Als vrouw de schuld krijgen.

19-09-2018 20:20 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zozeer een vraag, ik wil ook niet zozeer iets delen; maar ik zit in een situatie die me nogal ontzettend verbaasd en ongelukkig maakt. Ik weet al hoe ik moet reageren; negeren. Maar mogelijk zoek ik een antwoord in het 'hoe, waarom en hoe te voorkomen in de toekomst'. Mogelijk past dit beter bij 'maatschappij o.i.d.'.

Ik heb sinds 6 maanden een partner.
Mijn partner zit sinds kort thuis vanwege een burn-out. Ten gevolge van een traumatische ervaring 3 jaar geleden (overlijden dierbare) en hier niet over na te hoeven/willen denken van 06.00 tot 22.00 6 dagen per week te werken. En andere zaken die zich langzaam opstapelden (het is een goedzak die geen nee kan zeggen en altijd eerder aan anderen denkt dan zichzelf). Iedereen om hem heen, ook mijn familie, weet van deze grote traumatische gebeurtenis.
Voor ik hem kende had ik dat ook, een burn-out, maar ik ben er gelukkig van af. Hoera!

Nu is sinds dat hij 4 weken geleden in de ziektewet is te komen zitten het volgende gebeurd;
- Mijn moeder, vader en stiefvader hebben me herhaaldelijk een soort van gevraagd/gewaarschuwd dat ik hem naar beneden trek en het niet beter voor hém is dat we onze relatie beëindigen.
- Zijn broer wou persé een gesprek met hem hebben zonder mij. De boodschap; dat ik hem naar beneden trek en of het niet beter is dat we de relatie beëindigen.
- De vrouw van deze broer heeft mij geappt met dezelfde strekking.
- Mijn vader en stiefvader zijn langs mijn partner gegaan (wij wonen niet samen) om te vertellen dat ze moeten oppassen dat ik hem niet naar beneden trek.
- Verschillende kennissen hebben hem hetzelfde medegedeeld.
- Mijn beste vriend, sinds recent ook goed bevriend met mijn partner, heeft ons beiden hetzelfde medegedeeld.

Ik en mijn partner herkennen ons hier niet in. Wij hebben zelf het gevoel dat we elkaar júist omhoog trekken. Wij zijn heel stimulerend en positief naar elkaar en eigenlijk nooit van 'Dat moet je niet doen' en 'Fuck anderen/overheid/werk' of wat ik ook kan fantaseren hoe men denkt dat onze relatie is.
Ik weet ook héél zeker dat bepaalde zaken zoals een overlijden van een dierbaar persoon alvorens in hem kende, waardoor hij o.a. nu in een burn-out zit.. dat ik daar niks mee te maken had. Zo voelt het soms wel, aangezien er geinsinueert wordt dat ik de reden ben dat hij een burn-out heeft..
We begrijpen ook niet precies hoe deze mensen onze relatie zien. Dat ik hem de hele tijd vertel dat hij niet moet gaan werken en lekker thuis moet gaan zitten o.i.d.? Als ik zo'n evil bitch zou zijn zou ik toch liever een afwezige hardwerkende knuppel hebben die dik verdient zodat ik op mijn luie reet kan zitten en op zijn centjes kan teren? :-|
Wij hebben in de vriendengroep twee hetero stellen waar de vrouw een burn-out heeft.
Daar hoor ik vaak over dat zij gewoon een luie vrouwen zijn. Ik hoor nou nooit dat ze het moeten uitmaken met Bart/Mark omdat Bart/Mark de oorzaak is van hun burn-out en hun naar beneden trekt? Of dat de familie/vrienden van Bart/Mark een afspraak maken met Kelly/Sanne dat ze Bart/Mark moeten dumpen? Iets klopt hier niet.

We hebben overigens ook veel familieleden en vrienden die dit totáál niet zo ervaren bij ons. En juist het tegenovergestelde vinden. De meerderheid. En deze mensen hebben we zeer veel aan. Ze zijn positief. En toevallig hebben ze allen zelf of van dichtbij een gelijkende situatie meegemaakt... ;)

Ik kan ze dus gewoon negeren.
Maar de situatie vind ik wel vervelend. Ik weet niet zo goed hoe ik nu met deze broer en zijn vrouw moet omgaan; ik zag hen altijd als hele leuke mensen waar ik graag mee omging, ik was méér dan blij wat ik heb nooit een schoonfamilie gehad, en dat is nu een beetje weg aangezien ze mij niet zo leuk blijken te vinden...
En mijn ouders... Daar ben ik ook een beetje teleurgesteld in. Ik wist al langer dat ik omdat ik een vagina heb nooit echt serieus wordt genomen (alhoewel, mijn partner is ook diegene in zijn familie en heeft geen vagina.. dus mogelijk een combi van vagina+verkozen familie zondebok).

Maar wat me meer zorgen baart.. Wat gebeurd er dat bij dit soort zaken dat de vrouw de schuld krijgt? Of ze nu zelf een burn-out heeft of de partner...
Hoe komen mensen daarbij en hoe kan ik en we (als maatschappij) zorgen dat dit niet zo is?
Ook voor mijn partner. Die voelt zich niet echt serieus genomen als er niet naar hem geluisterd wordt waarom hij in een burn-out zit maar enkel wordt gezegd dat hij mij moet dumpen en alles weer pais en vree is..

Het is eigenlijk een wir-war van verschillende gedachten-scheten. Mogelijk ook wél meerdere vragen. Elke input is welkom.
Gelieve echter geen 'gewoon negeren'; Iets met onderbouwing zeer welkom :) :hug:
Bros before hoes
Alle reacties Link kopieren
Komt op mij toch over alsof jij allemaal spookrijders ziet terwijl jij zelf.....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Volgens mij is dit geen algemeen iets, maar gewoon iets dat op persoonlijk niveau speelt. Dus 'we' kunnen daar niets mee om dat het niet iets maatschappelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Als er kennelijk op zo’n grote schaal zo over mij gedacht wordt dan zou ik dat dus zeker niet negeren maar toch eens mezelf achter mijn oren krabben. Ik zou op zijn minst willen weten hoe dat beeld is ontstaan en daar dan wel iets aan willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Los van de vraag of het terecht is dat jouw omgeving dit massaal roept, lijkt het me in jouw geval niks met je vrouw-zijn te maken hebben, maar met het feit dat jij een burnout had kort voordat hij er eentje kreeg.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet 'de vrouw' :lightbulb: . Het gaat specifiek om jou, dat blijkbaar heel veel mensen in jullie omgeving jou een slechte invloed vinden. Misschien moet je daar toch eens naar kijken ipv net doen alsof het niet over jou gaat.
Alle reacties Link kopieren
Het naar beneden trekken hoeft niet per se op het gebied van niet willen werken zijn lijkt mij. Kan het zo zijn dat zij het zien als hem bijv steeds bevestigen in zijn gevoelens. Met hem mee “oh, het is zo erg wat je hebt meegemaakt” idee.
Hiermee wil ik niet impliceren dat het niet erg is overigens maar dat je hem daarin te veel stimuleert?
Alle reacties Link kopieren
Waarom gaat je vriend al die gesprekken aan met die mensen die jou naar beneden halen. Hij kan toch ook zeggen: hier heb ik geen behoefte aan, houd je oordeel voor je. Daarbij baseer jij je op gesprekken die 1 op 1 met je vriend zijn gevoerd en waar je niet bij was. Je hoort alleen de vertaling van je vriend.

Waarom brieft hij dit soort kwetsende dingen op deze manier aan jou door?
Waarom laat hij al die mensen maar spuien?
Waarom komt hij niet voor je op?
Kloppen al die verhalen van al die verschillende mensen wel?

Ik kan mij best voorstellen dat men zegt: een nieuwe relatie is dat wel handig/haalbaar met een burnout, maak geen overhaaste beslissingen.

Wat heeft men dan over jou persoonlijk daar al die mensen zo ongeveer hetzelfde over je zouden zeggen? Heb je een raar verleden?
viva-amber wijzigde dit bericht op 19-09-2018 20:37
0.75% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Probeer je niet zaken te vergelijken en te veralgemeniseren die daarvoor niet geschikt zijn ?
Blijkbaar is of ervaar je het commentaar op jullie relatie als kritiek.
Het lijkt me dat het alleen maar ingewikkelder wordt als je er vanalles bij gaat slepen, zoals de relaties van andere heterostellen waarbij de vrouw een burn-out heeft.

Kijk gewoon of er iets is in wat ze zeggen waar jij of je vriend iets aan hebt, en verschuil je niet achter algemeenheden. Dat is niet zo'n goed idee als je je persoonlijk gekwetst voelt, want dan kun je helemaal niet zo goed helder denken (althans, ik kan dat niet ;-) ).
nounou
Het zijn mensen die elkaar onderling niet (goed) kennen, naar jullie wel en allemaal de behoefte voelen jullie te waarschuwen.

Dat zou ik zeker niet negeren. Ik zou met elk van hen juist doorvragen hoe zij op dat idee komen en voorbeelden vragen.

Ik denk ook dat je hem misschien niet naar beneden haalt, maar hem misschien niet optimaal stimuleert omhoog uit zijn burn out. Vind het opvallend dat hij een relatie is gestart terwijl momenteel alles een taak voor hem is.

Kortom, diep de gekregen feedback veel verder uit en bedank de mensen die jou en hem willen helpen. Het zijn niet de eerste de beste mensen.
anoniem_183335 wijzigde dit bericht op 19-09-2018 21:03
0.49% gewijzigd
Ik begrijp niet zo veel van je warrige OP. Dit haal ik er uit : jij had een burn-out, daar ben je vanaf. Je vriend heeft nu een burn-out ivm een overlijden en diverse mensen uit jullie omgeving, familie en vrienden, zowel van zijn kant als van jou kant, vinden dat jij een slechte invloed hebt op je vriend. Zodanig dat jou wordt aangeraden de relatie te beëindigen voor zijn bestwil. Dat is nogal wat ... waarom vinden ze dat TO ?

Ik snap de link met die burn-outs niet maar als zoveel verschillende mensen hetzelfde zouden zeggen over mijn gedrag dan zou ik ernstig gaan nadenken of er misschien een kern van waarheid zit in wat zij beweren. Het vraagt moed en betrokkenheid van deze mensen om zoiets te durven zeggen dus petje af.
anoniem_370937 wijzigde dit bericht op 19-09-2018 20:44
6.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
missfitz schreef:
19-09-2018 20:27
Als er kennelijk op zo’n grote schaal zo over mij gedacht wordt dan zou ik dat dus zeker niet negeren maar toch eens mezelf achter mijn oren krabben. Ik zou op zijn minst willen weten hoe dat beeld is ontstaan en daar dan wel iets aan willen doen.
Daar ben ik zeker mee bezig geweest.
Ik ben óók een type wat aan anderen denkt en eerst naar zichzelf kijkt.
Maar ik kan niks bedenken? Na menig malen?
Ik ben positief tegen mijn partner en dat ervaart hij ook zo. En menig om ons heen.
Ik heb allerlei zaken afgewogen in hoeverre het aan mij kan liggen. Maar ik heb de conclusie moeten trekken dat dat niet zo is.
Ik verdien minder dan mijn partner. Zaken zouden makkelijker gaan als ik meer inkomen had zodat we zaken kunnen doen die zij belangrijk vinden. Zoals een nieuwe toffe auto. Een nieuwe keuken. De nieuwste mode. All-in op vakantie naar Tunesië. Etc. Maar zo zijn we beiden niet. We houden van moestuin, kampvuur, zelf dingen in elkaar klussen, auto's opknappen, kluswoningen, zelfvoorzienend zijn, hergebruiken, eigen bier brouwen, met een busje omgebouwd naar camper rondtrekken.
Aha! Door jouw opmerking ben ik gaan typen en zie ik nu een patroon ontstaan... we staan bij deze mensen mogelijk ver uit elkaar van wat we ieder belangrijk vinden in het leven? Waardoor we elkaar niet begrijpen? Of in dit geval ik en mijn partner niet begrepen worden; en wij niet begrijpen dat ze ons niet begrijpen :') :cheer: Danku!
Bros before hoes
Alle reacties Link kopieren
Heb je het die mensen gevraagd?

Hoe komt het dat je denk dat ik haar naar beneden haal?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie allebei vrouw?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Maar hebben ze dan geen voorbeelden gegeven? Gezegd wat in hun ogen dan wel anders zou moeten? Waar je niet persé iets mee moet, maar het helpt in elk geval om hun beeld te begrijpen.
StefBros schreef:
19-09-2018 20:43
Daar ben ik zeker mee bezig geweest.
Ik ben óók een type wat aan anderen denkt en eerst naar zichzelf kijkt.
Maar ik kan niks bedenken? Na menig malen?
Ik ben positief tegen mijn partner en dat ervaart hij ook zo. En menig om ons heen.
Ik heb allerlei zaken afgewogen in hoeverre het aan mij kan liggen. Maar ik heb de conclusie moeten trekken dat dat niet zo is.
Ik verdien minder dan mijn partner. Zaken zouden makkelijker gaan als ik meer inkomen had zodat we zaken kunnen doen die zij belangrijk vinden. Zoals een nieuwe toffe auto. Een nieuwe keuken. De nieuwste mode. All-in op vakantie naar Tunesië. Etc. Maar zo zijn we beiden niet. We houden van moestuin, kampvuur, zelf dingen in elkaar klussen, auto's opknappen, kluswoningen, zelfvoorzienend zijn, hergebruiken, eigen bier brouwen, met een busje omgebouwd naar camper rondtrekken.
Aha! Door jouw opmerking ben ik gaan typen en zie ik nu een patroon ontstaan... we staan bij deze mensen mogelijk ver uit elkaar van wat we ieder belangrijk vinden in het leven? Waardoor we elkaar niet begrijpen? Of in dit geval ik en mijn partner niet begrepen worden; en wij niet begrijpen dat ze ons niet begrijpen :') :cheer: Danku!

Je bent pas zes maanden bij elkaar dus er is nog geen 'we' die van alles samen anders leuk vinden omdat jij geen geld hebt.
Je man is een goedzak en nu kwetsbaar. Doe ajb een stap naar achteren en kijk naar wat hij nodig heeft.
Niet wat jij kan bieden en waar hij genoegen mee moet nemen omdat jij nu met je eigen herstel bezig bent.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
19-09-2018 20:29
Los van de vraag of het terecht is dat jouw omgeving dit massaal roept, lijkt het me in jouw geval niks met je vrouw-zijn te maken hebben, maar met het feit dat jij een burnout had kort voordat hij er eentje kreeg.
Ik vermoed wel eens, met name bij mijn ouders, dat ik daardoor al een 'smetje' heb. Gezien wordt als iemand die niet oké is sinds dien. Het maakt niet meer zo veel uit in hoeverre ik studies/cursussen doe of promotie krijg.. ik blijf toch 'die gekkie'.
Maar een burn-out is uiteraard niet besmettelijk. Het is geen SOA die ik bij me droeg omdat ik het ooit gehad had en nu aan hem heb doorgegeven :P
Maar zo voelt het bij deze mensen soms wel, alsof ze dat wel zo zien.

Een reactie die niet met jou te maken heeft maar ik wil benadrukken omdat ik ook andere reacties heb gelezen; dit gaat niet over onze hele familie/vrienden kring. Wij heb ook nog andere ouders/familieleden/beste vrienden/vrienden die dit niet zo zien. Het is gelukkig niet mijn hele kring die zo denken. Het is een minderheid. Maar wel een minderheid die me bezig houdt en ik ook vaak ga denken... waarom zegt men dat enkel over vrouwen? Ik kan mijn slappe lach bijna niet inhouden als ik met Sanne een afspraak moet maken om te vertellen dat ze het moet uitmaken met Bart omdat hij haar in een burn-out helpt :') Ik weet namelijk waarom Sanne een burn-out heeft en dat heeft geen hól te maken met Bart. Maar dat is wel een beetje wat gebeurd. Bij uuh.. die andere verzonnen naam... Lieke... werd aan Mark gevraagd wie nu dan het huishouden ging doen en voor de kinderen ging zorgen :') En Lieke was de kostwinner! En haar Mark was huisman :')
Bros before hoes
Alle reacties Link kopieren
Kan je negatieve dingen over jezelf tevoorschijn toveren? Ik vind het leuk om te horen dat jullie elkaar steunen. Wel moeilijk dat de omgeving zo negatief is. Waar komt dat door??
Lieve meid, ga je weer.. piekeren.
Maar toch niet bepaald commentaar om naast je neer te leggen, als er een kern van waarheid in kan zitten.

Dus de keuze is:
(1) Vragen waarom ze dit denken. Erover nadenken of ze een punt hebben en daar lering uit trekken.
(2) Niet vragen, maar het naast je neerleggen in de wetenschap dat jij en hij nu eenmaal anders in het leven staan dan zij.
Wat bazel je nu over slappe lach en verzonnen mensen? De minderheid zijn toevallig wel mensen die dicht bij jullie staan. Waar je het goed mee kunt vinden. En jullie zijn nog maar 6 maanden samen. Jouw roze bril zit nog stevig op je hoofd, maar anderen zouden het wel eens een stuk scherper kunnen zien.

Bevraag de mensen gewoon eens. Alleen zij kunnen jullie een antwoord geven op wat ze precies bedoelen.
Zoveel verschillende mensen die hier hetzelfde over denken, dat soort signalen zou ik serieus nemen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je gevraagd waarom zij vinden dat jij hem onderuit haalt?

(Zolang zij niet zeggen: "omdat je een vrouw bent", zie ik compleet de link met vrouwzijn niet)
Alle reacties Link kopieren
Onderbouwing:
Een burn-out krijg je niet in 6 maanden, dat is het resultaat van jaren.
Jullie hebben sinds 6 maanden een relatie.

Conclusie:
Jij kunt niet de oorzaak zijn van de burn-out.


P.s.
Misschien wel de druppel (een druppel water kan soms heel verfrissend zijn overigens)... maar daar kan ik niet over oordelen natuurlijk.
En dat zouden anderen ook niet mogen doen.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-09-2018 20:31
Waarom gaat je vriend al die gesprekken aan met die mensen die jou naar beneden halen. Hij kan toch ook zeggen: hier heb ik geen behoefte aan, houd je oordeel voor je. Daarbij baseer jij je op gesprekken die 1 op 1 met je vriend zijn gevoerd en waar je niet bij was. Je hoort alleen de vertaling van je vriend.

Waarom brieft hij dit soort kwetsende dingen op deze manier aan jou door?
Waarom laat hij al die mensen maar spuien?
Waarom komt hij niet voor je op?
Kloppen al die verhalen van al die verschillende mensen wel?

Ik kan mij best voorstellen dat men zegt: een nieuwe relatie is dat wel handig/haalbaar met een burnout, maak geen overhaaste beslissingen.

Wat heeft men dan over jou persoonlijk daar al die mensen zo ongeveer hetzelfde over je zouden zeggen? Heb je een raar verleden?
Ze vertellen van te vore niet dat ze het daar over gaan hebben. Het komt voor hem ook uit het niks. Hij schrikt daar ook van.
Ik geloof hem er wel in dat dit is gebeurd, omdat een aantal van mijn ouders al eerder hetzelfde verhaal tegen mij ophangen alvorens tegen hem, en de vrouw van de broer dat mij appt. Ik moet zeggen niet áltijd. Ik moet hem wel een corrigeren met 'hebben ze dat letterlijk gezegd, of heb je dat zelf ingevuld?'. Maar bij deze zaken kan ik wel met zekerheid zeggen, dat dit tegen hem gezegd is, aangezien ze dat ook tegen mij hebben gezegd. En ik ook niet tegen hem heb gezegd dat mijn ouders zo bezig zijn tegen mij en hij dit kan overnemen/kopiëren/aannemen/invullen.

Hij komt voor me op. Maar men luistert niet. Dit geloof ik omdat hij het ook meermaals heeft gedaan waar ik bij ben. Ik weet niet wat hij doet als ik er niet bij ben. Hij zegt dat hij voor me opkomt wanneer ik er niet bij ben. Maar doorgaans komt hij bij bezoek van deze mensen thuis dat hij boos is weggelopen uit frustratie omdat men niet luistert. Ik twijfel of hij dan wel goed heeft gecommuniceerd waarom hij vanuit frustratie weg is gelopen naar hen toe.. maar het feit dat hij zo is weggegaan en ook van slag thuiskomt geeft mij wel de indicatie dat hij niet uit zijn nek kletst.
En ik kan me er ook wel in verplaatsen door (een deel van) mijn ouders. Ik kan nog steeds zeggen dat ik me niet zo lekker voel o.i.d. en dan krijg ik als antwoord 'Ja, dan moet je ook geen drugs doen'.. en kan ik wéér zeggen 'Pa, ik doe, nog steeds, géén drugs. Net als eeuwig'. En dat frustreert als dat dan toch niet geloofd wordt en er niet naar geluisterd wordt waarom je je niet lekker voelt en je gewoon moet kappen met drugs die je niet eens ooit hebt gedaan :')
Bros before hoes
als iedereen het zegt dan moet je toch eens gaan nadenken of ze een punt hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven