Baarmoederhalskanker op jonge leeftijd

14-08-2018 15:04 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is een jaar geleden overleden mede door kanker. Ik heb daarom de keuze gemaakt om op mijn 25e een uitstrijkje te doen voor de zekerheid. Nu kwam er vorig halfjaar een Pap 1 uit wel met HPV-virus, waarbij de doktersassistent was dat het heel normaal was en mijn lichaam het wel zou opruimen. Nu heb ik gister de uitslag gehad en ik heb een Pap 4. De huisarts heeft ook aangegeven dat ik niet meer in het voorstadium zit, maar zelfs al baarmoederhalskanker zit. Ik zou volgende week een reis van 5 maanden maken waar ik heel het jaar hard voor heb gewerkt. Al mijn dromen zijn in deugen gevallen en ik ben zo bang.. Schijnbaar hebben ze vorig halfjaar verkeerd gekeken en waren er toen al zoveel ontstekingen en hebben ze daar niks over gezegd. Heeft iemand ervaring met pap 4 of zijn er lotgenoten hier waar ik mee zou kunnen praten? Alvast bedankt! Ik weet het even allemaal niet meer nu..
Alle reacties Link kopieren
Ach meid, wat een vreselijk nieuws.
Heel veel sterkte! :hug:
Als er geen uitzaaiingen zijn en ze halen alleen je baarmoeder eruit ben je binnen 2 maanden weer in staat om op reis te gaan.

Sterkte met het verlies van je moeder op veel te jonge leeftijd trouwens. Dat is wel heftig.
Alle reacties Link kopieren
Wat schrikken dit, zeker gezien je leeftijd.
Kan je snel terecht bij de gynaecoloog?
Alle reacties Link kopieren
ostara. schreef:
14-08-2018 15:17
Wat schrikken dit, zeker gezien je leeftijd.
Kan je snel terecht bij de gynaecoloog?
Ja dat wel. Ik heb het gister te horen gekregen en ik kan morgen al terecht.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend heftig voor je! Zelf geen ervaring mee. Ik hoop dat je wel goed begeleid wordt (emotioneel) en dat je niet al te lang hoeft te wachten op een eerste afspraak in het ziekenhuis en behandeling. Kun je wel je verhaal kwijt bij familie en/of vrienden?
Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig TO, alvast hee veel sterkte gewenst met alles wat nu op je af komt en gaat komen.
Misschien heb je wat aan deze site: https://olijf.nl/lotgenoten/
Alle reacties Link kopieren
Je zult daar vast wel aan gedacht hebben, maar zorg dat er iemand met je meegaat naar het spreekuur. Niet alleen voor steun, maar ook voor alle informatie die je krijgt te horen. Twee horen meer dan één.
Ik weet niet of je een kinderwens hebt.....praat daar in ieder geval ook over.
Alle reacties Link kopieren
kirjailija schreef:
14-08-2018 15:21
Wat heftig TO, alvast hee veel sterkte gewenst met alles wat nu op je af komt en gaat komen.
Misschien heb je wat aan deze site: https://olijf.nl/lotgenoten/
Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
:hug: Sterkte, ik wist niet dat ze uit zo'n uitslag pap 4 al konden opmaken dat het bmhk is.
We should have each other with cream.
Alle reacties Link kopieren
catskin schreef:
14-08-2018 15:29
:hug: Sterkte, ik wist niet dat ze uit zo'n uitslag pap 4 al konden opmaken dat het bmhk is.
Nee ik kan dat ook nergens terug op internet gevonden.. alleen dat er kwaadaardige cellen waren en het een voorstadium kon zijn. Heb het de huisarts ook nadrukkelijk gevraagd en ze gaf aan dat het wel echt ging om baarmoederhalskanker.. en niet het voorstadium.
Alle reacties Link kopieren
Tonychocolonely schreef:
14-08-2018 15:20
Ja dat wel. Ik heb het gister te horen gekregen en ik kan morgen al terecht.
Jeetje wat een heftig nieuws; heel veel sterkte de komende tijd...

Wel fijn dat je zo snel terecht kunt; neem je wel iemand mee morgen?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
14-08-2018 15:38
Jeetje wat een heftig nieuws; heel veel sterkte de komende tijd...

Wel fijn dat je zo snel terecht kunt; neem je wel iemand mee morgen?
Ja mijn vader gaat mee en waarschijnlijk komt mijn zus ook nog :) vriendinnen wilde ook al mee, dus dat is wel fijn dat ik niet alleen hoef te zijn
Naar mijn weten is alleen Pap5 echt baarmoederhalskanker, niet Pap 4 maar goed, dat kan de Gyn je beter vertellen.
Maar goed, goed is het natuurlijk niet.
Wat fijn dat je snel terecht kan!
Heel erg veel sterkte TO! :hug: :hug: :rose:
Alle reacties Link kopieren
Tjonge, nou die reis kan je annuleren lijkt me.
Heel veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
phoebe24 schreef:
14-08-2018 15:42
Naar mijn weten is alleen Pap5 echt baarmoederhalskanker, niet Pap 4 maar goed, dat kan de Gyn je beter vertellen.
Maar goed, goed is het natuurlijk niet.
Wat fijn dat je snel terecht kan!
Heel erg veel sterkte TO! :hug: :hug: :rose:
Ja ik vond het zelf ook al gek.. Ik denk dat ze de uitslag niet helemaal correct heeft verteld en ik misschien dan toch PAP5 heb? Ik ga het sowieso morgen vragen bij het onderzoek
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
14-08-2018 15:42
Tjonge, nou die reis kan je annuleren lijkt me.
Heel veel sterkte.
Ja helaas wel. Had er zoveel zin in dus is wel echt een ontzettende tegenvaller
Tonychocolonely schreef:
14-08-2018 15:45
Ja ik vond het zelf ook al gek.. Ik denk dat ze de uitslag niet helemaal correct heeft verteld en ik misschien dan toch PAP5 heb? Ik ga het sowieso morgen vragen bij het onderzoek
Ach, daar maak je je nu natuurlijk druk om, niet erg handig van de huisarts.
Kan ook onwetendheid zijn over Pap4 en 5, dat weet ik niet.
Ik zou inderdaad eerst even de afspraak met de gyn afwachten.

Wat heftig dat dit zo snel gebeurt na het overlijden van je moeder!

Zeker na dit soort verhalen snap ik trouwens echt niet waarom een aantal vrouwen niet meedoet aan het bevolkingsonderzoek.
Het gaat om hun gezondheid!
Alle reacties Link kopieren
Pap4 betekent carcinoma in situ, oftewel er zijn kankercellen gevonden maar deze zitten alleen nog in het slijmvlies en niet dieper. Dit is nog géén kanker. Een van de typische kenmerken van kanker is namelijk invasieve groei.

Een echte diagnose kan alleen gesteld worden als ze een stukje weefsel weghalen, met uitstrijkjes halen ze alleen losse cellen weg. Dus dat je huisarts zegt dat dit ‘echt kanker’ is betekent dat ze niet weet waar ze het over heeft. Het kán kanker zijn, hoeft niet.

Maar het is hoe dan ook niet leuk en iets om heel serieus te nemen. Zou wel heel even met je gyn overleggen voor je alles annuleert. Veel sterkte meis :hug:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
phoebe24 schreef:
14-08-2018 15:52
Ach, daar maak je je nu natuurlijk druk om, niet erg handig van de huisarts.
Kan ook onwetendheid zijn over Pap4 en 5, dat weet ik niet.
Ik zou inderdaad eerst even de afspraak met de gyn afwachten.

Wat heftig dat dit zo snel gebeurt na het overlijden van je moeder!

Zeker na dit soort verhalen snap ik trouwens echt niet waarom een aantal vrouwen niet meedoet aan het bevolkingsonderzoek.
Het gaat om hun gezondheid!
Nou, bij mij lukten de uitsrijkjes nooit door vaginisme.

To heel veel sterkte.Best heftig dit.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_3722 wijzigde dit bericht op 14-08-2018 17:42
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
14-08-2018 16:00
Nou, bij mij lukten de uitsrijkjes nooit door vaginisme.

To heel veel sterkte.Best heftig dit.
Tegenwoordig kijken ze eerst of je het hpv virus hebt, dus dat lukt vaak wel.

Vroeger was het denk ik lastiger.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
14-08-2018 15:55
Pap4 betekent carcinoma in situ, oftewel er zijn kankercellen gevonden maar deze zitten alleen nog in het slijmvlies en niet dieper. Dit is nog géén kanker. Een van de typische kenmerken van kanker is namelijk invasieve groei.

Een echte diagnose kan alleen gesteld worden als ze een stukje weefsel weghalen, met uitstrijkjes halen ze alleen losse cellen weg. Dus dat je huisarts zegt dat dit ‘echt kanker’ is betekent dat ze niet weet waar ze het over heeft. Het kán kanker zijn, hoeft niet.

Maar het is hoe dan ook niet leuk en iets om heel serieus te nemen. Zou wel heel even met je gyn overleggen voor je alles annuleert. Veel sterkte meis :hug:
Dit! Ik wil je zorgen en angst zeker niet onterecht downgraden, maar wacht echt je afspraak bij de gyn af voordat je inderdaad alles van je reis gaat annuleren en jezelf al aan de chemo ziet zitten (bij wijze van). Je huisarts is te voorbarig met haar conclusie, PAP 4 is níet per definitie baarmoederhalskanker.
Sterkte morgen, goed dat er mensen met je mee kunnen gaan. Laat ze een notitieblokje meenemen om dingen op te schrijven, vaak ben je op de parkeerplaats de helft alweer vergeten (ook al ben je met meer).
ostara. schreef:
14-08-2018 16:28
Tegenwoordig kijken ze eerst of je het hpv virus hebt, dus dat lukt vaak wel.

Vroeger was het denk ik lastiger.
Hpv is een SOA. Met vaginisme lijkt me de kans uitermate klein.
Alle reacties Link kopieren
Shift schreef:
14-08-2018 16:38
Dit! Ik wil je zorgen en angst zeker niet onterecht downgraden, maar wacht echt je afspraak bij de gyn af voordat je inderdaad alles van je reis gaat annuleren en jezelf al aan de chemo ziet zitten (bij wijze van). Je huisarts is te voorbarig met haar conclusie, PAP 4 is níet per definitie baarmoederhalskanker.
Sterkte morgen, goed dat er mensen met je mee kunnen gaan. Laat ze een notitieblokje meenemen om dingen op te schrijven, vaak ben je op de parkeerplaats de helft alweer vergeten (ook al ben je met meer).
Goed idee inderdaad. Ik zal de dingen waar ik aan denk nog even opschrijven van te voren. Ja ik vind het ook heel gek dat ze er heel zeker van was dat het al baarmoederhalskanker was, en heftig ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven