Kun je sportief/gezond worden?

17-09-2018 20:02 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Eigenlijk kan dit topic op meerdere pijlers maar ik denk dat het vooral een mindset dingetje is..

Ik ben totaal niet sportief aangelegd, vind het niet leuk
om te doen maar ergens wel belangrijk voor mijn lijf. Ik heb als puber en jongvolwassenen tegen ondergewicht aangezeten en ben altijd aan de erg slanke kant geweest. Ik kon alles eten wat ik wilde. In mijn hoofd wilde ik juist altijd aankomen omdat ik te dun was. Nu de laatste 2 jaar ben ik (10-15 kilo) dikker geworden. En nu ben ik op een punt dat het voor t eerst eigenlijk wel iets minder mag. Ik heb nog geen overgewicht maar een paar kilo eraf zoals direct na mijn bevalling nog wel gelukt is, zal wel net weer wat beter staan.

Sinds een paar maanden ga ik een aantal keer per week op de (gewone) fiets naar het werk, 10 km enkele reis. Waar ik in het begin echt bekaf was is dat nu gelukkig minder. Maar ik had eigenlijk gehoopt dat het mij nu ondertussen een stuk makkelijker af zou gaan. Helaas, ik vind het nog steeds een pokkeeind en ben blij als t regent of misschien gaat regenen want dan mag ik met de auto van mezelf. :$

Qua eten.. ik moet nu dus met bepaalde dingen een beetje maat gaan houden. Ik kook vrij oke en gevarieerd. Afhalen doen we vrijwel nooit maar ik het weekend kan ik soms echt wel slecht eten. Zeker als de kinderen niet thuis zijn, dan vervalt mijn voorbeeldrol denk ik. Noodles, snacks of pizza als lunch of savonds laat nog als extra en chocola tussendoor ipv fruit bijvoorbeeld. Ik probeer er aan te denken maar op de een of andere manier gebeurd het regelmatig dat ik dagen niet aan mijn 2 of zelfs 1 stuks fruit kom. Drinken gaat goed, vrijwel altijd alleen water en nooit alcohol.

Nu is de vraag; kun je, als je die aanleg mist echt “sportief/gezond” worden? Dat lichamelijke beweging zoals een stuk fietsen of hardlopen een prettige routine wordt ipv een opgave. En dat je een gezond eetpatroon hebt en ook behoud..

Is dat gewoon een kwestie van doorzetten en het jezelf aanleren zodat je op den duur niet beter weet? Of zal het me altijd “zwaar” blijven vallen?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Nope.. ik denk dat je jezelf goede gewoontes aan kan leren. Dingen bewust doet omdat het goed voor je is. Maar ik denk niet dat je spontaan gaat genieten van je fietstochtjes.
Wel denk ik dat er voor ieder wat actiefs is waar je wel van kan genieten. Een hobby of sport. Ik zou gewoon wat meer gaan rondkijken of je dat kan vinden.

Ik ben een tijd naar de sportschool gegaan om aan mijn lijf te werken. Maar ik heb daar echt een stronthekel aan. Ik ga dat dus niet volhouden en ga mijzelf ook niet dwingen dat te doen.

Ik wandel 50-70 km in de week. In het begin merkte ik daar veel van en ik heb nu een prima conditie. Maar voor een goed lijf moet ik echt meer doen. Nu ben ik begonnen met stukken rennen, tot nu toe vind ik het leuk.

En wees blij dat je zo lang kon genieten van alles kunnen eten!
Tijdens mijn burn out ben ik gaan sporten onder begeleiding van een personal trainer. Inmiddels sport ik vol overgave 3 tot 5 keer per week. Hier geniet ik echt van en krijg er heel veel energie van.
Dit had ik voorheen echt niet, het is echt iets nieuws van mij.
Natuurlijk kan dat. Of je het leuk gaat vinden? Mhaw. Ik doe veel dingen om gezonder te blijven en vind er na jaren nog geen klap aan.

Ik kan echt zo veel leukere dingen bedenken of veel smakelijke dingen om te eten.

Al veranderd je smaak wel na een tijdje. Maar sporten en bewegen enz is echt een noodzakelijk kwaad. Voor mij. Die ik wel eens laat versloffen.

Voor een ander kan dat weer heel anders werken.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 17-09-2018 20:21
14.60% gewijzigd
Ja hoor, ik heb zo vaak mensen sportief en gezond zien worden.

Het belangrijkste aan de sportkant is om iets te gaan doen wat je leuk vindt. Misschien is iets in een groep leuk als je niet sportief bent, het sociale aspect trekt je dan vaak over de drempel en als het sporten dan niet fantastisch is, is het wél gezellig. En dan toch wel 2-3 keer in de week sporten. Maar goed, haat je mensen dan kun je misschien beter iets anders kiezen. Tegenwoordig heb je zowel in de sportschool als op YouTube (bijvoorbeeld) korte, maar intensieve workouts, een soort circuittrainingen. Als je daar 3x per week 30 minuten in investeert ben je ook een eind op weg. Zelf gebruik vaak de (inmiddels oude) workouts van Kayla Itsines, dat doe ik zelf in de sportschool. Is niet zo gezellig in m'n eentje, maar wel makkelijk in te passen en te overzien (elke workout bestaat uit 2 circuits van 4 oefeningen, je doet 4x 7 minuten).

Alleen steeds dezelfde cardio (fietsen naar je werk, rondje lopen) zet niet veel zoden aan de dijk, iets van spiertraining is meestal zinvol om (ook) te doen. Meestal wordt sport leuker als je resultaat gaat zien, als je fitter wordt of sterker of afvalt en vooruitgang bereik je gewoon niet echt met een vast rondje fietsen of wandelen (maar er zijn mensen die daar gewoon plezier in hebben natuurlijk). Daar zit meestal ook geen uitdaging of nieuwe prikkeling in.

En eten gewoon met mate. Vooral als je altijd slank bent geweest, je hoeft echt niet superstreng ubergezond te eten, maar wees wel even kritisch op je eetpatroon. Misschien eet je toch vaker iets extra's dan je denkt.
Ik ken een vrouw die vijftig plus is en vanaf leuk mollig, rokend en altijd met vet eten bezig (koken, eten, taarten bakken voor anderen etc) al een jaar of drie heel fanatiek een soort fit girl is.
Als je haar hoort heb je gelijk zin om ook te sporten. Ze is er echt heel enthousiast over en vindt het allemaal echt heel leuk.
En ze ziet er ineens wel wat ouder uit, maar dat lijf is echt wauw, broodjes, harde kont, en alles.
Dus het kan wel.
als je sport niet leuk vindt dan ga je dan niet ineens leuk vinden maar dat hoeft ook niet, bewegen is net zo goed. elke dan een half uur wandelen, fietsen, tuinieren, dansen, was ophangen etc
gezonder eten is een mindset
of je er ook gezonder van wordt is zeer de vraag, voedingsdeskundigen zijn er nog niet uit hoe groot de invloed van voeding is. maar dat het veel kleiner is dan we denken daar zijn ze het wel over eens
S-Meds schreef:
17-09-2018 20:27
als je sport niet leuk vindt dan ga je dan niet ineens leuk vinden maar dat hoeft ook niet, bewegen is net zo goed. elke dan een half uur wandelen, fietsen, tuinieren, dansen, was ophangen etc
gezonder eten is een mindset
of je er ook gezonder van wordt is zeer de vraag, voedingsdeskundigen zijn er nog niet uit hoe groot de invloed van voeding is. maar dat het veel kleiner is dan we denken daar zijn ze het wel over eens

Dat ligt er maar aan. Met sporten is mijn diabetes niet 'weggegaan' ( lees gezonde waardes) maar met het gezonder eten wel. Binnen een paar weken.

Ligt er dus maar net aan wat er mis met je is en wat je onder gezond(er) verstaat.
Dat verschilt per persoon nogal.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 17-09-2018 20:32
2.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is al eerder gezegd maar zoek inderdaad een sport die je leuk vindt! Dat maakt bij mij alle verschil. En zelfde voor eten. Ik heb een aantal gerechten die gezond zijn maar die ik ook echt een feest vind om te eten :)

(Eten blijf ik wel nog altijd veel lastiger vinden dan het sporten haha)
Lucifer2018 schreef:
17-09-2018 20:30
Dat ligt er maar aan. Met sporten is mijn diabetes niet 'weggegaan' ( lees gezonde waardes) maar met het gezonder eten wel. Binnen een paar weken.

Ligt er dus maar net aan wat er mis met je is en wat je onder gezond(er) verstaat.
Dat verschilt per persoon nogal.
ik weet niet hoe ongezond je at maar met een paar kilo gewichtsverlies kan je diabetes al killen
S-Meds schreef:
17-09-2018 20:53
ik weet niet hoe ongezond je at maar met een paar kilo gewichtsverlies kan je diabetes al killen
Tuurlijk. Jij weet het vast allemaal ( beter) via een scherm. En mijn gewicht was al helemaal geen probleem hoor.
:-D

Nogmaals je roept maar wat.
Alle reacties Link kopieren
Een passie is niet iets wat uit de lucht komt vallen, maar je moet er wel van het begin af aan een positief gevoel bij hebben.

Ik ga nooit op de fiets naar het werk, verschrikkelijk, daar ga ik ook nooit een positief gevoel over krijgen, maar ik hang elke dag in de sportschool, heerlijk, het beste uit mezelf proberen te halen en doelen stellen en dan de reis beleven.

Ik heb de ervaring dat een gedegen kennis van wat je doet en waarom je het doet een hele goede motivator kan zijn om niet te vaak uit de band te springen. De kennis delen met mensen die dat ook leuk vinden, is een leuke bijkomstigheid, je ontmoet soortgelijke mensen.

Ik denk dat een onderdeel van het leven is om uit te zoeken wat je leuk vind en dat zoveel mogelijk te doen. En dat is fietsen dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Alleen maar kiezen tussen voedingsmiddelen die je niet erg lekker vindt, dan eet je vanzelf minder. Dus in plaats van een snack, pompoenpitten kauwen. Tegen de tijd dat je een half ons naar binnen hebt komen ze je neus uit en heb je bereikt wat je wou.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt dat dagelijkse beweging, en dan meerdere keren een kwartier, het beste is voor je gezondheid. Gewoon fit-zijn is niet het beste.

Je bent niet gemotiveerd zeg je. De behoefte hebben om te bewegen is normaal. Stilzitten niet. Ik zou dus uit gaan zoeken waarom jij stilzitten als prettig ervaart en bewegen niet. Heb je soms pijn. Ben je gauw buiten adem. Ga je zweten. Dus dat zou ik laten onderzoeken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
17-09-2018 22:02
Alleen maar kiezen tussen voedingsmiddelen die je niet erg lekker vindt, dan eet je vanzelf minder. Dus in plaats van een snack, pompoenpitten kauwen. Tegen de tijd dat je een half ons naar binnen hebt komen ze je neus uit en heb je bereikt wat je wou.
Dat klinkt niet erg aantrekkelijk ;-D

Ik heb geen pijn, zweten doe ik wel. Maar ik kan me opfrissen op t werk dus dat is geen belemmering. Ik ben gewoon lui denk ik :$
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven