Kan je ‘dominanter’ worden?

19-09-2018 01:31 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vraagje, het is gebruikelijk dat een man een beetje ‘dominant’ is. Tijdens een (eerste) date is het niet erg gebruikelijk dat vrouw alles bepaalt bijvoorbeeld. Dat een man de vrouw leidt is gebruikelijker. Om maar een voorbeeld te noemen.

Ik ben de jongste.
Redenen om nooit een leider te zijn. Tijdens sport waar ik wel erg goed in was, ben ik ineens wel een soort leider.

Ik omschrijf mezelf misschien als een timide idioot, dat ben ik zeker niet hoor. Neem op het werk ook veel meer verantwoordelijkheid en merk dat projecten die ik leid goed gaan. Ik ben overigens midden 20 jaar.

Tijdens een date zal ik dus toch wel een soort leiding moeten nemen, iets wat vrij nieuw is voor mij met totaal onbekende mensen. Ik heb het idee dat je na een paar keer meer ervaring hebt, en het meer vanzelf gaat.

In een onbekende stad is het bijvoorbeeld ook lastiger dan in een bekende etc..

Mijn vraag is eigenlijk: kan je meer doen dan ervaring op doen, daardoor zekerder worden en dus beter zijn in keuzes maken? Of kan je ook gewoon meer de leiding nemen zonder ervaring?


ik stel wel dingen voor om wat te doen hoor voor een eerste afspraak, maar dit kost mij meer moeite. Net als tijdens een afspraak waar te gaan zitten (simpel voorbeeld). Ik ben bijvoorbeeld beter in oprecht interesse tonen
anoniem_374951 wijzigde dit bericht op 24-09-2018 00:40
Reden: Enkele persoonlijkere dingen zijn weg
6.51% gewijzigd
Tsja, als het niet in je zit is het maar de vraag of het op termijn ergens toe leidt je anders voor te doen. Overigens voldoende dominante vrouwen te vinden die je gebrek aan dominantie uitstekend opvullen..
Ga gewoon een avondje bieren met je date, net alsof je met je vrienden bent.
Dan komen de diepe gesprekken vanzelf wel na een kratje, toch?
Dat vertelde je elders op het forum, weet je dat nog?

Ik heb je even geloept, je date dus volop en snapt niet waarom er nooit een vervolg op komt, begrijp ik dat goed?

Je wil advies hoe een betere eerste indruk te maken.. moeilijk hoor, ik kan echt even niets beters bedenken dat flink wat drank erbij: dan ben je immers op zijn best/leukst nietwaar? ;)

Fijn dat je inmiddels bent afgestudeerd, dat heb je snel gedaan zeg!
In de zorg, dát had ik niet verwacht op de een of andere manier maar fijn dat je in zo'n korte tijd je draai gevonden hebt.

Nou nog succes met daten.. dat moet toch lukken, wat doe je nu bv concreet tijdens een eerste date?
Alle reacties Link kopieren
@VV, Tnx. Het is ook de vraag of ik mij anders voor doe of niet. Merk wel dat ik me anders kan. Gedragen en mij er dan ook wel prettig bij voel, omdat het dan goed gaat. (Zoals een project leiden wat ik eerder nooit zou doen, en nu wel).
Jardis je hebt antwoord op je pb
Alle reacties Link kopieren
Hee Jardis,
Ik denk dat je meer bedoelt doortastend handelen dan dominant.
Ik denk dat er zeker wat mee te doen is om meer initiatief te tonen en dat meer jezelf eigen maken. Zonder persee eerst 15 dates te hebben gehad.
Stel, je spreekt af om ergens wat te gaan drinken.
Vraag jezelf af wat jij prettig vindt in die omstandigheden of gedrag wat jij leuk vindt en je eigenlijk je ook wel eigen zou willen maken.
Bijv jas aannemen van date en ophangen.
Verder, vind je het prettig in warmere omgeving. Je date waarschijnlijk ook. Check met haar of ze warm genoeg is. Zoiets wordt vaak enorm gewaardeerd.
Is ze kouwelijk, zeg je: zullen we iets warms bestellen?
Dus je een beetje bezig houden met haar comfort is al een hele plus.
Vertel terloops wat over hoe je hier kwam ( bijv. Verkeer was best druk, moest even rondrijden maar vond toen al snel een parkeerkplek......
doordat jij ‘casual’ vertelt zal zij ook gaan vertellen)

Kijk ook af op tv in series of films. Je ziet daar ook gedrag wat je of aanspreekt of niet.
Daar kun je ook dingen van copieren. Veel heeft ook wel te maken met bluffen.
Gewoon doen.
Je hoeft niet die hele ervaren persoon te zijn.
Het gezegde gaat ook wel op: fake it till you make it.
Alle reacties Link kopieren
Ga je een tweede afspraak doen met je date, zeg je:
Wat zou je leuk vinden?

(heb zelf wat alternatieven in je hoofd voor het geval dat: strand, dierentuin, bios)
Je vraag is misschien eigenlijk hoe je meer zelfvertrouwen kunt krijgen.

Dominantie is relatief; ten opzichte van een zeer onzeker persoon zou je je dominanter kunnen voelen, maar helaas kan het ook je eigen onzekerheid versterken als je te maken hebt met een andere persoon die zelf ook onzeker is.

Misschien zou het kunnen helpen om veel complimenten te geven aan de ander.
Op die manier overbluft je jezelf een klein beetje, maar trek je de gevoelens wel in het positieve.
De kunst is dan natuurlijk om het niet te overdrijven.

Ik denk overigens wel dat je karaktertrekken kunt cultiveren.
Als je maar graag genoeg wil en als je vastberaden bent.
Ik geloof dat karaktertrekken zijn ontstaan/aangeleerd voor een groot deel, dus zijn ze tenminste bij te schaven.
Probeer jezelf niet te verliezen in het proces. Jezelf zijn en bijschaven is wat anders dan 180 graden omdraaien.

Veel mensen zijn een klein beetje nerveus tijdens een eerste kennismaking, dat is niet erg.
Je kent de ander niet, dus je weet niet wat je kunt verwachten.
Natuurlijk wil je jezelf van je beste kant laten zien, maar bedenk dat je niet perfect hoeft te zijn.

Geloof in jezelf en durf fouten te maken.

Een mislukte date of een afwijzing zegt niet alles over jezelf, maar heel veel over de ander.
Bedenk je dat de ander ook onzeker is, verplaats je vooral in de ander, dan hoef je minder met jezelf bezig te zijn en je komt meteen meer gëinteresseerd over.

En niet te veel drinken, dat schrikt af. De ander wil leuk gevonden worden door iemand die niet-geïntoxiceerd is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inderdaad zo'n vrouw die ervan houd als de man wat meer de leiding neemt. En toch zou het voor mij niet werken als jij bij je eerste (hypothetische) date met mij een Dominante houding aanneemt.

Ten eerste omdat ik het niet alleen bij de eerste date fijn vind, maar ook in een relatie. Zelfs als het je lukt om de eerste date een rol te spelen, dan zul je alsnog door de mand vallen. Dit om de simpele reden dat je je anders voordoet dan je bent En dan word het alsnog geen succes.

Overigens hebben echt niet alle vrouwen een voorkeur voor een dominante man. Net als met mannen zijn dus ook zeker niet alle vrouwen hetzelfde. Genoeg die het niet erg vinden initiatief te nemen.

Echter houden wel weinig mensen van iemand die alleen maar 'ja en amen' zegt. Dus zelfs als je haar voorkeur wilt volgen, zorg wel dat je een mening hebt of een idee. Wees ook gerust de eerste die een date voorstelt en daarna kun je best aan haar vragen waar zij zou willen afspreken. Zorg ook dat je bij de date iets te vertellen hebt en dat zij niet het hele gesprek moet leiden en de enige is die continu input geeft. Reageer op elkaar, zoals bij een gewoon gesprek.
En misschien doe je al die dingen al, dan gewoon daarmee doorgaan. De ene vrouw die geen dominante man zoekt kom je dan vanzelf een keer tegen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Het zit in je of niet. Dat kun je niet forceren.
Wees gewoon jezelf.
Als jij het gevoel hebt dat je je anders moet gedragen om de boel op te leuken is je date misschien niet zo goede match.

Ik ben zelf van nature iemand die het voortouw neemt. Ik heb me op dates weleens wat volgzamer proberen op te stellen om de man niet af te schrikken maar dat werkt averechts. Zelfde probleem. Niet doen. Zoek een match die past bij jou. Niet de rol die past bij de date.
Alle reacties Link kopieren
Een man die dominant gaat lopen doen op een eerste date, krijgt geen tweede date hoor.
Heb het gewoon leuk samen, zuip elkaar onder de tafel. Deel een pizza. Wandel naar huis. Weet je... Een vrouw is ook gewoon een mens.
Alle reacties Link kopieren
Je bent ermee bezig (ik nooit) dus ik zeg ja, jij hebt iets met macht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Of iemand een goede leider is hangt o.m. af van zijn kennis van zaken, van het vermogen mensen te verbinden, te motiveren, beslissingen te nemen en daarvoor te staan, goed te kunnen luisteren naar de belangen van anderen en hij moet ook een zekere aanwezigheid, een uitstraling hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dominantie en goed leiderschap zijn twee totaal verschillende dingen. Het eerste speelt zich af op het niveau van lust (onderbuikgevoel) en het tweede is een maatschappelijke motivatie; de behoefte vaak om zwakkeren te beschermen, aan te sturen en te leiden.
retrostar wijzigde dit bericht op 19-09-2018 07:45
0.19% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij verwar je dominant met zelfvertrouwen.

Begrijp je het verschil? Snap je dat bij een eerste date dominant negatief kan overkomen en zelfvertrouwen juist een positieve lading heeft?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
TO, stel jij treft een meisje en tijdens de eerste date, doet ze heel vrij over seks. Ze vindt alles leuk en lekker. Sexkitten ten top.
Na paar weken, bleek ze een rol te spelen, en vindt ze seks echt he-le-maal niks. Voel jij je genaaid toch? (pun intended)

Je moet tijdens het daten geen rol spelen.
Alle reacties Link kopieren
Waar jij spreekt over 'leiding' lees ik vooral initiatief nemen. Proactief zijn in iets voorstellen en daarbij niet wanhopig afwachten op een soort bevestiging van de ander.

Sowieso vind ik dat je veel aannames doet over het voortouw nemen en leiderschap. Heel rechtlijnig en alsof het altijd een beroep moet doen op een bepaalde autoriteit.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook vrouwen die op zorgzame mannen vallen. Er zijn ook vrouwen die graag leiden. Het belangrijkste is dat iemand jou leert kennen en dat doe je door jezelf te zijn. Je kunt niet de relatie acteren dat houd je niet vol.

Heb jij een stoornis in het autistisch spectrum? Of een andere aandoening?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad denk ik een kwestie van zelfvertrouwen. Ik las dominant ergens, maar dat is niet het goede woord.

Het is een beetje hoe je je gedraagt op je eerste werkdag en na 10 jaar op je werk. Op de eerste dag ben ik iemand die prima alles kan opserveren en een kat uit de boom kan kijken. Na 10 jaar sta je daar heel anders in.

Heb gewoon niet gruwelijk veel ervaring op dit gebied (had em ook onder relatie’s kunnen zetten dit topic btw, maar heb hier voor gekozen). Speelt ook mee uiteraard.

Ik ben niet autistisch. Kan ook prima 2 uur gezellig met iemand praten.
Alle reacties Link kopieren
Je verwart wat zaken met elkaar:

Dominantie is je eigen grenzen bepalen en beschermen. Dit kun je deels wel ontwikkelen, door kennis over jezelf op te doen, maar ook kennis over allerhande onderwerpen en daardoor grenzen duidelijker worden.

Leidinggeven is een weinig meer dan een bepaalde visie hebben en daar naar toe te werken. Mensen die iets in je visie zien, zullen mee willen gaan en degene die dat niet zien, die zullen daar niet in mee willen gaan.

Dus als jij een date mee wil nemen naar de dierentuin en zij ziet dat niet zitten, kun je voor jezelf bepalen of het wel bij je past, daar heb je je grenzen voor.

Maar wat mensen vaak met dominantie bedoelen, is domineren. Dat is gewoon een ander dwingen te doen, wat jij wilt wat ze doen, op welke manier dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wil je vooral assertiever worden? Daar bestaan veel trainingen voor :)
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je iemand heel leuk vind dan kun je dat niet vergelijken met werk. Niets zo erg als iemand die zijn mails/appjes en chats schrijft als een sollictatiebrief. Heb je geen privé leven? Hobby's, sport, vrienden, familie...je hebt alleen maar over werk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jardis schreef:
19-09-2018 12:10
Kan ook prima 2 uur gezellig met iemand praten.
en meer dan dat... is een date niet
lilalinda schreef:
19-09-2018 12:31
en meer dan dat... is een date niet
Precies.. ik vind het dan ook vreemd dat TO onlangs nog een topic opende over zijn alcoholgebruik en hoe hij tot 6 uur in de ochtend zonder moeite de meest diepgravende gesprekken voerde met zijn vrienden.
Nu lijkt hij plots een onzekere puber die niet zou weten hoe hij een praatje moet maken met een dame die met hem wil daten.

Het lijkt wel een ander mens geworden, ik heb echt met verbazing terug zitten lezen in dat topic waar hij zich afvraagt of zijn drinken problematisch is.
Zou het kunnen dat hij niet meer drinkt, of geen 12 liter per avond meer en zich nu -nuchter- geen houding weet te geven?

To, hoe zit het met dat drinken, het valt me op dat je weigert daar iets over te vertellen terwijl het een paar weken geleden nog het allerbelangrijkste in je leven was.
Kan me wel voorstellen dat als je gestopt bent met drinken en op je mobiel kijken je even helemaal van het padje bent en moet wennen aan je nieuwe leven.
Wacht nog maar even met daten, eerst zelf helemaal sterk in je schoenen staan: dan lukt het wel om een praatje te maken bij een kop koffie ;)

Wellicht kan je ook hulp krijgen bij dergelijke zaken, je leven radicaal omgooien is niet niks tenslotte.
Blij dat je toch de adviezen ter harte hebt genomen: alles sal reg kom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven