Zelfsussen

30-10-2018 10:15 99 berichten
Bij therapie heb ik leren herkennen dat ik soms heel erg zelfsus. Dit houdt in: negatieve gevoelens wegdrukken door iets anders te gaan doen.

Dingen die ik dan doe:
- Online antwoorden zoeken op de vragen die ik heb (zoals nu, dus best een beetje meta dit!)
- Mezelf verliezen in online spelletjes
- Enz.

Alles om maar niet te denken aan de dingen die mij onrust geven. Of om die onrust zo snel mogelijk op te lossen door geruststelling te zoeken online.

Maargoed, leuk om dat te herkennen, maar het lukt me nog totaal niet om het anders te doen. En heb er wel last van, want helaas ben ik niet iemand die obsessief gaat opruimen als ik me rot voel, dus mijn huis verandert dan in een puinhoop.

Iemand tips hoe ik hier toch beter mee om kan leren gaan?
Geen tips. Maar ik leid mezelf ook af als ik last heb van negatieve gevoelens. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom dat verkeerd is, kun je dat uitleggen?
accepteren dat neg gevoelens er zijn
waarom wegdrukken?
Poppy_del_Rio schreef:
30-10-2018 10:19
Geen tips. Maar ik leid mezelf ook af als ik last heb van negatieve gevoelens. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom dat verkeerd is, kun je dat uitleggen?

Het is ook niet altijd een slecht iets, iedereen doet het namelijk. Alleen de mate waarin ik het doe zorgt ervoor dat het de rest van mijn leven ook ontwricht, bijvoorbeeld dat de taken die ik moet doen niet gebeuren. Het zorgt er bij mij bijvoorbeeld voor dat ik een hele dag op de bank kan blijven zitten, googelen naar oplossingen voor wat er op zoń moment speelt in mijn leven, terwijl het misschien beter zou zijn om het even te doorleven.
Ik laat zelf het er even zijn en huil dan uit/doe iets wat me beter laat voelen. Ik loop niet meer voor weg. Ik ben dan ook lief voor mezelf en geef mezelf extra aandacht/tijd.

Juist door het te accepteren, te laten zijn en aan toe te geven kom ik verder. Er voor weglopen is overleven, en ik wil leven.
Alle reacties Link kopieren
Doe ik ook, nu bijvoorbeeld ben ik behoorlijk over de zeik, ondanks dat ik een vrije dag heb is het een vervelende dag die ik door moet zien te komen. Gelukkig is er dit forum.
The attitude of others towards you is the reflection of their state of mind.
chrys schreef:
30-10-2018 10:21
accepteren dat neg gevoelens er zijn
waarom wegdrukken?

Ik weet niet precies waarom ik het doe, het gebeurt vaak onbewust ook.

Ik heb ook geen flauw idee hoe ik gevoelens er gewoon moet laten zijn zonder er iets mee te doen
Vivalamor schreef:
30-10-2018 10:22
Ik laat zelf het er even zijn en huil dan uit/doe iets wat me beter laat voelen. Ik loop niet meer voor weg. Ik ben dan ook lief voor mezelf en geef mezelf extra aandacht/tijd.

Juist door het te accepteren, te laten zijn en aan toe te geven kom ik verder. Er voor weglopen is overleven, en ik wil leven.
Ja, dat is dus precies waarom ik het ook niet meer wil doen, althans, een stuk minder. Alleen het is zo lastig om het toe te laten, vind ik dan
Alle reacties Link kopieren
Kreeg je dan geen advies van therapie hoe je hier beter mee kan omgaan?
The attitude of others towards you is the reflection of their state of mind.
Dit is ontzettend moeilijk te doorbreken. En lastig ook omdat het in bepaalde mate natuurlijk gewoon gezond is om afleiding te zoeken en/of actief te blijven bij negatieve gevoelens, anders verzuip je erin.

Wat je zou kunnen doen is iets opschrijven over wat je voelt en/of wat er door je hoofd gaat op het moment dat je niet gaat zelfsussen. Als je niet toegeeft aan dat gedrag, wat voel je dan? Wat gaat er door je heen? Wat komt er in je op? Als je dit een beetje in kaart kan gaan brengen en erkennen kan je ook gaan kijken naar wat je écht nodig hebt waardoor je daar beter op in kan spelen op termijn en dus minder vlucht in dat gedrag.

Maar in de eerste plaats, is het zelfsussende gedrag een probleem?
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
30-10-2018 10:22
Het is ook niet altijd een slecht iets, iedereen doet het namelijk. Alleen de mate waarin ik het doe zorgt ervoor dat het de rest van mijn leven ook ontwricht, bijvoorbeeld dat de taken die ik moet doen niet gebeuren. Het zorgt er bij mij bijvoorbeeld voor dat ik een hele dag op de bank kan blijven zitten, googelen naar oplossingen voor wat er op zoń moment speelt in mijn leven, terwijl het misschien beter zou zijn om het even te doorleven.
Dat lijkt me juist het tegenovergestelde. Wegdrukken is juist wat anders gaan doen toch?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
snorriemorrie schreef:
30-10-2018 10:22
Het is ook niet altijd een slecht iets, iedereen doet het namelijk. Alleen de mate waarin ik het doe zorgt ervoor dat het de rest van mijn leven ook ontwricht, bijvoorbeeld dat de taken die ik moet doen niet gebeuren. Het zorgt er bij mij bijvoorbeeld voor dat ik een hele dag op de bank kan blijven zitten, googelen naar oplossingen voor wat er op zoń moment speelt in mijn leven, terwijl het misschien beter zou zijn om het even te doorleven.

Voor mij klinkt dit juist alsof je het helemaal niet wegdrukt. Anders zou je wel overgaan tot de orde van de dag en die taken gewoon gaan doen. Je bent juist enorm bezig met wat er dan ook aan de hand is.
boannan schreef:
30-10-2018 10:36
Dat lijkt me juist het tegenovergestelde. Wegdrukken is juist wat anders gaan doen toch?

ja dat dus.
snorriemorrie schreef:
30-10-2018 10:24
Ik weet niet precies waarom ik het doe, het gebeurt vaak onbewust ook.

Ik heb ook geen flauw idee hoe ik gevoelens er gewoon moet laten zijn zonder er iets mee te doen
Heb je door dat je nu ook bezig bent te googelen naar een oplossing voor de situatie?

Je sust jezelf. Je zit daardoor soms een hele dag op de bank. Nou en? Waarom moet je daar iets mee doen?
boannan schreef:
30-10-2018 10:36
Dat lijkt me juist het tegenovergestelde. Wegdrukken is juist wat anders gaan doen toch?

Ja, maar door te googelen ben ik ook eigenlijk iets anders aan het doen,want door het verstandelijk aan te pakken hoef ik op dat moment even niet te voelen.

Voorbeeld uit de praktijk: als ik woorden heb met mijn man, dan ga ik informatie zoeken over communicatieproblemen, ipv dat ik gewoon even erbij stilstaan of ik boos / verdrietig / angstig ben. Of stil te staan bij waar ik echt behoefte aan heb.
Placide schreef:
30-10-2018 10:33
Kreeg je dan geen advies van therapie hoe je hier beter mee kan omgaan?

Ik heb wel wat tips gekregen maar ik merk dat ik er weinig mee kan tot nu toe.
stroman schreef:
30-10-2018 10:39
Heb je door dat je nu ook bezig bent te googelen naar een oplossing voor de situatie?

Je sust jezelf. Je zit daardoor soms een hele dag op de bank. Nou en? Waarom moet je daar iets mee doen?

Omdat het de rest van mijn leven in de weg staat, ik doe het teveel en te vaak waardoor ik vaak niet toe kom aan de dingen die ik wél wilde doen.
Okee, het gaat dus om leren voelen.

Dat gaat als volgt: ga zitten. Blijf minstens een kwartier zitten en zet een timer als je gauw afgeleid bent. Ga met je aandacht naar je lichaam. Beschrijf voor jezelf wat je voelt: spierpijn, spanning, juist helemaal niks. Scan van boven naar beneden.
Ga daarna met je aandacht naar je gevoelens. Beschrijf voor jezelf wat je voelt: verdrietig, boos, blij, stil of juist helemaal niks. Let op hoe het verandert als je je aandacht erbij houdt.

Gedurende de dag: hou af en toe op met wat je aan het doen bent, haal drie keer heel diep adem en probeer daarna te bedenken hoe je je voelt. Daarna ga je weer verder met wat je aan het doen was.

Ademen en op je lichaam letten is een ingang naar je emoties.
Ik heb misschien wel een goede tip!

Wat ik wel eens doe als ik negatieve gevoelens heb, is ze gewoon opschrijven. Zo ben je wel bezig met iets (schrijven) terwijl je het niet wegdrukt. Omdat je het opschrijft, word je eerst gedwongen om na te denken over hoe je je voelt, waarom je denkt dat je je zo voelt, waar je denkt dat die gedachtes vandaan komen, wat je van die gedachtes vind. Aan het eind schrijf ik ook altijd wat positieve dingen op. Wat ik leuk vond aan de dag, waar ik zin in heb, kan van alles zijn!

Als je er al een paar keer in hebt geschreven hebt, kun je het ook teruglezen. Misschien dat je een patroon vind in je gevoelens en waar ze vandaan komen :)

Werkt voor mij altijd wel goed! Dus koop een leuk dagboekje!
anoniem_349051 wijzigde dit bericht op 30-10-2018 10:49
2.23% gewijzigd
snorriemorrie schreef:
30-10-2018 10:40
Ja, maar door te googelen ben ik ook eigenlijk iets anders aan het doen,want door het verstandelijk aan te pakken hoef ik op dat moment even niet te voelen.

Voorbeeld uit de praktijk: als ik woorden heb met mijn man, dan ga ik informatie zoeken over communicatieproblemen, ipv dat ik gewoon even erbij stilstaan of ik boos / verdrietig / angstig ben. Of stil te staan bij waar ik echt behoefte aan heb.

Oke, dus je stapt over je emoties heen en zoekt meteen naar een oplossing. Klinkt misschien gek maar ik zou af en toe willen dat ik dat kon. Ik blijf juist enorm in de emotie hangen en dan komt er net zo goed niks anders meer van de grond. Ik kan mijn emotionele reactie ook niet uitstellen ofzo, die komt onmiddellijk en dan sta ik bijvoorbeeld te huilen in een omgeving waar ik dat helemaal niet wil.

Ben je misschien bang dat het slecht voor je gezondheid is als je je emoties niet uit?
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 30-10-2018 10:54
9.80% gewijzigd
snorriemorrie schreef:
30-10-2018 10:44
Omdat het de rest van mijn leven in de weg staat, ik doe het teveel en te vaak waardoor ik vaak niet toe kom aan de dingen die ik wél wilde doen.
Hier zit wel een denkfoutje hoor. Je denkt dat je je gevoelens op kunt lossen en dat je daarna verder kunt waar je gebleven was. Grote kans dat als je wél weet wat je voelt, dat je daar nog steeds langer mee bezig bent dan je zou willen.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
30-10-2018 10:15
Maargoed, leuk om dat te herkennen, maar het lukt me nog totaal niet om het anders te doen. En heb er wel last van, want helaas ben ik niet iemand die obsessief gaat opruimen als ik me rot voel, dus mijn huis verandert dan in een puinhoop.

Obsessief opruimen doet een zelfsusser ook.

Welke tips heb je gekregen tijdens de therapie om hiermee om te gaan? Heb je deze geprobeerd?
@Nuca: mijn eerste reactie is vaak ook huilen of andere emotie tonen. Daarna komt er onrust als de situatie zich niet direct oplost en die spanning trek ik niet, en ga ik dan te lijf met Google. Om erachter te komen wat ik fout doe, of mijn gevoelens wel kloppen enz. Omdat ik niet met die onrust om kan gaan. Bijvoorbeeld als ik boos ben op iemand dan maakt mij dat onrustig en dan ga ik zoeken naar andermans ervaringen, of het wel terecht is dat ik boos ben, of ik er ook anders naar kan kijken enz. Vervoglens ben ik uren verder, nog steeds boos en nog steeds geen kleding om aan te trekken omdat ik de was niet heb gedaan.

@Stroman: klopt, daar zit zeker een denkfout bij mij

@chocolol: weet ik, opruimen is ook een vorm van zelfsussen, maar die levert tenminste nog wel een schoon huis op, terwijl de manier waarop ik me zelfsus alleen maar meer stress oplevert helaas
O ja en welke tips ik heb gekregen: een aantal bewegingsoefeningen om weer terug in je lijf te komen. Inderdaad die bodyscan die hierboven al werd genoemd. Proberen te achterhalen waar je behoeftes liggen...
Alle reacties Link kopieren
Doe je die bodyscan wel eens dan? Zo niet, ga hem dan nu doen. Soms moet je jezelf ook gewoon even een schop onder je kont geven.

Ik herken me er ook in ik ben nu ook aan het zelfsussen terwijl ik ook een bodyscan kan gaan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven