Zin van het leven?

14-08-2018 19:03 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste iedereen,

Ik wil denk ik gewoon even mijn hart luchten. Eventueel advies krijgen.
Sinds ongeveer mijn 14e heb ik last van depressiviteit. Ik ben nu 25 jaar. Pas toen ik 20 was ben ik voor het eerst hulp gaan zoeken en kreeg ik behandeling. Dit hielp niks. Daarna een groot gat van lange wachttijden etc. Op dit moment ben ik weer in behandeling, maar ook dit werkt helemaal niet. De psycholoog zit heel erg op CGT, deze hele methode ken ik goed, toch stemde ik in om daar mee te beginnen. Maar nu zijn we alle sessies ermee bezig en kom ik alsnog nergens!
Ondertussen is de dysthyme depressie nog steeds erg aanwezig, op zo’n manier dat ik tegenwoordig de zin van het leven niet meer in zie. Ik heb wel eens momenten gekend tijdens grote depressies, waarbij ik het leven niet zag zitten. Dit kwam in vlagen, maar dat soort gedachten waren sporadisch en bleven alleen bij gedachten.
Op dit moment is de depressie redelijk stabiel, het gaat allemaal veel rustiger en beter, maar het gevoel van er niet meer willen zijn is nu een dagelijkse gedachte/gevoel geworden. Of ik nou aan het werk ben, in de trein zit, boodschappen doe, aan het eten ben oid, ik denk de hele dag door: “was ik er maar niet, kon ik maar verdwijnen, wanneer is het mijn tijd, ik wil niet meer leven”. Praktisch uitvoeren zal ik niet doen, maar het is wel erg vermoeiend en maakt me heel hopeloos.
Ik heb lieve ouders, een vaste baan direct na mijn opleiding gekregen, lieve vriendinnen die ik weinig zie maar wel heel waardevol zijn.. toch voel ik mij zo ontiegelijk eenzaam en waardeloos.

Herkent iemand zich in dit? Wat raden jullie mij aan?
Alle reacties Link kopieren
Vertel je wat je hierboven beschrijft ook aan je behandelaar?
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
14-08-2018 19:06
Vertel je wat je hierboven beschrijft ook aan je behandelaar?
Dat heb ik uiteraard al gedaan, maar ze denkt dat cgt mij hierbij gaat helpen
Alle reacties Link kopieren
Huisdier uit een asiel nemen? En goed voor dat beestje, en het kan jouw leven meer structuur en nut geven?

De gedachten die je omschrijft kunnen ook verdwijnen als je wat ouder bent
Ook normaal dat je hersenen zich verder ontwikkelen en je zo anders (vaak rustiger en beter) in het leven zal staan
Alle reacties Link kopieren
Kun je oprecht dankbaar zijn voor wat je hebt? Heb je al eens geprobeerd om dat op te schrijven, om een stukje positiviteit in je dag te brengen?

Ik lees nu het boek van Byron Katie de 4 vragen die je leven veranderen. Ik heb alleen de inleiding pas gelezen maar ik ken de techniek al en de schrijfster is zelf uit een zware depressie gekomen. En daaruit een hele simpele methode ontwikkeld die evt met hulp vrij makkelijk toe te passen is.

Beweging is ook helend, en als je sterker wordt zul je je ook mentaal sterker voelen. Sport je?
Alle reacties Link kopieren
Als het voor jezelf niet hoeft, ga dan iets voor anderen betekenen!
Dat egocentrisch gedraai, daar heb je niet veel aan.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
14-08-2018 19:27
Als het voor jezelf niet hoeft, ga dan iets voor anderen betekenen!
Dat egocentrisch gedraai, daar heb je niet veel aan.
Als je wist wat voor werk en vrijwilligerswerk ik doe, zou je nooit zo’n reactie typen.
anoniem_359939 wijzigde dit bericht op 14-08-2018 19:38
0.35% gewijzigd
Heb je ook medicijnen? Zit depressie ook in de familie ? Want misschien heb je gewoon iets 'in je' waardoor alleen medicijnen helpen en therapie vrij nutteloos is.
BlackHoney schreef:
14-08-2018 19:29
Als je wist wat voor werk en vrijwilligerswerk in doe, zou je nooit zo’n reactie typen.
Al zou je niet werken en geen vrijwilligerswerk doen is die reactie compleet achterlijk. Zulke types gewoon lekker negeren!
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
14-08-2018 19:27
Als het voor jezelf niet hoeft, ga dan iets voor anderen betekenen!
Dat egocentrisch gedraai, daar heb je niet veel aan.
Jee wat een onbegrip over depressie weer.

TO kun je met je behandelaar praten over andere vormen van therapie? Zou je individueel willen of in een groep? Er is meer mogelijk. Misschien kun je op de site van de ggz waar je in behandeling bent vinden wat zij nog meer aanbieden voor behandeling bij depressie. Je kunt je daar dan in verdiepen en dat voorleggen aan je therapeut.
Alle reacties Link kopieren
Praat erover met je vrienden ze zullen je nemen zoals je bent en je steunen. Iedereen heeft wel eens een dag dat je met moeite kan lachen.
Plan leuke dingen en hou van jezelf.
Dit is heel erg herkenbaar. Ook bij mij spoken deze gedachten de hele dag door mijn hoofd. Daarbij heb ik een enorm schuldgevoel en voel me waardeloos, of ik buiten de maatschappij sta (terecht vind ik zelf; het is mijn eigen schuld).
Altijd dus, ook als ik "vrolijk" ben of iets leuks doe. Ik voel het gewoon niet.
Ergens van genieten of me ergens op verheugen is er niet bij.
Ben pas gestart met CGT, heb hier ook al ervaring mee, net als jij. Maar of het ooit beter wordt?
Ik kan met CGT wel de suicidegedachten wegredeneren, maar het kost heel veel energie.

Dit wilde ik je zeggen zodat je weet dat je niet de enige bent die hiermee worstelt. :redrose:

Wellicht is het een mogelijkheid om nog iets met je medicatie te doen? Andere medicatie of dosering?

O, en trek je niets aan van provocerende reacties op je post. Idioten heb je overal, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Rust rein en regelmaat.
Dus geen alcohol niet roken enz.
Zorg goed voor je lichaam en eet gezond.
Door dit ga je je een stuk beter voelen als je somber bent.
Alle reacties Link kopieren
Wat rot BlackHoney dat je je zo voelt.
Mensen die heel gezond leven kunnen kanker krijgen. Mensen die uit een warm nest komen en sociale contacten en een baan hebben, kunnen een depressie krijgen. Het heeft niets met wilskracht of ondankbaarheid te maken, het is een stoornis en die heb je niet uit verveling. Er zijn altijd mensen die dat niet begrijpen, maar ik hoop dat je in elk geval naar jezelf mild kan zijn.

Je eerste therapie was ook cgt als ik het goed lees? Heb je dat destijds afgemaakt? Therapie helpt niet altijd, maar ook als het wel werkt is daar vaak tijd voor nodig en motivatie en vertrouwen in de methode en jezelf. Het kan zijn dat je jezelf in de weg zit omdat je de therapie niet genoeg kans geeft.
Het kan ook dat deze aanpak niet bij jou past. Er zijn veel vormen en oorzaken van depressie en dysthymie en het komt vaak voor dat het vinden van de juiste aanpak een kwestie van veel uitproberen is. Een andere therapievorm, eventueel samen met medicatie, is in jou geval wellicht beter.

Mijn tips:
1. Zet je twijfel over cgt tijdelijk in de kast. Bepaal een datum of periode waarin je redelijkerwijs resultaat kunt zien, en ga ervoor. Dit voorkomt dat je constant in tweestrijd en twijfel zit, en dan kun je je focus leggen op werken aan jezelf. Hoe lang je dit doet is aan jou, en hangt ook af van hoe lang je nu al bezig bent.
2. Blijkt na een tijdje dat cgt het echt niet is? Zoek dan een andere vorm. Hopelijk kan dat met hulp van je huidige therapeut, of anders via de huisarts. Mindfulness, medicatie, er zijn verschillende mogelijkheden.
3. Zelfzorg, in je dagelijkse leven. Je kent het riedeltje wel: regelmaat, rust, beweging, buitenlucht (en licht), steun van naasten accepteren en je naar hen ook kwetsbaar durven opstellen. Geneest dit je depressie? Nee. Maar het zijn wel bouwstenen van een mentaal gezond leven en ze voorkomen dat je verder afglijdt. Sporten kan ook zorgen dat je even niet in je hoofd zit. Elke bezigheid waar volle concentratie voor nodig is, geeft minder ruimte aan de negatieve gevoelens en gedachten.
4. Realiseer je dat gedachten relatief zijn, en niet de waarheid. Je kunt misschien niet meteen van ze af komen, maar je hoeft ze ook geen autoriteit te geven.
What a nuanced anxiety
jo12345 schreef:
14-08-2018 19:27
Als het voor jezelf niet hoeft, ga dan iets voor anderen betekenen!
Dat egocentrisch gedraai, daar heb je niet veel aan.
Serieus?
Hoe durf je dit te typen..
Totdat je het zelf meemaakt..Dan piep je waarschijnlijk wel anders.
Blondie222 schreef:
14-08-2018 19:51
Rust rein en regelmaat.
Dus geen alcohol niet roken enz.
Zorg goed voor je lichaam en eet gezond.
Door dit ga je je een stuk beter voelen als je somber bent.
Dat mag misschien werken bij geestelijk gezonde mensen die ns een dipje hebben maar daar betert een depressie niet door.
Het leven is nu eenmaal zinloos en bij het merendeel van de mensen zullen hun hormonen hen dat grotendeels doen vergeten maar degenen bij wie dat niet zo werkt zien de niet zo rooskleurige realiteit.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft het leven geen zin, tenminste niet het soort zin wat mensen begrijpen kunnen.

Maar aangezien we nu eenmaal toch op aarde zijn en zwelgen in je gevoel van zinloosheid niet helpt, kan je misschien beter iets doen waar jij of een ander zich een beetje beter van voelt. Een ander mens, een goed doel, of een dier. Je kan het beste meerdere doelen in je leven hebben zodat je op de been kan blijven als een van je doelen wegvalt.

Het is meestal niet wereldschokkend wat je doet, maar het vult je leven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als je geconfronteerd wordt met angsten die je beperken, dan zou ik die proberen aan te pakken, zodat je daarna nieuwe dingen kan proberen die je anders niet zou kunnen doen. Ook daardoor zal je vermoedelijk geen hemel op aarde krijgen, maar je bewegingsvrijheid wordt daardoor wat groter.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
14-08-2018 19:18
Huisdier uit een asiel nemen? En goed voor dat beestje, en het kan jouw leven meer structuur en nut geven?

De gedachten die je omschrijft kunnen ook verdwijnen als je wat ouder bent
Ook normaal dat je hersenen zich verder ontwikkelen en je zo anders (vaak rustiger en beter) in het leven zal staan
Je reactie is vast heel goed bedoeld, maar vind 'm niet zo gepast. Je denkt veel te makkelijk. We hebben het hier over een depressie, over iemand die geen zin meer heeft in het leven. Daar groei je niet zomaar overheen, of los je niet op door middel van het aanschaffen van een huisdier. :facepalm:

TO, voor nu helaas geen tips, ik wens je heel veel sterkte toe. :rose:
alongwiththesunshine wijzigde dit bericht op 15-08-2018 01:08
Reden: Taalfoutje
0.07% gewijzigd
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven