Moeder overleden en verslaving

17-10-2018 23:03 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een half jaar geleden kwam mijn moeder of vreselijke manier te overlijden.
Ze had in haar jeugd afschuwelijke dingen meegemaakt.
Van verkrachting en misbruik, tot een vader die haar hondje de nek omdraaide en haar moeder sloeg.
Ze had dit alles weggestopt, en was na een mislukt huwelijk van een jaar met een man die haar ook misbruikte, mijn vader tegengekomen.
Hij heeft samen met haar een gelukkig bestaan opgebouwd.
Ze kregen twee kinderen, mij en mijn broer, en wij waren gelukkig samen.
Mijn moeder was lief en straalde veel warmte uit, ze hielp iedereen die hulp nodig had, en was altijd bezig met het leven van anderen.
Ze cijferde zichzelf soms weg.

Mijn broer en ik werden wat ouder, en opeens overleed mijn oma (de moeder van mijn mama).
Ze stierf erg plotseling, van de een op de andere dag.
Ze was samen met mijn moeder in het ziekenhuis, omdat ze het benauwd had (dat had ze eigenlijk altijd), en werd met spoed opgenomen.
De dag erop was ze in coma geraakt, en stierf ze omdat haar organen uitvielen.
Dit alles was waarschijnlijk het gevolg van haar hele leven roken.
Mijn moeder zorgde veel voor haar, dat heeft ze altijd al gedaan.

Dit verlies was een enorme klap voor ons, en voor mijn moeder.
In het begin was het een normaal rouwproces, maar na een jaar of twee begon enorme ellende voor ons allemaal.
Mijn moeder kon haar rugzak niet meer alleen dragen, en raakte verslaafd.
In het begin was het heel erg.
Ze was dagen achter elkaar ''weg'' (door de alcohol was ze gewoon niet meer aanspreekbaar, en lag ze boven te slapen).
Ik had een enorm sterke band met mijn moeder, en het voelde alsof ik haar kwijt was.
Ik had enorm veel verdriet.

Daarbij kwam dat er op een verslaving een gigantisch stigma zit.
Ik kon er tegen niemand echt over praten.
Mensen oordelen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
''Verslaafd? Dat zijn toch die zwervers die alles kwijt zijn'' of ''een verslaving, daar kies je toch zelf voor? Daar stop je toch gewoon mee?''.
Kortom, als mijn baas me op mijn kop gaf dat ik niet genoeg lachte als ik mensen aan tafel bediende, kon ik niet uitleggen dat ik al even niets meer had gehoord van mijn moeder, en me supererg zorgen maakte dat het foute boel was als ik thuis zou komen.
Ik ben zo vaak doodsbang geweest dat ik haar thuis zou aantreffen.
Dat ze van de trap zou vallen en haar nek zou breken, of dat ze zichzelf in coma zou drinken.
Zoiets alleen dragen is moeilijk, je wil zo graag dat iemand het begrijpt, maar je wil niet dat ze oordelen.

Mama kreeg een ongeluk, ze had gereden onder invloed, en raakte haar rijbewijs kwijt.
Dit was moeilijk, maar ook goed, want na een tijdje ging het ook beter.
Ik had mijn moeder weer terug.
We waren weer gelukkig.
Soms viel ze terug, maar wij vingen haar op.
We hielden allemaal zo veel van elkaar.

Mijn moeder kreeg na een jaar haar rijbewijs terug.
Wat waren we blij.
Ik had ook net mijn rijbewijs gehaald, en samen kochten we een klein autootje.
Ze was de koning te rijk, en ik gunde haar al het geluk.
De verslaving die ze had, was gewoon een vreselijke ziekte.
Ik zie mijn moeder dan ook los van de verslaving, want die verslaving nam bezit van haar.

Helaas kwam aan het geluk een eind.
Een avond wachtte ik thuis op haar.
Het duurde erg lang, en ik was heel erg bezorgd.
Ik keek op de 112 website, en las dat er een auto ongeluk was gebeurd.
Met papa ben ik toen gaan kijken, en daar lag ons autootje, op zijn kop in de berm.
Paniek overspoelde mij, want mijn grootste angst leek waarheid.
Gelukkig had mijn moeder wonder boven wonder het ongeluk overleefd.
Die stomme rotziekte had haar weer te pakken, en ze bleek weer gereden te hebben met drank.
Ze had wat nare verwondingen en een gebroken borstbeen, waardoor de een maand thuis kwam te zitten.
Dit bleek uiteindelijk de nekslag te zijn geweest.
Haar werk was haar alles.
Daar was ze op haar plek, en zonder de steun van haar werk, werd ze deperessief.
Haar eigenwaarde ging van redelijk oke, naar helemaal niets.
Ze nam zichzelf alles kwalijk, en dat breekt mijn hart nog steeds, want ze kon er niets aan doen.
Dit alles was niet haar schuld, het overkwam haar.
Zo zocht steeds hulp, maar de verslaving was gewoon een monster, waar ze maar niet vanaf kwam.


Een maand later werd mama ziek.
Ze was suf, en ging steeds overgeven.
Er was geen drank, dus we dachten dat ze gewoon ziek was.
Achteraf heel stom, maar we hadden al zo vaak in dat schuitje gezeten, en dat er dan uiteindelijk niets aan de hand bleek.
S'nachts werd ik wakker van een raar geluid.
Het bleek dat mama een strip paracetamol had ingenomen.
Ik raakte weer in paniek, en vroeg haar of ze dood wilde ofzo.
Hierop reageerde ze ietwat versufd ''nee, ik wil gewoon slapen''.
En dat meende ze ook, dat weet ik zeker.

Mama had in haar jeugd meegemaakt dat haar moeder te veel medicijnen had ingenomen, en dus bijna dood ging.
Ze beloofde dat ze dat ons nooit aan zou doen.

Wij waren ons niet bewust van het afschuwelijke gevaar van paracetamol.
We gingen weer terug naar bed, omdat we de voldende ochtend allemaal vroeg op moesten voor school en werk.
Helaas werd mama niet meer wakker,
Ze raakte in coma.
De paracetamol had haar lever en nieren kapot gemaakt, en ze stierf een langzame dood in het ziekenhuis.
Een hele erge, zielige, afschuwelijke dood, die niemand verdient.
Na 8 dagen coma, overleed ze aan een infectie door een ingebrachte slang in haar nek.

Het is zo moeilijk om iemand waar je zo veel van houd op zo'n lijdensweg te zien.
En dan ook nog tot op de dag van vandaag niet te kunnen zeggen dat ze verslaafd was, omdat mensen dan denken dat het haar eigen schuld was.
Om te weten dat ze zichzelf geen fluit waard vond, terwijl ze de zorgzaamste moeder was die ik me kon wensen.
En om niet te weten hoeveel ze heeft geleden, dat doet me nog het meest zeer.
Ik wou dat mensen eens nadachten voordat ze iemand veroordelen.
Misschien dat ik dan zou kunnen praten over het gruwelijke verdriet dat deze afschuwelijke ziekte teweeg brengt, zowel bij die zieke zelf, als bij de naasten die alleen maar kunnen toekijken.
Wat heb je dit ontzettend mooi geschreven. Verslaving is inderdaad een gruwelijk monster.. Wat erg dat je moeder zo heeft geleden.
Ik wens je heel veel sterkte! En een dikke virtuele knuffel :hug:
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Maar wie veroordelen dan? Ik begrijp dat laatste stuk niet zo goed? Het lijkt mij de reden waarom je dit topic hebt geopend?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wat een moeilijke jaren heb je meegemaakt en voor je moeder geldt hetzelfde. Wat zul je haar missen. :hug: Hoop dat het je een beetje helpt om hier je verhaal te doen.
Overigens ben ik het met één ding oneens. Verslaving is een slopende ziekte, maar verslaving vind ik nooit een reden om met alcohol op achter het stuur te gaan zitten en dus zeker niet iets wat je overkomt. Al ben je nog zo alcoholverslaafd, het is nooit een excuus om te spelen met het leven van je medeweggebruikers en de verantwoordelijkheid buiten de persoon zelf te leggen.
Familie van mij heeft daardoor blijvend letsel opgelopen en is daardoor blijvend arbeidsongeschikt geraakt, dus puur omdat een ander met een zatte kop achter het stuur is gestapt. De verhalen waarin het nog slechter is afgelopen (dood) ken ik helaas ook.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Hertje,
Heel moedig van je om je verhaal te vertellen. Ik vind het echt heel dapper en je bent er echt in geslaagd datgene neer te schrijven wat je wilde, denk ik.
Namelijk een stuk leven en gevoel van jouw moeder bloot geven wat tot nu toe niet in de openheid was. Maar iets wat wel gehoord moet worden.
Omdat jouw moeder zo'n vechter was, zo'n mens vol liefde, zo'n doorzetter terwijl ze heel weinig kansen heeft gehad in haar leven.

Ik kan uit jouw stukje halen dat je heel veel van je moeder hield. Je woorden zijn vol warmte en liefde voor haar!
Je bent een pracht dochter.
Ze zou heel trots op je zijn geweest.
Deze is voor jou
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat heftig.

Ik zie in alles heel veel liefde, maar ook een moeder-dochterpatroon dat helemaal verstoord is doordat jij voor haar zorgde in plaats van andersom.

Heb je wel eens gedacht aan een praatgroep, bijv voor kinderen van verslaafden/naasten van mensen met psychische problemen? Of gewoon algemeen een rouwgroep?

Je hebt het heel duidelijk en helder beschreven allemaal. Het moet een nare situatie geweest zijn.
Je kunt méér.
Gecondoleerd Hertje :hug:

Wat verschrikkelijk om mee te maken. Wat je doet door dit topic te openen is heel goed, een stap in de richting van het doorbreken van het stigma dat je ervaart rondom de verslaving. Ik ben het absoluut met je eens dat dat stigma bestaat, maar ik meen ook te lezen in je verhaalt dat je dat als extremer en heftiger ervaart dan nodig is en daarmee jezelf steun ontzegt. Hopelijk kan het openen van dit topic en de reacties die je hierop krijgt je ervaring positief beïnvloeden. Als ik jouw verhaal namelijk lees denk ik alleen, wat naar voor jullie allemaal. Wat naar inderdaad dat jouw moeder zo veel pijn en ellende heeft meegemaakt. En ja, wat fout dat zij met drank op achter het stuur ging zitten. Dat blijft en dat ís zo. Maar dat bestaat naast het feit dat jouw moeder ook slachtoffer was en leed aan een psychische ziekte. Een verslaving is niet 'eigen schuld' en ik weet zeker dat er heel veel mensen zijn die dat ook niet zo zien. Mensen die verslaafd zijn doen helaas heel vaak dingen die onverantwoordelijk, gevaarlijk of heel naar voor hun omgeving zijn. Dat kan je niet veranderen en ben jij ook niet voor verantwoordelijk. Maar dat is ook niet het enige waar de verslaving en het verhaal van jouw moeder en jullie gezin over gaat. Ik denk dat je de dubbelheid hiervan ook zal moeten leren accepteren, je moeder was een geweldige, fijne, lieve moeder die helaas gekweld was door haar verleden en slachtoffer van anderen. Daarnaast was zij ook dader door dingen te doen die anderen in gevaar brachten of schade toebrachten. Maar dat laatste sluit het eerste niet uit en is ook geen reden om jezelf steun te ontzeggen, je hoeft niet alle details aan iedereen te vertellen. Jij bent jouw moeder niet, jij bent jezelf met een eigen leven.

Heb jij voor jezelf hulp om dit alles te verwerken? Het lijkt of je jezelf onnodig kwelt door de vooroordelen die je verwacht vanuit je omgeving en daardoor het verwerken ook heel erg alleen doet wat absoluut niet nodig is en voor jouw eigen mentale gezondheid ook niet goed. Je mag steun zoeken :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven