Wanneer vertellen van mijn opnames?

20-07-2018 12:44 18 berichten
Ik zit alweer een tijdje in een app groep van dames uit de regio die graag spelletjes doen. Ben een paar keer al geweest en dat was gezellig, wel steeds nieuwe gezichten. En ik met veel rustgevende medicatie om niet overprikkeld te raken. Ik ken ze nog niet goed. En ik vraag me af wanneer ik moet vertellen dat ik bij de GGz ben. Ik kan daardoor op veel tijdstippen niet afspreken (een avond wordt al gauw te laat) en ook niet makkelijk spellen meebrengen e.d. Na verlof gisteren heb ik er wel een paar klaar liggen en iets eten/drinken meenemen lukt me ook wel. Maar als de afspraak wordt veranderd of als ik de drukte niet goed aan kan, moet ik al ingrijpen voordat ik heel ver weg dissocieer... En dat is heel zichtbaar.

Het liefst ben ik er gewoon open over, maar ik heb weleens geschokte reacties gezien, 2 keer bij vriendinnen van vroeger die ik tegenkwam. Bij de vraag wat voor werk ik doen val ik al door de mand want ik ben helemaal afgekeurd nu. Als ik maar kort kan en met de (WMO) deeltaxi reis is dat ook al "raar", denk ik. Vooralsnog vertel ik alleen heel beknopt mijn lichamelijke problemen, als dat aan de orde komt.

Wanneer kan of "moet" ik open zijn over mijn huidige situatie (opgenomen op een open afdeling? Ik ben eerder ook regelmatig weken tot maanden opgenomen geweest in de afgelopen jaren. Ik zou het heel vervelend vinden als ze ervan schrikken of mij gek gaan vinden. Ook al bén ik dat eigenlijk ook (anders zat ik hier niet)....
Alle reacties Link kopieren
Poes, je hoeft niet je hele hebben en houwen op tafel te leggen. Je kan ook alleen je beperkingen duidelijk maken. Ik kan helaas niet in de avond afspreken want ik heb iets meer rust nodig dan gemiddeld en dat lukt mij helaas niet. Ik ben ook wat meer gehecht aan structuur dus een acuut gewijzigde afspraak kan ik helaas ook niet nakomen. Afgekeurd zijn is geen schande. Ik heb meerdere vrienden die niet werken. Door gezondheidsproblemen werk ik momenteel niet is echt meer dan voldoende.

Ook een vervoersvoorziening is niet perse raar. Maar gewoon aangeven ja ik heb een deeltaxi want autorijden en fietsen is even niet haalbaar. .....

Ik snap je probleem maar er zijn in NL bijna 900.000 mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt niets om je voor te schamen hoor. Ik zou vooral benoemen - als je dat wilt - waar je tegenaan loopt, zodat men rekening met je kan houden. Maar verder zou ik het alleen zeggen als het opkomt, en het dan luchtig houden. Zo deed ik dat destijds en omdat ik er zelf nuchter over deed was het voor anderen ook geen probleem. Fijn dat je deze manier van ontspanning in contact hebt gevonden! Hopelijk helpt of ondersteunt het iets in je proces.
Sluit me aan bij viva-amber.
En als mensen interesse tonen in wat er aan ten grondslag ligt of hoe jouw situatie nu precies werkt. Dan kun je er iets meer over vertellen.

Ik zou in ieder geval niet gaan liegen of verbloemen, daar creeer je denk ik meer problemen mee dan voorzichtig wat openheid.
Ik heb inderdaad meer rust nodig... Maar ik moet nu gewoon voor 21u terug zijn van verlof, daarom kan ik in de avond niet. Probleem is dat ik niet kan liegen.
Dat ik niet werk vind ik al behoorlijk gênant. Maar de uitleg erbij is teveel info denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook zeggen. Ik woon momenteel in begeleiding dat heeft met mijn gezondheid te maken en daarom moet ik om 21 uur thuis zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
poesiepoes schreef:
20-07-2018 12:59
Dat ik niet werk vind ik al behoorlijk gênant.
Wat meer begrip of compassie voor jezelf zou welkom zijn. Je zit niet voor je lol in deze situatie en doet wat je kunt om een prettiger leven te krijgen. Toch? Dan is schaamte ook niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Je weet eigenlijk nooit hoe mensen reageren. Het scheelt misschien dat ik een familielid heb die ook soms opgenomen wordt. Ik wildpluk en daar werd in de groep heel lief gereageerd op iemand met psychoses. Hij werd beschouwd als iemand die de werkelijkheid soms anders ervaart en daar deed niemand moeilijk over. Vooral traditionele groepjes hebben moeite om iemand te accepteren die anders is....o ja weet je die....die is gek en zit een tehuis. Ik vond dat altijd vooral veel zeggen over de persoon die zo oordeelt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Er zullen altijd mensen zijn die ervan schrikken.
Damned if I don’t
Ja dat is waar... maar ik wil niemand wegjagen. Ik kon al niet werken wegens lichamelijke problemen, daar reageren mensen ook vaak al geschrokken op.
Ik heb dit ook nog steeds niet kunnen accepteren. Vind het vaak lastig inschatten hoe open ik kan zijn of hoe ik me moet opstellen (en daar heb ik nu ook een diagnose voor...).
Bijkomend probleem nu is dat ik laatst met mijn nagels in een pees heb lopen duwen (je bedenkt niet de slimste plannen als je dissocieert) om weer "terug" te komen (hielp niet). Het is grotendeels geheeld en was alleen maar een laagje huid, maar ik ben bang dat ze denken dat ik daar gesneden heb ofzo. Ik hoop dus maar dat het koel is binnen bij degene bij wie het is zodat ik lange mouwen aan kan...
Alle reacties Link kopieren
Toon terughoudendheid, dat stoot mensen het minst af. Maar beantwoord vragen naar waarheid.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Deel het op in stukjes. Vertel eerst dat je psychische problemen/klachten hebt waardoor je meer rust moet nemen. Vertel daarna dat je soms ‘van de wereld’ of ‘overweldigd’ kunt raken (dissociatie zou ik niet noemen, dat woord kennen veel mensen niet) en wat jij kunt/moet doen om dan weer te ‘landen’. De tijden waarop je terug moet zijn zou ik gooien op ‘afspraken met de behandelaren’ en als ze vragen of je niet toch een keer in de avond kan, zeg je dat je dat gaat bespreken.

Zo lieg je niet, maar gooi je ook niet je hele hebben en houwen op tafel.

Bedenk ook: het probleem is zo groot als dat jij het maakt. Als jij er een mega-ding van maakt zal de rest van de groep dat ook doen. Als jij er luchtig over doet, doet de rest dat ook.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-07-2018 12:50
Poes, je hoeft niet je hele hebben en houwen op tafel te leggen. Je kan ook alleen je beperkingen duidelijk maken. Ik kan helaas niet in de avond afspreken want ik heb iets meer rust nodig dan gemiddeld en dat lukt mij helaas niet. Ik ben ook wat meer gehecht aan structuur dus een acuut gewijzigde afspraak kan ik helaas ook niet nakomen. Afgekeurd zijn is geen schande. Ik heb meerdere vrienden die niet werken. Door gezondheidsproblemen werk ik momenteel niet is echt meer dan voldoende.

Ook een vervoersvoorziening is niet perse raar. Maar gewoon aangeven ja ik heb een deeltaxi want autorijden en fietsen is even niet haalbaar. .....

Ik snap je probleem maar er zijn in NL bijna 900.000 mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
dit!
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft problemen in zijn leven, Poesiepoes. Maar hoe en wat je daarover vertelt aan buitenstaanders bepaald het beeld dat mensen van je hebben.
Hou het bij de feiten, hou het bij nu en vertel niet je hele levensverhaal. Niemand heeft er iets mee te maken.
En dan kunnen ze hooguit denken 'goh, voor een gek is die poesiepoes zo gek nog niet'. En als ze er negatief op reageren dan zijn die mensen jou niet waard.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Een beetje mysterieus zijn is altijd wat spannender voor de ander dan wanneer je heel je hebben en houden binnen vijf minuten op tafel gooit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik denk dat de feiten ook al best veel zijn. "Ik ben nu opgenomen bij de GGz" is denk ik al teveel info... Ik ga gewoon genoeg kalmerende medicatie nemen van tevoren en dan inderdaad maar vrij simpel houden. Het voelt een beetje als bedriegen, ofzo, kan het niet goed uitleggen. Maar eigenlijk heeft die info helemaal niets te maken met wat we gaan doen, namelijk spelletjes, en dat is dan al een mooi onderwerp.
Bedankt voor het meedenken..!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-07-2018 12:50
Poes, je hoeft niet je hele hebben en houwen op tafel te leggen. Je kan ook alleen je beperkingen duidelijk maken. Ik kan helaas niet in de avond afspreken want ik heb iets meer rust nodig dan gemiddeld en dat lukt mij helaas niet. Ik ben ook wat meer gehecht aan structuur dus een acuut gewijzigde afspraak kan ik helaas ook niet nakomen. Afgekeurd zijn is geen schande. Ik heb meerdere vrienden die niet werken. Door gezondheidsproblemen werk ik momenteel niet is echt meer dan voldoende.

Ook een vervoersvoorziening is niet perse raar. Maar gewoon aangeven ja ik heb een deeltaxi want autorijden en fietsen is even niet haalbaar. .....

Ik snap je probleem maar er zijn in NL bijna 900.000 mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Super reactie. Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
poesiepoes schreef:
20-07-2018 22:24
Ik denk dat de feiten ook al best veel zijn. "Ik ben nu opgenomen bij de GGz" is denk ik al teveel info... Ik ga gewoon genoeg kalmerende medicatie nemen van tevoren en dan inderdaad maar vrij simpel houden. Het voelt een beetje als bedriegen, ofzo, kan het niet goed uitleggen. Maar eigenlijk heeft die info helemaal niets te maken met wat we gaan doen, namelijk spelletjes, en dat is dan al een mooi onderwerp.
Bedankt voor het meedenken..!
Ik vind het echt super knap van je dat je deze uitdaging aangaat, ondanks dat je sommige dingen spannend vindt. Je kunt het! Maak er een leuke spellendag van en probeer te genieten. Voel aan hoe het gaat en niemand kijkt gek op als je toch bijvoorbeeld besluit eerder te vertrekken als het niet gaat. Je kan ook van te voren zeggen dat je je niet zo lekker voelt en eventueel eerder gaat. En als je savonds niet kan afspreken, is dat ook niet heel gek! Ik kan ook vaak savonds niet, bijvoorbeeld omdat ik nachtblind ben en geen auto kan rijden. En als je met een taxi opgehaald wordt, is dat ook niet heel gek! Het moet niet uitmaken en je hoeft ook echt niet alles over jezelf te vertellen. En geloof het of niet, bijna iedereen kent wel iemand of heeft zelf ervaring met psychische klachten. Jammer dat er zon taboe is wat dit onderwerp betreft! Statistisch gezien zit er dus ook minimaal 1 ander persoon bij die 'ergens last van heeft/had' ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven