie kunnen afmaken ondanks problemen met angst?
Alle reacties Link kopieren
Kun je bijles nemen op het vak dat minder goed gaat?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een angststoornis, deze komt uiteindelijk in grondbeginselen ook door mijn jeugd.
Heb mijn opleiding desondanks met mooie cijfers kunnen afronden omdat ik mij bij deze opleiding juist zeker voelde.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een cptss gehad in een tijd dat EMDR nog niet of nauwelijks werd gebruikt. Ik ben eraf gekomen met een tamelijk ouderwetse individuele psycho(gespreks)therapie, bij de poli van een UMC, in een tijd dat er nog 90 sessies werden vergoed...
Wat ik maar zeggen wil: ja, je kunt eraf komen, ook zonder EMDR. Althans zo dat het trauma hanteerbaar wordt.

Ik hoor vaker mensen die na een paar EMDR-sessies uit balans raken. Daar ben je dus niet uniek in :) Verstandig dat je even bent gestopt!

Tegen de angst hielp duloxetine (Cymbalta), maar dat is heel persoonlijk. Schroom niet om gebruik te maken van medicatie. Dat is geen zwaktebod of zo.

Wat je studie betreft: heb je al een studentenpsycholoog ingeschakeld of met de studie-adviseur gepraat?
Alle reacties Link kopieren
Is er geen mentor aan wie je dit kunt voorleggen ?
Die kan misschien meedenken.

Als ik jou was zou ik alles proberen om er zo goed mogelijk doorheen te komen en te verwerken wat mogelijk is, ook al is dit heel moeilijk en pijnlijk.
Liever een jaar studievertraging dan de rest van je leven doormodderen.
Ik heb mijn studie niet kunnen afmaken, dat had met oude trauma's te maken (toen was er nog vrijwel niets bekend over CPTSS, en ik had zelf ook amper idee wat er precies aan de hand was).
Sterkte !
nounou
Wellicht heb je hier iets aan. Het is geen medisch advies, maar het zijn gewoon eenvoudige dingen die je zelf kunt doen:

https://m.youtube.com/playlist?list=PLs ... M4HoUe5P0-
Zoek een therapeut bij wie je je veilig voelt. Dat is belangrijker dan de methode die gebruikt wordt (mits de therapeut een professional is uiteraard). EMDR is geen must bij PTSS, ook is uit balans raken van EMDR niet per se erg, maar je moet er wel ruimte voor hebben in je leven op dat moment en het kunnen opvangen samen met je therapeut. Maar ook zonder EMDR kan je met psychotherapie weer verder. Ik zou ook juist in therapie gaan en het niet allemaal alleen gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Alma34 schreef:
15-07-2018 13:51
Ik heb een cptss gehad in een tijd dat EMDR nog niet of nauwelijks werd gebruikt. Ik ben eraf gekomen met een tamelijk ouderwetse individuele psycho(gespreks)therapie, bij de poli van een UMC, in een tijd dat er nog 90 sessies werden vergoed...
Wat ik maar zeggen wil: ja, je kunt eraf komen, ook zonder EMDR. Althans zo dat het trauma hanteerbaar wordt.

Ik hoor vaker mensen die na een paar EMDR-sessies uit balans raken. Daar ben je dus niet uniek in :) Verstandig dat je even bent gestopt!

Tegen de angst hielp duloxetine (Cymbalta), maar dat is heel persoonlijk. Schroom niet om gebruik te maken van medicatie. Dat is geen zwaktebod of zo.

Wat je studie betreft: heb je al een studentenpsycholoog ingeschakeld of met de studie-adviseur gepraat?
Hai!! Mijn mentor is op de hoogte maar het is een particuliere school daar bieden ze dit niet aan. Ik wil liever geen medicatie waar ik heel erg van aan ga komen. Ik heb een psychotherapeut waar ik nu 1,5 jaar kom. Ik loop alleen vast nog op extreme faalangst heel veel andere dingen zijn aardig stabiel en ik weet dat ik meer kan en het komt er niet uit. Hierdoor werk ik ook onder mijn denk niveau...
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
15-07-2018 13:59
Is er geen mentor aan wie je dit kunt voorleggen ?
Die kan misschien meedenken.

Als ik jou was zou ik alles proberen om er zo goed mogelijk doorheen te komen en te verwerken wat mogelijk is, ook al is dit heel moeilijk en pijnlijk.
Liever een jaar studievertraging dan de rest van je leven doormodderen.
Ik heb mijn studie niet kunnen afmaken, dat had met oude trauma's te maken (toen was er nog vrijwel niets bekend over CPTSS, en ik had zelf ook amper idee wat er precies aan de hand was).
Sterkte !

Ik wil ontzettend graag doorzetten dit is wel de opleiding waar ik wil zijn. Ik loop vooral vast moment van de toets probeer te kalmeren en alles.maar ondanks mega goed geleerd haal ik alsnog een onvoldoende wat me verdrietig maakt.

Oude trauma s zijn idd boosdoeners ik kan gewoon soms geen controle.hebben wanneer ik onder druk moet presteren.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
15-07-2018 12:55
Kun je bijles nemen op het vak dat minder goed gaat?
Dit heb ik overwegen ja dit ga ik denk ik ook wel doen
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
15-07-2018 15:02
Zoek een therapeut bij wie je je veilig voelt. Dat is belangrijker dan de methode die gebruikt wordt (mits de therapeut een professional is uiteraard). EMDR is geen must bij PTSS, ook is uit balans raken van EMDR niet per se erg, maar je moet er wel ruimte voor hebben in je leven op dat moment en het kunnen opvangen samen met je therapeut. Maar ook zonder EMDR kan je met psychotherapie weer verder. Ik zou ook juist in therapie gaan en het niet allemaal alleen gaan doen.
Ik zit in therapie psychotherapie en heb emdr geprobeerd daar moest ik even mee stoppen ik ga dit zeker weer voorleggen dank je
Probleem16 schreef:
15-07-2018 17:47
Ik zit in therapie psychotherapie en heb emdr geprobeerd daar moest ik even mee stoppen ik ga dit zeker weer voorleggen dank je
Dan kan je dit het beste met je psychotherapeut bespreken inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
15-07-2018 17:59
Dan kan je dit het beste met je psychotherapeut bespreken inderdaad.
Dit is ook de gene die zei mijn hersens hebben een handicap en hebben geen controle over mijn emoties haha het kwam wat pijnlijk.over maar zal ergens waar zijn.
Probleem16 schreef:
15-07-2018 18:27
Dit is ook de gene die zei mijn hersens hebben een handicap en hebben geen controle over mijn emoties haha het kwam wat pijnlijk.over maar zal ergens waar zijn.
Ah, ok. Ik las in de OP dat je schreef dat deze persoon je verder niet begeleidde in wat je wél kan doen aan je problemen? Voel je je fijn bij je huidige therapeut? Kan je alles met hem/haar bespreken? Heeft hij/zij je goed geholpen de afgelopen 1,5 jaar?

Anders is het wellicht handig om en andere therapeut te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
15-07-2018 20:44
Ah, ok. Ik las in de OP dat je schreef dat deze persoon je verder niet begeleidde in wat je wél kan doen aan je problemen? Voel je je fijn bij je huidige therapeut? Kan je alles met hem/haar bespreken? Heeft hij/zij je goed geholpen de afgelopen 1,5 jaar?

Anders is het wellicht handig om en andere therapeut te zoeken.
Ik heb wel het een en ander vooruit gang dat wel er is wel beweging in herstel behalve de controle over angst en ik inderdaad het gevoel.had dat ik niet echt antwoord kreeg of deze klachten verholpen konden worden omdat me zo belemmert in mijn studie wat ik graag wil.door zetten
Alle reacties Link kopieren
Mijn psycholoog vermoed dat ik dissocieer tijdens een toets waardoor dit anders loopt dat ik zou willen herkent iemand dit? IK heb het niet door blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Elke dag 15minuten wandelen/joggen. Als dat je lukt, heb je iets gedaan dat jr kon in jouw dag en heb je alvast niet gefaald. Focus enkel daarop en laat al de rest maar zen gangetje gaan. Falen is geen schande.


Succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven