Onzeker door dominante personen

19-07-2018 20:33 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey! Ik zit ergens mee en vraag me af of anderen dit herkennen...

Ik merk dat ik van dominante en drukke personen erg onzeker wordt. Zo heb ik bijvoorbeeld een collega die erg aanwezig en dominant is. Zij wil altijd overal op reageren en vindt dat ze overal haar mening over moet geven. Ik merk dat des te meer ruimte een ander inneemt, des te meer ruimte ik af geef. Normaliter heb ik dan ook niks met zo'n mensen, maar collega's kan ik helaas niet ontlopen ;) ... Het probleem is dat ik dat ik altijd een soort van schrikreactie krijg wanneer, bijvoorbeeld tijdens een vergadering, zij tegen me ingaat en vol overtuiging iets anders beweert. Op zulke momenten val ik stil en durf ik er niet tegenin te gaan.


De collega is slechts een voorbeeld, ik heb het bij meerdere mensen. Mijn vraag is of iemand dit herkent en hoe je ermee om gaat.

Graag alleen serieuze reacties
Life begins at the end of your comfortzone
Alle reacties Link kopieren
Je realiseren dat deze mensen meestal helemaal niet zo zeker van zichzelf zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat heb ik ook heel erg. Ik kan met zulke moeilijke mensen niet goed overweg.
Wat ik dan ook doe, is die types vermijden. Maar dat is niet de beste manier natuurlijk en kan ook niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet te gaan wankelen als iemand een andere mening is toegedaan, het is geen aanval maar slechts een andere invalshoek.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
PlayingTheAngel schreef:
19-07-2018 20:37
Je realiseren dat deze mensen meestal helemaal niet zo zeker van zichzelf zijn?
Klopt. Ik herken bovenstaande wel. Ik ken ook wel van dit soort mensen en zie daar vaak een onzekerheid doorheen schemeren. Dit beseffen kan jou al helpen. Nog een (wellicht ) eye-opener: soms hebben dominante mensen niet door dat ze dominant zijn. Ik heb een kennis, lieve vrouw, wat onzeker, en soms niet assertief, soms op een verkeerde manier assertief. Zij zegt dat ze absoluut niet van dominante mensen houdt. Daar wordt ze onzeker van. De grap is dat ik haar behoorlijk dominant vind. Niet nadrukkelijk aanwezig, maar wél dominant. Ik vind dat prima, ik kan het goed genoeg met haar vinden, maar ik vind het apart dat ze dat zelf echt niet beseft.

Kortom, je kunt proberen door die eigenschap heen te kijken. Wellicht kom je een aantal hele fijne eigenschappen tegen. Dominantie is er maar één, het definieert vaak niet de hele persoon.
Jufjoke schreef:
19-07-2018 20:52
Nog een (wellicht ) eye-opener: soms hebben dominante mensen niet door dat ze dominant zijn. Ik heb een kennis, lieve vrouw, wat onzeker, en soms niet assertief, soms op een verkeerde manier assertief. Zij zegt dat ze absoluut niet van dominante mensen houdt. Daar wordt ze onzeker van. De grap is dat ik haar behoorlijk dominant vind.
Ik ben zo'n vrouw :$ .

Het is al een stuk verbeterd, maar ik ben ook vaak dominant en aanwezig zonder dat ik het merk.

En ik kan ook niet goed met andere dominante mensen omgaan. Daar ga ik dan mee in (een zinloze) discussie.
anoniem_91778 wijzigde dit bericht op 19-07-2018 22:05
0.95% gewijzigd
Ik zag dat je schrijft dat je schrikt. Dat is een freeze reactie op stress. Sommige mensen lopen dan weg (flight) en anderen gaan discusseren (fight).

Ik weet zelf ook niet zo goed hoe je met dominante mensen om moet gaan, dus ik hou maar gewoon voet bij stuk en probeer nu discussies te vermijden.

Ook probeer ik het me minder aan te trekken als mensen niet naar mijn idee willen luisteren en persé hun eigen zin door willen drukken.
Alle reacties Link kopieren
Elke keer oefenen in proberen anders te reageren.

Babysteps... 1e keer: je bewustworden dat je freezt en eens diep ademhalen... tot het gewoonte wordt... als je dat onder de knie hebt, leer je jezelf om je eerste schrikreflex te neutraliseren door bijv in je hoofd 2 seconden te wachten en een gedachte te vormen op haar reactie enzovoort enzovoort.. zo bouw je het op en ontkoppel je die oerreflexen van angst die je al jaren hebt.

Gun jezelf realistisch de tijd om het af te leren...

Succes
Alle reacties Link kopieren
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik zo’n persoon ben. En ik doe het niet uit onzekerheid, bij mij is het meestal enthousiastme.

Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik probeer niemands ruimte in te pikken. Ik zou juist willen dat meer mensen van zich laten horen.
If you can dream it, you can do it.
mel.nl schreef:
19-07-2018 21:42
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik zo’n persoon ben. En ik doe het niet uit onzekerheid, bij mij is het meestal enthousiastme.

Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik probeer niemands ruimte in te pikken. Ik zou juist willen dat meer mensen van zich laten horen.
Ja dat heb ik ook.
Alle reacties Link kopieren
iris1969 schreef:
19-07-2018 21:06
Ik zag dat je schrijft dat je schrikt. Dat is een freeze reactie op stress. Sommige mensen lopen dan weg (flight) en anderen gaan discusseren (fight).

Ik weet zelf ook niet zo goed hoe je met dominante mensen om moet gaan, dus ik hou maar gewoon voet bij stuk en probeer nu discussies te vermijden.

Ook probeer ik het me minder aan te trekken als mensen niet naar mijn idee willen luisteren en persé hun eigen zin door willen drukken.
Ja, of vluchten... Dat doet TO kennelijk het liefst. Ik herken het, ik ben zelf ook zo'n vluchter. Ook wel typerend dat er wordt gezegd dat het jammer is dat niet meer mensen zo 'enthousiast' zijn...
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
19-07-2018 21:52
Ja, of vluchten... Dat doet TO kennelijk het liefst. Ik herken het, ik ben zelf ook zo'n vluchter. Ook wel typerend dat er wordt gezegd dat het jammer is dat niet meer mensen zo 'enthousiast' zijn...
Lijkt er op dat je dat uit mijn stukje haalt en zo negatief als jij het brengt, is niet wat ik bedoel.

Ik zeg dat ik het doe uit enthousiastme (omdat er eerder werd benoemd, dat mensen het uit onzekerheid doen). Niet dat een ander dat daarom doet.

Ik ben vaak degene met een mening/gedachtegang en uit dit ook meteen. Ik vind het heel jammer dat mensen zich misschien wel daardoor geremd voelen om ook hun mening/gedachtegang te uitten.
If you can dream it, you can do it.
vivinnetje schreef:
19-07-2018 21:52
Ja, of vluchten... Dat doet TO kennelijk het liefst. Ik herken het, ik ben zelf ook zo'n vluchter. Ook wel typerend dat er wordt gezegd dat het jammer is dat niet meer mensen zo 'enthousiast' zijn...
Zie het van de kant van de dominanten: die doen het niet altijd expres (ik niet in ieder geval) en die zien het echt als enthousiasme en die willen dus soms minder extraverte of minder aanwezige mensen mee nemen in hun aanwezige gedrag, terwijl ze juist een stapje terug moeten doen. Dat is ook lastig.
Alle reacties Link kopieren
Over je voorbeeld in een vergadering TO, pick your battles. Ik bedoel daarmee te zeggen dat iemand het recht heeft om allerhande invalshoeken te spuien. Pas als het op 'jouw' terrein komt kan je erin meegaan als het klopt wat degene aanhaalt of met feiten komen waarom jij het ziet zoals je het ziet.

Zelf heb ik de neiging ook om me niet te laten horen, maar mij helpt het enorm om feitelijk te blijven. In enthousiasme roepen collega's ook wel dingen die gewoon pertinent niet kloppen. Ik blijf dan weg van m'n emotie en kan dan rustig zeggen; waar heb je dat gelezen? Kan je me dat even mailen?

Dominantie is per definitie niet verkeerd, maar je moet er geen hinder van ondervinden voor jezelf. Ook jij mag gehoord worden..
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook proberen jezelf wat tijd te winnen in je reactie, zeg bijvoorbeeld iets als

“Interessant dat je er zo over denkt, ik hoor dat jij X zegt terwijl ik meer Y over denk, wellicht komt dat hier vandaan” - en dan je eigen visie er in gooien.
Hello, can you hear me?
Tegengas niet persoonlijk oppakken. Iemand geeft een mening, dat is alles. Meer moet je er in je hoofd niet van maken.

Het is een keuze om je mening voor je te houden.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 19-07-2018 22:48
17.48% gewijzigd
PlayingTheAngel schreef:
19-07-2018 20:37
Je realiseren dat deze mensen meestal helemaal niet zo zeker van zichzelf zijn?
Ik denk dat dit lang niet voor iedereen geldt, maar dat als je al onzeker bent de ander al veel sneller als "dominant" ervaart. Ik zou best door collega's als dominant bestempeld kunnen worden. Ik heb overal wel een mening over (tbv het werk), deel graag m'n visie en heb veel overwicht. Ik werk met wisselende collega's en wanneer ik met 5 man werk die weinig initiatief tonen en zich wat op de achtergrond opstellen dan moet ik wel de kar trekken. Het werk moet nu eenmaal gedaan worden en er is geen tijd om te treuzelen. Ik probeer er wel op te letten en anderen de ruimte te geven. Het is niet mijn bedoeling om anderen onder te sneeuwen, maar soms moeten er ad hoc beslissingen genomen en knopen doorgehakt worden. Dan ben ik blij dat ik er sta (en de collega's dan vaak ook).

Het is wel belangrijk dat ik feedback ontvang, want ik heb niet altijd in de gaten hoe ik over kan komen. Dus ik vraag daar dan ook vaak naar.

En als ik ergens niet onzeker over ben dan is het wel over mijn (houding op) werk :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven