Angst om fouten te maken - Verpleegkundige

17-07-2018 22:59 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ik ben een pas afgestudeerde ziekenhuis verpleegkundige. Ik werk nu ongeveer 3 weken als Verpleegkundige. Ik ben met vlag en wimpel geslaagd voor de opleiding en heb 3 hele goede stages gelopen in het ziekenhuis. Maar stage lopen met een begeleider die altijd achterwacht is, is heel anders dan echt zelfstandig aan de slag als verpleegkundige.

Ik merk dat ik mijzelf heel erg bewust ben van de grote verantwoordelijkheid die ik nu heb. Op jonge leeftijd verantwoordelijk zijn voor de verpleegkundige zorg voor zieke patienten. Ik ben erg gespannen als ik naar het werk moet en bang om fouten te maken als ik er ben. Grote medische fouten, dingen over het hoofd zien etc.
Dat ze me na een dienst wakker bellen om te zeggen dat ik een fout heb gemaakt wat enorme impact heeft op de gezondheid van de patient, dat is mijn grootste angst. Het werken op de afdeling gaat verder prima. Collega’s zijn erg tevreden en ik heb tot nu toe geen fouten gemaakt. Maar steeds als ik thuiskom uit het werk, begint die angst weer op te spelen : ben ik echt niks vergeten?

Hebben jullie tips hoe hier mee om te gaan? en is dit herkenbaar voor verpleegkundige lezers?

Groetjes!
anoniem_364812 wijzigde dit bericht op 17-07-2018 23:32
7.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen verpleegkundige, wel van jongs af aan verantwoordelijke banen gehad. Ik herken je verhaal.
Zorg voor voldoende ontspanning na je werk. Ga sporten, doe yoga, mindfullness, zoiets. Het wordt beter na een tijdje.
Alle reacties Link kopieren
Denk herkenbaar voor nieuwe vpk’s, artsen, sph’ers, psychologen, vanalles tot aan moeders toe.

Je moet wennen aan die verantwoordelijkheid. Maar dat gaat vanzelf, daar groei je in. Dat kost alleen wat tijd. Maar die heb je ook :)

Komt echt wel goed. Dit hoort er een beetje bij. Het leren begint eigenlijk nu pas echt.