De mening van anderen van je af kunnen laten glijden

21-10-2018 20:48 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben ik het verleden erg gepest.
Ondanks dat ik volwassen ben heeft dit nog steeds veel invloed op mij.
Zo heb ik last van faalangst en heb ik vaak het idee dat ik mijn werk nooit goed genoeg kan doen.

Daardoor kan ik mijn werk (psychisch) niet gemakkelijk loslaten en ben ik bang dat mensen mij niet mogen.
Zo ben ik vaak bang dat er negatief over mij wordt gesproken etc. En kan ik mij i mijn vrije tijd niet goed ontspannen.

Ik ga beginnen met therapie....En wil graag leren loslaten en een olifantenhuid krijgen.

Zijn er nog meer mensen die dit herkennen? Of hebben jullie tips om hiermee om te gaan?
Geen tips, want loop tegen hetzelfde aan. Ook bij mij gaat therapie starten, wegens dit en andere zaken.

Wel herkenbaar dus.
Ik werd 30 en toen wist ik ineens wat wel belangrijk was.
Alle reacties Link kopieren
Net 40 geworden en het lukt steeds beter.
Maar daar is wel een psycholoog bij nodig geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet in een olifantenhuid als ik eerlijk ben. Dat komt op mij over als onverschillig en je nergens wat van aan trekken. Volgens mij heb je veel meer baat bij het opbouwen van zelfvertrouwen, waardoor je zo stevig in je schoenen staat dat je in jezelf gelooft en niet de mening van anderen nodig hebt om je wel/niet goed te voelen. Je bent dan zelf in controle. Voor mij is dat wezenlijk anders dan een olifantenhuid, waarbij het eigenlijk nog steeds gaat over wat anderen zeggen (je wil een olifantenhuid om je te “beschermen”)

Edit: opbouwen van zelfvertrouwen kan natuurlijk prima in een therapie
pergamon wijzigde dit bericht op 21-10-2018 21:00
6.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat ik volwassen ben neemt het gevoel niet af, helaas....
Alle reacties Link kopieren
Depster waar loop jij precies tegen aan?
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je hulp hebt gezocht, hierdoor heb ik heel veel inzichten gekregen. Dus goed van jou!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn, Oh Happy dat!
Wat waren bijv. De inzichten en wat doe je nu anders?
Ik heb zelf nooit zo veel moeite gehad om andermans mening langs me heen te laten gaan, dus ik kan niet invoelen hoe dat zou zijn als je daar meer moeite mee hebt. Ik ben ook niet gepest, dus die ballast draag ik niet met me mee. Maar ik ben ook vaak genoeg onzeker.

Maar wat mij altijd helpt is dat wat een ander vindt ook maar een mening is, net zoals ik zelf ook mijn eigen mening over dingen heb. Mijn mening is niet meer waard dan die van een ander, maar andersom geldt dat ook. Iemand mag negatief over mij denken, het kan heel goed zijn dat ik ook negatief over die ander denk.

Nadenken over wat men achter mijn rug over mij zegt doe ik al helemaal niet. Als je wat te zeggen hebt, dan kom je maar naar me toe. Ik kan geen gedachten lezen.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor therapie krijg je hiervoor?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga naar een psycholoog.
Zij gaat mij anders leren denken d.m.v. gedachten schema's.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder ik word, hoe makkelijker het gaat.

Ik bedenk me gewoon dat het toch nooit goed is, dus doe lekker m’n eigen ding.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Pergamon. Daarnaast lijkt het me ook niet realistisch een olifantenhuid voor iemand die nu zo gevoelig is. Er niks mis mee om voor de mening van anderen open te staan, zolang je maar genoeg zelfvertrouwen hebt.
Ik heb mijn hele leven al te maken gehad met mensen die lelijk over me denken.
Wat mij hielp was het inzicht dat ik niet meer klein en afhankelijk ben maar keuze heb. Ook ik mag een mening hebben over anderen en hun gedrag naar mij toe, en daarnaar handelen.
Het is geen eenrichtingsverkeer meer omdat je als je ouder wordt steeds gelijkwaardiger wordt en zo ook wordt gezien.
Nu dat zelf ook nog zien.
Je hebt veel meer (niet alle maar veel) invloed op hoe mensen met je omgaan dan je zelf denkt.
Ik hoop dat je therapie je dat vertrouwen gaat opleveren.
Alle reacties Link kopieren
broodjerauweham schreef:
21-10-2018 21:14
Wat fijn, Oh Happy dat!
Wat waren bijv. De inzichten en wat doe je nu anders?
Ik zei tegen de psycholoog dat sommige dingen me keer op keer overkomen. Toen vroeg hij me, of ik het me liét overkomen...
Dat is wel een levensles bij geweest. Dat ik niet over me heen moet laten lopen maar mijn gevoel duidelijk moet maken en ook mijn grens aan moet geven. Het leerde me wel dat ik zelf ook een rol heb in hoe ver ik het laat komen. Het boek van Fred Sterk, denk je sterk, heeft me ook wel laten inzien hoe het werkt. Ik moet wel zeggen dat met anti depressivia mijn leven weer op de rails is gekomen, ik was vroeger al een kind wat altijd boos was, achteraf gezien altijd overprikkeld geweest en met bijna 50 jaar daar pas achter gekomen. Alleen met therapie was ik er niet gekomen, maar het heeft wel veel impact gehad. En ik vind dat ik het waard ben, dat is al het begin.
Alle reacties Link kopieren
Bij kritiek denk ik: het is waar of het is niet waar. En als het terecht is heb je de keuze of verandering aan te brengen of niet. Je kan besluiten dat jij het prima vindt zoals je bent. Bijvoorbeeld je bent er okee mee dat je je haar maar twee keer per week wast, wát de anderen er ook van vinden. Of dat jij de kledingstijl prima vindt. Of dat je best wat fouten mag maken.

Het kan ook helpen als je je realiseert wat het motief kan zijn van de ander om vervelend te doen tegen jou. Dat heeft vaak niets met jou te maken maar met een eigen zwakte of angst.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bijvoorbeeld het fenomeen afreageren speelt niet alleen in het dierenrijk, maar ook in de mensenwereld een grote rol. Stel je voor iemand krijgt een standje van de baas, en die persoon durft niet lelijk terug te doen naar de baas omdat dat repercussies heeft, en reageert zijn boosheid vervolgens af naar iemand waarvan hij denkt dat hij dat veilig daarbij kan doen. Iemand die hem bijvoorbeeld daarvoor niet kan ontslaan. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
broodjerauweham schreef:
21-10-2018 21:04
Depster waar loop jij precies tegen aan?
Ik reageer even snel;
Als ik merk dat iemand anders, net ander gedrag vertoont dan normaal denk ik gelijk dat het aan mij ligt en ga ik mij hierna gedragen.

Als ik mensen hoor lachen denk ik dat ze mij uitlachen

Als leerling zijnde wordt je veel beoordeeld, ik stagneer altijd wanneer iemand met mij mee kijkt..want ze gaan het vast slecht beoordelen

In een discussie/argument ben ik snel klaar. Ik word gelijk onder de tafel geluld. Ik heb geen snelle comeback, ben gelijk overdonderd.

Ik ben ook zeer gevoelig voor mensen die bv langer iets doen dan ik. Terwijl ik ook weet dat ik veel kennis heb. Toch zal ik mik gauw laten overrulen.

Veel belemmering dus
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Ik ben ook veel gepest vroeger. Ik heb nu 3 behandelingen hypnotherapie gehad, ik ben een ander mens. Heerlijk vind ik het. Ik vraag mij niet meer af wat andere mensen van mij vinden en het boeit mij niet meer of ze mij wel of niet mogen. Ik ben goed zoals ik ben. Heel erg bevrijdend kan ik je zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 41 maar het blijft lastig.
Alle reacties Link kopieren
Nou zeg, ik plaats net een bericht waarin ik het heb over mijn extreme moeite met afwijzing......

Herken dus enorm veel ja. Ik kan je alleen niet helpen maar weet dus wel hoe naar het is. Sterkte meid!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven