fobie voor wespen

25-07-2018 06:53 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een nare ervaring met een bij als kind ( 7-8j ) heb ik altijd wel schrik gehad voor bijen en wespen. Tot voor kort beperkte dit zich tot oplettend zijn tijdens de zomer, plaatsen met vuilnisbakken vermijden, geen parfum dragen en rustig weggaan als er een wesp te dicht kwam. Met bijen had ik bijna geen last, ik kon zelf tussen ze zitten tuinieren.


Laatst was ik een klusje aan het doen buiten en 2 dagen op rij werd ik lastiggevallen door een wesp. Iets in mijn hoofd is toen omgedraaid. Ondertussen weet ik tamelijk veel over bijen en wespen en sloeg mijn hoofd ook op hol tot op het punt dat ik nu echt niet meer buiten durf met het wespenseizoen. Het is echt een fobie geworden die niet leefbaar is.


Mijn vraag is of er mensen zijn die al in therapie geweest zijn voor dezelfde fobie of een andere soortgelijk ( spinnen, muggen, insecten in het algemeen ) en of je daar dan mee geholpen bent of niet?


Ik overweeg het sterk om hulp te zoeken alleen kan ik mij niet voorstellen hoe ik terug naar een mildere angst kan terug keren.


Alvast bedankt voor het delen van ervaringen.
anoniem_373346 wijzigde dit bericht op 25-07-2018 07:44
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zelf geen ervaring, maar collega vertelde dat zijn dochter succesvol behandeld is voor haar fobie voor wespen en bijen.
Alle reacties Link kopieren
Vriendin van mij had een heftige spinnenfobie, die is er zo goed als van af na therapie.
Alle reacties Link kopieren
Brr, wespen. Ik ken echt niemand die ze leuk vindt.
Niet zo zuuur!!!
Ik ben bang van ze. Omdat ik allergisch ben. En flink ook. Laatste keer in ziekenhuis en in shock nadat de epi uitgewerkt was.


Maar ik weet dat ik kalm moet blijven.
Kruidnagel olie en epipen en ik hoop dat ik deze hel zomer doorkom zonder gestoken te worden..
Alle reacties Link kopieren
zilverlach schreef:
25-07-2018 07:58
Brr, wespen. Ik ken echt niemand die ze leuk vindt.
Nu wel :hello:
Alle reacties Link kopieren
zilverlach schreef:
25-07-2018 07:58
Brr, wespen. Ik ken echt niemand die ze leuk vindt.
Je hoeft ze ook niet leuk te vinden, alleen TO durft nu niet meer naar buiten vanwege het wespenseizoen en daar hebben de meeste mensen geen last van.

TO, ik zou hierover contact opnemen met de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen vervelend om je gezicht zoemen en je hinderen in je werk, maar zolang je ze niet knijpt doen ze niks. Jij zou toch ook vervelend gaan doen als je vermorzeld dreigde te worden niet? :)

Je kan twee dingen doen: draag een gazen kap over je gezicht of neem een spuitbusje mee en spuit even op de plek waar je de laatste keer er een zag. Daar blijven ze best lang van weg en dan kan je je klus afmaken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
25-07-2018 08:05
Ze kunnen vervelend om je gezicht zoemen en je hinderen in je werk, maar zolang je ze niet knijpt doen ze niks. Jij zou toch ook vervelend gaan doen als je vermorzeld dreigde te worden niet? :)

Je kan twee dingen doen: draag een gazen kap over je gezicht of neem een spuitbusje mee en spuit even op de plek waar je de laatste keer er een zag. Daar blijven ze best lang van weg en dan kan je je klus afmaken.
Ja hoor. Zonder te knijpen steken ze gewoon hoor. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
25-07-2018 08:05
Ze kunnen vervelend om je gezicht zoemen en je hinderen in je werk, maar zolang je ze niet knijpt doen ze niks. Jij zou toch ook vervelend gaan doen als je vermorzeld dreigde te worden niet? :)

Je kan twee dingen doen: draag een gazen kap over je gezicht of neem een spuitbusje mee en spuit even op de plek waar je de laatste keer er een zag. Daar blijven ze best lang van weg en dan kan je je klus afmaken.
Dit is gewoon niet waar.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
25-07-2018 08:01
Nu wel :hello:
:bonk:
Ik zal de groetjes overbrengen wanneer er weer eens een bij me rondhangt.
Niet zo zuuur!!!
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
25-07-2018 08:07
Ja hoor. Zonder te knijpen steken ze gewoon hoor. :rofl:
Ze hebben er volgens mij geen belang bij om zomaar iemand te gaan steken of ze moeten zich bedreigd voelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
25-07-2018 08:03
Je hoeft ze ook niet leuk te vinden, alleen TO durft nu niet meer naar buiten vanwege het wespenseizoen en daar hebben de meeste mensen geen last van.

TO, ik zou hierover contact opnemen met de huisarts.
Ik had me niet sterk genoeg uitgedrukt, ik haat ze en van mij mogen alle wespen ter plekke dood neervallen, samen met muggen en teken.
Niet zo zuuur!!!
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
25-07-2018 08:11
Ze hebben er volgens mij geen belang bij om zomaar iemand te gaan steken of ze moeten zich bedreigd voelen.
Tijdens het nestverval zijn ze sneller geïrriteerd, aangezien ze niet sterven na een steek (itt bijen) kunnen ze je ook steken als je gewoon zit te zitten.

Niet om to bang te maken of zo, meestal doen ze niets, maar stellen dat er niks gebeurt tenzij je ze knijpt is gewoon onzin.
Alle reacties Link kopieren
zilverlach schreef:
25-07-2018 08:13
Ik had me niet sterk genoeg uitgedrukt, ik haat ze en van mij mogen alle wespen ter plekke dood neervallen, samen met muggen en teken.
Wespen eten muggen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelfs een keer een nest om zeep gebracht. Het was een mooie ronde kunstzinnige voetbal. Ik had geen enkele steek.

Je moet er natuurlijk niet bij blijven staan en/of bescherming dragen.
retrostar wijzigde dit bericht op 25-07-2018 08:19
23.08% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wespen zijn kutbeesten en hun steek doet vreselijk pijn. De keren dat ik gestoken ben waren ze wel in het nauw (iets voelen kriebelen, wrijven en steek). Voor mijn gevoel vallen ze echter wel aan, ze achtervolgen je ook echt.
Alle reacties Link kopieren
zilverlach schreef:
25-07-2018 08:13
Ik had me niet sterk genoeg uitgedrukt, ik haat ze en van mij mogen alle wespen ter plekke dood neervallen, samen met muggen en teken.
Van mij ook hoor, maar ik ga wel gewoon naar buiten tijdens het wespenseizoen.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
25-07-2018 08:14
Wespen eten muggen!
Indrukwekkend hoeveel jij ervan weet. Cool.
Niet zo zuuur!!!
retrostar schreef:
25-07-2018 08:11
Ze hebben er volgens mij geen belang bij om zomaar iemand te gaan steken of ze moeten zich bedreigd voelen.
Tuurlijk.
Dat voelen ze zich al snel. Zonder reden. Per ongeluk een mouw invliegen, in je haar of je loopt gewoon/beweegt en pats. Je hoeft daar echt niks bijzonders voor te doen. Je hoeft nie te wapperen naar ze of ze te knijpen. :rofl:

Helemaal als er een plaag opkomst is die te weinig eten heeft zoals aankomende maand het geval is.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
25-07-2018 08:17
Wespen zijn kutbeesten en hun steek doet vreselijk pijn. De keren dat ik gestoken ben waren ze wel in het nauw (iets voelen kriebelen, wrijven en steek). Voor mijn gevoel vallen ze echter wel aan, ze achtervolgen je ook echt.
Als ze geen jongen meer hebben die voedsel voor de volwassenen produceren moeten ze naarstig op zoek naar zoetigheid om in leven te blijven. Dus ja, ze achtervolgen je tot ze zeker weten dat er niks te halen valt.
Alle reacties Link kopieren
zilverlach schreef:
25-07-2018 08:18
Indrukwekkend hoeveel jij ervan weet. Cool.
Ik vind sociale insecten heel interessant. Heb zelf bijen, wil graag mieren en hoop altijd op wespennesten in de buurt.
Annelleke schreef:
25-07-2018 08:21
Ik vind sociale insecten heel interessant. Heb zelf bijen, wil graag mieren en hoop altijd op wespennesten in de buurt.
Kom ze maar halen dan. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
25-07-2018 08:18
Tuurlijk.
Dat voelen ze zich al snel. Zonder reden. Per ongeluk een mouw invliegen, in je haar of je loopt gewoon/beweegt en pats. Je hoeft daar echt niks bijzonders voor te doen. Je hoeft nie te wapperen naar ze of ze te knijpen. :rofl:

Ja maar daar moet je nu eenmaal op bedacht zijn, dat is logisch. Wat ik bedoelde is dat ze niet moedwillig gaan steken terwijl je geen bedreiging bent.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
25-07-2018 08:11
Ze hebben er volgens mij geen belang bij om zomaar iemand te gaan steken of ze moeten zich bedreigd voelen.

Bijen ja. Wespen zijn gewoon agressieve hufters die zomaar steken :cry:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven