Extreem moe door Citalopram

23-07-2018 11:47 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo'n 10 weken geleden ben ik met Citalopram begonnen. Eerst 2 weken 10 mg, toen 4,5 week 20 mg en nu zo'n 4 weken op 30 mg. Bij de start had ik veel last van bijwerkingen. En ook bij de eerste ophoging. Voor dat we naar de 30 mg gingen was ik al een paar dagen erg moe. Nu nog steeds extreem moe elke dag, soms zelf zo moe dat ik niet tegen de slaap kan vechten overdag en mijn ogen letterlijk dichtvallen. Moeheid is een bijwerking van de citalopram, maar had verwacht dat dit nu wel minder zou zijn.
Wie heeft dit ook gehad en wat heb je gedaan?
Heb je eerst gekeken door middel van een bloed test of het door de citalopram kwam of er wellicht andere oorzaken voor de extreme moeheid waren? Of ben je gestopt met citalopram en een andere antidepressiva gaan slikken en ging het toen beter?
Het middel werkt verder wel, ik ben veel minder angstig en veel minder paniek. Ook is mijn somberheid al wat vermindert.
Ik hoor graag wat ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent nog maar 10 weken bezig en nog steeds aan het opbouwen zo te lezen, dus ik vermoed dat dit er echt bij hoort jammer genoeg.

Slik het nu zo'n anderhalf jaar en ben nog steeds chronisch moe. Wel minder dan toen ik aan het opbouwen was.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Citalopram had voor mij exact dezelfde werking en ik heb maar 10mg gehad. Ik heb zelf altijd begrepen dat je citalopram nooit langer dan een half jaar mag slikken ivm deze werking. Ik heb vervolgens afgebouwd en ben doorgegaan met het slikken van mijn anti depressiva. Ik snap eigenlijk niet dat citalopram wordt voorgeschreven als anti depressiva. Het vermindert je reactievermogen en bent daardoor vermoeid en een halve zombie. Citalopram is een angstremmer en ondanks het effect hoop ik dat je andere middelen hebt om met je angsten om te gaan. Voor mij is citalopram een hulpmiddel geweest dat effectief was voor een korte duur.
Alle reacties Link kopieren
Meesterkees schreef:
23-07-2018 12:11
Citalopram had voor mij exact dezelfde werking en ik heb maar 10mg gehad. Ik heb zelf altijd begrepen dat je citalopram nooit langer dan een half jaar mag slikken ivm deze werking. Ik heb vervolgens afgebouwd en ben doorgegaan met het slikken van mijn anti depressiva. Ik snap eigenlijk niet dat citalopram wordt voorgeschreven als anti depressiva. Het vermindert je reactievermogen en bent daardoor vermoeid en een halve zombie. Citalopram is een angstremmer en ondanks het effect hoop ik dat je andere middelen hebt om met je angsten om te gaan. Voor mij is citalopram een hulpmiddel geweest dat effectief was voor een korte duur.

Ik heb ook 10 mg, reageer erg sterk op medicatie. Ik heb wel Escitalopram trouwens.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen worden ook moe van al te warm weer.
Lekker boeiend
Ik slik nu een halfjaar 20 mg Citalopram ivm ernstige depressie. De eerste maanden moe en lusteloos. Maar dat hoort ook gewoon bij de depressie natuurlijk.
Sinds april slik ik ook lithium ivm bipolaire stoornis. Toen ben ik wel maandenlang extreem moe geweest, ook erg warrig en last van m'n concentratie. Dat gaat inmiddels stukken beter.
Je kunt het met je behandelaar bespreken als je je niet prettig voelt bij de medicatie. Sterkte!

O ja, en er is idd eerst bloed geprikt, dat was allemaal in orde.
Ik slik 10 mg en ik heb daar al last van. De eerste weken sliep ik zelfs ruim 14 uur op een dag. Maar dat was niet erg, ik had ook wat in te halen. Ik heb het nu een half jaar en heeeeeel langzaam kreeg ik weer meer energie. Ik zit nog niet op mijn oude energielevel, maar dat is ook eigenlijk niet erg. Ik ben mezelf voorbij gelopen en nu trapt mijn lichaam eerder op de rem. Ik slaap misschien nog wat meer dan voorheen.
Alle reacties Link kopieren
Meesterkees schreef:
23-07-2018 12:11
Citalopram had voor mij exact dezelfde werking en ik heb maar 10mg gehad. Ik heb zelf altijd begrepen dat je citalopram nooit langer dan een half jaar mag slikken ivm deze werking. Ik heb vervolgens afgebouwd en ben doorgegaan met het slikken van mijn anti depressiva. Ik snap eigenlijk niet dat citalopram wordt voorgeschreven als anti depressiva. Het vermindert je reactievermogen en bent daardoor vermoeid en een halve zombie. Citalopram is een angstremmer en ondanks het effect hoop ik dat je andere middelen hebt om met je angsten om te gaan. Voor mij is citalopram een hulpmiddel geweest dat effectief was voor een korte duur.
Ik ben al 3/4 jaar in therapie, vanwege PTSS en Depressie, maar na een half jaar gestart met antidepressiva omdat therapie alleen niet voldoende was. Je geeft aan dat je bent doorgegaan met slikken van mijn anti depressiva, mag ik vragen welke dat is? Er zijn zoveel soorten.
Wat meer energie zou heel fijn zijn, vind het nu soms ook gevaarlijk wanneer ik zo instort van moeheid omdat ik 2 kleine kinderen heb waar ik voor moet zorgen. Maar ik wil ook niet terug naar die dagelijkse angsten en paniekaanvallen. Dat was ook niet te doen met de kinderen.
Meesterkees schreef:
23-07-2018 12:11
Citalopram had voor mij exact dezelfde werking en ik heb maar 10mg gehad. Ik heb zelf altijd begrepen dat je citalopram nooit langer dan een half jaar mag slikken ivm deze werking. Ik heb vervolgens afgebouwd en ben doorgegaan met het slikken van mijn anti depressiva. Ik snap eigenlijk niet dat citalopram wordt voorgeschreven als anti depressiva. Het vermindert je reactievermogen en bent daardoor vermoeid en een halve zombie. Citalopram is een angstremmer en ondanks het effect hoop ik dat je andere middelen hebt om met je angsten om te gaan. Voor mij is citalopram een hulpmiddel geweest dat effectief was voor een korte duur.
Dit is mij geheel onbekend. Ik heb nog nooit gehoord dat je citalopram maar een half jaar mag slikken en ik heb intensieve therapie met heel wat andere patienten. Citalopram is juist een AD die door veel mensen werkt met minimale bijwerkingen. En ik ben ook zeker geen zombie. Mijn concentratie en reactievermogen zijn gewoon goed.

Vervelend dat jij je wel een zombie voelde. Zoals ik schreef herken ik de vermoeidheid. Maar ook dat gaat in de loop van de tijd beter.
Muurbloempje92 schreef:
23-07-2018 16:03
Dit is mij geheel onbekend. Ik heb nog nooit gehoord dat je citalopram maar een half jaar mag slikken en ik heb intensieve therapie met heel wat andere patienten. Citalopram is juist een AD die door veel mensen werkt met minimale bijwerkingen. En ik ben ook zeker geen zombie. Mijn concentratie en reactievermogen zijn gewoon goed.

Vervelend dat jij je wel een zombie voelde. Zoals ik schreef herken ik de vermoeidheid. Maar ook dat gaat in de loop van de tijd beter.
Het is en blijft persoonlijk hoe je lichaam op medicatie reageert. Bijwerkingen worden vaak maximaal de eerste 2 maanden gezien als normaal. Als het dan blijft aanhouden, wat bij mij zeker het geval was, is het niet verstandig om er verder mee te gaan. Voor mij was citalopram dan ook een middel om tot rust te komen, maar meer dan dat ook niet. Laten we niet vergeten dat AD in het algemeen geen oplossing is voor je problemen. Het echte werk zal je nog altijd zelf met handen en voeten moeten verzetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik het ook sinds vorige week vrijdag en ben extreem moe. Ik wil zowat alleen maar in bed blijven liggen. Zelfs sporten lukt niet meer
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren 20mg Citalopram geslikt en geen last van vermoeidheid, gewichtstoename of een zombie gevoel gehad. Het verschilt van persoon tot persoon
Alle reacties Link kopieren
Meesterkees schreef:
23-07-2018 12:11
Citalopram had voor mij exact dezelfde werking en ik heb maar 10mg gehad. Ik heb zelf altijd begrepen dat je citalopram nooit langer dan een half jaar mag slikken ivm deze werking. Ik heb vervolgens afgebouwd en ben doorgegaan met het slikken van mijn anti depressiva. Ik snap eigenlijk niet dat citalopram wordt voorgeschreven als anti depressiva. Het vermindert je reactievermogen en bent daardoor vermoeid en een halve zombie. Citalopram is een angstremmer
Dit is onzin. Het is een SSRI, een anti-depressivum met, voor veel mensen, een goed effect op stemming en angst. Je mag het zo lang gebruiken als nodig is. Niet iedereen ervaart deze bijwerkingen, dan zou het niet zo'n frequent voorgeschreven middel zijn.

Het is altijd zoeken welk middel het best bij je past, helaas komt het vaker voor dat het eerste middel wat je probeert niet direct aanslaat cq de bijwerkingen te groot zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het te snel opgebouwd hebt. Ik slik het ook. Ik ben heel gevoelig voor bijwerkingen, daarom in overleg begonnen met druppels ipv tabletjes. Met druppels kun je nauwkeuriger opbouwen. Nu, na vijf weken, zit ik net op vijf druppels (10 mg). Bij vier druppels (8 mg) ben ik heel moe geweest. Ik moest toen twee weken op vier druppels blijven. Ik merk dat tot nu toe de bijwerkingen van korte duur zijn. Ben een week heel moe geweest, heb een paar weken mijn hart hard voelen kloppen en heb hele droge lippen gehad. Dat was allemaal te doen.

De moeder van een vriendin van me slikt het ook, tabletjes. Zij is toen ze begon een half jaar van de kaart geweest en wilde dat ze druppels had gehad. Zou druppels zeker in overweging nemen.
Geel is het nieuwe blauw.
Alle reacties Link kopieren
Boomer. Zie nu de datum van de openingspost. :facepalm:
Geel is het nieuwe blauw.
Ik neem ook Citalopram. Ik heb een periode 10 mg. geslikt en ben toen ik wat angstiger werd omhoog gegaan naar 20 mg. Ik wil nu weer omlaag omdat het met de angsten wel gaat en ik zoveel aankom van dit medicijn. Als ik je topic lees klinkt het alsof je dosering te hoog is. Sommige mensen zijn medicatie gevoelig en hebben genoeg aan 10 of 20 mg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven