Afbouwen Seroquel, ervaringen?

20-07-2018 10:12 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week stelde mijn arts me voor om de Seroquel af te bouwen. Hoera!

In principe heeft het altijd heel goed voor mij gewerkt, maarja, die gewichtstoename is echt vervelend. Bijna twee jaar terug heb ik ook (in overleg met mijn vorige psychiater) een tijdje afgebouwd. Echter omdat het een stressvolle periode op het werk was, vond de psychiater het nodig dat ik weer mijn oude dosering ging slikken.

Nu dus weer afbouwen. Ik had 200 mg XR en indien nodig 50 mg voor het slapen. Ben eind vorige week naar 150 mg gegaan (niet XR).

Wat ik me van de vorige keer nog herinner, is een soort verdrietige buien. Ik voel het nu weer en een bekende zei me ook dat dat erbij hoort.

Ik ben benieuwd, zijn er meer mensen die Seroauel (Quetiapine) afgebouwd hebben? Wat merkte je? Ik heb het overigens 5 jaar geslikt.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Up!
Je kunt méér.
Ik heb dit een aantal jaar geleden gedaan. Mijn advies. Doe het echt ONTZETTEND rustig aan. Als je denkt dat je klaar bent voor de volgende stap, slik nog 3 maanden door.
Er is een grote kans op terugvallen als je het te snel doet.

DIt was bij mij ook het geval. Ik ben in enkele maanden naar niets gegaan en kreeg toen een psychische crisis waardoor ik moest stoppen met mijn hbo opleiding.

Daarna ipv seroquel olanzapine gekregen, 5 jaar lang geslikt in minimale dosering. Mee gestopt, nu een jaar later zit ik weer helemaal aan de grond. Dus nu zit ik weer teurg op seroquel.

Ik vraag me inmiddels af of ik wel zonder kan, maar mijn advies aan jou. SUPERRUSTIG. Hou heel goed bij hoe je je voelt, bij mij was het niet dat ik ineens weer heel veel klachten had, dat kwam heel geleidelijk terugsluipen. Desnoods zet je elke dag een cijfer over je gevoelens in je agenda ofzo.

Heel veel succes, ik hoop dat je er goed vanaf komt!
Alle reacties Link kopieren
Dank je! Sorry dit bericht verscheen niet bij mijn lijst met topics, zie nu pas reactie.

Ben nu onderweg, reageer later. Ontzettend balen voor je...
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig LoVaKo. Heb je je opleiding ooit nog kunnen oppakken of is dat niet meer gelukt? (Zelf in het begin van mijn ziekte ook mijn studie gestopt, niet meer verder gegaan...)

Moeilijk om het zo heel rustig te doen, ik wil inderdaad liefst zo snel mogelijk van het spul af, met name omdat het afvallen (bijna) niet lukt.

Hoeveel Seroquel slik je nu? En heb je last van bijwerkingen of gewichtstoename?
Je kunt méér.
Nee, heb mijn studie niet meer opgepakt. Ben gaan werken en heb via het werk een paar opleidingen en heel veel cursussen gedaan plus promoties gemaakt dus ben nu zeer tevreden!

Ik heb nu 100 extended release en 25 normaal.
Bijwerkingen:
Vreetbuien
Geen gevoel van volzitten
Aankomen
Obstipatie
Dufheid
Moeilijk uit bed komen
Rare dromen
Grotere pijnlijke borsten / lactatie
En een enkele spiertrekking

Ik neem alles in de avond en rij daarna geen auto meer. Alleen dan heb ik ook vreetkicks, dus probeer ze nu later in te nemen maar dan kom ik weer lastig mijn bed uit...
Alle reacties Link kopieren
Goed te horen dat je via het werk op een leuke plek gekomen bent!

Oei dat is wel een lijst... Aankomen herken ik, ook het gevoel dat je wel kunt blijven eten. Moeilijk uit bed komen ook. Heb momenteel geen werk maar bij de vorige baan stond ik bijna huilend in de keuken mijn brood te smeren s ochtends vroeg. Het kostte zó veel moeite.
Grote borsten... check... ik heb het toegeschreven aan 'gewichtstoename in het algemeen' maar het zit eigenlijk allemaal op buik en borsten. Heb cup G inmiddels, en misschien als ik laat meten is het eigenlijk al H. (BH's zijn alweer beetje aan de kleine kant).

De gewichtstoename valt me nóg mee. Ik denk 13 kg sinds ik 5 jaar geleden begon met de medicijnen. Ik heb erger gehoord. Het probleem is alleen dat ik het er niet meer af krijg, wat ik ook doe. Momenteel bezig met koolhydraatarm dieet maar ook daarmee zijn nog geen wonderen gebeurd.

Ik zei tegen mijn arts, te zwaar zijn heeft ook invloed op je algemene welbevinden. En hij snapte dat heel goed. Overigens slik ik ook lithium en dat blijft zo. In principe is alleen lithium voldoende.

In 2013 merkte ik dat ik in de aanloop van een groepreis wat onrustig werd. Weinig slapen, telkens dingen kopen, etc. (ben bipolair). Ook begon ik toen bij vrijwilligerswerk. Om niet te ontsporen rondom de groepsreis is er toen Seroquel voorgeschreven. Het is ook heel goed gegaan, gelukkig. Maar mijn toenmalige arts vond het goed als ik het gewoon bleef slikken. Mijn huidige zegt, als je een onrustige periode hebt kun je altijd tijdelijk iets slikken. Ik hoef het van hem niet continu te gebruiken.
Je kunt méér.
Ah dat is wel fijn! Tot nu toe ben ik nog niet veel aangekomen. De vorige keer 10 kilo, maar ik ben erg klein van stuk dus dat is best wat, plus ik had licht ondergewicht. Ben toen van 43 naar 53 met een vetpercentage van 25% gegaan Ik probeer het onder controle te houden door gezond te blijven eten, maar ja, die vreetbuien he...

Toen ik op olanzapine zat heb ik mijn gewicht wel echt goed onder controle kunnen houden, dat was wel een lagere dosering. Het kostte wel wat werk, veel sporten en bewegen, goed uitgebalanceerde maaltijden qua macroingredienten en calorieën tellen. En af en toe natuurlijk gewoon uit eten, iets lekkers in het weekend... dat lukte wel goed. Ik woog toen gemiddeld 48 kilo, vetpercentage ca 20%

Toen ik ben gestopt met medicatie ging ik vrijwel automatisch naar 46 kilo gemiddeld, met een vetpercentage van 16%, wat prima was. Werd wel door heel veel mensen om me heen aangepraat dat ik ongezond mager was, naar de huisarts geweest, die vond me juist 'perfect'.

Nu weeg ik weer bijna 50 kilo. BLEGH. Komt ook omdat ik nu ziek thuis zit en normaal gesproken de hele dag aan het bewegen ben.

Ik zou voorzichtig zijn met dieëten, maar dat is mijn mening in het algemeen over diëten. Je krijgt langdurigere resultaten als je echt je manier van eten aanpast, inlezen over wat verschillende voeding met je lijf doet, welke producten gezond zijn en waarom, etc etc. Dan kun je binnen die richtlijnen eindeloos variëren, ipv krampachtig aan een dieet vast te houden. Is fijner, natuurlijker, en die kennis die je opdoet draag je de rest van je leven mee! Mij heeft het echt ontzettend veel geholpen om het op deze manier aan te pakken.

Ik snap heel goed dat je die extra kilo's eraf wil hebben, dat doet inderdaad niets goeds met een mens... maar als dat de voornaamste reden is om te stoppen met de seroquel zou ik het wel heroverwegen.

Trouwens... Eerlijk gezegd kan ik die obstipatie wel voor blijven zonder medicijnen, door heel veel water te drinken en een enorme groene smoothie vol vezels elke dag, maar het is op dit moment al een doel van me om in ieder geval dagelijks mijn tanden te poetsen dus dat ga ik mezelf niet opleggen :')
Alle reacties Link kopieren
Het is niet de enige reden om te stoppen. Maar ik weeg inmiddels 93 kg, was al te zwaar voor ik begon. En op zich kan ik daar wel mee leven, maar het is vooral de angst dat het over een tijdje 95 is, dan 100, en zo verder. Ook zit het bij ons in de familie dat knieën en heupen soms vroeg versleten zijn. Moeder was met begin 50 aan nieuwe knieën toe, zonder overgewicht. Zelf ben ik al eens aan mijn heupen geopereerd, wat op zich goed gegaan is. Maar hoe meer kilo's ik mee draag, hoe meer kans op slijtage.

Het is ook niet zo dat ik nu heel weinig eet. Alleen andere verhoudingen, meer groente, etc. Mijn vorige arts zei dat koolhydraatarm eten één van de weinige manieren was om nog wat kilo's kwijt te raken met Seroquel.

Ik zal het goed in de gaten houden. Als mijn stemmingen extreem worden, zal ik met de arts overleggen. Hij heeft het ook gehad over overstappen naar een ander middel. Ik heb straks wel werk met meer flexibiliteit. Sowieso een rustigere functie maar ook meer mogelijkheid om mijn tijd zelf in te delen.
Je kunt méér.
Kan je in kleinere hoeveelheden afbouwen? De gewone, de niet XR dus, mag je versnijden.

Ik ben al maanden bezig om van 50 naar 12,5 te gaan.
Voorheen ging ik gewoon te snel, dit gaat me veel makkelijker af.
(In combinatie met slaapmedicatie afbouwen)
En hou je suiker in de gaten.
Alle reacties Link kopieren
Kleinere hoeveelheden is een goed idee, zeker onder de 100. Heb nu geen XR meer, alleen gewoon.

Dat laatste stuk zal bij mij ook lastig worden ben ik bang. Zeker het slapen.

Even gelezen over bloedsuiker en Seroquel. Soms werd tijdens de lithiumcontrole ook bloedsuiker gecontroleerd maar volgens mij niet standaard. Aandachtspunt dus.

Ik zie nu ook dat Olanzapine hetzelfde is als Zyprexa. Daarmee kreeg ik zelf veel heftigere eetbuien dan met Seroquel. Toen zat er in een paar weken 5 kg aan. Ik had zo'n ontzettende honger de hele dag, niet normaal.

Heftig spul is het toch allemaal...
Je kunt méér.
Ik heb ooit een hoge dosering seroquel gehad. Toen vrat ik de planken uit de voorraadkast op bij gebrek aan eten op de planken. Wat een verschrikkelijk gevoel is dat zeg.

Ik slik gelukkig niet meer dan 50mg (want echt voor het slapen), maar deze keer afbouwen is hopelijk wel succesvoller.

Wordt bij jou niet standaard 2x per jaar de hele riedel geprikt? Van lithium, tot vitamines, suiker, scheeldklierwaarden, lever, nieren, etc?
Alle reacties Link kopieren
Nee, bij mij 4 x per jaar lithium en één keer per jaar daarvan die hele riedel. Dat is in oktober weer.

Ik slikte zyprexa in t ziekenhuis (psychiatrie). Ik denk niet dat ze ooit een patiënt hebben gehad die met zoveel smaak het ziekenhuiseten verorberde. Als ik tijdens een therapieklasje alleen al dacht aan de warme maaltijd liep het water me door de mond. En volgens mij pakte ik tussendoor nog regelmatig boterhammen, die honger was echt niet te beheersen. (dosering Zyprexa weet ik niet meer)

Zo erg is het bij de Seroquel nooit geweest. Het vervelend is vooral dat wat er aan komt, er niet meer af wil.
Je kunt méér.
Dat is inderdaad het vervelende :|

Ik werd echt gek als er niets te eten was. Zulk bizar gedrag.

1x controle vind ik best weinig.
Nemaìn’ schreef:
30-07-2018 18:28
Ik heb ooit een hoge dosering seroquel gehad. Toen vrat ik de planken uit de voorraadkast op bij gebrek aan eten op de planken. Wat een verschrikkelijk gevoel is dat zeg.

Ik slik gelukkig niet meer dan 50mg (want echt voor het slapen), maar deze keer afbouwen is hopelijk wel succesvoller.

Wordt bij jou niet standaard 2x per jaar de hele riedel geprikt? Van lithium, tot vitamines, suiker, scheeldklierwaarden, lever, nieren, etc?
Dit is mooi. Mn huisarts heeft het nu weer voorgeschreven, ik zit nog even zonder psychiater. Nu kreeg ik de bijwerking pijnlijke, gezwollen borsten. Huisarts herkende het niet, als knobbel wel, dus mocht voor extra borstonderzoek naar het ziekenhuis.
Ineens klikt bij mijzelf dat het een bijwerking is door te hoge prolactine niveaus.
Ik bellen naar de huisarts en vragen om STANDAARD bloedonderzoek, aangezien ik best veel bijwerkingen heb, maar dat willen ze niet doen. Ik vind dat echt vervelend, ik slik die rotzooi maar wil wel graag in de gaten houden wat het met mijn lijf doet.
Wat slik jij?

Ik ben wel nog steeds onder behandeling bij de GGZ (zou ook niet naar de huisarts overwillen) en daar zijn ze best strikt.
En elk jaar komt er wel weer een (ernstig) tekort of een teveel uit. Heel fijn dat zij ook zo op het fysieke letten, want dat heeft tenslotte ook invloed op hoe je je voelt.
Voor AP slik ik trouwens een klassieke, daar krijg ik geen vreetbuien en andere bijwerkingen van.
Ik slik nu alleen seroquel. Sta weer op een wachlijst voor ggz...
LoVaKo schreef:
31-07-2018 00:56
Ik slik nu alleen seroquel. Sta weer op een wachlijst voor ggz...
Zorg dat je suiker iig 2x per jaar gecontroleerd wordt. Seroquel heeft diabetes als bijwerking.
Nemaìn’ schreef:
31-07-2018 00:57
Zorg dat je suiker iig 2x per jaar gecontroleerd wordt. Seroquel heeft diabetes als bijwerking.
Ik weet het, maar de huisarts wil niet meewerken. Wil dit ook aangeven zodra ik van die verrekte wachtlijst af ben :)

In de tussentijd blijf ik mijn huisarts gewoon stalken
LoVaKo schreef:
31-07-2018 00:59
Ik weet het, maar de huisarts wil niet meewerken. Wil dit ook aangeven zodra ik van die verrekte wachtlijst af ben :)

In de tussentijd blijf ik mijn huisarts gewoon stalken
Waarom wil hij niet meewerken?
Die vind het niet nodig, dat doen ze nooit bij seroquel zei de assistente, ondanks dat ik zeg dat dat standaard is en ik dat ook kreeg de vorige keer dat ik seroquel had. Maar dat liep toen via de psychiater.
Maar degene die het voorgeschreven heeft is met vakantie, dus zodra ze terug is ga ik daar weer een afspraak maken, vind het belachelijk dat ze het niet willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag enorm huilerig. Ik heb dit zelden tot nooit, misschien komt het ook door het afbouwen. Moet ook ongesteld worden denk ik. Maar dan heb ik normaal ook geen huilbuien.

Hebben jullie dit ook gehad bij afbouwen?

Nemain, mijn bloedwaarden zijn eigenlijk altijd in orde als alles gemeten wordt. Misschien dat ze daarom 1 x per jaar ook wel genoeg vinden.
Je kunt méér.
Ik denk dat elke instelling ook weer zijn eigen protocol heeft. Ook voordat ik klachten kreeg werd ik zo vaak gecontroleerd. Lithium en schildklier zelfs 4x per jaar.

Wat rot dat je je zo ellendig voelt.
Ik voel me vooral moe, stom, want ik had verwacht dat ik me juist fitter zou gaan voelen. Vandaag begin ik met de laatste stap seroquel afbouwen (hou nog een halve over) en als dat goed gaat de slaapmedicatie in 1/8 er af. Geduld, geduld, geduld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook seroquel, ik neem 'savonds 125mg.
Het is echt vervelend spul om te doseren en de tijd te kiezen dat je t inneemt.
Als ik het vroeg op de avond inneem, heb ik niks meer aan m'n avond. Dan vreet ik me eerst een slag in de rondte en daarna val ik in slaap😅
Maar bij later innemen ben ik de volgende dag niet wakker te krijgen.
Gelukkig ben ik niet aangekomen vd nachtelijke schranspartijen en weeg ik nog steeds weinig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven