Autisme wie ook? Deel 4

01-08-2018 08:14 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik kopieer even mijn posts uit deel 3:

Ik was even gestopt met meelezen hier, nu de laatste pagina gelezen.
Het mag duidelijk zijn dat ik vind dat je met ASS prima kinderen kunt opvoeden.
Kinderen kunnen het prima hanteren hoor, als je zegt dat je even rust nodig hebt en dat ze na een uurtje weer aan de beurt zijn.
En zolang ze nog zo klein zijn dat ze dat nog niet aankunnen slapen ze nog vrij veel en heb je dan je rustmomenten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
31-07-2018 21:10
Ik zou eerder zeggen, dat je het begrijpt wil nog niet zeggen dat je er adequaat mee om kunt gaan. Dat is nu juist het probleem met ass. Je kan niet tegen je kind zeggen dat ie een middag stil moet zijn en geen aandacht krijgt omdat mama overprikkeld is en rust nodig heeft. Dus raak je zelf nóg meer overprikkeld. En dat is wel recept voor ellende. Voor jou en voor je kind.
Dit kan je juist prima tegen een kind zeggen, hoewel een hele middag wel lang is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Heb zelf ook ASS (voorheen PDD-NOS).
Zelf ondervind ik erg veel moeite in communicatie en omgang met veel mensen.
Dit komt tot uiting in ondermeer op de werkvloer, vriendschappen, buren etc.
Heb erg veel moeite in het aangeven van mijn gevoelens (zoals irritaties) en grenzen.
Tevens vind ik dat ik meer moet gaan werken aan mijn verantwoordelijkheidsgevoel en plichtsbesef; vooral wat betreft verzuim op mijn werkplek (zorgboerderij).
Qua discipline kan het ook veel beter bij mij.
Ben nu 41 en vaak schaam ik mij wel erg voor deze problemen.
Vind het erg pijnlijk allemaal.

Ga in september psychomotorische therapie volgen en hopelijk gaat mij dit ook helpen in het uiten van mijn gevoelens, emoties etc.
Alle reacties Link kopieren
Lee2017 schreef:
01-08-2018 09:18
Heb zelf ook ASS (voorheen PDD-NOS).
Zelf ondervind ik erg veel moeite in communicatie en omgang met veel mensen.
Dit komt tot uiting in ondermeer op de werkvloer, vriendschappen, buren etc.
Heb erg veel moeite in het aangeven van mijn gevoelens (zoals irritaties) en grenzen.
Tevens vind ik dat ik meer moet gaan werken aan mijn verantwoordelijkheidsgevoel en plichtsbesef; vooral wat betreft verzuim op mijn werkplek (zorgboerderij).
Qua discipline kan het ook veel beter bij mij.
Ben nu 41 en vaak schaam ik mij wel erg voor deze problemen.
Vind het erg pijnlijk allemaal.


Ga in september psychomotorische therapie volgen en hopelijk gaat mij dit ook helpen in het uiten van mijn gevoelens, emoties etc.
Dat zou ik als eerste aanpakken, want jezelf accepteren zoals je bent levert m.i. de meeste winst op.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Tevens vind ik dat ik meer moet gaan werken aan mijn verantwoordelijkheidsgevoel en plichtsbesef; vooral wat betreft mijn werkplek (zorgboerderij).
Ik ben nu juist aan 't compenseren voor mijn voormalige verantwoordelijkheidsgevoel waardoor ik het leven volgens de maatschappelijke participatie (school/werk) als overleven heb ervaren.
Quote Impala: Dat is natuurlijk geen argument. Maar dat begrijp je zelf ook wel neem ik aan?

Ik vind het ook wat drastisch om te zeggen dat een ass-er absoluut geen kinderen moet krijgen. Maar je moet er wel nog harder en beter over nadenken dan gewone mensen. En zolang je niet beseft dat je wel degelijk meer risicos neemt, ook mbt je eigen stabiliteit, heb je dat m.i. nog niet voldoende gedaan.
...............................................

Het was ook geen argument, meer een vermelding. Maar ik bracht het verkeerd.

Helemaal eens met je laatste stuk.
Solomio schreef:
01-08-2018 09:21
Dat zou ik als eerste aanpakken, want jezelf accepteren zoals je bent levert m.i. de meeste winst op.
Goed gezegd.

Solo, ik miste je al. Fijn je weer te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
01-08-2018 09:23
Goed gezegd.

Solo, ik miste je al. Fijn je weer te lezen.
Nieuwe nick neem ik aan? :?:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Over jezelf herkennen in mede autisten gesproken (vrouwjagersma deel 3) Ik herken me hier op 't forum 't meest in Impala.
Solomio schreef:
01-08-2018 09:24
Nieuwe nick neem ik aan? :?:
Al een poosje. Ik was Elfje.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
01-08-2018 09:25
Al een poosje. Ik was Elfje.
Ah, ik dacht het al.
Hoi. :cheer:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-08-2018 09:25
Over jezelf herkennen in mede autisten gesproken (vrouwjagersma deel 3) Ik herken me hier op 't forum 't meest in Impala.
Grappig, ik vind jullie ook best vergelijkbaar vaak in jullie manier van reageren.

Ik herken me denk ik meer in VrouwJ.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
01-08-2018 09:26
Ah, ik dacht het al.
Hoi. :cheer:
:hello:
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
01-08-2018 09:25
Al een poosje. Ik was Elfje.
Die had ik niet door. Hi!
.
Impala weet goed te verwoorden waar de problemen zitten en ik herken me vaak dan weer in die problemen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-08-2018 09:25
Over jezelf herkennen in mede autisten gesproken (vrouwjagersma deel 3) Ik herken me hier op 't forum 't meest in Impala.
Ja wij hebben heel veel gemeen. Ook qua hobbies, reizen, paardrijden, fotografie. We hebben ook soortgelijk werk gedaan. Al deed ik dat in een veel hectischer omgeving die mij juist wel goed beviel. Ik moet er niet aan denken om in mijn eentje op een kamer te zitten.
impala wijzigde dit bericht op 01-08-2018 09:33
1.95% gewijzigd
.
impala schreef:
01-08-2018 09:28
Die had ik niet door. Hi!
Hi!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-08-2018 09:21
Ik ben nu juist aan 't compenseren voor mijn voormalige verantwoordelijkheidsgevoel waardoor ik het leven volgens de maatschappelijke participatie (school/werk) als overleven heb ervaren.
Ik denk ook dat lee juist niet de nadruk moet gaan leggen op discipline. Uit deze ene post krijg ik de indruk dat je bent opgegroeid in een behoorlijk calvinistische omgeving, klopt dat? Accepteren dat dat niet goed past bij wie jij bent en hoe jij functioneert lijkt mij ook de eerste stap.
.
Quote Impala:
Je weet niet hoe je gaat reageren. Hormonen gaan ook meespelen. Je weet ook niet wat voor kind je krijgt. Je weet wel dát je meer last van overprikkeling gaat krijgen, alleen niet precies in welke mate.

Je kan de gok nemen ja, dat het meevalt. Maar ik vind dat je niet moet gokken met de belangen van een kind op het spel.

Naast overprikkeling zijn er meer ass symptomen die je in de weg kunnen gaan zitten trouwens. Zoals mbt empathie en inlevingsvermogen, starheid, moeilijkheden met loslaten en switchen van je aandacht, het organiseren van praktische zaken, het bijhouden van het huishouden, communiceren (met de leraren van je kind bijvoorbeeld) . Ik noem maar wat.


Geheel eens en deels de redenen waarom ik bewust kindvrij blijf. Partner wel een kind in co-ouderschap en zelfs al gaat dit grotendeels goed, toch zijn er zaken waar we tegenaan lopen en merk ik bij ons beiden een zekere "verlichting" eens de week bij de vader begint.

Overigens zou het volgens mij goed zijn mocht men personen met een psychische stoornis in het algemeen ontraden om kinderen te krijgen; maar dit hangt misschien meer samen met mijn wereldbeeld waarbij overheden op dit moment voortplanting beter zouden afremmen dan stimuleren.

@MrsLady: je haalde in een vorige post de fysieke problemen van je moeder aan en de impact ervan.
Mijn moeder had beide en voor mij waren haar lichamelijke klachten veel beter te handelen dan de mentale. Bij de eerste kun je immers nog op zekere manier elkaar steunen en motiveren, bij wederkerende depressies sta je er al snel alleen voor. Enfin, mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
01-08-2018 09:27
Grappig, ik vind jullie ook best vergelijkbaar vaak in jullie manier van reageren.

Ik herken me denk ik meer in VrouwJ.
Dat snap ik ook ja, ik zie ook overeenkomsten.
.
impala schreef:
01-08-2018 09:40
Ik denk ook dat lee juist niet de nadruk moet gaan leggen op discipline. Uit deze ene post krijg ik de indruk dat je bent opgegroeid in een behoorlijk calvinistische omgeving, klopt dat? Accepteren dat dat niet goed past bij wie jij bent en hoe jij functioneert lijkt mij ook de eerste stap.
Calvinistisch weet ik niet zo, maar school was belangrijk en werken ook om te kunnen leven. Ik ben niet grootgebracht met de intentie mijzelf door 'n man te kunnen laten onderhouden idd. Maar goed ook, nu is gebleken dat relaties en ik geen goeie match zijn. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
01-08-2018 08:28
Ik kopieer even mijn posts uit deel 3:

Ik was even gestopt met meelezen hier, nu de laatste pagina gelezen.
Het mag duidelijk zijn dat ik vind dat je met ASS prima kinderen kunt opvoeden.
Kinderen kunnen het prima hanteren hoor, als je zegt dat je even rust nodig hebt en dat ze na een uurtje weer aan de beurt zijn.
En zolang ze nog zo klein zijn dat ze dat nog niet aankunnen slapen ze nog vrij veel en heb je dan je rustmomenten.
Ik ga het toch voorzichtig zeggen zonder in details te treden. Solo bij jou loopt het ook niet zo vlekkeloos, met de kinderen. Toch?
.
Naast overprikkeling zijn er meer ass symptomen die je in de weg kunnen gaan zitten trouwens. Zoals mbt empathie en inlevingsvermogen, starheid, moeilijkheden met loslaten en switchen van je aandacht, het organiseren van praktische zaken, het bijhouden van het huishouden, communiceren (met de leraren van je kind bijvoorbeeld) . Ik noem maar wat.
Nu ik langdurig thuis zit lukt 't mij opeens om de dingen te zien en aan te pakken in huis en tuin. Ik zag ze wel toen ik nog werkte, maar ik kon daar mentaal geen aandacht aan besteden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-08-2018 09:42
Calvinistisch weet ik niet zo, maar school was belangrijk en werken ook om te kunnen leven. Ik ben niet grootgebracht met de intentie mijzelf door 'n man te kunnen laten onderhouden idd. Maar goed ook, nu is gebleken dat relaties en ik geen goeie match zijn. ;-D
Mijn post was bedoeld voor lee-nogiets, waar jij op reageerde en die aan haar discipline wil gaan werken. Maar jij mag ook reageren hoor :)

Edit: Lee2017 dus :)
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven