Verstandelijk beperkt & GHB verslaafd

16-10-2018 02:03 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim een jaar geleden leerde ik een vrouw kennen die samen met haar zoon in het zuiden van het land woont. Het klikte goed en na een paar weken vroeg ze of ik het leuk vond om de week erop naar haar thuis te komen, ik zou dan evt ook kennis kunnen maken met haar zoon. Ik merkte in die week dat mijn vriendin erg nerveus was en na een paar dagen belde ze me op, ‘ik moet je wat vertellen voordat je het weekend komt’.
Ze vertelde me dat haar zoon drugs gebruikte en dat het de ene keer meer was dan een andere keer. Ik stelde haar gerust, omdat ik ruim 28 jaar in de hulp verlening had gewerkt schrik ik niet zo snel van iemand die drugs gebruikt.
In het weekend maakte ik ook inderdaad kennis met haar zoon, hij kwam op mij over als een leuke ,gezellige gast met een leuk gevoel voor humor en naar mijn inschatting had hij ook niets gebruikt.
Die avond hoorde ik een doffe dreun en zag aan het gezicht van mijn vriendin dat zij wist wat er aan de hand was en haastte zich naar boven. Omdat ik me zorgde maakte ben ik even later ook naar boven gegaan. Ik maakte “opnieuw” kennis met haar zoon maar deze keer was hij volledig onder invloed van GHB, was niet aanspreekbaar, hij stond nog op zijn benen maar viel overal tegen aan en maakte on gecontroleerde bewegingen met zijn armen. Het lukte ons om hem te laten gaan liggen op zijn bed waar hij niet veel later als in een soort coma in slaap viel.

Terug beneden vertelde mijn vriendin geëmotioneerd wat er aan de hand was en hoever het zo is kunnen komen, ik heb best veel gezien en mee gemaakt maar wat ik van mijn vriendin te horen kreeg overtrof de ergste verhalen die ik over drugs gebruik ooit had gehoord. Wat mij daarbij nog het meest raakte was de angst die zij als moeder heeft voor haar eigen zoon als hij onder invloed van GHB is. Onder invloed heeft hij totaal geen gevoel of respect voor zijn moeder en is (gelukkig nog) verbaal zéér agressief naar haar. Ze heeft zoveel angst voor haar zoon dat ze elke dag voor negen uur s avonds op haar slaapkamer is en doet haar kamerdeur uit angst opslot. Verder vertelde ze dat hij ook regelmatig bij “vrienden” of op straat zwaar onder invloed is van GHB en dat hij soms s nachts thuis wordt gebracht door de politie als hij onder invloed is aangetroffen.
Ik vroeg haar wat de politie en hulp verlening doet als ze hem onder invloed aantreffen opstraat, iemand die zwaar dronken is wordt dan door de politie aangehouden en kan dan vervolgens zijn roes in een cel uitslapen.
Boos en vol onmacht reageerde ze fel, politie en hulp verleners doen niets helemaal niets. Als hij het toelaat onder invloed dan zet de politie hem thuis af en anders krijgt zij een telefoontje dat ze haar zoon hebben aangetroffen onder invloed en hij niet vrijwillig mee wilde gaan om hem thuis af te zetten. Daar kan ze het dan mee doen


Ik heb het woord vrijwillig dik en cursief neer gezet omdat HET tover woord is bij zowel de politie als bij alle andere hulp instanties. Onder invloed van GHB neemt, de gealarmeerde politie, hem alleen mee als hij dat zelf vrijwillig goed vind en anders ondernemen ze niets.
Ook de hulp verlening zegt niets te kunnen doen als hij niet vrijwillig mee werkt. Terwijl volgens mij er hele duidelijke regels en voorwaarde zijn om bv. Iemand gedwongen op te laten nemen. En dat is het volgende;
Voordat iemand gedwongen opgenomen kan worden, komt er een psychiater langs. Deze probeert antwoord te krijgen op de volgende vragen:
• Is iemand een gevaar voor zichzelf of anderen?
• Komt dit door een psychiatrische aandoening?
• Is een opname de enige manier om dit gevaar te stoppen?
Vindt de psychiater dat een opname nodig is? Dan geeft hij een geneeskundige verklaring af. Vervolgens moet de burgemeester of rechter toestemming geven.
Zover ik kan beoordelen voldoet de zoon van mijn vriendin aan deze voorwaarde als hij onder invloed is.
Onder invloed raakt hij in een soort van “psychose” op die momenten is hij niet meer bij “kennis” en weet ook niet meer wat hij doet of wat er om hem heen gebeurd. Het gevaar is dat hij een snelweg oploopt of gaat spoorlopen met alle gevolgen van dien. Hij is onder invloed door niemand te benaderen, zijn moeder is ontzettend bang en sluit zich dan op haar slaapkamer op en als de politie moet ingrijpen gebeurt dat met minimaal 5 tot 6 agenten. Toen ik hem ruim een jaar geleden leerde kennen, kon je de keren dat hij onder invloed was per maand op 1 hand tellen. Nu is dat per maand niet eens meer op 2 handen te tellen. Hij vertelde mij laatst met een grote lach op zijn gezicht; Ik moest me melden op het politie bureau voor een ondervraging. Toen heb ik voor ik naar binnen ben gegaan nog een dopje GHB genomen. En een half uur later stond ik weer buiten omdat ik onder invloed van GHB was.

Toen ik het hoorde van de GHB verslaving van de zoon van mijn vriendin is nu ruim van een jaar geleden. Ook wat ik over de politie en de hulpverlening heb aangegeven is van enkele maanden geleden. De verslaving van die jongen is alleen maar erger geworden en om hulp te krijgen of geholpen te worden is zowel bij de politie maar zeker bij de hulp instanties nog steeds VRIJWILLIG het tover woord om hulp te krijgen.
Toch hoorde ik afgelopen week van mijn vriendin iets wat ik nog niet eerder gehoord had en dus ook niet wist. Die opmerking van mijn vriendin is ook de reden dat ik het hele verhaal naar buiten wil brengen in de hoop dat het wordt opgepakt en er door er aandacht aan te geven ook actie wordt genomen door de diverse hulp instanties en natuurlijk hoop ik dat er reacties op mijn verhaal komen waar mijn vriendin en haar zoon mee verder kunnen. Nu is het wachten totdat er ongelukken gebeuren en dat hoop ik voor te kunnen blijven.

Mijn vriendin zei me afgelopen week dat ze papieren wilde gaan zoeken over eerdere onderzoeken van haar zoon. Één van die onderzoeken was o.a. een IQ test en de uitslag daarvan was 65 . Die score geeft aan dat hij licht verstandelijk beperkt is. In hoeverre is iemand die licht verstandelijk beperkt is en zwaar verslaafd aan de GHB nog instaat om het toverwoord VRIJWILLIG tegen de hulpinstanties te kunnen zeggen zodat hij maar ook zijn moeder worden geholpen. Hij is verslaafd maar zijn moeder raakt getraumatiseerd door zijn verslaving en het niet geholpen worden door de instanties.
Ik ben nu helemaal van mening dat hij voldoet aan de criteria om gedwongen opgenomen te worden om vandaar uit af te kunnen kicken en eenmaal clean begeleid te kunnen worden naar een “normaal” leven zonder drugs.

Ik heb het afgelopen jaar veel over deze problematiek op internet gelezen en steeds meer bekruipt mij het idee dat de hulpverlening heel veel te kort schiet. Dit komt natuurlijk ook door de wetgeving die naar mijn mening ook moet worden aangepast. Niet altijd is iemand die verslaafd is instaat om vrijwillig te gaan afkicken, die groep die niet instaat zijn om vrijwillig af te kicken is naar mijn inschatting behoorlijk groot. Uit eigen ervaring zie ik dat deze groep van verslaafde nog een heel groot probleem voortbrengt maar die eigenlijk nooit wordt benoemt omdat het bij de “buiten wereld” er niets is of niet bekent is en dat probleem heeft vooral te maken met de ouders, partner van de verslaafde. Zij worden door de hulpverlening vaak niet gehoord en al zeker niet geholpen als hun kind of partner volwassen is. Ook voor die mensen moet veel meer aandacht komen, zij worden voor het leven getekend door wat ze moeten mee maken met de verslaving van hun zoon of partner.
De verslaving maakt niet alleen het leven van de verslaafde kapot maar zeker ook het leven van hun naaste maken ze tot een hel en soms nog erger.

Brabo65
Alle reacties Link kopieren
Is een interventie een idee?
https://ggzinterventie.nl/interventie/
Alle reacties Link kopieren
GHB verslaving is levensgevaarlijk cold turkey stoppen kan je dood worden je organen houden er dan mee op mijn moeder werkt bij een verslavings instellingg hier laten ze mensen met GHB detoxen niet de straat GHB maar farmaceutische GHB dit bouwen ze dan vervolgens met hele kleine stapjes af per dag eventueel met x aantal keer een benzodiazepine als diazepam erbij laat hem alsjeblieft hulp zoeken want als hij geen GHB meer kan krijgen om een of andere reden bijvoorbeeld omdat de dealer word opgepakt is hij de sjaak
Alle reacties Link kopieren
edit zorg voor een gedwongen opname heb er over heen gelezen dat hij verstandelijk beperkt is
dit is een R.E.M geloof ik
Alle reacties Link kopieren
sorry ik bedoelde een RM een rechterlijke machtiging

Maar ik adviseer je het zo snel mogelijk te doen zoals ik al zei als hij geen GHB meer kan krijgen heeft hij een super groot probleem
Alle reacties Link kopieren
Mis ik nou je vraag??
Het is wat veel tekst, dus kan zijn, dat ik er overheen lees
Alle reacties Link kopieren
Is er contact met de huisarts?

Een IQ van 65 staat toch ongeveer gelijk aan een ontwikkelingsniveau van 8 tot 12 jaar ongeveer? Hoe kan het dat je in eerdere contacten hier niks van hebt gemerkt?

Heeft hij een begeleider? Begeleid werk? Dagbesteding? Is daar contact mee over de problematiek?

Overigens: verplicht afkicken zonder dat zelf te willen is volgens mij behoorlijk onsuccesvol, maar daar kan Een andere forummer (werkzaam in verslavingszorg) vast iets merr over zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon mijn moeder was actief op dit forum zij is werkzaam in de verslavingszorg maar zij heeft een perma ban gekregen nadat zij ook gerageerd had op een topic over GHB alleen omdat ze had aangeboden als iemand advies wou hebben ze het haar gerust konden vragen
Alle reacties Link kopieren
Ik wil haar straks wel bellen nadat ik bij de huisarts ben geweest of ze me wat meer info kan geven als je dit wil TO?
Alle reacties Link kopieren
Wat een nare situatie en ik snap dat zijn moeder de wanhoop nabij moet zijn.

Een gedwongen opname gaat helaas niet zomaar, en de behandeling bij een gedwongen opname is zelden effectief omdat de eigen motivatie om af te kicken een heel grote rol speelt bij het definitief afkicken. Bovendien zijn verstandelijk beperkte mensen (wat dat ben je met een IQ van 65) vaak extra vatbaar voor impulsief gedrag en weinig vatbaar voor rede, wat het allemaal nog ingewikkelder maakt.

Omdat dit probleem vaker voorkomt, zijn er in de hulpverlening speciaal opgeleide teams actief die zich specifiek richten op verslaafden met een verstandelijke beperking. Ik denk dat zijn moeder het best daar contact mee kan zoeken. Zij kunnen ook helpen om de verslaafden te motiveren om naar een afkickkliniek te gaan.

Dit is een voorbeeld van zo’n team, maar als zij niet bij jullie in de buurt zitten, dan kunnen zij vast vertellen waar in jullie regio wel dergelijke hulp geboden kan worden:

https://www.tactus.nl/lvb
Alle reacties Link kopieren
Het proces om een RM te krijgen nu in deze tijd is heel erg lastig.

Aangezien gedwongen opnamen vaak niet helpt en de terug vallen zo hoog zijn willen ze liever personen hebben die wel willen ( letterlijk zo uitgesproken bij onze hulpvraag)

Mijn broertje heeft ADHD met een ontwikkeling achterstand. En hij is speed verslaafd hem hebben ze al meerdere keren in een psychose van de brug gehaald of van het spoor hij word dan opgenomen in het ziekenhuis voor deze actie en als hij dan weer helder is dan vraagt er iemand of hij hulp wilt hebben en dan zegt hij nee ik heb geen probleem en we kunnen er niks aan doen. Behalve de wetenschap als hij geen hulp gaat krijgen dat hij dadelijk op straat rond loopt en dat de politie een keer te laat is als hij een speed psychose krijgt.

Heelveel suc6 met je zoektocht
Alle reacties Link kopieren
Mocht je nick iets zeggen over je locatie, dan denk ik dat je hier moet zijn voor hulp in Brabant:

https://www.novadic-kentron.nl/hulp-en- ... beperkten/
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate schreef:
16-10-2018 08:47

Mijn broertje heeft ADHD met een ontwikkeling achterstand. En hij is speed verslaafd
Misschien kan zo’n LVB team ook iets voor jullie betekenen?
Alle reacties Link kopieren
Een gedwongen opname is in mijn ervaring al lastig wanneer er sprake is van acuut gevaar. Dat deze jongen niet vrijwillig met de politie meegaat is bij lange na niet voldoende voor een opname.
Het lijkt er op dat zijn gedrag en gebruik niet goed voor hem en zijn omgeving zijn, maar geen direct gevaar.

Van politie kun je hierin weinig verwachten. En hulpverlening komt vaak traag op gang, maar moeder is denk zelf wel de sleutel in het verhaal.
Het lastige is dat een verstandelijke beperking én een verslaving vaak zorgt voor een hoop van-het-kastje-naar-de-muur-gedoe omdat verschillende instelling hun doelgroep specificeren op basis van IQ en anderen mensen met verslavingsproblematiek proberen te weren.

Verder zou de gemeente hier vast al bij betrokken zijn, toch?
Zo veel in aanraking komen met politie, dan kan ik me niet anders voorstellen dan dat er gekeken zal worden naar het beperken van de overlast en het zoeken naar de juiste hulp

In welke regio speelt het zich ongeveer af?
Alle reacties Link kopieren
ik denk brabant Framberry
kijk anders de documentairen van zembla knockout in brabant eens gaat over het GHB probleem in deze regio staat geloof ik op youtube
Alle reacties Link kopieren
Oh ja nog een toevoeging

Gedwongen opname is een laatste redmiddel omdat mensen hun zelfbeschikkingsrecht en vrijheid niet zomaar ontnomen mag worden. Vrijwillige hulpverlening is daarom altijd het uitgangspunt.
Wellicht kun je bemoeizorg binnen de gemeente benaderen of met betrokkeb partijen afspraken maken voor voorwaardelijke hulpverlening. Het lastige is dat een gebrek aan intrinsieke motivatie vaak een heel moeilijk traject voorspelt.

Ik begrijp heel goed dat je wil dat deze situatie veranderd, maar afkicken gaat eerder wel dan niet gepaard met terugval. Dus zelfs al komt er een gedwongen opname, dan nog is dat geen kant-en-klare oplossing voor deze situatie.
Vooral met een beperkte intelligentie kan dat enorm moeilijk worden
Alle reacties Link kopieren
christian88 schreef:
16-10-2018 09:03
ik denk brabant Framberry
kijk anders de documentairen van zembla knockout in brabant eens gaat over het GHB probleem in deze regio staat geloof ik op youtube
Ja maar Brabant is aardig groot en niet iedere zorginstelling in Brabant opereert in de gehele provincie.
Eindhoven heeft bijvoorbeeld een heel andere sociale kaart, dan Tilburg
Alle reacties Link kopieren
ik geloof dat het GHB probleem zich vooral afspeelt in sint willebrord rucphen en bergen op zoom
Alle reacties Link kopieren
Zou zeker kunnen dat TO in die regio woont, echter zijn er ook mensen in andere plaatsen die verslaafd kunnen raken aan ghb
Alle reacties Link kopieren
Klopt waar ik woon is ook een brandhaard van GHB (Twente) het speelt vooral in friesland brabant en twente
Alle reacties Link kopieren
Iemand die voor je ogen out gaat daar bel je een ambulance voor.

Jij bent niet de hulpverlener van die jongen.
je kan niet iedereen redden. in nl mag je je eigen glazen in gooien. Wat moet men dan? Opsluiten en er 24/7 naast gaan zitten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
16-10-2018 08:56
Misschien kan zo’n LVB team ook iets voor jullie betekenen?

Dankje wel nummer zoveel.
Het LVB team is al betrokken maar het is een lang en moeizaam project.
Gelukkig staat hij nu finacieel onder bemoeizorg bij iemand die ook meer weet over verslaving. Want daar ging het vaak mis . En nu hopen we dat ze snel tot hem doordringen dat hij hulp nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate schreef:
16-10-2018 09:56
Dankje wel nummer zoveel.
Het LVB team is al betrokken maar het is een lang en moeizaam project.
Gelukkig staat hij nu finacieel onder bemoeizorg bij iemand die ook meer weet over verslaving. Want daar ging het vaak mis . En nu hopen we dat ze snel tot hem doordringen dat hij hulp nodig heeft.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
RM is voor psychische problemen en als er een verslaving speelt dan wordt er al snel gewezen naar verslavingszorg als verantwoordelijke. Verslavingszorg behandelt alleen vrijwillig en zeker bij meervoudige problematieken kan iedereen naar elkaar blijven wijzen en niemand die iets doet. Er zijn maar weinig casussen die voor gedwongen opname via een RM in aanmerking komen. Er vallen er zo veel tussen wal en schip hierdoor. De politie heeft hier steeds vaker "last van" op straat, maar kan daar verder ook niet zo veel in betekenen, die doen alleen de eerste interventie in de openbare orde of directe eerstehulpverlening, maar kunnen niets betekenen in de langdurige hulpverlening, dus daar zou ik de hulp ook niet zoeken.
Wat je nodig hebt is een hulpverlener die bekend is met de problematiek, de klik heeft met degene die een probleem heeft en er zo doorheen kan prikken. Maar zie diegene maar eens te vinden...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens kijken naar mentorschap. Wie weet krijgt je vriendin hem zo ver dat hij hier aan mee werkt, zo niet zijn er ook manieren om dit af te dwingen.

Hij is dan niet meer wilsbekwaam en mag bijvoorbeeld geen documenten meer tekenen of zelf beslissen of hij wel of niet in een instelling gaat wonen. Dan wordt het in elk geval een stuk makkelijker om dingen af te dwingen, in het kader van hem helpen uiteraard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven