Wie heeft er ervaring met Tracydal?

07-09-2018 17:24 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Tracydal?

(Dit is een zg. MAO-remmer die voorgeschreven kan worden aan mensen die kampen met steeds terugkerende depressie en die onvoldoende reageren op andere middelen. Het is een middel met een flinke gebruiksaanwijzing, zo hoort er een vrij ingewikkeld dieëet bij, houd je je daar niet aan dan kan je bloeddruk door het plafond gaan. De werkzame stof is Tranylcypromine, vroeger zat dit in Parnate, maar dit middel is niet meer verkrijgbaar).

Ik vraag dit omdat het bij mij weliswaar mijn stemming verbetert, wat fijn is natuurlijk. Maar ik blijf (na ongeveer 5 maanden gebruik) last houden van rare bloeddrukschommelingen en vooral een zware vermoeidheid. Sommige dagen gaan redelijk maar vaak ben ik al na een uurtje iets doen zo moe dat ik uren op de bank moet liggen om bij te komen. Het voelt ook vaak alsof mijn hart het moeilijk heeft, boenken, het gevoel niet genoeg zuurstof binnen te krijgen, veel zuchten. Voordat ik ermee begon was mijn stemming de remmende factor om dingen te ondernemen, maar nu is het fysiek.

Het wordt niet zo vaak voorgeschreven, heb wel wat ervaringsverhalen kunnen vinden, maar ik vraag me af of er hier ook mensen zijn die er iets over kwijt willen.

Ben benieuwd en alvast bedankt!
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Wat voor dieet moet je daarbij? Dat lijkt me sowieso lastig langdurig vol te houden als je lekkere dingen moet skippen. Of valt dat mee?
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft het voorgeschreven? En heb je dit al besproken met voorschrijvend arts?

Hoe vaak laat jij controles uitvoeren ? Hoe is het nu met je bloeddruk?

Hou je je ook aan het dieet?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-09-2018 18:26
Wat voor dieet moet je daarbij? Dat lijkt me sowieso lastig langdurig vol te houden als je lekkere dingen moet skippen. Of valt dat mee?
Een thyramine-arm dieet. Thyramine zit o.m. in kaas, wijn, bier, gerookte vis / vlees, zuurkool, gefermenteerde sauzen, gist, maar ook bv. in zuivel als die niet helemaal vers is, enz. Dus dat is soms best lastig ja. De meeste zoetigheid mag gelukkig wel :-)
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
07-09-2018 18:49
Wie heeft het voorgeschreven? En heb je dit al besproken met voorschrijvend arts?

Hoe vaak laat jij controles uitvoeren ? Hoe is het nu met je bloeddruk?

Hou je je ook aan het dieet?
Wow, het lijkt wel een kruisverhoor 😉

Het middel mag alleen door een psychiater voorgeschreven worden. Instellen gebeurt vrijwel altijd klinisch (bij mij 7 weken opname). Er zijn nu regelmatig controles, en bloeddruk controleer ik zelf meermalen per dag. Deze wisselt te sterk, ene keer 160/110 dan weer 85/50. Heb e.e.a. besproken met huisarts en psychiater, we proberen nu andere oorzaken uit te sluiten maar mijn guts zeggen al dat het door de Tracydal komt.

Als ik me niet aan het dieet zou houden loop ik een forse kans op bv. een hersenbloeding. In het verleden, toen het verband van dit middel en de voeding nog onbekend was, zijn er aardig wat mensen overleden. Het middel is toen uit de handel genomen. Toen later bleek dat het ook veilig ingenomen kan worden, mits je je streng aan het dieet houdt, is het weer (beperkt) verkrijgbaar.

Dus ik zou wel gek zijn, of suïcidaal, als ik me niet aan het dieet zou houden.

Mocht je meer willen weten google het even.

Ben eigenlijk vooral benieuwd naar ervaringen van anderen maar omdat het middel zo weinig voorgeschreven wordt zijn die vrij schaars, kennelijk ook hier op het forum.
maritk wijzigde dit bericht op 07-09-2018 20:18
2.58% gewijzigd
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
maritk wijzigde dit bericht op 07-09-2018 20:17
Reden: Dubbel
99.52% gewijzigd
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd er flink manisch van.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
maritk schreef:
07-09-2018 19:59
Een thyramine-arm dieet. Thyramine zit o.m. in kaas, wijn, bier, gerookte vis / vlees, zuurkool, gefermenteerde sauzen, gist, maar ook bv. in zuivel als die niet helemaal vers is, enz. Dus dat is soms best lastig ja. De meeste zoetigheid mag gelukkig wel :-)
Geen kaas?? Geen dieet voor mij dus! ;-D
En wijn, bier, gerookte paling/zalm.... poehee, de lekkerste dingen mag je niet.
Gist als in brood ook niet?
Alle reacties Link kopieren
maritk schreef:
07-09-2018 20:10
Wow, het lijkt wel een kruisverhoor 😉

Het middel mag alleen door een psychiater voorgeschreven worden. Instellen gebeurt vrijwel altijd klinisch (bij mij 7 weken opname). Er zijn nu regelmatig controles, en bloeddruk controleer ik zelf meermalen per dag. Deze wisselt te sterk, ene keer 160/110 dan weer 85/50. Heb e.e.a. besproken met huisarts en psychiater, we proberen nu andere oorzaken uit te sluiten maar mijn guts zeggen al dat het door de Tracydal komt.

Als ik me niet aan het dieet zou houden loop ik een forse kans op bv. een hersenbloeding. In het verleden, toen het verband van dit middel en de voeding nog onbekend was, zijn er aardig wat mensen overleden. Het middel is toen uit de handel genomen. Toen later bleek dat het ook veilig ingenomen kan worden, mits je je streng aan het dieet houdt, is het weer (beperkt) verkrijgbaar.

Dus ik zou wel gek zijn, of suïcidaal, als ik me niet aan het dieet zou houden.

Mocht je meer willen weten google het even.

Ben eigenlijk vooral benieuwd naar ervaringen van anderen maar omdat het middel zo weinig voorgeschreven wordt zijn die vrij schaars, kennelijk ook hier op het forum.
Ik ken het middel en heb tot tweemaal toe meegemaakt dat een ha het heeft voorgeschreven... vandaar mijn vraag.

Ik ga nog even verder met mijn kruisverhoor. :P

Is er trouwens al overleg geweest met een cardioloog?

Wat zou jij willen? Stoppen met het middel?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-09-2018 22:13
Geen kaas?? Geen dieet voor mij dus! ;-D
En wijn, bier, gerookte paling/zalm.... poehee, de lekkerste dingen mag je niet.
Gist als in brood ook niet?
Bakkersgist mag wel, aangezien de thyramine door het bakken wordt omgezet in een andere stof.
Pure gist mag niet, dat zit bv. in bier maar ook in veel reform-artikelen. In de natuurvoedingswinkel kom ik niet meer. En in ontieglijk veel kant-en-klare maaltijden, sauzen enz. zit gistextract.

Tsja het is niet ideaal maar zwaar depressief zijn is erger...
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
07-09-2018 22:24
Ik ken het middel en heb tot tweemaal toe meegemaakt dat een ha het heeft voorgeschreven... vandaar mijn vraag.

Aha! Dat is best wel vreemd, volgens het protocol mag de apotheek het middel alleen voorschrijven met een getekende verklaring van de psychiater... dat dacht ik tenminste.

Ik ga nog even verder met mijn kruisverhoor. :P

Is er trouwens al overleg geweest met een cardioloog?

Er is, ook volgens het protocol, voor ik ermee begon een hartfilmpje gemaakt. En toevallig had ik, ivm andere klachten, kort daarvoor een uitgebreid cardiologisch onderzoek ondergaan. Was allemaal prima. Na het opstarten is dat niet meer gecheckt.


Wat zou jij willen? Stoppen met het middel?

Eerst moet ik zeker weten dat die vermoeidheid door de Tracydal komt. Vandaar ook dat ik aan informatie probeer te komen van andere gebruikers. Volgens de bijsluiter heeft 1 tot 10 procent als bijwerking vermoeidheid, maar ook uitputting wordt vermeld.

Wat het bij mij ingewikkelder maakt is dat ik ook milde tot matige nierschade heb wat ook vermoeidheid kan veroorzaken.

Dus tsja... als echt vast zou komen te staan dat het door de tracydal komt... alles is beter dan een zware depressie met suïcidaliteit.
Maar door de vermoeidheid is het onmogelijk om weer een soort van normaal leven op te gaan bouwen. Daar wordt ik nu soms al wat wanhopig van, laat staan als dit blijvend is.

Dus misschien zou ik er dan, onder toezicht, tijdelijk mee stoppen om te kijken hoe dat gaat. Maar nu bekijk ik het nog even stap voor stap.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Ik kan je niet helpen, gebruik nog geen mao-remmer maar zit er wel aan te komen dus lees wel ff mee.
Alle reacties Link kopieren
Kia-Ora, wat zijn jouw eigen ervaringen dan?
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
maritk schreef:
08-09-2018 00:36
Kia-Ora, wat zijn jouw eigen ervaringen dan?
Mijn ervaringen zijn puur professioneel. Heb het dus niet zelf geslikt.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, hier zelf geen ervaring maar het staat wel als eerstvolgende in de rij. Als het huidige wat ik heb niet binnen paar maanden gaat helpen overweeg ik het serieus. Een kennis van me gebruikt het wel en zij heeft erge last van slechte eetlust en orthostatische hypertensie. Zij mag ook even niet verder opbouwen (ze is nog opgenomen)
Wat ontzettend jammer dat je nu fysiek een dweil bent. Ik heb slecht gelezen maar ben je al door een cardioloog gezien?
Alle reacties Link kopieren
En over het dieet, ik zou er een dieet van droog brood en water voor over hebben om mij levenslustig te voelen.
Alle reacties Link kopieren
Hazzie schreef:
08-09-2018 10:31
Een kennis van me gebruikt het wel en zij heeft erge last van slechte eetlust en orthostatische hypertensie. Zij mag ook even niet verder opbouwen (ze is nog opgenomen)
Wat ontzettend jammer dat je nu fysiek een dweil bent. Ik heb slecht gelezen maar ben je al door een cardioloog gezien?
Niet sinds ik het slik. Ik zal eens een balletje opgooien bij HA en psychiater.
Die orthostatische hypotensie heb ik ook. Moet echt oppassen met opstaan, anders val ik flauw.

Ik wens jou veel sterkte, hopelijk is het voor jou niet nodig om dit te gaan slikken... 🍀
maritk wijzigde dit bericht op 09-09-2018 14:54
0.08% gewijzigd
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
Alweer dubbel, sorry
maritk wijzigde dit bericht op 09-09-2018 14:54
Reden: Dubbel
94.55% gewijzigd
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Marit.
Hopelijk nemen bij jou de bijwerkingen nog wat af of is er desnoods medicatie tegen de bijwerkingen te bedenken. Ortho hypothensie is inderdaad heel vervelend en je zal de eerste niet zijn die er door valt. Veel ouderen hebben dit ook. Het is an sich gelukkig niet gevaarlijk.
Mijn nieuwe medicatie lijkt zowaar wat te doen. Maar ik blijf pessimistisch dat het vast maar even duurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven