Autisme wie ook? Deel 4

01-08-2018 08:14 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik zit gewoon thuis (belgie) heb 5 jaar met mijn vader kleding op gehaald als vrijwilliger (nu niet meer). Nu kwam ik deze week dit artikel tegen. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/11 ... d-halen-v/
Dit verklaard veel waarom ik na school bijna recht naar uitkeringen gewezen werd. Het bedrag gemiddeld dat een werknemer van een beschutte werkplaats kost is 21.500 euro per jaar. Ik vermoed dat dit oploopt omdat loon hoger is dan uitkering+ begeleider daar+ arbeidstaksen. Een gehandicapte uitkering is maar iets van 13.200 per jaar. Vermoedelijk geen extra kosten voor regering. Deze cijfers verklaren mij veel.
Alle reacties Link kopieren
marriette87 schreef:
16-01-2019 21:18
Hier lees ik veel over mensen die 'gewoon' een baan hebben. Hoe is jullie dat gelukt?
Ik wist niet beter...
Studie klaar? Dan zoek je een baan...
Ik kon uiteindelijk via een traineeship ergens terecht. En ben eigenlijk nooit meer weggegaan uit dat vakgebied.
Maar het was soms best lastig, vooral voor mezelf. En ik had veel last van stress en schuldgevoelens/minderwaardigheidsgevoelens/angst.
Al vrij snel ben ik toen op zoek gegaan naar "wat is er mis met mij?"
En dat was een lang, maar leerzaam traject...
Met vallen en opstaan ben ik uiteindelijk gekomen waar ik nu ben. En met wat aanpassingen, medicatie etc. gaat het nu eigenlijk best wel goed.
Biebeltje schreef:
17-01-2019 11:40
Ik wist niet beter...
Studie klaar? Dan zoek je een baan...
Idem. En dan had ik geluk vrij snel bij 'n klein bedrijfje te zijn gekomen waar ik 'n eigen kantoor had en dus voldoende rust. Toen dat failliet ging en ik na 'n heerlijke vrije periode ww in kantoortuinomgevingen terecht kwam, toen ging het bij mij mis.
Alle reacties Link kopieren
Ik haak hier alvast aan voor een tvp.
Via de huisarts bij de psycholoog terecht gekomen. Die kon niet vaststellen of ik last heb van ADD, Autisme of hogere intelligentie, dus doorverwijzing naar psychiater. Intake gehad, daarna nog een keer extra terug moeten komen voor testen omdat ze de diagnose niet konden stellen en uiteindelijk gehoord: tja, ADD, Autisme, hogere intelligentie, we weten het niet. Nu een doorverwijzing gekregen naar een autisme expertisecentrum, ben heel benieuwd maar die wachtlijst is enkele maanden, mogelijk dat ik van de zomer pas weer wat verder kom.
Alle reacties Link kopieren
marriette87 schreef:
16-01-2019 21:18
Ik krijg binnenkort een gesprek met het WMO. Ik ben vooral op zoek naar dagbesteding en op ten duur naar een begeleide woonvorm. Hier lees ik veel over mensen die 'gewoon' een baan hebben. Hoe is jullie dat gelukt? Ik weet niet of ik dat wel kan.
Als je beschutte werkplekken (loonsubsidie of loondispensatie) niet meetelt, hebben de meeste mensen met autisme niet "gewoon" een baan. Ze hebben dus beschut werk of zijn werkloos.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
16-01-2019 21:21
Ik heb een gewone baan, maar wel met begeleiding.
Voor dagbesteding kom ik niet in aanmerking. Het UWV werkte wat dat betreft echt niet mee, ze vinden dat ik prima kan werken.
Is jouw werkplek dan ook beschut?
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Hans, ze heeft het over wat ze in dit draadje hier leest.
Mijn werkplek is in ieder geval niet "beschut" (geen subsidie o.i.d.), maar wel een organisatie waar persoonlijke ontwikkeling en welzijn hoog in het vaandel staan, dus waar ook veel mogelijkheden zijn voor cursussen, begeleiding etc.

Femke, vervelend dat je nog steeds geen duidelijkheid hebt en dan weer zo lang moet wachten na een doorverwijzing... Ik had destijds een wachttijd van zeker 1 jaar!
Laten we zeggen dat je een lange adem nodig hebt. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik na ruim 3 maanden de uitslag van de onderzoeken gekregen...inderdaad ASS, geen twijfel mogelijk. Ik had zoveel stress van de onzekerheid of er iets uit de onderzoeken zou komen. Nu eindelijk duidelijkheid. Maar dat er nou een last van me afvalt...dat niet. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ervan vind allemaal. Vandaag kwamen er veel dingen uit mijn jeugd voorbij in gedachten, en dat ik toen zo anders was dan de rest.
Hoe hebben jullie de eerste tijd na de diagnose ervaren?
Ik denk dat het nog even moet landen...
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een Sociale Werkplaats. Eén opleiding mislukt. De ander geen werk in te vinden. Verschillende korte stages en vrijwilligerswerk gedaan. In de hoop zo in een betaalde baan te rollen. Maar ik werd nooit aangenomen. Vaak was geld het probleem.
Alle reacties Link kopieren
caretta_01 schreef:
17-01-2019 21:24
Gisteren heb ik na ruim 3 maanden de uitslag van de onderzoeken gekregen...inderdaad ASS, geen twijfel mogelijk. Ik had zoveel stress van de onzekerheid of er iets uit de onderzoeken zou komen. Nu eindelijk duidelijkheid. Maar dat er nou een last van me afvalt...dat niet. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ervan vind allemaal. Vandaag kwamen er veel dingen uit mijn jeugd voorbij in gedachten, en dat ik toen zo anders was dan de rest.
Hoe hebben jullie de eerste tijd na de diagnose ervaren?
Ik denk dat het nog even moet landen...
Voor mij was de diagnose een verademing. Eindelijk een reden waarom ik steeds vastliep. Dat het niet mijn schuld was. Toen dacht ik: nu ga ik geholpen worden en wordt het allemaal makkelijker. Dat laatste viel toch nog tegen. Je moet het uiteindelijk zelf doen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij was het ik zei er niets op en ik wist al dat ik vreemd was. Wat verandert een naam er nog aan. Zelfs nog jaren geduurd diagnose op 15 en pas laatste jaren beginnen rondkijken op internet er over (nu 29).
hans66 schreef:
17-01-2019 15:44
Is jouw werkplek dan ook beschut?
Wat bedoel je daar precies mee?
Het is wel een kleinschalige werkplek. Ik werk in de zorg dus het is niet zo dat ik een klein kantoorplekje heb ;) Kantoorbaan is ook overigens niets voor mij.
Ik ben vorig jaar voor het eerst terechtgekomen in het wereldje van kleinschalig wonen. Het is een verademing. Ik heb weleens in grote verzorgingstehuizen gewerkt maar dat leverde veel te veel stress en prikkels op.
Bij kleinschalig wonen heb ik veel meer overzicht, minder prikkels (ook omdat wij het voor de bewoners zo rustig mogelijk willen hebben) een klein team. Ik vind het heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
17-01-2019 15:44
Als je beschutte werkplekken (loonsubsidie of loondispensatie) niet meetelt, hebben de meeste mensen met autisme niet "gewoon" een baan. Ze hebben dus beschut werk of zijn werkloos.
Nee hoor. In mijn psycho edu groepje hadden de meesten een gewone baan, van buschauffeur tot kok tot accountant. Ik heb ook ruim 20 jaar een gewone baan op hbo niveau gehad, tot ik bij een zoveelste reorganisatie boventallig werd.
.
caretta_01 schreef:
17-01-2019 21:24
Gisteren heb ik na ruim 3 maanden de uitslag van de onderzoeken gekregen...inderdaad ASS, geen twijfel mogelijk. Ik had zoveel stress van de onzekerheid of er iets uit de onderzoeken zou komen. Nu eindelijk duidelijkheid. Maar dat er nou een last van me afvalt...dat niet. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ervan vind allemaal. Vandaag kwamen er veel dingen uit mijn jeugd voorbij in gedachten, en dat ik toen zo anders was dan de rest.
Hoe hebben jullie de eerste tijd na de diagnose ervaren?
Ik denk dat het nog even moet landen...
Ik heb zo evaluatie, een paar weken geleden de diagnose gekregen. En ik merk ook dat er vooral veel herinneringen weer naar boven komen. 'Oh ja, dat ging toen zo, en toen deed ik zo!' Wetend dat ik ASS heb is mijn gedrag achteraf zo duidelijk ... maar mijn hoofd is dus ook een chaos nu.
Nanny_Gytha_Ogg schreef:
18-01-2019 09:29
Ik heb zo evaluatie, een paar weken geleden de diagnose gekregen. En ik merk ook dat er vooral veel herinneringen weer naar boven komen. 'Oh ja, dat ging toen zo, en toen deed ik zo!' Wetend dat ik ASS heb is mijn gedrag achteraf zo duidelijk ... maar mijn hoofd is dus ook een chaos nu.
Dat had ik ook heel erg in t begin.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-01-2019 23:52
Nee hoor. In mijn psycho edu groepje hadden de meesten een gewone baan, van buschauffeur tot kok tot accountant. Ik heb ook ruim 20 jaar een gewone baan op hbo niveau gehad, tot ik bij een zoveelste reorganisatie boventallig werd.
Het is toch wel zo. 28 % van mensen met autisme hebben een reguliere baan. De rest heeft beschut werk of is werkloos.

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/c ... -tips.html

Het is weliswaar een onderzoek uit 2014, maar ik verwacht geen schokkende veranderingen in de afgelopen 5 jaar.

Blijkbaar behoor jij en het groepje tot die 28 %. Het ene sluit het andere uiteraard niet uit.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
17-01-2019 22:36
Wat bedoel je daar precies mee?
Met beschut werk bedoel ik werk met loondispensatie of loonsubsidie.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gestudeerd en kwam in het onderwijs terecht. Nu burnout. Eerlijk gezegd ben ik bang dat ik nu nooit meer werk ga vinden. Ik trek pubers niet, op hbo's weinig tot geen vacatures en algemene functies voldoe ik nooit geheel aan. Ik denk dat het bijstand wordt voor mij.
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
18-01-2019 11:28
Het is toch wel zo. 28 % van mensen met autisme hebben een reguliere baan. De rest heeft beschut werk of is werkloos.

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/c ... -tips.html

Het is weliswaar een onderzoek uit 2014, maar ik verwacht geen schokkende veranderingen in de afgelopen 5 jaar.

Blijkbaar behoor jij en het groepje tot die 28 %. Het ene sluit het andere uiteraard niet uit.
Ik denk dat er meer dan 28 % zijn met een reguliere baan. Er komen nog steeds volwassenen hier die nog met een diagnose bezig zijn. Dus hebben het goed weten te verhullen met intelligentie. Als er zijn die een geschikte baan vinden en verder bv. niet van een label willen weten. Dan is het goed mogelijk dat het cijfer regulier werkende wat hoger is.
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
18-01-2019 21:23
Ik heb gestudeerd en kwam in het onderwijs terecht. Nu burnout. Eerlijk gezegd ben ik bang dat ik nu nooit meer werk ga vinden. Ik trek pubers niet, op hbo's weinig tot geen vacatures en algemene functies voldoe ik nooit geheel aan. Ik denk dat het bijstand wordt voor mij.
Als je het al die tijd al hebt kunnen vol houden voor een drukke klas. Dan gaat er vast wel iets rustiger zijn zonder drukke kinderen wat wel beter vol te houden is. Hoop houden
Alle reacties Link kopieren
pplakke schreef:
18-01-2019 21:59
Als je het al die tijd al hebt kunnen vol houden voor een drukke klas. Dan gaat er vast wel iets rustiger zijn zonder drukke kinderen wat wel beter vol te houden is. Hoop houden
Ja maar ik heb geen marketing oid gestudeerd en voor administratief/receptie gaan ze zeggen dat ze geen wo'ers aannemen.


Ik ben depressief geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
18-01-2019 22:26
Ja maar ik heb geen marketing oid gestudeerd en voor administratief/receptie gaan ze zeggen dat ze geen wo'ers aannemen.


Ik ben depressief geloof ik.
Dollop mag ik nog in jou toppic reageren ? want heb daar een forum waarschuwing gehad daar mee dat ik niet meer durfde.
Alle reacties Link kopieren
pplakke schreef:
18-01-2019 22:29
Dollop mag ik nog in jou toppic reageren ? want heb daar een forum waarschuwing gehad daar mee dat ik niet meer durfde.
Ja hoor
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
18-01-2019 23:08
Ja hoor
Heb een privébericht gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
pplakke schreef:
18-01-2019 21:53
Ik denk dat er meer dan 28 % zijn met een reguliere baan. Er komen nog steeds volwassenen hier die nog met een diagnose bezig zijn. Dus hebben het goed weten te verhullen met intelligentie. Als er zijn die een geschikte baan vinden en verder bv. niet van een label willen weten. Dan is het goed mogelijk dat het cijfer regulier werkende wat hoger is.
Toevallig hoorde ik gisteren dat 80-90% van de mensen met autisme geen werk heeft.
Geen idee waar diegene dat getal vandaan heeft, maar als ik om me heen kijk ken ik voornamelijk autisten die niet (meer) werken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven