Partner depressief, ik kan er niet meer tegen!

18-09-2018 11:06 508 berichten
.
anoniem_343589 wijzigde dit bericht op 22-04-2021 21:27
99.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hij moet de juiste hulp krijgen en voor jou zit er niks anders op dan geduld en begrip hebben.

tip; de gedachte "stel je niet aan, we hebben een fantastisch gezin, sta op van die bank en ga wat leuks doen met de kinderen" maakt het alleen maar erger voor hem.

dus wil je dat het zo snel mogelijk opgelost is, heb dan 100% begrip voor zijn gevoelens en doe ze alles behalve teniet.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar MrsJane. Soortgelijke situatie; getrouwd, 2 kinderen ( 6 en bijna 1) en man depressief. Hij heeft sinds een paar maanden geen werk meer en dat helpt ook niet mee.
Ik 'zie' hem al zitten voordat ik thuiskom, en ik kan maar weinig meer hebben. Dan denk ik; pfff daar zit ie weer met z'n lange gezicht.
En vind het soms ook heel erg van mezelf; ik ben maatschappelijk werker en weet wat depressie inhoudt en neem het zeker serieus, maar ik ben er gewoon flauw van en heb weinig begrip meer.
Ik spreek het soms wel uit naar hem,dat het ook voor mij zwaar is, en depressie of niet, hij 'moet' van mij wel wat actiever zijn,bv met de kinderen. Dit doet hij dan ook en ik merk dat het hem goed doet, en mij ook. (gevoel dat hij weer wat actiever is/mij even ontlast).
Goed dat je hulp hebt gezocht, partners worden hierin vaak vergeten.
.
anoniem_343589 wijzigde dit bericht op 22-04-2021 21:27
99.76% gewijzigd
Jij begrijpt niet eens wat een depressie is. Misschien wordt het eens tijd om je te gaan inlezen.

Ik heb zelf een zware depressie en ik ben blij dat mijn man ziet dat ik het niet ben in mijn diepe buien, maar mijn depressie, mijn ziek zijn. Dat ik hem niet irriteer als ik het niet zie zitten.

Hij stelt zich niet aan. Hij wil ongetwijfeld ook van zijn prachtige gezin genieten, maar zijn depressie staat dat in de weg.

Steun hem, erken de depressie en wees niet zo'n hork als wat je nu bent.
anoniem_370856 wijzigde dit bericht op 18-09-2018 11:20
5.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh het lijkt me echt vreselijk heftig en moeilijk! Sterkte! :hug:
Tja, als alles op jouw schouders komt dan heb jij straks een burn out.
Depressie is verschrikkelijk maar hij moet er wel aan werken en/of medicijnen voor krijgen. Ga samen naar de huisarts voor een plan van aanpak. Van op de bank zitten en zijn gezin op scherp zetten gaat niemand beter worden.
Sterkte TO :rose:
Boheme schreef:
18-09-2018 11:19
Jij begrijpt niet eens wat een depressie is. Misschien wordt het eens tijd om je te gaan inlezen.

Ik heb zelf een zware depressie en ik ben blij dat mijn man ziet dat ik het niet ben in mijn diepe buien, maar mijn depressie, mijn ziek zijn. Dat ik hem niet irriteer als ik het niet zie zitten.

Hij stelt zich niet aan. Hij wil ongetwijfeld ook van zijn prachtige gezin genieten, maar zijn depressie staat dat in de weg.

Steun hem, erken de depressie en wees niet zo'n hork als wat je nu bent.
Eens met deze post.
Het is niet te hopen dat jou zelf zo iets overkomt. "Stel je niet aan" is ongeveer het meest harteloze wat je als reactie kunt hebben bij iemand die depressief is.
Als jij werkelijk zo zielsveel van je man houdt, ga je je eens verdiepen in wat een depressie inhoudt. Je kunt hier op het forum ook genoeg ervaringsverhalen teruglezen.

Ik lees dat je werkt, het huishouden regelt, de kinderen opvoedt, de sociale dingen regelt en ook goed voor jezelf blijft zorgen.
Prima. Maar waar is je man in dit verhaal?
Hij is ziek. In feite net zo ziek als iemand met bijv kanker. Zou je je dan ook ergeren als diegene de hele dag op de bank zit?
Snauwen e.d. zou ik niet op prijs stellen, zeker niet tegen de kinderen. Dat moet hij dan maar inhouden, of op zijn kamer gaan mokken.
Ik begrijp dat het voor jou ook enorm lastig, jij ook op inmiddels en bent er ook klaar mee. Dat is logisch, voor jou is het ook zwaar. Goed dat je hulp hebt gezocht bij een psycholoog, want voor jou zal het vast ook niet makkelijk zijn.

Echter vind ik de manier waarop je over zijn depressie praat een beetje vervelend en misschien zelfs een beetje egoïstisch.

Het gaat niet goed met je man. Je kan nu even niet aan jezelf denken, of even meer opzij moeten zetten voor je man. Je zult nu eenmaal alles op moeten pakken, omdat hij dat nu even niet kan. Dit is een periode waarin jij even meer uit jezelf moet halen. Toon je man niks anders dan begrip, het is al zo enorm lastig voor hem. Hij wil dit ook allemaal niet. Ik kan me niet voorstellen hoe hij zich voelt over het feit dat zijn gezin er ook ten onder gaat. Wees er voor hem. Elke keer opnieuw. Steun hem en toon hem alsnog je onvoorwaardelijke liefde, hoe lastig het ook is.
.
anoniem_343589 wijzigde dit bericht op 22-04-2021 21:28
99.87% gewijzigd
Is er een kamer over in huis waar jullie een stilte kamer van kunnen maken dan kan man zich daar terugtrekken als het beneden te rumoerig is.
Lillybit schreef:
18-09-2018 11:20
Tja, als alles op jouw schouders komt dan heb jij straks een burn out.
Depressie is verschrikkelijk maar hij moet er wel aan werken en/of medicijnen voor krijgen. Ga samen naar de huisarts voor een plan van aanpak. Van op de bank zitten en zijn gezin op scherp zetten gaat niemand beter worden.
Sterkte TO :rose:
Eraan werken is wel echt van belang, inderdaad. En samen naar de huisarts is ook een goed idee. Maar denk niet te makkelijk over een depressie. En soms kun je niets anders dan alleen maar op de bank zitten, hoe graag je ook anders zou willen.
Coconuts12 schreef:
18-09-2018 11:24
Eraan werken is wel echt van belang, inderdaad. En samen naar de huisarts is ook een goed idee. Maar denk niet te makkelijk over een depressie. En soms kun je niets anders dan alleen maar op de bank zitten, hoe graag je ook anders zou willen.
Snap ik zeker maar ergens moet man ook beseffen dat bijvoorbeeld de kinderen moeten kunnen spelen en dat TO die het ook zwaar heeft thuis wel haar rust moet kunnen vinden.
Als ze ook thuis op haar tenen moet lopen zal ze het niet trekken om hem te steunen in zijn ziekte zonder zelf om te vallen.

Ik ging in mijn donkerste periode boven zitten als het beneden te druk was om me heen.

Heeft je man medicatie gekregen TO, want hij zegt natuurlijk best heftige dingen.
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van ons is depressief. Beetje zelfde verhaal als bij jou. Wil niemand zien, eigenlijk, maar laatst "mocht" ik even komen. Jeeeetje, wát erg om iemand zo te zien. Echt heel erg en onbegrijpelijk als je er nog nooit mee te maken hebt gehad.
Maar wat vond ik het ook vreselijk moeilijk voor zijn partner. Manmanman, wat is dat zwáááár zeg, om met een depressief iemand te moeten leven. Pffff. Dat ál je pogingen om het een beetje vrolijk te houden mislukken en jijzelf ook nooit eens een steuntje in de rug krijgt op dat gebied. Petje af voor de partners.
Natuurlijk is het het allerergst voor de patient (want dat is het!). Maar voor de omgeving is het ook zeker erg pittig.

Ik zou zelf idd ook hulp zoeken. En probeer één dag of avond vrijaf te hebben en iets leuks te doen voor jezelf. Is mss moeilijk te realiseren, maar probeer het! Bij bovengenoemd stel "past" er iedere week een goed vriend of vriendin op zodat de partner heel even op adem kan komen.
.
anoniem_343589 wijzigde dit bericht op 22-04-2021 21:28
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me heel zwaar TO. Niet alleen is je lieve man ziek, maar jij moet vervolgens alle ballen in de lucht houden, alle snauwen maar incasseren en aardig blijven doen als hij de kinderen afsnauwt. Lief en begripvol blijven als hij aangeeft er een eind aan te willen maken en schouderklopjes geven als hij jullie hele leven samen weg wil gooien. Ik zou daar ook heel veel moeite mee hebben, want waar kan jij terecht?
Je klinkt heel erg hard in je OP, maar ik ga er vanuit dat dat ook een stukje onmacht is. Helemaal meebuigen hoeft zeker niet, iets meer medeleven is op zich wel op zijn plaats. Hij is zichzelf niet, en hoe meer steun, hoe eerder hij dat wel weer is.

Depressief of niet, het hele gezin hoeft er niet onder te lijden, en van op de bank zitten wordt hij niet beter. Wandelen is goed, samen of hij alleen als de kinderen thuis zijn. Of heeft hij een sport?

Overdag kan hij ook wat doen, uit zichzelf zal teveel gevraagd zijn maar hij kan prima op jouw verzoek de vaatwasser uitpakken. Iets een invulling van de dag is wel nodig.

Heeft hij vrienden die hem mee op sleeptouw kunnen nemen, zodat jij ook ff ademruimte hebt?
.
anoniem_343589 wijzigde dit bericht op 22-04-2021 21:29
99.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Boheme schreef:
18-09-2018 11:19
Jij begrijpt niet eens wat een depressie is. Misschien wordt het eens tijd om je te gaan inlezen.

Ik heb zelf een zware depressie en ik ben blij dat mijn man ziet dat ik het niet ben in mijn diepe buien, maar mijn depressie, mijn ziek zijn. Dat ik hem niet irriteer als ik het niet zie zitten.

Hij stelt zich niet aan. Hij wil ongetwijfeld ook van zijn prachtige gezin genieten, maar zijn depressie staat dat in de weg.

Steun hem, erken de depressie en wees niet zo'n hork als wat je nu bent.
Ga je lekker met het projecteren? Dat je depressief bent betekent niet dat je je als complete lul hoeft te gedragen.
Wel bizar dat jij eerder bij de psycholoog terecht kan dan hij. Mijn vriend is een aantal x naar mijn behandelaar geweest voor tips. Maar hij heeft dus nog geen behandelaar?
MrsJane schreef:
18-09-2018 11:34
Even voor de duidelijkheid. Ik zeg niet tegen hem dat hij zich niet moet aanstellen. Dat denk ik alleen. En van die gedachten wil ik juist af. Ik ga me er zeker in verdiepen en hoop d.m.v. psycho-educatie ook meer te leren over depressie.

Waar lees jij dat ik goed voor mezelf blijf zorgen? Ik doe niets voor mezelf, alles wat ik doe draait om hem en om ons gezin. Ik doe niet voor mijn lol het hele huishouden in mijn eentje. Dus waar mijn man is in dit verhaal? ALLES wat ik de laatste tijd doe draait om hem!
Jouw gevoel is heel begrijpelijk hoor.
.
anoniem_343589 wijzigde dit bericht op 22-04-2021 21:30
99.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MrsJane schreef:
18-09-2018 11:13
Bedankt voor je snelle reactie!
Hulp krijgt hij, alleen nog niet de juiste. Hij staat nu op de wachtlijst, maar dat gaat helaas nog enige tijd duren...

Wat betreft de tweede opmerking, ik weet dat je helemaal gelijk hebt. Maar hoe doe ik dat dan?
Hoe kan ik begrip opbrengen voor iets wat ik totaal niet snap?
Ik wil hem zo graag helpen en steunen, maar ik weet gewoon niet hoe.
je zal moeten, je hebt helaas geen andere keus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven