Moeite met dingen delen en verwerken

13-08-2018 17:39 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb eigenlijk mijn hele leven moeite gehad om dingen te delen. Als mensen vragen hoe het met me gaat, zeg ik 'goed hoor' en stuur het gesprek snel de andere kant op. Anderen helpen vind ik wel heel fijn en ik doe er dan ook alles aan om iemand anders te ondersteunen, maar zelf hulp accepteren kan ik niet. Ik heb geleerd om altijd sterk te zijn en maar door te moeten gaan. Dat is natuurlijk niet de beste manier, want hierdoor kan ik dingen niet afsluiten of verdergaan met mijn leven. Het blijft me namelijk onbewust dwarszitten.

De laatste tijd lijkt dit eruit te komen dmv nachtmerries in de nacht, waardoor ik amper nog slaap. Het is nu zelfs zo erg dat ik emdr moet ondergaan om traumatische, onverwerkte emoties te verwerken.
Tijdens een sessie kwam naar voren dat ik eigenlijk altijd moeite heb gehad om mensen te vertrouwen, ik vind het zelfs lastig om dingen met mijn vrienden te delen, ik wil alles alleen doen.

De man die mij emdr geeft, zei dat het wellicht een goed idee is om 'terug in de tijd' te gaan en te bekijken bij wie ik me op mijn gemak voel en voelde en wanneer in mijn leven dit was. Hij raadde me aan om weer contact op te nemen met de mensen met wie ik geen contact meer heb, maar bij wie ik me in het verleden prettig voelde, om te praten over wat ik voel, wil en denk en om te kijken of het oude contact wellicht weer hersteld kan worden. Als dit oude contact niet hersteld kan worden, dan is het een mogelijkheid om de relatie af te sluiten, omdat ik dit nu nog niet helemaal gedaan heb en het daardoor onbewust aan me blijft vreten. Het is dus eigenlijk een kans om iets af te sluiten, of een kans om iets nieuws te starten.

Heeft iemand hier ervaring mee, of wat vinden jullie hiervan? Is het niet gek om ineens contact op te nemen met iemand die je jarenlang niet gesproken hebt? Mijn therapeut heeft gelijk dat ik de (vriendschappelijke) relaties nooit afgesloten heb, maar ik weet nog niet helemaal of en hoe ik dit aan moet pakken. Dus heeft iemand misschien advies? Wat zouden jullie doen?

Hopelijk helpen jullie ervaringen me op weg!
Is het contact gewoon verwaterd of is dat contact door conflict voorbij gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag is wat die contacten aan jou hebben. Je schrijft dat je dan met hen kan praten over wat jij wil, voelt en denkt. Maar kan jij het op dit moment wel aan om een vriendschap te hebben die twee richtingen op gaat?

Als jij zeker weet dat je een goede/leuke vriendin bent, dan is nog eens contact zoeken misschien wel een goed idee. Mits jullie geen onwijze pijnlijke ruzie hebben gehad en daardoor geen contact meer hebben.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
13-08-2018 18:04
Is het contact gewoon verwaterd of is dat contact door conflict voorbij gegaan?
Gewoon verwaterd, er is eigenlijk niets gebeurd, ergens anders gaan werken / studeren en zo minder contact. Als we elkaar zien dan zijn we altijd vriendelijk tegen elkaar, maar zoals vroeger is het niet meer.
Alle reacties Link kopieren
dropfruitje schreef:
13-08-2018 18:27
Wat ik me afvraag is wat die contacten aan jou hebben. Je schrijft dat je dan met hen kan praten over wat jij wil, voelt en denkt. Maar kan jij het op dit moment wel aan om een vriendschap te hebben die twee richtingen op gaat?

Als jij zeker weet dat je een goede/leuke vriendin bent, dan is nog eens contact zoeken misschien wel een goed idee. Mits jullie geen onwijze pijnlijke ruzie hebben gehad en daardoor geen contact meer hebben.
Geen ruzie gelukkig, uit elkaar gegroeid door andere studies en werk, waardoor het contact op een gegeven moment minder werd en uiteindelijk verwaterde. Heb ik wel vaker jammer gevonden, omdat er eigenlijk maar een paar mensen zijn bij wie ik me echt op mijn gemak voel of voelde. Ook al deelde ik zelf niet alles, ik voelde me er wel veilig en zij deelden zelf veel met mij. Stelde mezelf alleen niet voldoende open. Ik weet dat ze het altijd fijn vonden om met me om te gaan, maar hoe ze er nu over denken kan ik natuurlijk niet voorspellen.
Vriendschappen verwateren niet voor niets. Ik heb ook wel ns terug contact gezocht met een vroegere vriendin maar na een paar weken besefte ik weer waardoor we uit elkaar waren gegroeid.
En persoonlijk zou ik zelf geen trek hebben dat iemand uit mn verleden mij uit therapeutische motieven contact.
Vind het maar raar advies.

Hij raadde me aan om weer contact op te nemen met de mensen met wie ik geen contact meer heb, maar bij wie ik me in het verleden prettig voelde, om te praten over wat ik voel, wil en denk en om te kijken of het oude contact wellicht weer hersteld kan worden.

Ik zou hier echt niet op zitten te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
13-08-2018 19:23
Vind het maar raar advies.

Hij raadde me aan om weer contact op te nemen met de mensen met wie ik geen contact meer heb, maar bij wie ik me in het verleden prettig voelde, om te praten over wat ik voel, wil en denk en om te kijken of het oude contact wellicht weer hersteld kan worden.

Ik zou hier echt niet op zitten te wachten.
Ik bedoel niet puur om te praten over wat ik voel en wil, maar eigenlijk om te kijken of het contact weer nieuw leven kan krijgen en het daardoor een plekje krijgt. Hij bedoelde het meer om te kijken of we nu nog dingen gemeen hebben of niet; dus of besluiten dat we geen vrienden meer zijn en het afsluiten, of het nog een kans geven, maar dat ik dan ook meer van mezelf moet delen en niet alleen naar de ander wil luisteren.
Ik weet ook niet goed wat ik met het advies moet, aan de ene kant begrijp ik het maar ik vind het ook lastig.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-08-2018 18:58
En persoonlijk zou ik zelf geen trek hebben dat iemand uit mn verleden mij uit therapeutische motieven contact.
Ja precies, mede daarom twijfel ik ook. Ik mis het contact zelf wel en ik zou het wel willen 'herstellen', of in ieder geval kijken of de vriendschap nog een kans kan krijgen, maar ik vind het ook erg lastig om die stap te zetten en weet niet of dit de juiste manier daarvoor is.
Alle reacties Link kopieren
De meeste mensen zijn te vertrouwen. Natuurlijk zijn er ook figuren die iedereen belazeren om er twee centen beter van te worden, maar de meeste mensen leven volgens hun eigen mores en die lijkt in grote trekken op die van de meeste anderen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zou je je nu nog steeds op je gemak voelen bij die mensen?
Alle reacties Link kopieren
De kans dat het aanhalen van een oud contact in iets treurigs eindigt is behoorlijk aanwezig. Richt je op nieuwe contacten en ontzeg jezelf en de ander niet de kans op iets goeds doordat jij je niet durft bloot te geven.
Dat kan enorm veel van je vragen maar het is het waard om te proberen.

Het hebben van nachtmerries herken ik, de problemen waar ik mee worstel openbaren zich bij mij ook ‘s nachts. Zo extreem dat ik soms liever wakker blijf omdat ik angst heb echt gek te worden.

Adviseert je therapeut je trouwens om die contacten op te pakken na de emdr, of terwijl je er midden in zit?
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreemde suggestie van die therapeut. Jou contact laten zoeken met mensen uit het verleden kan behoorlijk op teleurstellingen uitlopen. Ik zou het niet doen. Het verleden kun je niet veranderen. Dat hoeft ook niet. Laat het verleden, net als de contacten, verwateren.

Dat van die nachtmerries is shit. En de slaapangst die je daardoor krijgt ook.

Misschien een ander soort therapie overwegen. Eentje die gericht is op loslaten en doorgaan, ipv een therapie die in het verleden blijft wroeten onder het mom van 'opruimen, verwerken en archiveren'. Dat regressieve werkt lang niet voor iedereen.

Sterkte in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Excuseer me dat ik je iets adviseer wat ik zelf niet eens kan. Ik ben gewoon eenzaam door de demonen in mijn eigen hoofd. Daar ga je niet open over zijn zonder mensen te verliezen.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
13-08-2018 22:44
Zou je je nu nog steeds op je gemak voelen bij die mensen?
Ik denk het wel... Toevallig zag ik 1 persoon afgelopen weekend weer, en ik voelde nog steeds wel een vertrouwd gevoel, ook al hadden we niet echt diepgaand contact
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
13-08-2018 23:22
Adviseert je therapeut je trouwens om die contacten op te pakken na de emdr, of terwijl je er midden in zit?
Tegen het einde of daarna, in ieder geval als ik beter om kan gaan met mijn emoties. Omdat ik die relaties nooit afgesloten heb en ik steeds als ik ze zie denk 'wat nou als', of 'zouden we nog vrienden kunnen zijn', leek hem dit een goed idee. Zo krijg ik zelf antwoord en kan ik als het niet lukt het ook afsluiten, omdat ik het in ieder geval geprobeerd heb ipv alleen maar af blijven vragen en geen actie ondernemen. Ik vind alleen de manier waarop ik contact op kan nemen nog een lastige dan.

Ja die nachtmerries zijn echt vervelend hè... Heb jij er nog veel last van?
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
13-08-2018 23:37

Misschien een ander soort therapie overwegen. Eentje die gericht is op loslaten en doorgaan, ipv een therapie die in het verleden blijft wroeten onder het mom van 'opruimen, verwerken en archiveren'. Dat regressieve werkt lang niet voor iedereen.
Ja daar heb je een punt.. Ik denk dat ik eerst nog eens een aantal sessies afwacht en kijk of de nachtmerries überhaupt minder worden, en dan ga bedenken of contact opnemen een goede stap is of juist niet. Er zijn 2 mensen met wie ik wel weer contact zou willen omdat ik ze mis, maar ben er voor nu nog niet over uit of ik het moet doen of niet.

Heb je zelf ook last van nachtmerries?
Alle reacties Link kopieren
FLORABLOEM schreef:
14-08-2018 06:51
Ja daar heb je een punt.. Ik denk dat ik eerst nog eens een aantal sessies afwacht en kijk of de nachtmerries überhaupt minder worden, en dan ga bedenken of contact opnemen een goede stap is of juist niet. Er zijn 2 mensen met wie ik wel weer contact zou willen omdat ik ze mis, maar ben er voor nu nog niet over uit of ik het moet doen of niet.

Heb je zelf ook last van nachtmerries?
Flora, misschien kun je een second opinion aanvragen bij de huisarts en/of praktijkbegeleider ten aanzien van deze therapie.
Ik vind het namelijk nogal wat dat jij geacht wordt contact op te nemen met mensen uit het verleden. Het maakt je kwetsbaar en afhankelijk.

Heb zelf inderdaad last van nachtmerries, slaapangst en spierverkrampingen. Zonder slaapmedicatie zijn ontspannen nachten niet mogelijk. Sinds een half jaar gebruik ik echter geen medicatie meer, omdat ik nergens van afhankelijk wil zijn. De nachtmerries worden minder, de spierverkrampingen niet.

Sterkte, Flora.
Alle reacties Link kopieren
FLORABLOEM schreef:
14-08-2018 06:48
Tegen het einde of daarna, in ieder geval als ik beter om kan gaan met mijn emoties. Omdat ik die relaties nooit afgesloten heb en ik steeds als ik ze zie denk 'wat nou als', of 'zouden we nog vrienden kunnen zijn', leek hem dit een goed idee. Zo krijg ik zelf antwoord en kan ik als het niet lukt het ook afsluiten, omdat ik het in ieder geval geprobeerd heb ipv alleen maar af blijven vragen en geen actie ondernemen. Ik vind alleen de manier waarop ik contact op kan nemen nog een lastige dan.

Ja die nachtmerries zijn echt vervelend hè... Heb jij er nog veel last van?
Ik deel de mening van Oakes, contact opnemen maakt je kwetsbaar en afhankelijk. Maak een goede overweging, niet alles behoeft per se afsluiting.
Nachtmerries zijn inderdaad erg vervelend, ik heb er elke nacht last van. Het is een uitdaging om goed te blijven presteren op mijn werk.
Maar wel van levensbelang voor mij, als ik door eigen toedoen mijn baan kwijt raak is mijn houvast weg en denk ik dat het heel snel over en uit is.
Heb jij werk of volg je een studie?
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Raar advies om oude contacten aan te halen in het kader van therapie.

Je kan beter nieuwe mensen gaan leren kennen om te leren delen. Bijvoorbeeld in praat-of steungroepen.

Maar als jij behoefte hebt aan contact met mensen uit je verleden: zoek ze weer op. Of de behoefte wederzijds is merk je dan wel.
Zo geel als een kanariepiet
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
14-08-2018 09:41
Flora, misschien kun je een second opinion aanvragen bij de huisarts en/of praktijkbegeleider ten aanzien van deze therapie.
Ik vind het namelijk nogal wat dat jij geacht wordt contact op te nemen met mensen uit het verleden. Het maakt je kwetsbaar en afhankelijk.

Heb zelf inderdaad last van nachtmerries, slaapangst en spierverkrampingen. Zonder slaapmedicatie zijn ontspannen nachten niet mogelijk. Sinds een half jaar gebruik ik echter geen medicatie meer, omdat ik nergens van afhankelijk wil zijn. De nachtmerries worden minder, de spierverkrampingen niet.

Sterkte, Flora.
Me kwetsbaar en afhankelijk opstellen, is iets wat ik juist moet leren. Ik weiger iedere vorm van hulp te accepteren en wil alles alleen doen. Zelfs naar fysiotherapie gaan vond ik al te veel hulp,dit accepteer ik pas sinds een maand. Ik deel dan ook niet echt persoonlijke dingen met vrienden. Met 2 mensen met wie ik geen contact meer heb, deelde ik aardig wat en daar voelde ik me ook altijd bij op mijn gemak. Het is volgens de therapeut dus een manier om me kwetsbaar op te stellen, iets wat ik wil leren. Ook een reden waarom ik emdr krijg, omdat ik niets wil delen met mensen en alles maar zelf op wil lossen.

Ik heb de praktijkondersteuner gebeld en ze zei dat het wellicht wel een goed idee was, omdat ik me in het verleden al kwetsbaar bij hen op heb gesteld en dit nu wellicht weer kan (of zelfs kan leren me nog kwetsbaarder op te stellen). Ze zei wel dat ik eerst nog een paar sessies nodig heb voordat ik ervoor klaar zou zijn, en er zelf ook wel helemaal achter moest staan. Maar dat het misschien gemakkelijker is voor mij om me kwetsbaar op te stellen bij mensen bij wie ik dit in het verleden al gedaan heb. Ik vind het een lastige keuze...

Wat vervelend van die spierverkrampingen! Heb je daar veel last van? Dat lijkt me echt heel erg vervelend... Hoe lang heb je er al last van?
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
14-08-2018 11:33
Ik deel de mening van Oakes, contact opnemen maakt je kwetsbaar en afhankelijk. Maak een goede overweging, niet alles behoeft per se afsluiting.
Nachtmerries zijn inderdaad erg vervelend, ik heb er elke nacht last van. Het is een uitdaging om goed te blijven presteren op mijn werk.
Maar wel van levensbelang voor mij, als ik door eigen toedoen mijn baan kwijt raak is mijn houvast weg en denk ik dat het heel snel over en uit is.
Heb jij werk of volg je een studie?
Ergens denk ik dat ik juist afsluiting nodig heb, omdat ik alles binnenhoud en zo niets kan verwerken. Zo huil ik bijvoorbeeld amper en hebben vrienden die me al 20 jaar kennen me nog nooit zien huilen, omdat ik alles zelf wil doen. Een vriendin zegt wel vaker dat ik een 'stenen hart' heb, omdat dingen die mij aangaan me niets lijken te doen. Als het om iemand anders gaat, kan ik echter heel fel worden, maar ik weet niet hoe ik mezelf kwetsbaar op moet stellen. Ik denk dan dat ik sterk ben, maar door niemand toe te laten, ben ik juist zwak.

Praktijkondersteuner zegt ook dat het misschien wel goed is en dat het misschien gemakkelijker is voor mij om me kwetsbaar op te stellen bij mensen bij wie ik dit in het verleden al gedaan heb. Ik ben er nog niet over uit... Met een aantal mensen zou ik wel echt graag weer contact willen en ik word dan ook altijd een beetje verdrietig als ik terugdenk aan het contact dat er niet meer is, dus ergens denk ik dat op deze manier doorgaan ook niet goed is. Want nu blijf ik maar in een 'wat als' gevoel zitten. Ik weet alleen niet wat de beste keuze is.

Hoe lang heb je al last van nachtmerries? Merk je wel verbetering of niet echt?
Ik werk op dit moment, gelukkig zijn ze qua uren erg flexibel op mijn werk dus dat is wel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Flora, ik hoop voor je dat deze therapie je brengt wat jij nodig hebt. :redrose:

Spierverkrampingen heb ik al een hele tijd en wordt erger naarmate ik (blijkbaar) in mijn dromen gebeurtenissen verwerk. Wanneer ik 's ochtends wakker wordt neem ik eerst twee paracetamol tegen de pijn. In de loop van de dag trekt het weg.
Alle reacties Link kopieren
Flora, ik ben van mening dat het niet uiten van je emoties dmv huilen niets zegt over je emotionele welbevinden. Ik ben me er van bewust dat vrouwen meer dan mannen een speelbal zijn van hun emoties en daardoor wellicht sneller huilen, maar het uitblijven van tranen hoeft niet iets negatiefs te zijn.
Maar ik ben niet jouw behandelaar dus ik ken je niet goed genoeg om te weten hoe het bij jou zit.

Er zal een reden zijn waarom hij jou stimuleert om oude contacten op te pakken. En als jij ook denkt dat je er iets aan kunt hebben, dan moet je het doen.
Waarom ik het niet zou doen, is omdat ik van mening ben dat het een kwetsbaardere situatie is dan een nieuwe vriendschap opbouwen.
Mijn trots staat me in de weg, iemand moet graag bij míj willen zijn, en ik wil eerst groen licht hebben alvorens we iets gaan doen.
Als ik geen flauw idee heb hoe het ervoor staat, ben ik zo passief als de neten.

Grote kans dat dit voor jou helemaal niet opgaat, daarom kun je beter naar jezelf en je behandelaar luisteren dan naar anderen.

Over die nachtmerries; daar heb ik al erg lang last van. En overdag is ook niet veel meer, ik heb er nog weinig zin in.

Oakes; dat lijkt me niet meevallen, die pijn. :redrose:
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Heb inmiddels met 3 mensen contact gehad en ze reageerden allemaal positief, en 1 afspraak al gepland. Dus ben benieuwd hoe het gaat! In ieder geval al een goede eerste stap :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven