Wintervreugd voor de zomermoppers, deel 6

29-10-2018 23:05 3436 berichten
De wintertijd is ingegaan en we maken ons weer op voor ons favoriete jaargetijde! Koud en donker, maar voor ons comfortabel en fijn.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook in de warme, lichte en voor ons vaak nare zomerperiode kunnen we in dit topic terecht om elkaar een hart onder de riem te steken. Voor alle zomerhaters, hitteklagers, koudefans en winterfreaks!

Soms luchtig, maar ook voor de serieuzere noot is hier zeker plek. Welkom!

vorige topics:

deel 1
deel 2
deel 3
deel 4
deel 5
Happy new topic :cheer:
:cheer: Een schone lei en we laten die horrorzomer achter ons
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niet zeuren, maar gisteren was het 4 tot 7 graden en vandaag 11 en van het weekend 14.
Nog wel lekker hoor, maar 10 graden verschil. Wilde net vandaag mijn winterjas en m'n handschoenen aan doen. Met dit weer is kleding uitzoeken echt niet makkelijk.
Meld! :hello:
Bedankt voor het openen, RégineFilange.
Wat een heerlijke plaatjes in de openingspost. :heart:
En leuk om nu eens alle voorgaande delen bij elkaar te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook echt een herfstliefhebber met december als eindbeloning. Daarna vind ik er niet veel meer aan.

Ik ben inmiddels op jacht gegaan naar thermokleding en bij Zeeman vond ik heel zachte leggings dus daar heb ik er enkele van gekocht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Voorgaande topics ook altijd gevolgd, dus meld me ook hier weer.

Maar weet niet zeker of ik hier thuis hoor.

Ik kan namelijk absoluut niet tegen kou. Mijn lijf wordt stram en ik voel me niet lekker daarbij. Wanneer heel Nederland zucht onder de zoveelste hittegolf is het mij nog niet te heet.

Maar.... Ik ervaar veel meer emoties bij grijze luchten, harde wind en de regen tegen het raam. Beleef alles veel intenser. Je wordt meer terug geworpen op jezelf en je dierbaren. Het leven is minder jachtig en ik kom meer tot rust in de winter, met een dekentje op de bank, dan in de zomer in de tuin op een stretcher.

Dus ja, geen idee of ik nu een winter of een zomertype ben.

Maar ik lees hier wel graag mee.

En na de voor mij heerlijke zomer wens ik jullie nu van harte veel plezier met het typische herfstweer van vandaag. En met mijn dikke vest, wollen sokken en fleecedekentje binnen handbereik geniet ik stiekum met jullie mee.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
tvp
:hello: ik meld me ook weer!
Alle reacties Link kopieren
Vera8 schreef:
30-10-2018 09:37
Voorgaande topics ook altijd gevolgd, dus meld me ook hier weer.

Maar weet niet zeker of ik hier thuis hoor.

Ik kan namelijk absoluut niet tegen kou. Mijn lijf wordt stram en ik voel me niet lekker daarbij. Wanneer heel Nederland zucht onder de zoveelste hittegolf is het mij nog niet te heet.

Maar.... Ik ervaar veel meer emoties bij grijze luchten, harde wind en de regen tegen het raam. Beleef alles veel intenser. Je wordt meer terug geworpen op jezelf en je dierbaren. Het leven is minder jachtig en ik kom meer tot rust in de winter, met een dekentje op de bank, dan in de zomer in de tuin op een stretcher.

Dus ja, geen idee of ik nu een winter of een zomertype ben.

Maar ik lees hier wel graag mee.

En na de voor mij heerlijke zomer wens ik jullie nu van harte veel plezier met het typische herfstweer van vandaag. En met mijn dikke vest, wollen sokken en fleecedekentje binnen handbereik geniet ik stiekum met jullie mee.
Ik neem mijn hoed af voor jou, respect. Afgelopen zomer hebben wij afgezien en nu komt er voor jou een mindere periode aan, desalniettemin wens je ons een plezierige herfst. Dat getuigt van begrip en respect, normaal worden wij zomermoppers vaak gebombardeerd met kolderieke verwensingen en onbegrip, maar jij snapt 't helemaal. Ieder zijn meug, of het nu winter of zomer is.

Dat wilde ik even kwijt.

Vandaag schitterende dag, een heuse depressie. Ik zit hier op mijn vrije dag aan mijn tweede kop stomende verse koffie en zie de bladeren voor 't raam langs waaien. Er is al sneeuw gesignaleerd in Midden-Frankrijk, en ik kijk uit naar een fijne kerst met mijn geliefden.

Life's good.
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic!! Ik ben ook weer van de partij.

Ik merk dat ik toch niet helemaal lekker in mijn vel zit, maar ik ben super blij met dit weer. Ik had een tijdje geleden al een hele fijne dikke nieuwe winterjas gekocht die ik de afgelopen dagen eindelijk voor het eerst aan kon! Heb ook al best veel avonden lekkere Yankee candles aan!! Kaarsen staan zo gezellig als het alweer vroeg donker wordt. Ook ben ik alweer bezig met het kopen van sint cadeaus. Ook altijd erg leuk!
jeremy schreef:
30-10-2018 11:00
Ik neem mijn hoed af voor jou, respect. Afgelopen zomer hebben wij afgezien en nu komt er voor jou een mindere periode aan, desalniettemin wens je ons een plezierige herfst. Dat getuigt van begrip en respect, normaal worden wij zomermoppers vaak gebombardeerd met kolderieke verwensingen en onbegrip, maar jij snapt 't helemaal. Ieder zijn meug, of het nu winter of zomer is.

Dat wilde ik even kwijt.

Hier sluit ik me bij aan. :)
Aardbei_86 schreef:
30-10-2018 11:46
Happy new topic!! Ik ben ook weer van de partij.

Ik merk dat ik toch niet helemaal lekker in mijn vel zit, maar ik ben super blij met dit weer. Ik had een tijdje geleden al een hele fijne dikke nieuwe winterjas gekocht die ik de afgelopen dagen eindelijk voor het eerst aan kon! Heb ook al best veel avonden lekkere Yankee candles aan!! Kaarsen staan zo gezellig als het alweer vroeg donker wordt. Ook ben ik alweer bezig met het kopen van sint cadeaus. Ook altijd erg leuk!

Vervelend dat je niet helemaal lekker in je vel zit. Hopelijk komt daar snel verbetering in.

En Yankee Candles :heart: welke is jouw favoriet? Ik ben dol op Soft Blanket. Binnenkort nog maar eens bestellen, alweer veel te lang geleden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook weer bij! :hyper:
Het is een fijne donkere dag vandaag. Helaas nog geen regen gezien, maar ik ben echt al zó blij dat de zon niet schijnt. Voel me gelijk helemaal energiek en tegelijkertijd ook rustig.

Ik had vandaag mijn nieuwe winterjas ook al aan, hij is echt zo mooi en lekker warm! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
30-10-2018 13:06
Vervelend dat je niet helemaal lekker in je vel zit. Hopelijk komt daar snel verbetering in.

En Yankee Candles :heart: welke is jouw favoriet? Ik ben dol op Soft Blanket. Binnenkort nog maar eens bestellen, alweer veel te lang geleden.
Mijn favorieten zijn angel's wings en home sweet home. Ik hou van vanille en kaneel. Eerst kocht ik die potten niet omdat ik ze belachelijk duur vond. Maar ze gaan wel echt super lang mee. Ik gebruik wel een illumalid zodat ze gelijkmatig blijven branden. Scheelt echt.

Ik kom wel weer goed in mijn vel te zitten. Ik ben niet zo stressbestendig en ik heb nu een drukke periode zowel privé als werk. Ik moet uitkijken dat ik niet aan een stuk door blijf gaan maar ook een dagje niks plan (lekker thuis opladen met een boek of Netflix) en tussendoor momentjes voor mezelf te plannen.
Ik heb even op de website gekeken omdat ik beide geuren niet ken, maar ze klinken heerlijk. Ze zijn inderdaad best duur, maar dat moet af en toe kunnen vind ik. En een illumalid helpt zeker! Ik heb er eentje met sneeuwvlokken. ;-D

Ah, als je weet waar het aan ligt dan scheelt dat al heel wat. Snel een dagje me-time inplannen dus, hopelijk kan dat snel. Yankee Candle aan, dekentje, boek of Netflix... :heart:
Ik ben er ook weer na een hele drukke periode.
Heerlijk dit weer he, ik geniet hier zo enorm van, al wordt het de komende dagen weer wat warmer, maar dat hoeft van mij niet. Ik heb nu al heerlijk de kaarsjes aangestoken. :)
Ha, nieuw topicdeel! Ben ook weer van de partij. Gisteren ook weer mijn winterjas voor het eerst gedragen en handschoenen aan op de fiets. Moet wel erg wennen aan de grote temperatuurschommelingen. Maar hè, het is eindelijk herfst. Dochter was daar vanmorgen minder blij mee toen ze naar school moest fietsen in de regen. Ik kon me nog lekker oprollen in bed, want altijd vrij op dinsdag en woensdag.
Man heeft mijn kamertje opgeruimd om er een werkkamertje annex relaxkamertje van te maken. Dat is hem aardig gelukt. Binnenkort een heerlijke zitzak bestellen om me daarop te nestelen met boek. Kijk er zo naar uit.
De katten zijn met hun kop nog in de zomertijd @( en zeuren op de oude tijd om eten. Vandaag lijkt het erop dat de wintertijd in hun kop gaat zitten.
Dit is ook de tijd van heerlijk op de bank met een dekentje en een spinnende kater.
Alle reacties Link kopieren
jeremy schreef:
30-10-2018 11:00
Ik neem mijn hoed af voor jou, respect. Afgelopen zomer hebben wij afgezien en nu komt er voor jou een mindere periode aan, desalniettemin wens je ons een plezierige herfst. Dat getuigt van begrip en respect, normaal worden wij zomermoppers vaak gebombardeerd met kolderieke verwensingen en onbegrip, maar jij snapt 't helemaal. Ieder zijn meug, of het nu winter of zomer is.

Dat wilde ik even kwijt.

Vandaag schitterende dag, een heuse depressie. Ik zit hier op mijn vrije dag aan mijn tweede kop stomende verse koffie en zie de bladeren voor 't raam langs waaien. Er is al sneeuw gesignaleerd in Midden-Frankrijk, en ik kijk uit naar een fijne kerst met mijn geliefden.

Life's good.
Ik heb me lang niet gerealiseerd dat er mensen zijn die oprecht een hekel hebben aan de zomer. En dan niet alleen vanwege de hitte maar gewoon alles. En daarbij de kou en grijze dagen met liefde omarmen.

Ja, we hadden vroeger een man in het dorp die het hele jaar door in een korte broek en t-shirt rondliep. Maar die werd als zonderling gezien.

Pas sinds ik hier op het forum las hoe de zomer het leven van sommigen echt zwaar ontwrichtte ben ik me er in gaan verdiepen. En ik niet alleen, want ik heb sindsdien vaker items in oa het nieuws voorbij zien komen over het begrip zomerdepressie.

De grote massa (waaronder ik mijzelf schaar) houdt voornamelijk van warmte en zon. Maar kijkt tegen september toch wel weer uit naar de herfst/winter (want dan zijn we moe van alle drukte van de zomer en wel weer toe aan iets anders) Maar die herfst/winter) mag dan vervolgens niet te lang duren of te koud zijn. In maart moet het echt wel klaar zijn.

Maar er zijn dus ook uitzonderingen op die regel. Winterhaters, daar kan de massa zich nog wel iets bij voorstellen. Maar zomerhaters zijn volgens mij toch zwaar in de minderheid. En daarmee minder geliefd en weinig begrip. Helaas. Zal altijd wel zo blijven vrees ik.

Het fenomeen fascineert me enorm. Misschien dat ik daarom altijd trouw heb meegelezen in deze topics.

Wat voor mensen zijn dan die zomerhaters? Is er iets in hun fysiek waardoor ze eerder last hebben van de warmte (hormonen oid)? Of is het ook iets mentaals? Zijn zomerhaters introverter en ervaren ze over het algemeen meer last van prikkels waardoor ze de rust en donkerte van het najaar prefereren?

Ik ben er nog niet over uit. Wel geloof ik dat het iets is wat in je aard zit. Iets wat je niet kunt veranderen. Zoiets als sexuele voorkeur of het feit of je een avond- of een ochtendmens bent.

En dus, zomerhaters, al zijn jullie in de minderheid, ook jullie hebben wat mij betreft dus evenveel ‘recht’ om te klagen als ieder ander.

Dit topic is een plek waar dat prima kan. Het heeft bij mij, naast de aanvankelijke verwondering, zeker voor begrip gezorgd.

Zodanig dat ik bij de eerste grijze najaarsdagen denk: “ Fijn dat er ook mensen zijn die hier nu oprecht blij van worden” En daar wordt ik dan ook wel een beetje vrolijk van.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Vera8 schreef:
30-10-2018 16:44
Zijn zomerhaters introverter en ervaren ze over het algemeen meer last van prikkels waardoor ze de rust en donkerte van het najaar prefereren?

Ik denk dat dit in veel gevallen wel zo is ja. Ik in ieder geval wel. En gewoon types die veel meer houden van het donkere geborgen gevoel in plaats van licht, uitbundigheid, vrolijke feeststemming. De winter en herfst hebben gewoon echt een heel andere sfeer, en daar zijn genoeg liefhebbers voor te vinden.

Trouwens echt tof hoe je het oprecht probeert te begrijpen!
Alle reacties Link kopieren
Happy New topic :cheer:
Moet nog even bij lezen hoor :)

Ja van dat Introvert zijn geld voor mij ook wel, ik ben eigenlijk heel saai en dat valt in de Herfst en Winter minder op ;-D
Nee grapje, maar ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om op een vrije dag te sporten en daarna lekker met een deken series kijken, gewoon knus en in je eigen hoofd zitten :)
Ik vind de wereld al druk genoeg en ik heb dat echt nodig om op te laden.
Alle reacties Link kopieren
yesss schreef:
30-10-2018 17:54
maar ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om op een vrije dag te sporten en daarna lekker met een deken series kijken, gewoon knus en in je eigen hoofd zitten :)
Ik vind de wereld al druk genoeg en ik heb dat echt nodig om op te laden.
Dit zou ik ook getypt kunnen hebben!

En toch vind ik het ook heerlijk om de zon op mijn huid te voelen en buiten de geur van bloemen en het gekwetter van de vogels te horen.

Voor mij als 4 seizoensliefhebber hier wat praktische voors- en tegens van zomer/winter:

In de zomer kun je lekker alle deuren open gooien. Ik roep nu voortdurend “deuren dicht” tegen de kinderen.

Even snel naar de kliko lopend moet ik eerst van schoeisel wisselen, want ik neem nu geheid veel meer viezigheid mee naar binnen.

Al mijn was hangt op zolder/ moet in de droger.

Ik mag graag een rondje hardlopen in de vroege ochtend of avond. Dat lukt nu niet meer.

Kinderen moeten zich meer in huis vermaken nu het weer slechter wordt.

Ik voel me heerlijk veilig en geborgen wanneer het buiten tekeer gaat en ik lekker bij de kachel zit.

Voor mij op dit moment met stip een voordeel van de winter(tijd): Ik slaap stukken beter want de slaapkamer is koeler en donkerder. En in de zomer dendert hier dag en nacht landbouwverkeer langs.

Maar bovenstaande voorbeelden zijn vrijwel allemaal van praktische aard waar velen zich wellicht in kunnen herkennen. Maar wat mij zo fascineert is het mentale stukje. Je permanent echt beter voelen bij donkerte en kou. Mensen die totaal niet kunnen genieten van een dagje zon, op het terras of strand. Al was het maar 1 dag. Dat druist zo in tegen mijn eigen gevoel dat ik nieuwsgierig wordt naar dat type mens. Zijn ze zelf ook kil, teruggetrokken of minder sociaal? Dat vraag ik me dan af.

Voor sommigen zal dit gelden maar voor een ander waarschijnlijk helemaal niet.

Zes topics onderhand. En ik ben er nog niet achter.

Ik blijf dus maar gewoon meelezen en me zo nu en dan verwonderen.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Oh 1 dagje kan ik best van genieten hoor. Heb afgelopen zomer ook genoeg middagen op het balkon gezeten met een boekje, dat vind ik (mits niet te warm en niet teveel lawaai :P) echt prima. Ik zit in de zomer niet 24/7 te jammeren. :P

Maar goed, zomer is natuurlijk niet 1 dagje, het is maandenlang, en dan ook nog eens maandenlang te veel zon en te lang licht naar mijn zin. En afgelopen zomer was natuurlijk uitzonderlijke horror. Weken en weken van hitte en licht zonder uitzicht op even rust. Als het een paar dagen 15 graden met bewolking was geweest dan had dat al enorm veel gescheeld (dan kan ook je huis weer afkoelen bijvoorbeeld).
Wat heb je een geweldig onderschrift trouwens :applause:
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
30-10-2018 19:18
Wat heb je een geweldig onderschrift trouwens :applause:
Zou ik dan toch een herfsttype zijn ;-)

Ik denk dat afgelopen zomer voor menigeen teveel van het goede was. Maar ik begrijp wat je bedoelt hoor.

Maar ik moet vooral aan 1 fijne forumster denken die ik in de eerdere topics nog wel tegenkwam maar nu nooit meer. Zij haatte oprecht alles wat met de zon te maken had. Maar dan ook echt alles. Geen tussenweg. Ze werd pas echt blij bij min 10 of zo. Nooit de verwarming aan en een hekel aan zomerkleding. Liefst donkerte om haar heen.

Echt de andere kant van het spectrum. Vond dat zo bizar om te lezen.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven