Niet bewust van omgeving

01-09-2018 22:05 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen. Ik merk steeds vaker dat ik mij niet helemaal bewust van mijn directe omgeving. Ik hoor bijvoorbeeld niet wat er gezegd wordt op radio of tv als ik niet bewust luister. Andere omgevingsgeluiden dringen vaak ook niet tot mij door. Ook hoe een ruimte er uit ziet registeer ik niet direct en veranderingen zie ik vaak niet. Als iemand bijvoorbeeld een ander behangetje heeft, valt dit mij bijvoorbeeld meestal niet direct op. Ik denk veel en zit een beetje in mijn eigen wereldje lijkt. Herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je dat een beetje dagdroomt? Of maak je je ergens zorgen over, zit je niet goed in je vel?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat wel herkenbaar.
Dingen die ik niet interessant vind onthoud ik ook slecht.
En als ik niet bewust luister hoor ik niet wat er op tv is. Als iemand dan een opmerking maakt over iets op tv denk ik altijd huh wat??
Alle reacties Link kopieren
ik herken dit ook heel erg, denk dat ik teveel in mijn denken zit, heb jij dat ook
Alle reacties Link kopieren
hallo
Alle reacties Link kopieren
Voor mij niet herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Lalize schreef:
01-09-2018 22:17
Ik vind dat wel herkenbaar.
Dingen die ik niet interessant vind onthoud ik ook slecht.
En als ik niet bewust luister hoor ik niet wat er op tv is. Als iemand dan een opmerking maakt over iets op tv denk ik altijd huh wat??
Herkenbaar.

Als ik iets niet interessant vind, onthou ik het niet of merk ik het niet op. Registreer ik het niet.

Daar ben ik eigenlijk wel blij mee, anders krijg je wel een heel grote informatiestroom te verwerken.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik heb regelmatig dat ik tv kijk maar niet zie wat er op tv gebeurd. Of dat ik kijk hoe laat het is maar niet registreer Hoe laat het is, dan weet ik na het kijken dus niet hoe laat het is.
Alle reacties Link kopieren
Een ander behang zie ik vaak ook niet, tot iemand me erop wijst. Vind ik ook niet interessant. Een bijzondere foto op die muur trekt eerder mijn aandacht.

Waarschijnlijk merk jij weer heel andere dingen op?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het vrij normaal om niet te registreren wat er gezegd wordt op radio/tv als je niet bewust oplet. Ik heb dat ook. En af en toe valt me onbewust iets op en luister ik even ofzo, maar als ik er dan een opmerking over maak, heeft mijn omgeving ook 9 van de 10 keer niet gehoord wat er op de radio is. Ga voor de grap eens naar de kapper en ga dan bewust letten op hoeveel opmerkingen je daar over krijgt. Het zal het gros van de mensen niet opvallen. Omdat de meeste mensen niet alle prikkels uit hun omgeving registreren, de mensen die dat wel doen, hebben daar ook vaak een diagnose voor. Want het is ondoenlijk om alles bewust te registreren, daar wordt je heel moe van. En ga maar eens na, als je alles op de radio bewust zou registreren, hoe kunnen dan zoveel mensen werken met de radio aan.

Edit: zie hierboven ook een mooie reactie, waarschijnlijk vallen jou idd andere dingen op!
Je brein filtert dat voor je. Als je altijd alle details in je op moet nemen, dan ben je na een paar uur bekaf. Als ik heel erg bezig ben met mezelf/in mijn hoofd, neem ik minder waar om me heen. Als ik ontspannen ben, dan vallen meer dingen in mijn omgeving op.

Daarnaast kan ik ook niet zo goed twee dingen tegelijk: Als ik met iemand in gesprek ben, dan heb ik weinig/geen oog voor de omgeving of achtergrondgeluiden. Als ik me daar op focus, dan hoor ik niet meer wat een ander zegt.
Ik herken het ook en soms is het best vervelend. Soms denken mensen dat ik ze bewust negeer als ik niet zie dat iemand die ik ken naar me zwaait, heb het soms ook niet door als iemand me roept. En soms kreeg ik later een opmerking van "Waarom zei je niks?". Of dan zegt een vriendin ineens "zag je dat net?..." ehh nee.

En er zijn ook periodes dat ik alles zie. Ik denk dat dat komt omdat ik het soms zo druk heb met allerlei dingen waardoor ik de omgeving niet goed meer opneem.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het tegenovergestelde. Heel vermoeiend. Lijkt me heerlijk als je je zo af kunt sluiten.
Ik kan heel goed filteren. Superhandig met twee kinderen.

Mijn oudste kan het niet, die heeft ADHD en alles komt bij haar binnen. Is veel vervelender.
Ik heb dat in mijn eigen wereld zitten heel erg maar tegelijkertijd registreer ik ook alles. Het is subjectief maar als ik zou kunnen kiezen kies ik toch liever voor enkel in je eigen wereld zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ja heel herkenbaar. Er niet bij zijn met mijn hoofd, in mijn eigen wereldje zitten. Ik heb ook Autisme. Alleen kunnen onthouden wat ik interessant vind. Had ik als kind al. Regelmatig miste ik informatie op school. Dan kwam het gewoon niet binnen.
Op TV heb ik het ook soms. Dan kan een Teletekst pagina een kwartier aan staan en mijn ogen zijn erop gericht. Maar dan nog niet weten wat er staat. Als ik op straat loop heb ik ook niet altijd door dat iemand naar me zwaait of roept.
hondenmens wijzigde dit bericht op 02-09-2018 00:17
5.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik had de OP kunnen schrijven. Soms is het irritant. Maar ook wel lekker, ik kan me idd heel makkelijk afsluiten en vind wegdromen heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik best herkenbaar. Het behangetje van een ander zie ik wel meteen; ook als iemand een ander kapsel heeft, maar hele gesprekken op de radio die ik best graag zou willen horen gaan langs me heen (omdat ik aan het internetten ben en ook over andere dingen zit te praten, denk ik). Ik ben niet echt een multitasker.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dit is heel normaal en niets om je zorgen over te maken.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik denk TO, dat je gewoon met andere dingen bezig bent dan het hier en nu. Vermoedelijk heb je zorgelijke gedachten over wat anderen van je denken, over taken die je nog moet doen, over killerrobots of whatever, en daardoor ben je niet 80% in het hier en nu maar hooguit 10% en verveel je je dus (genoeg om je weer zorgen te gaan maken over je psyche).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik ook en dat vind ik niet erg.
Wat van mij wel erg is, is dat mijn gedachtes tijdens een gesprek afdwalen, of dat mijn focus weg is, zodat ik stukken informatie mis die iemand net met mij gedeeld heeft. Ik vind het onbeleefd van mezelf en probeer te letten op mijn aandacht.
Ja ik heb het ook heel vaak. Hoewel ik in het verkeer als ik op de fiets zit vaak hyper alert bent en juist veel zie. Ook zie ik het snel als mensen dingen veranderen.

Maar verder loop ik de hele dag met mijn hoofd in de wolken. Waardoor ik dus constant onder de blauwe plekken zit omdat ik overal tegenaan loop en stoot. Echt handig of veilig is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Tsjah.. Wat voor etiketje zullen we op jou gaan plakken?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mij heel goed afsluiten van mijn omgeving. Ik hoor en zie dan niks. Je zou mij ook op bijvoorbeeld op een heel druk feest een boek kunnen geven wat ik moet leren en ik hoor die drukte niet meer en kan gewoon leren. Is maar een voorbeeld natuurlijk maar het is dus vrij normaal lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Hee Flamingoo,
Het is herkenbaar.
Ik had dat ook veel. Ik had er last van en wilde anders. Nu is het veel beter.
Ik heb het idee dat jij er ook last van hebt en dat je er wat mee zou willen.
Je zou een cursus Mindfullness kunnen gaan doen.
Hiermee leer je al je zintuigen in te schakelen in je doen en laten.
Heel handig en goed om meer in het hier en nu te zijn.

Daarnaast zou je later ook een cursus leren mediteren kunnen doen.
Daarmee leer je om rustiger in je hoofd te worden door minder te denken.
Je leert bewust te worden wat er in je hoofd omgaat. De continue gedachtenstroom die afspeelt. En omdat je daar bewuster van wordt ga je minder denken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven