Lotgenoten HSP?

14-08-2018 16:18 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Zijn hier meer mensen die HSP hebben? ik zoek namelijk lotgenoten om te kijken hoe jullie hier mee omgaan!

Ik heb last van enorme prikkels die binnen komen elke dag, elke avond moet ik gewoon bijkomen van alles wat er over de hele dag gebeurt is. ik voel mensen aan op mijn werk, thuis, feestjes. snel angstig voor dingen die ik extreem ervaar als een gewoon niet HSP-er. helaas werd ik door mijn psycholoog niet serieus genomen. ik vertelde haar ik zeker ben ik HSP heb, maar helaas wilde zij andere stempels op mij zetten. ik ben boeken aan het lezen over HSP en struin heel google af, van hoe kan ik hier mee leren omgaan! vooral de angst die soms enorm toeslaat als golven. prikkels die enorm komen waardoor ik een kort lontje krijg. Zijn er nog meer mensen met HSP? en hoe gaan jullie hier mee om? ik zoek echt graag lotgenootjes om hier mee te kunnen kletsen, ook met HSP mensen die net zo weinig weten als ik.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wil jouw psycholoog jou echt wel serieus nemen, maar geef jij haar die kans niet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
14-08-2018 16:21
Misschien wil jouw psycholoog jou echt wel serieus nemen, maar geef jij haar die kans niet
ik heb haar anderhalf jaar de kans gegeven, is daar nooit op door gegaan helaas.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
14-08-2018 16:21
Misschien wil jouw psycholoog jou echt wel serieus nemen, maar geef jij haar die kans niet
:worship:
Alle reacties Link kopieren
Tjoskasammy schreef:
14-08-2018 16:22
ik heb haar anderhalf jaar de kans gegeven, is daar nooit op door gegaan helaas.
Waar dacht ze wel aan dan?
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Tjoskasammy schreef:
14-08-2018 16:22
ik heb haar anderhalf jaar de kans gegeven, is daar nooit op door gegaan helaas.
Omdat het niet bestaat. Het is geen diagnose. Angsten kunnen prima behandeld worden met de juiste diagnose.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor stempels wilde je psycholoog jou geven en waarom was je het daar niet mee eens?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
bloosje schreef:
14-08-2018 16:24
Waar dacht ze wel aan dan?
PTSS of borderline! terwijl ik mijzelf daar totaal niet in zie, mijn man en vriendinnen ook niet.
Alle reacties Link kopieren
en zelfbedacht stempel is veel leuker dan zo'n algemeen ding wat iedereen heeft
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
14-08-2018 16:24
Omdat het niet bestaat. Het is geen diagnose. Angsten kunnen prima behandeld worden met de juiste diagnose.

Het bestaat wel, het is alleen geen diagnose, maar een karaktertrek. Met andere woorden, (over-)gevoelig.
Sommige mensen hebben behoorlijk veel last van externe prikkels. Niks mis mee om daar tips voor te vragen hoe daar mee om te gaan.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sammy,

Ik ben hsp; nog geen wondermiddel gevonden om er mee om te gaan helaas...
Bij mij zijn er ook wel depressie en al een jarenlange burn-outachtige toestand bij, dus dat helpt ook niet.

Ik vind het erg lastig om mee om te gaan en neem het van dag tot dag.
Alle reacties Link kopieren
Tjoskasammy schreef:
14-08-2018 16:25
PTSS of borderline! terwijl ik mijzelf daar totaal niet in zie, mijn man en vriendinnen ook niet.
Zij hebben ook allen een studie in deze richting gevolgd?
Honey, you should see me in a crown
Annelleke schreef:
14-08-2018 16:24
Omdat het niet bestaat. Het is geen diagnose. Angsten kunnen prima behandeld worden met de juiste diagnose.
Precies dit.

Je komt bij een zorg professional met een diagnose die je bij jezelf gedaan heb van iets wat niet als diagnose bestaat.
Alle reacties Link kopieren
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
14-08-2018 16:29
Precies dit.

Je komt bij een zorg professional met een diagnose die je bij jezelf gedaan heb van iets wat niet als diagnose bestaat.

Het bestaat wel:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sensory ... ensitivity
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
14-08-2018 16:32
Het bestaat wel:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sensory ... ensitivity
Hier staat precies hetzelfde hoor:

Sensory processing sensitivity (SPS) is a personality trait

Een karaktertrek dus.

Vaak ook een symptoom van een andere stoornis zoals ASS of A(D)HD.
Hsp heb je niet. Het is geen ziekte oid
Een eigenschap meer
Ik herkrn me er wel in maar vroeger meer dan nu
En ik ben gedisgmosticeerd met schizofrenie en angststoornis
Alle reacties Link kopieren
Als je HSP bent, betekent dit nog niet dat jouw psycholoog het mis heeft met haar diagnoses.
Een diagnose bestaat vaak uit meerdere punten.

Wat heb je het afgelopen anderhalf jaar daar gedaan, behalve haar in twijfel trekken.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
14-08-2018 16:32
Het bestaat wel:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sensory ... ensitivity
Het is geen diagnose, net als perfectionisme dat niet is.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
14-08-2018 16:28
Zij hebben ook allen een studie in deze richting gevolgd?
Das wel handig, hoef je de deur niet uit voor therapie, scheelt weer een hoop prikkels ;-D
Alle reacties Link kopieren
Tjoskasammy schreef:
14-08-2018 16:25
PTSS of borderline! terwijl ik mijzelf daar totaal niet in zie, mijn man en vriendinnen ook niet.
Het één sluit het ander niet uit vrouw.. heb je nu de psych losgelaten? Het feit dat man en vriendinnen jou niet herkennen in de mogelijke diagnoses is een zwak argument in mijn ogen.
Nou ja.. dat dus..
Of het nou wel of niet bestaat en of het nou wel of niet een diagnose is maakt toch helemaal niet uit? TO heeft er last van en de psycholoog zou dan kundig genoeg moeten zijn om haar handvatten te geven om ermee om te gaan.
Gezien je berichten kom je enorm labiel over. Ik zou die psycholoog maar een kans geven, volgens mij heb je het nodig. En zoals hierboven geschreven is, HSP is geen diagnose. PTSS en borderline wel. Heb je geen testen e.d. gehad bij de psycholoog? Daar halen ze toch de diagnose uit?
Alle reacties Link kopieren
Zoek een psycholoog die zelf HSP -er is :lightbulb:
Is het niet een idee om een andere psycholoog te zoeken? Of je huidige psycholoog gelijk heeft of ongelijk doet er eigenlijk niet meer toe; er is geen basis van vertrouwen, dus dan wordt het niets. Je kunt jezelf een etiket opplakken, maar het gevaar daarvan is, dat je geen optimale behandeling krijgt die je misschien wel nodig hebt. Ik denk dat veel mensen wel een of meerdere HSP-kenmerken bij zichzelf herkennen want het is vrij algemeen. Zelf ben ik ook prikkelovergevoelig; teveel licht, geluid, drukte, warmte, noem maar op, kan bij mij migraine uitlokken. Die overgevoeligheid is op zich natuurlijk geen diagnose of stoornis. Het is gewoon wat het is: overgevoeligheid.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
14-08-2018 16:35
Hier staat precies hetzelfde hoor:

Sensory processing sensitivity (SPS) is a personality trait

Een karaktertrek dus.

Vaak ook een symptoom van een andere stoornis zoals ASS of A(D)HD.

Dat zeg ik dan ook, dat het een karaktertrek is. Maar het bestaat dus wél. Net zoiets als zeggen dat verlegen niet bestaat.
Honey, you should see me in a crown

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven