hoe kan ik meer rust en structuur krijgen in mijn leven?

02-09-2018 18:38 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ik ben nieuw op het forum (lees wel al een tijdje mee) en heb een vraag. Ik ben een jonge vrouw van 23 en zit nu in het laatste jaar van mijn bachelor. Ik heb wat vervelende dingen meegemaakt op zowel gezondheidsvlak als prive, niks super ernstigs maar wel vervelend wegens verhuizingen en vaak naar het ziekenhuis moeten. Ik heb na 3 jaar studeren wel gemerkt dat het studeren en studentenleven niet super goed bij me passen qua onregelmatigheid van vakken en veel sociale activiteiten waar semi-druk op ligt om te komen. Ik doe een behoorlijk pittige studie met veel contacturen en roosters worden vaak pas mega laat bekend gemaakt en deadlines vaak verschoven. Nu was ik afgelopen jaar een beetje overspannen geraakt door alle onregelmatigheid, ik heb ook nog eens een bijbaantje waar ik soms 's nachts opeens moest werken. Daar heb ik al ontslag genomen, hoef nog maar een paar keer te werken gelukkig.

Ik probeer tegenwoordig dus beter om op mezelf te letten, maar vind het nog lastig. Ik zie zelf gewoon de charme niet in van wonen in een oud studentenhuis waar vaak dingen kapot gaan en de houding van veel van mijn medestudenten om per dag wel te zien wat ze gaan doen.

Ik snak naar structuur. Gewoon maandag weten waar en hoe laat ik die week verwacht word en wat ik moet inleveren en wanneer ik moet werken bijvoorbeeld. Nu snap ik dat ik mijn studie niet zelf kan aanpassen en dat ik die structuur dus vooral in de rest moet zoeken, maar voel me momenteel een beetje verloren.

Daarnaast ben ik eigenlijk een mega introvert persoon, maar kom niet altijd zo over. Ik bevind me dus vaak in grote groepen en appgroepen en heb eigenlijk veel meer sociaal leven dan ik aankan. Zo had ik gisteravond een verjaardag en vandaag heb ik enorme wallen en voel me gespannen, luister al uren naar rustgevende muziek dat helpt gelukkig wel wat.

Ik hoop dat jullie misschien tips hebben of er iets van herkennen. En dat dit niet al te wazig is ;-)

Dankjewel alvast!
Alle reacties Link kopieren
Keuzes maken. Verjaardag had je af kunnen zeggen of korter kunnen gaan, om iets te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Alles waar je geen zin in hebt of wat ten koste gaat van je studie niet doen, dus al die 'verplichte' sociale dingen die bij het studentenleven horen lekker niet doen. Als mensen vragen waarom zeg je gewoon dat je het druk hebt en daar moeten ze het maar mee doen.

Ik heb tijdens mijn studie ook niet deelgenomen aan dat zogenaamde geweldige studentenleven van veel stappen en zuipen, maar koos een aantal leuke feesten uit waar ik dan wel heen ging. Heb niet het idee dat ik iets gemist heb. Ik voelde me vanwege mijn leeftijd (24) minder betrokken bij mijn studie- en huisgenoten. Zeker omdat ik ook een vrij pittige studie (incl stage) had.
v1k1ng wijzigde dit bericht op 02-09-2018 19:37
13.28% gewijzigd
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Volgens mij ben je al hartstikke goed bezig zo, het kost natuurlijk wat tijd vanaf nu om een juiste balans te vinden, maar het belangrijkste is dat je nu van jezelf weet waaraan je behoefte hebt.

Misschien toch ook proberen om je veel minder aan te trekken van de sociale druk die je voelt.
Verlaat bvb de app groep.

Is het een idee om met een schoolpsycholoog te gaan praten?
Al was het maar om je minder verloren te voelen in het geheel.

Goed eten en goed slapen en structuur aanbrengen waar het kan.
Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken mezelf hier in, jaren terug.

Je zal bewust keuzes moeten maken. Gaan of minder lang gaan. Bij mij is er hierom door een vriendin onbegrip getoond maar ik bleef bij mijn standpunt. Ik heb het haar uitgelegd natuurlijk maar moest niet zo overdrijven. Prima, jou mening maar dan is dat mijn vriendin niet.
Ik heb zoveel profijt gehad om zo standvastig te zijn. Nu gaat het me heel makkelijk af. Het maakt mij gelukkig en dáár gaat het om.
En minder druk maken wat anderen over je denken, hielp mij ook. Schouders -optillen mentaliteit. Is héél moeilijk in het begin maar het levert mij meer energie op.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor de reacties!

@Celaena_Aelin Ik had inderdaad beter niet naar de verjaardag kunnen gaan. Maar vaak bedenk ik dat pas achteraf, dus moet nog wat beter leren om van te voren te beseffen dat ik beter niet kan gaan.

@Shisha Goed eten en slapen is bij mij ook nog wel een dingetje waar ik aan kan werken. Ik heb de neiging om te stoppen met eten als ik moe of gestrest ben maar daar word ik natuurlijk alleen maar vermoeider van. Daarom ben ik ook gestopt met mijn bijbaantje, dan kan ik tenminste elke dag om de zelfde tijd naar bed en op vaste tijden eten. Ik was vannacht ook pas om 2.30 thuis van werk en dat is zo slecht voor mijn ritme. Maar nog maar 2 weken daar werken gelukkig.

@V1k1ng Ik ben inderdaad dit jaar ook van plan om me goed te focussen om mijn studie en de studiefeestjes en borrels links te laten liggen. Ik vind het ook niet echt leuk, maar ging er heen omdat mijn vrienden ook gaan. Maar je hebt gelijk dat ik gewoon kan zeggen dat ik het druk heb en dat ze dat maar moeten accepteren.

@CherryBlossom Fijn dat je het herkent en dat het allang geen probleem meer is. Geeft mij hoop! Ik ben inderdaad wel bang dat ik wat vriendinnen ga verliezen, maar ja, als ze mij niet accepteren kan ik ze misschien ook maar beter kwijt zijn. Ik heb gelukkig ook vrienden die precies snappen hoe ik werk en dat prima vinden.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Je zit in het laatste jaar van je bachelor. Je kunt ook al wat ‘vooruit gaan denken’ over jouw toekomst en hoe je die zou willen en dat struktuur een groot aandeel hierin zal nemen.
Houdt rekening met het feit dat je een flink introvert persoon bent en dat kontakten en sociale dingen je altijd energie zullen kosten!
Maak goeie keuzen hierin voor jezelf.
Dus niet zoveel kontakten maar een paar goeie.
Alleen af en toe sociale gelegenheden, kies hetgene waar jij het meest mee hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven