Autisme wie ook? Deel 4

01-08-2018 08:14 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
impala schreef:
02-08-2018 10:35
Dat laatste is precies wat MrsLady ook zegt. Maar zij beseft m.i. (itt tot jij) nog niet dat je dat niet altijd helemaal onder controle kunt hebben en houden als er zich heftige veranderingen vooordoen in je leven. Zie RB, zie ik.
Een kind krijgen is ook een heftige verandering.
Een kind krijgen is zeker een heftige verandering. Een die ik dus niet aankan. Maar er zijn ook mensen met ASS die dat wel prima aankunnen. Ik vind de discussie kinderen gewoon een hele lastige.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
02-08-2018 10:49
Een kind krijgen is zeker een heftige verandering. Een die ik dus niet aankan. Maar er zijn ook mensen met ASS die dat wel prima aankunnen. Ik vind de discussie kinderen gewoon een hele lastige.
Die zich redden, vast. Maar 'prima aankunnen', ik weet het niet. Ik twijfel daaraan. Ook al denken ze zelf dat er geen enkel probleem is. Mijn vader heeft ook pas heel laat ingezien dat hij het de kinderen en vooral ook mijn moeder toch wel erg moeilijk heeft gemaakt af en toe. Dat ik hem vroeger zo ongeveer adoreerde doet daar niks aan af.
Twintig jaar geleden zouden wij allebei gezegd hebben dat het allemaal top en prima ging.
impala wijzigde dit bericht op 02-08-2018 10:55
32.83% gewijzigd
.
impala schreef:
02-08-2018 10:35
Ik heb met mijn ass trouwens niet alleen mezelf maar ook anderen in de weg gezeten. Dat laatste is echt sterk verbeterd sinds ik meer inzicht heb. Ik zie nu in dat veel dingen waar ik me aan kon ergeren toch echt vnl aan mijzelf lagen/liggen. Mijn vader begint dat bij hemzelf de laatste 10 jaar ook te begrijpen, maar die moest daar eerst 60+ voor worden. Wat alleen maar weer aantoont dat er altijd nog ruimte is voor ontwikkeling en verbetering.
Herkenbaar. Er is altijd ruimte voor ontwikkeling en verbetering. Dat ben ik ook aan het ontdekken en leren. Maar ook is dat soms neerleggen bij dingen die niet zullen veranderen.
impala schreef:
02-08-2018 10:35
Dat laatste is precies wat MrsLady ook zegt. Maar zij beseft m.i. (itt tot jij) nog niet dat je dat niet altijd helemaal onder controle kunt hebben en houden als er zich heftige veranderingen vooordoen in je leven. Zie RB, zie ik.
Een kind krijgen is ook een heftige verandering.
Ik vraag me af wat er van die forumster is geworden die hier ook postte en die nog erger van 't padje leek te zijn dan ik. Zij had 'n kinderwens die ze vanwege haar autisme in de kast moest zetten, maar uiteindelijk wonnen toch haar eierstokken en wilde ze kost wat 't kost toch 'n kind. Sinds die tijd heb ik haar niet meer op 't forum gezien. Wellicht 'n andere nick?
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
02-08-2018 10:52
Herkenbaar. Er is altijd ruimte voor ontwikkeling en verbetering. Dat ben ik ook aan het ontdekken en leren. Maar ook is dat soms neerleggen bij dingen die niet zullen veranderen.
Ook dat ja. Het is zoals dat AA motto. Leren te veranderen wat je kunt, en accepteren wat niet kan.
.
impala schreef:
02-08-2018 10:35

Ik heb met mijn ass trouwens niet alleen mezelf maar ook anderen in de weg gezeten. Dat laatste is echt sterk verbeterd sinds ik meer inzicht heb. Ik zie nu in dat veel dingen waar ik me aan kon ergeren toch echt vnl aan mijzelf lagen/liggen.
Klopt helemaal. Ik hoef mezelf nu minder te bewijzen (van mezelf) omdat ik snap dat het merendeel anders in 't leven staat en ik de "odd one out" ben.
impala schreef:
02-08-2018 10:54
Ook dat ja. Het is zoals dat AA motto. Leren te veranderen wat je kunt, en accepteren wat niet kan.
Waarheid als een koe (stomme uitdrukking vind ik dat).
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
02-08-2018 11:00
Waarheid als een koe (stomme uitdrukking vind ik dat).
Oh ja, en vooral nog die aanvulling: de wijsheid verkrijgen om het verschil te zien :)
Ik vind hem wel mooi. Ook al heb ik niks met de AA en hun uitgangspunt van een 'hogere macht'.
.
impala schreef:
02-08-2018 11:02
Oh ja, en vooral nog die aanvulling: de wijsheid verkrijgen om het verschil te zien :)
Ik vind hem wel mooi. Ook al heb ik niks met de AA en hun uitgangspunt van een 'hogere macht'.
:)
Ik vind hem ook mooi, die uitspraak van de AA.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
02-08-2018 11:19
:)
Ik vind hem ook mooi, die uitspraak van de AA.
Oh nu snap ik hem. De koe vind je stom :) Ja, ik snap hem ook niet
.
impala schreef:
02-08-2018 11:33
Oh nu snap ik hem. De koe vind je stom :) Ja, ik snap hem ook niet
Ja precies, die van de koe vind ik stom want ik snap hem niet. Ik vind dat maar een rare uitdrukking.
Het is wel opvallend hoe men hier het liefst elkaar bevestigt in elkaars denkbeelden en mensen met een ander denkbeeld verwijt niet goed na te denken of het niet juist te zien.
Aangezien ik wel een goede ouder ben, is de enige mogelijke conclusie dientengevolge dat ik geen ASS meer heb. Dit maakt dat ik hier niet meer hoef te reageren.
anoniem_328039 wijzigde dit bericht op 02-08-2018 17:59
Reden: schandelijke spelfout
0.30% gewijzigd
vrouwjagersma schreef:
02-08-2018 12:07
Het is wel opvallend hoe men hier het liefst elkaar bevestigd in elkaars denkbeelden en mensen met een ander denkbeeld verwijt niet goed na te denken of het niet juist te zien.
Aangezien ik wel een goede ouder ben, is de enige mogelijke conclusie dientengevolge dat ik geen ASS meer heb. Dit maakt dat ik hier niet meer hoef te reageren.
Volgens mij ben ik een van de mensen die niet ontkent dat je een goede ouder met ASS kunt zijn. Ik zou het heel jammer vinden als je niet meer mee schreef.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
02-08-2018 12:07
Het is wel opvallend hoe men hier het liefst elkaar bevestigd in elkaars denkbeelden en mensen met een ander denkbeeld verwijt niet goed na te denken of het niet juist te zien.
Aangezien ik wel een goede ouder ben, is de enige mogelijke conclusie dientengevolge dat ik geen ASS meer heb. Dit maakt dat ik hier niet meer hoef te reageren.
Ik zit ook met enige verbijstering te lezen.
MrsLady beschrijft hoe het bij haar werkt en dat ze daardoor denkt wel ooit in staat te zijn een kind groot te brengen.
Krijgt ze als commentaar dat ze er blijkbaar niet goed over nadenkt.
Ik werd niet genoemd, maar tussen de regels door lees ik wel degelijk dat het ook over mij gaat en ik blijkbaar ontken dat het allemaal veel te zwaar blijkt te zijn.
Nare sfeer wordt het daardoor.

Toen ik me in autisme ging verdiepen was zo ongeveer de eerste zin die ik las: iedere autist is anders.
Dat heb ik daarna nog 100miljoen keer gelezen en elke keer denk ik: duh, wat een open deur.....
Maar als ik hier lees denk ik toch dat die zin nog vaker moet worden herhaald.

Iedere autist is anders.

Autisme heeft te maken met problemen met prikkelverwerking, maar hoe die problemen zich uiten, en hoe iemand daar vervolgens op reageert, dat verschilt per persoon.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solo, ik ben het helemaal met je eens. Ik probeerde dat punt ook te maken, maar jij slaagt daar, wederom, beter in.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
02-08-2018 12:39
Solo, ik ben het helemaal met je eens. Ik probeerde dat punt ook te maken, maar jij slaagt daar, wederom, beter in.
Ik lees je hoor en je maakt het punt ook duidelijk. :lips:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
02-08-2018 12:41
Ik lees je hoor en je maakt het punt ook duidelijk. :lips:
Gelukkig :lips:
Ik ben het ook helemaal met je eens Solomio.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
02-08-2018 12:07
Het is wel opvallend hoe men hier het liefst elkaar bevestigd in elkaars denkbeelden en mensen met een ander denkbeeld verwijt niet goed na te denken of het niet juist te zien.
Aangezien ik wel een goede ouder ben, is de enige mogelijke conclusie dientengevolge dat ik geen ASS meer heb. Dit maakt dat ik hier niet meer hoef te reageren.
Wie verwijt hier iemand iets? Ik niet in elk geval en verder heb ik ook niemand dat zien doen.
Ik schrijf vanuit mijn ervaring en hoe mijn mening zich gevormd heeft. De anderen ook. Niks geen verwijten. Slechts een opinie die ik zo goed en genuanceerd mogelijk probeer te motiveren zodat men die zelf op waarde kan schatten en waar iedereen mee mag doen wat hij/zij wil.

Er wordt hier m.i. teveel tussen de regels door gelezen en ingevuld (@solomio)
.
Even wat anders.

Waarom valt NLD niet onder ASS? Weet iemand dat toevallig?

Ik ben net gaan googlen, maar vind het antwoord niet zo snel.
anoniem_370063 wijzigde dit bericht op 02-08-2018 14:39
33.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
02-08-2018 14:29
Even heel iets anders.

Waarom valt NLD niet onder ASS? Weet iemand dat toevallig?
Geen idee. Woon jij in Nederland? Want ik zit er een beetje over te lezen en iemand reageerde op een artikel over NLD en die zei dat dit in NL geen officieel gehanteerde diagnose is. Het zal dan gewoon onder de brede ASS plu vallen. Wat zou verklaren dat je er nooit wat over hoort (ik niet althans).

Oh je hebt je vraag nu weggehaald zie ik. Waarom? Moet ik dit nu ook verwijderen?
.
impala schreef:
02-08-2018 14:36
Geen idee. Woon jij in Nederland? Want ik zit er een beetje over te lezen en iemand reageerde op een artikel over NLD en die zei dat dit in NL geen officieel gehanteerde diagnose is. Wat zou verklaren dat je er nooit wat over hoort (ik niet althans).

Oh je hebt je vraag nu weggehaald zie ik. Waarom? Moet ik dit nu ook verwijderen?
Nee, ik moest wat toevoegen en dat ging even mis.

Ik woon in NL en ben officieel getest op NLD.
Ik ben nu hier aan het lezen

http://landelijknetwerkautisme.nl/wat-is-nld/
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
02-08-2018 14:44
Ik ben nu hier aan het lezen

http://landelijknetwerkautisme.nl/wat-is-nld/
Het intro verklaart al een hoop. En ook waarom ik me er voor een groot deel in herken (op mijn diagnose staat ass/asperger. Daar is inmiddels adhd aan toegevoegd :-) Ach, whats in a name...)

Quote:
" De symptomen die bij NLD worden waargenomen komen grotendeels overeen met de symptomen bij hoogfunctionerende kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum (waaronder Asperger) (Roeyers, 2002). Volgens van der Gaag zou zelfs 90% van de kinderen die door de neuropsycholoog zijn gediagnosticeerd als NLD leiden aan het syndroom van Asperger. Het is opvallend dat het NLD-concept vooral binnen de neuropsychologie is ontwikkeld."

--

Het hangt er kennelijk vooral vanaf door wie je getest wordt, wat de uitslag is. Had jij een neuro psycholoog?
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
02-08-2018 14:05
Wie verwijt hier iemand iets? Ik niet in elk geval en verder heb ik ook niemand dat zien doen.
Ik schrijf vanuit mijn ervaring en hoe mijn mening zich gevormd heeft. De anderen ook. Niks geen verwijten. Slechts een opinie die ik zo goed en genuanceerd mogelijk probeer te motiveren zodat men die zelf op waarde kan schatten en waar iedereen mee mag doen wat hij/zij wil.

Er wordt hier m.i. teveel tussen de regels door gelezen en ingevuld (@solomio)
M.i. wordt hier te weinig toegegeven dat er veel tussen de regels bedoeld wordt.

Je trekt iig mijn opmerking dat mijn ASS niet in de weg heeft gezeten bij het grootbrengen van mijn kinderen in twijfel.
Je doet algemene uitspraken over ASS en ongeschiktheid om kinderen op te voeden.

Ik zie bijv Coconut, die schrijft dat zij voor zichzelf heeft geconstateerd dat het niet verstandig is om een kind te krijgen.
Daarmee houdt ze het bij zichzelf. Daarin lees ik niks negatiefs over mijn heel andere keus.

Jij schrijft diverse malen over ASS in het algemeen, overprikkeling die in de weg gaat zitten, mensen die schrijven dat het 'prima' kan hebben volgens jou gewoon niet het inzicht om toe te geven dat het helemaal niet prima was. Enz. enz.
Dan hou je het dus niet bij jezelf, maar oordeel je bijv over VrouwJ en mij.
En je schrijft ook nog ergens dat MrsLady er dus niet goed over heeft nagedacht.

Je oordeelt en oordeelt en oordeelt, maar je ziet het niet eens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven