Autisme wie ook? Deel 4

01-08-2018 08:14 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
11-07-2019 18:43
Yep, erg vaak. Ik voelde mij altijd te veel, irritant of een last voor anderen. Een last voel ik mij nog steeds jammer genoeg.

Ik weet niet, ik kan me op een of andere manier gewoon niet indenken dat iemand me ok vind. Of aardig. Of wat ook.
Ik herken het ook. Vooral door klasgenoten op de middelbare en het MBO. En dat mensen moe van mij werden.
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
11-07-2019 16:38
En juist speciaal een bedrijf zoeken dat wil investeren in mensen met een rugzak? Met een vastgestelde ASS kun je via het UWV prima subsidie krijgen. Dan is het een kwestie van zoeken naar een werkgever die je wil hebben omdat ze mensen met ASS willen hebben (en niet een werkgever die je wil hebben vanwege de bij de ASS behorende subsidies).
Daarom noemde ik ook juist zo'n bureau als Autitalent. En je hebt er meer, Swink webservices bijvoorbeeld in Amsterdam. Dan hoef jij niemand te overtuigen. Daar zoeken ze juist specifiek mensen met autisme.
.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jullie jezelf wel vermaken in de vakantie? Ik merk dat ik eigenlijk hele dagen niks doe omdat er geen structuur meer is.
lola712 schreef:
12-07-2019 12:33
Kunnen jullie jezelf wel vermaken in de vakantie? Ik merk dat ik eigenlijk hele dagen niks doe omdat er geen structuur meer is.

Ja, ik vermaak me tot nu toe goed. 1e week vakantie zit er bijna op. Volgende week ben ik jarig en heb ik wat dagjes uit gepland. Verder wil ik hier in huis wat gaan opruimen/schoonmaken.
Gisteren onverwacht op de fiets weggeweest (sinds ik een auto heb, fiets ik echt nauwelijks meer).
In de 3e week van mijn vakantie ga ik een midweek weg, dus dat scheelt ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik verveel me nooit, integendeel ik kom tijd (en geld) tekort om alles te doen dat ik leuk vind.
.
impala schreef:
12-07-2019 12:51
Ik verveel me nooit, integendeel ik kom tijd (en geld) tekort om alles te doen dat ik leuk vind.
Haha, precies! ;-D
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
11-07-2019 19:34
Daarom noemde ik ook juist zo'n bureau als Autitalent. En je hebt er meer, Swink webservices bijvoorbeeld in Amsterdam. Dan hoef jij niemand te overtuigen. Daar zoeken ze juist specifiek mensen met autisme.
Als daarmee de integratie vergemakkelijkt, en als er meer naar mij wordt gekeken qua persoon, en niet volgens het beeld dat men van autisme heeft, maar wat aanneemt, ben ik daar voorstander van.

Mijn opvoeding speelt er namelijk een grote rol in. Ik ben opgevoed eerder als een NT-kind, dan als een autistisch kind. Mijn ouders hebben vooral gekeken naar de capaciteiten. Ik was vooral als kind op bepaalde gebieden de ontwikkeling vooruit. Mijn ouders hebben dat altijd gestimuleerd. Het gebeurde vroeger al vrij vaak dat ik mee moest helpen de tafel te dekken, af en toe te stofzuigen, en af en toe boodschappen te doen. Mijn moeder zei me: "Je krijgt 25 gulden mee, en dit is het briefje." Daarmee ging ik op stap. Ik rekende de boodschappen af, en gaf de kassabon met het wisselgeld terug naar moeder. Toen de basisschool mij naar het LBO wou sturen, staken mijn ouders daar een stokje voor. "Niets daarvan; Hans gaat naar de HAVO." De HAVO was erg gemakkelijk voor mij. Sociaal was het wel lastig voor mij; werd jarenlang gepest en voelde mij vaak niet geaccepteerd.

Nu op school gaat men er graag van uit dat ik zwaar autistisch ben, want dan kunnen er spelletjes worden gespeeld achter mijn rug om. Hoewel ik door het management geminacht werd, was ik erg loyaal aan de school en vond ik dat het werk correct moet gebeuren, al baal ik nu ontzettend van het werk. Ik krijg er niets voor terug. I.p.v. stimuleren werden er allerlei beperkingen opgelegd. "Hans is zwaar autistisch en hij kan dit niet, hij kan dat niet," nog meer bladiebla. Maar een erg positief punt is: Ik ben bij collega's razend populair met mijn gevatheid en humor.

Met dit verleden, wil ik gewoon worden geaccepteerd. Voor iemand in het autismespectrum ben ik erg sociaal en herken ik mij niet in overprikkeling. Voor de woonvorm (die mij ook gestimuleerd heeft) ben ik een succesverhaal. Ik wil integreren, en ik wil niet de voordelen hebben die autisten hebben met bijv. de Autipas, of een autismegeleidehond, maar de nadelen van de meeste niet-autisten. Als ik wil integreren, vind ik, dat ik ook de nadelen die andere mensen ervaren, moet accepteren.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
12-07-2019 12:33
Kunnen jullie jezelf wel vermaken in de vakantie? Ik merk dat ik eigenlijk hele dagen niks doe omdat er geen structuur meer is.

De dingen die ik doe zijn kuisen, eten, supermarkt, wandelen in het weekend, de tuin onderhouden, tv, computer. En vanaf morgen 12 dagen elke dag naar mijn zus (ze is op reis) om de katten te voederen en kattenbak leeg te maken. Normaal had mijn vader vanaf de 19 verlof, maar is week opgeschoven omdat iemand ziek was. En als hij verlof heeft 3 weken, gaan we wel eens wandelen. Maar eigenlijk zit ik liefst van al gewoon thuis. Als hij over 3 jaar op pensioen gaat moet ik misschien meer mee buiten terug. En eigenlijk wandelt hij te snel , ik kan eigenlijk niet snel meer gaan. Dan forceer ik mijn voet dit liegt aan mijn knie maar ik moet wel volgen.
Alle reacties Link kopieren
In de vakantie heb ik wel wat plannen. Ik ga ongeveer een week naar Rusland. Daarvóór heb ik een week vakantie, en daarna nog ongeveer 3 weken. Dus 5 weken vakantie in totaal.

Wat wil ik verder? Huis een keer grondig schoonmaken; elke dag ga ik een deel aanpakken. Misschien nog wat leuke dingen ter ontspanning, naar de bioscoop of zo. Misschien zijn er nog leuke films die nu of dadelijk in de première zijn.

Ik heb nog een opleiding. Ik heb in augustus examen van de deelopleiding Officemanagement van HBO Directiesecretaresse. Die ga ik dus doen, en hopen dat ik slaag. Mijn examentraining verliep succesvol, dus ik zou voor het feitelijke examen ook kunnen slagen.

Ik hoop vroeg te kunnen beginnen met de volgende deelopleiding. Dan is er weer even niets, en dan komen de volgende deelopleidingen om de hoek kijken. Ik hoop een goed deel van de vakantie daaraan te kunnen besteden.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
12-07-2019 14:35
Als daarmee de integratie vergemakkelijkt, en als er meer naar mij wordt gekeken qua persoon, en niet volgens het beeld dat men van autisme heeft, maar wat aanneemt, ben ik daar voorstander van.

Mijn opvoeding speelt er namelijk een grote rol in. Ik ben opgevoed eerder als een NT-kind, dan als een autistisch kind. Mijn ouders hebben vooral gekeken naar de capaciteiten. Ik was vooral als kind op bepaalde gebieden de ontwikkeling vooruit. Mijn ouders hebben dat altijd gestimuleerd. Het gebeurde vroeger al vrij vaak dat ik mee moest helpen de tafel te dekken, af en toe te stofzuigen, en af en toe boodschappen te doen. Mijn moeder zei me: "Je krijgt 25 gulden mee, en dit is het briefje." Daarmee ging ik op stap. Ik rekende de boodschappen af, en gaf de kassabon met het wisselgeld terug naar moeder. Toen de basisschool mij naar het LBO wou sturen, staken mijn ouders daar een stokje voor. "Niets daarvan; Hans gaat naar de HAVO." De HAVO was erg gemakkelijk voor mij. Sociaal was het wel lastig voor mij; werd jarenlang gepest en voelde mij vaak niet geaccepteerd.

Nu op school gaat men er graag van uit dat ik zwaar autistisch ben, want dan kunnen er spelletjes worden gespeeld achter mijn rug om. Hoewel ik door het management geminacht werd, was ik erg loyaal aan de school en vond ik dat het werk correct moet gebeuren, al baal ik nu ontzettend van het werk. Ik krijg er niets voor terug. I.p.v. stimuleren werden er allerlei beperkingen opgelegd. "Hans is zwaar autistisch en hij kan dit niet, hij kan dat niet," nog meer bladiebla. Maar een erg positief punt is: Ik ben bij collega's razend populair met mijn gevatheid en humor.

Met dit verleden, wil ik gewoon worden geaccepteerd. Voor iemand in het autismespectrum ben ik erg sociaal en herken ik mij niet in overprikkeling. Voor de woonvorm (die mij ook gestimuleerd heeft) ben ik een succesverhaal. Ik wil integreren, en ik wil niet de voordelen hebben die autisten hebben met bijv. de Autipas, of een autismegeleidehond, maar de nadelen van de meeste niet-autisten. Als ik wil integreren, vind ik, dat ik ook de nadelen die andere mensen ervaren, moet accepteren.

Buiten dat ik niets zei uit mezelf en leerkrachten daar niets van zeiden. Heb ik ook niet echt voordelen gehad in school voor autisme. En ik deed dat al voor mijn diagnose op 15j dat stil achteraan zitten. Dus dit gebeurde gewoon en ik was gewoon zo.

Deze tekst staat op de school haar website waar ik tussen 16 en 18 jaar zat:

Binnen de klasgroep functioneren zij net als de andere leerlingen onder begeleiding van één leerkracht. Wij richten geen specifieke auti-klas in. Door deze geïntegreerde aanpak, benaderen we van in het begin de latere werk- en woonsituatie (gewoon arbeidsmilieu, maatwerkbedrijf​, beschermd leefmilieu of dagcentrum). Per opleidingsvorm behouden we dezelfde doelstellingen voor elke leerling.

Elke jongeren met ASS krijgt in zijn schoolloopbaan te maken met niet-autivriendelijke situaties: een drukke ref​​ter of werkplaats, veranderen van lokalen, vervoer van en naar school, sporten, … ​​
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
12-07-2019 12:33
Kunnen jullie jezelf wel vermaken in de vakantie? Ik merk dat ik eigenlijk hele dagen niks doe omdat er geen structuur meer is.
Ik kan me goed vermaken. Wel verleg ik mijn dagritme flink. Aan mijn ochtend heb ik dan niks, die verslaap ik grotendeels. Niet dat ik dat vooraf zo plan, maar ben Internetverslaafd en vooral 's avonds kan ik daar dan niet mee stoppen.
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
11-07-2019 16:16
Rare IQ-test dan. Aan een volwassene kun je deze vragen wel stellen. Iemand met een beetje algemene ontwikkeling zou de juiste antwoorden wel weten.
Die IQ-test is ontwikkeld voor kinderen tot 16 jaar.
Dat een kind van 7 dus een heleboel vragen niet kan beantwoorden is logisch, de vragen zijn oplopend qua moeilijkheid. Het punt waarop een kind de fout ingaat zegt dus iets over de mentale leeftijd en helpt mee aan het verkrijgen van de IQ-score, die namelijk zegt waar je qua intelligentie zit t.o.v. je kalenderleeftijd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
10-07-2019 12:52
Voor psychiaters en psychologen ben ik trouwens wel een beetje bang geworden. De psycholoog van de GGZ zei onlangs, dat er sprake is van een stoornis in de informatieverwerking. Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Dat is hoe autisme tegenwoordig omschreven wordt: de hele dag komt er via je zintuigen allerlei informatie binnen die verwerkt moet worden en bij autisten zijn daar vaak problemen mee.
Het zegt dus verder niet veel, want het gaat erom welke informatie jij (of ik, of welke autist dan ook) precies lastig verwerkt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Pplakke,

Dat is ook de insteek van de school waar ik werk. Ik werk op een zeer grote VMBO-school, met ongeveer 150 collega's en 1100 leerlingen. Er zijn leerlingen met beperkingen als dyslexie, autisme en ADHD. Ze krijgen specifieke hulp van experts, en draaien zo veel mogelijk mee met andere leerlingen. In geval van problemen kunnen ze op die experts terugvallen. Maar ik denk dat dat dan vooral leerlingen zijn met een lichte beperking. Leerlingen met een zwaardere beperking zullen waarschijnlijk gaan naar een speciale school. Ik viel overigens van mijn stoel, toen ik via Twitter vernam, dat niet alle leerlingen van die scholen een diploma krijgen. Ze hebben - net zoals leerlingen op regulier onderwijs - ook recht op een diploma. Waarom die speciaalonderwijsleerlingen dan niet?
World of Warcraft: Legion
De laatste tijd merk ik aan mezelf dat ik erg bozig kan zijn en snel geïrriteerd kan raken om allerlei dingen.
Ik voel mij snel overprikkeld en vooral ook kwetsbaar op sociaal en emotioneel vlak.
Soms staat het huilen mij nader dan het lachen en kan zomaar ineens in een enorme negativiteit verzanden, vervallen etc.
Op bepaalde momenten kan dit ook weer over gaan en lijk ik ineens het leven weer positief in te zien.
Verder heb ik ook moeite om mijn gevoel te laten spreken en ik heb vaak de neiging om mensen dingen te willen zeggen die ze graag lijken te willen horen of te vinden oid (dmv pleasen).
Daardoor maskeer ik mezelf onbewust en kan ik bepaalde gevoelens opkroppen; wat niet goed is.
Ben erg bang voor conflicten en door mijn lage zelfbeeld, heb ik vaak het gevoel dat alles aan mij ligt en dat ik de hoofdoorzaak ben van bepaalde problemen etc.
Dat vind ik bijzonder pijnlijk en kan me soms echt machteloos doen voelen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-07-2019 16:11
Die IQ-test is ontwikkeld voor kinderen tot 16 jaar.
Dat een kind van 7 dus een heleboel vragen niet kan beantwoorden is logisch, de vragen zijn oplopend qua moeilijkheid. Het punt waarop een kind de fout ingaat zegt dus iets over de mentale leeftijd en helpt mee aan het verkrijgen van de IQ-score, die namelijk zegt waar je qua intelligentie zit t.o.v. je kalenderleeftijd.
I.t.t. een toets of examen zal er dan niet alleen worden gekeken hoeveel vragen er fout zijn beantwoord, maar welke vragen er fout zijn beantwoord, vermoed ik. Daarmee zal het IQ van het kind berekend worden.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
12-07-2019 16:25
I.t.t. een toets of examen zal er dan niet alleen worden gekeken hoeveel vragen er fout zijn beantwoord, maar welke vragen er fout zijn beantwoord, vermoed ik. Daarmee zal het IQ van het kind berekend worden.
Nee hoor, er wordt gestopt na 3 foute antwoorden (verschilt wrsch per subtest) en daar komt dan een score uit.
En er is bekend wat de 'gemiddelde' score is op een bepaalde leeftijd.

Dus stel dat er 100 vragen zijn, oplopend in moeilijkheid.
De gemiddelde 7-jarige komt mss tot vraag 20.
Komt een specifieke 7-jarige dan tot vraag 30, dan scoort ie op die test dus 1,5 keer zo veel als gemiddeld.
Mocht een 16-jarige diezelfde test doen en bijv tot 45 komen terwijl de gemiddelde 16-jarige tot 90 komt, dan scoort die specifieke 16-jarige dus maar half zo goed als gemiddeld.
En ondanks dat die 16-jarige dus meer goede antwoorden geeft is daar de score toch lager.

Nou bestaat een IQ-test uit diverse subtests en per subtest verschilt de scoring.
Maar bij het onderdeel waar het hier over ging werkt het zoals ik beschrijf.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
11-07-2019 11:08
Hey! Lang niet geweest hier. Heb dinsdag gesprek gehad bij een spv-er en die vertelde mij iets wat jullie misschien ook wel herkennen.

Ik haat mezelf. Heel erg. Soms iets minder erg. Als andere mensen tegen mij zeggen 'maar je bent het wel waard! *noemen een aantal redenen met dingen die ik goed kan, of bereikt heb*, kan dit onmogelijk mijn hoofd binnen komen.

Spv-er legde mij uit dat je 2 helften in je hersens hebt, en hij noemde dat geloof ik een leer en een meester helft. Nu werken die helften samen bij neuro typische mensen, maar bij autisme dus niet. Hij zei dat bij mij bv, alleen de leer helft werkt, bij zulke situaties. En dat ik onmogelijk met mijn 'meester-helft' bovenstaande dingen kan aannemen, omdat die helft dus niet werkt tot ik het zelf, dus vanuit mijn lijf zegmaar, ervaren heb.

Dus het kwam er op neer, dat het 'niet raar is' dat ik mezelf haat, omdat ik de positieve dingen die andere mensen over mij zeggen, alleen hoor en niet zelf voel omdat die hersenhelft dus niets doet. Dus het moet in mezelf beginnen, dat positieve iets, anders kan ik er niets mee.

Beetje krom getypt waarschijnlijk, maar ik vond het wel een openbaring voor mezelf, omdat ik altijd dacht dat ik gewoon te hooghartig was ofzo, omdat ik zulke dingen echt niet geloof/kan aannemen.

Ook ik ben hier al heel lang niet geweest, maar dit bericht raakt me zo, dat ik wil reageren.
Het is zó intens herkenbaar. En ik vind het zo 'fijn' dat er blijkbaar een verklaring voor is.
Niet dat het daarmee opeens opgelost is, maar toch.
Ik krijg zo vaak complimenten, maar het komt niet binnen.
Ik geloof wel dat mensen het menen, maar het dringt niet door tot in mijn kern, zo lijkt het.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Lotte35 schreef:
12-07-2019 20:19
Ook ik ben hier al heel lang niet geweest, maar dit bericht raakt me zo, dat ik wil reageren.
Het is zó intens herkenbaar. En ik vind het zo 'fijn' dat er blijkbaar een verklaring voor is.
Niet dat het daarmee opeens opgelost is, maar toch.
Ik krijg zo vaak complimenten, maar het komt niet binnen.
Ik geloof wel dat mensen het menen, maar het dringt niet door tot in mijn kern, zo lijkt het.
Yep, dat inderdaad. Ik hoor je, ik snap je, maar toch voelt het alsof iemand dan 'lege' woorden zegt.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
12-07-2019 16:20
Pplakke,

Dat is ook de insteek van de school waar ik werk. Ik werk op een zeer grote VMBO-school, met ongeveer 150 collega's en 1100 leerlingen. Er zijn leerlingen met beperkingen als dyslexie, autisme en ADHD. Ze krijgen specifieke hulp van experts, en draaien zo veel mogelijk mee met andere leerlingen. In geval van problemen kunnen ze op die experts terugvallen. Maar ik denk dat dat dan vooral leerlingen zijn met een lichte beperking. Leerlingen met een zwaardere beperking zullen waarschijnlijk gaan naar een speciale school. Ik viel overigens van mijn stoel, toen ik via Twitter vernam, dat niet alle leerlingen van die scholen een diploma krijgen. Ze hebben - net zoals leerlingen op regulier onderwijs - ook recht op een diploma. Waarom die speciaalonderwijsleerlingen dan niet?


Vanaf 2022 zou dit gaan (diploma) in Nederland maar denk dat dit dan gaat over mensen met bv. autisme en normaal iq.https://www.nu.nl/binnenland/5962095/le ... lk_wrapper

In Vlaanderen kan je nu al diploma halen in buitengewoon onderwijs ov4. De lagere gedeeltes ov3 (waar ik tot 15 zat) ov2 ( zat ik van 16 tot 18) daar is het enkel getuigschrift. Maar ergens is dat ook logisch mijn score voor rekenen is dramatisch, diploma zou ik nooit kunnen halen.
Alle reacties Link kopieren
Upward_spiral schreef:
12-07-2019 16:23
De laatste tijd merk ik aan mezelf dat ik erg bozig kan zijn en snel geïrriteerd kan raken om allerlei dingen.
Ik voel mij snel overprikkeld en vooral ook kwetsbaar op sociaal en emotioneel vlak.
Soms staat het huilen mij nader dan het lachen en kan zomaar ineens in een enorme negativiteit verzanden, vervallen etc.
Op bepaalde momenten kan dit ook weer over gaan en lijk ik ineens het leven weer positief in te zien.
Verder heb ik ook moeite om mijn gevoel te laten spreken en ik heb vaak de neiging om mensen dingen te willen zeggen die ze graag lijken te willen horen of te vinden oid (dmv pleasen).
Daardoor maskeer ik mezelf onbewust en kan ik bepaalde gevoelens opkroppen; wat niet goed is.
Ben erg bang voor conflicten en door mijn lage zelfbeeld, heb ik vaak het gevoel dat alles aan mij ligt en dat ik de hoofdoorzaak ben van bepaalde problemen etc.
Dat vind ik bijzonder pijnlijk en kan me soms echt machteloos doen voelen.


Ook zo herkenbaar, dit.
Ik ga hier toch weer wat meer meelezen.
Ik heb heel erg de neiging m'n kop in het zand te steken, wat betreft mijn autisme.
'Als ik net doe of het er niet is, is het er ook niet'.
Maar het werkt voor geen meter, en ik loop finaal vast.
Op werkgebied, op sociaal gebied, in de eetstoornis die ik heb.
Ik moet mezelf eindelijk eens gaan accepteren zoals ik ben.
You don't have to fit into the format
Lotte35 schreef:
12-07-2019 22:00
Ook zo herkenbaar, dit.
Ik ga hier toch weer wat meer meelezen.
Ik heb heel erg de neiging m'n kop in het zand te steken, wat betreft mijn autisme.
'Als ik net doe of het er niet is, is het er ook niet'.
Maar het werkt voor geen meter, en ik loop finaal vast.
Op werkgebied, op sociaal gebied, in de eetstoornis die ik heb.
Ik moet mezelf eindelijk eens gaan accepteren zoals ik ben.
Het is inderdaad belangrijk om jezelf te accepteren zoals je bent.
Ik kan me echt te vaak suf analyseren wat betreft mezelf en lijk mezelf soms echt opnieuw uit te vinden.
En frappant genoeg blijf ik vaak tegen dezelfde situaties aanlopen in de praktijk.
Vooral op sociaal vlak loop ik tegen problemen aan als confrontaties (situaties die voor spanningen, irritaties etc zorgen) te vermijden en voortdurend maar te pleasen.
Daar heb ik niet langer meer trek in
Net als dat negatieve gedoe over mezelf en andere personen.
Het verlamd me alleen maar en maakt me nog onzekerder en kwetsbaarder.
Het wordt tijd om hiermee te gaan afrekenen.
Alle reacties Link kopieren
Upward_spiral schreef:
12-07-2019 22:28
Het is inderdaad belangrijk om jezelf te accepteren zoals je bent.
Ik kan me echt te vaak suf analyseren wat betreft mezelf en lijk mezelf soms echt opnieuw uit te vinden.
En frappant genoeg blijf ik vaak tegen dezelfde situaties aanlopen in de praktijk.
Vooral op sociaal vlak loop ik tegen problemen aan als confrontaties (situaties die voor spanningen, irritaties etc zorgen) te vermijden en voortdurend maar te pleasen.
Daar heb ik niet langer meer trek in
Net als dat negatieve gedoe over mezelf en andere personen.
Het verlamd me alleen maar en maakt me nog onzekerder en kwetsbaarder.
Het wordt tijd om hiermee te gaan afrekenen.


En heb je een idee hoe je hiermee wil gaan afrekenen?
Het vermijden van confrontaties komt me heel bekend voor.
Ik heb er gewoon geen zin in, eigenlijk is alles me te veel 'gedoe'.
Ik kan me ook vreselijk ergeren aan mensen.
Dat is een slechte eigenschap van me.
Maar ik vind veel mensen gewoon zo oninteressant.
Dat is niet erg sympathiek van me, maar dan ben ik kennelijk gewoon niet sympathiek.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Lotte35 schreef:
12-07-2019 22:42
En heb je een idee hoe je hiermee wil gaan afrekenen?
Het vermijden van confrontaties komt me heel bekend voor.
Ik heb er gewoon geen zin in, eigenlijk is alles me te veel 'gedoe'.
Ik kan me ook vreselijk ergeren aan mensen.
Dat is een slechte eigenschap van me.
Maar ik vind veel mensen gewoon zo oninteressant.
Dat is niet erg sympathiek van me, maar dan ben ik kennelijk gewoon niet sympathiek.
Erg herkenbaar.
Lotte35 schreef:
12-07-2019 22:42
En heb je een idee hoe je hiermee wil gaan afrekenen?
Het vermijden van confrontaties komt me heel bekend voor.
Ik heb er gewoon geen zin in, eigenlijk is alles me te veel 'gedoe'.
Ik kan me ook vreselijk ergeren aan mensen.
Dat is een slechte eigenschap van me.
Maar ik vind veel mensen gewoon zo oninteressant.
Dat is niet erg sympathiek van me, maar dan ben ik kennelijk gewoon niet sympathiek.
Dat is een hele goede en interessante vraag.
Ondermeer door beter te relativeren en ook nuanceren.
En door veel meer bij mijzelf te blijven.
En ook om rationeler me op te stellen en me niet door elke emotie te laten meesleuren en ontregelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven