Schema therapie kletspraat

31-10-2018 09:32 1693 berichten
Omdat er hier toch wel een flink aantal dames zijn die:
- Schematherapie volgen
- Van plan zijn schematherapie te gaan volgen
- Schematherapie hebben gevolgd

Leek het me leuk om hierover met elkaar te kletsen. Wat je meemaakt, hebt geleerd, waar je tegenaan loopt... Wie weet kunnen we dingen bij elkaar herkennen of tips met elkaar uitwisselen.

Over mezelf:
Ik volg groepsschematherapie. Ben hier nu iets meer dan een half jaar mee bezig en tot nu toe met goed resultaat, maar elke keer als ik iets oplos komt er wel weer iets anders naar boven. Maar ik ga door tot ik het gevoel heb dat ik er echt klaar mee ben.
Alle reacties Link kopieren
Met welke schema's ben jij aan de slag gegaan?

Ik heb schema therapie gedaan in groepsvorm, het was een verkort traject van 8 bijeenkomsten waar ik enorm veel aan heb gehad maar waar ik nog wel verder mee zou willen. Echter ben ik inmiddels zwanger en heb ik bewust er voor gekozen er nu niet ver mee te gaan, zodra de baby er is en er weer wat meer rust is pak ik het weer op.

Zelf heb ik vooral gewerkt aan mijn schema dat ik de lat veeeeeel te hoog leg, zowel voor mijzelf als voor anderen. Dat heeft mij ook veel gebracht maar op een gegeven moment ben ik tegen de lamp aan gelopen en moest ik hier concessies gaan doen. Ik herken het nu eerder, kan soms wat egoïstischer zijn en beter voor mezelf zorgen. O.a. in de familieopstelling heb ik geleerd dat ik teveel bagatelliseer en veel gevoelens weg stop waardoor ik sowieso wat vlak lijk in mijn emoties. Vooral dat laatste wil ik straks verder gaan oppakken maar vind ik ook wel eng om te gaan doen.
Het schema waar ik de meeste winst mee heb geboekt tot nu toe is verstrengeling. Ik was heel erg verstrengeld met mijn ouders en zus. Ondanks dat ik al 7 jaar op mezelf woon sprak ik nog steeds over mijn ouders als "mijn gezin", terwijl ik nu toch echt alweer 5 jaar een gezin ben met mijn man en kind.

Andere schema's die ik nog wil aanpakken zijn:
- Sociaal isolement
- Sociale ongewenstheid
- Zelfopoffering
- Mislukking

Werkten ze bij jouw schematherapie ook met modi? Bij mij wel, ik vind dat vaak nog wel meer verhelderend dat de schema's zelf.
Ik heb schizofrenie en een angststoornis maar heb nooit schematherapie geprobeerd
Weet ook niet of ze dat.bij de ggz hier aanbieden
Ben wel geinteresseerd vooral omdat alle andere therapiee n niks doen
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was het schema "Meedogenloze normen/ overmatig kritisch" het grootste thema, als tweede zelfopoffering waarin ik ook nog wel wat verbeterslagen kan maken.

Ze werkten bij ons met modi, wat ik alleen wel eens lastig vond is dat je soms zoveel informatie/inzichten kreeg tijdens een bijeenkomst dat ik de draad een beetje kwijt was. Ik denk dat ik er meer uit zou kunnen halen als ik de modi nog beter zou begrijpen, daar heb ik nu te weinig tijd voor gehad.

Jij schrijft dat je al een half jaar in groepstherapie zit, is het dan de hele tijd dezelfde groep? En hoe vaak kom je samen?
vivajaline schreef:
31-10-2018 10:10
Ik heb schizofrenie en een angststoornis maar heb nooit schematherapie geprobeerd
Weet ook niet of ze dat.bij de ggz hier aanbieden
Ben wel geinteresseerd vooral omdat alle andere therapiee n niks doen

Ik weet eigenlijk niet of het ook als behandelmethode word toegepast bij schizofrenie en angststoornissen. Wel bij persoonlijkheidsstoornissen en depressies, in elk geval. Misschien eens navragen bij een behandelaar?
Envelop schreef:
31-10-2018 10:12
Bij mij was het schema "Meedogenloze normen/ overmatig kritisch" het grootste thema, als tweede zelfopoffering waarin ik ook nog wel wat verbeterslagen kan maken.

Ze werkten bij ons met modi, wat ik alleen wel eens lastig vond is dat je soms zoveel informatie/inzichten kreeg tijdens een bijeenkomst dat ik de draad een beetje kwijt was. Ik denk dat ik er meer uit zou kunnen halen als ik de modi nog beter zou begrijpen, daar heb ik nu te weinig tijd voor gehad.

Jij schrijft dat je al een half jaar in groepstherapie zit, is het dan de hele tijd dezelfde groep? En hoe vaak kom je samen?
Hier is het 20 weken dezelfe groep, na die 20 weken zijn er wat mensen gestopt (beter geworden, of toch erachter gekomen dat een andere behandelmethode beter zou zijn). Daarna is de groep weer aangevuld met nieuwe mensen tot het oorspronkelijke aantal (9).

Het is inderdaad wel veel, al die schema's en modi. Maar wat het eigenlijk is, althans hoe ik het begrijp: er wordt een schema getriggerd, door een gebeurtenis. Vervolgens reageer je daarop vanuit een bepaalde modi. Bijvoorbeeld: ik voel me afgewezen vanuit modus: sociale ongewenstheid en reageer daarop door mijn gevoelens te verdoven, en dit is dan modus zelfsusser.
Depressie weet ik niet.of ik dat heb
Wel een depressieve stemming en op de 4 dkl ofzoiets scoorde ik maximaal op depressie
En in 2012 noemden ze het wel depressie nav po maar nu wordt het nooit meer genoemd

Ik houd het iig in mn achterhoofd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb anderhalf jaar in een groep schematherapie gevolgd 3 dagen per week in dagbehandeling.
Dat is inmiddels alweer ruim 4 jaar geleden afgerond.

Ik had voornamelijk last van een straffende en veeleisende ouder en sussen, ook de afstandelijke beschermer was hoog bij mij.

Zelfs nu het alweer 4 jaar afgerond is heb ik nog veel aan in mijn leven. Vooral de straffende ouder komt nog veel langs maar ik herken het nu en kan het hierdoor meer loslaten en alsnog in de gezonde volwassene schieten.

Trouwens per instelling houden ze weer net andere termen wat schema's en modi's betreft aangehouden maar over het algemeen zijn de grote lijnen wel gelijk.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
31-10-2018 10:25
Ik heb anderhalf jaar in een groep schematherapie gevolgd 3 dagen per week in dagbehandeling.
Dat is inmiddels alweer ruim 4 jaar geleden afgerond.

Ik had voornamelijk last van een straffende en veeleisende ouder en sussen, ook de afstandelijke beschermer was hoog bij mij.

Zelfs nu het alweer 4 jaar afgerond is heb ik nog veel aan in mijn leven. Vooral de straffende ouder komt nog veel langs maar ik herken het nu en kan het hierdoor meer loslaten en alsnog in de gezonde volwassene schieten.

Trouwens per instelling houden ze weer net andere termen wat schema's en modi's betreft aangehouden maar over het algemeen zijn de grote lijnen wel gelijk.
Fijn om te lezen dat jij er na afloop nog steeds zoveel aan hebt. Ik heb al eerder therapie gevolgd, o.a cognitieve gedragstherapie, maar merkte dan toch dat ik het na afloop lastig vond om dingen vast te houden. Bijvoorbeeld zo'n gedachtenschema invullen (geberutenis, gedachte, gevoel, gedrag), dat deed ik dan wel, maar vervolgens kwam ik er niet echt verder mee.

Nu heb ik ook zo'n vragenlijst die ik wel eens invul, maar het is veel uitgebreider, je kijkt waar het vandaan komt, welke modi getriggerd worden en probeert daarna te bedenken hoe je als "gezonde volwassene" zou reageren. Vaak helpt dat mij dan al om er toch weer anders naar te gaan kijken.
Ik krijg individueel schematherapie. Ik ben nu 12 maanden bezig. Ik heb vooral inzichten gekregen in mijn modi.
(model.)
Bij mij speelt vooral straffende ouder modus, onthechte beschermer, zelfsussen en boze kind modus.
Bij mij kan dat ook snel wisselen.
Van de week op het werk merkte ik het best wel snel, na de situatie.
Mijn collega kreeg een netwerk uitnodiging, ik niet. Ik voelde mij buitgensloten en afgewezen. Vervolgens werd ik boos /
geïnitieerd op mijn collega van binnen ( jaloezie) Ik klapte dicht en heb geen woord meer tegen haar gezegd. Vervolgens word ik boos op mijzelf. Dat ik mislukt ben en dat het logisch is dat ik niet word gevraagd etc. Hierdoor voel ik mij snel somber en alleen en heb ik de neiging om mezelf te sussen.
Haha om het zo op te schrijven, vind ik nog wel lastiger dan ik dacht. Voor mij klinkt dit nu heel logisch, maar ik weet niet of ik het nu duidelijk omschrijf.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog niet alles gelezen, maar snorriemorrie schreef jij hier eerst mee onder een andere nick? Die opmerking over gezin komt me bekend voor. (Als dat zo is, leuk dat je terug bent, ik vroeg me laatst nog af hoe het met je zou zijn :) )
chocolol schreef:
31-10-2018 12:19
Ik heb nog niet alles gelezen, maar snorriemorrie schreef jij hier eerst mee onder een andere nick? Die opmerking over gezin komt me bekend voor. (Als dat zo is, leuk dat je terug bent, ik vroeg me laatst nog af hoe het met je zou zijn :) )

Ja, klopt. Vanwege wat heel erg persoonlijke onderwerpen waar ik destijds advies bij het gevraagd, heb ik me laten anonimiseren. Inmiddels is er wel een hoop verandert, zeker op het gebied van dat topic waarin die opmerking over mijn rare denkwijze over gezin ter sprake kwam.
Ik heb individuele schematherapie sinds mei. Mijn vriendin had dat al en heeft bijna zelfde diagnose en achtergrond als ik.

Mijn wachttijd was 5 maanden, veels tr lang. Dus ik ben zelf boeken over schematherapie gaan lezen en heb dit zelf al toegepast voor ik daadwerkelijk werd behandeld. Dat heeft me een goede voorsprong gegeven voor de behandeling.

Aan mijn diagnose ligt een trauma ten grondslag en die is enorm verweven met mijn kwetsbare kind en veeleisende+straffende ouder. Behandelplan was eerst EMDR om dat mss al veel van de modi kan helpen. Helaas was ik op dat moment niet klaar voor. Nu wel, ik heb ook buiten therapie een cursus over zelfbeeld gedaan. Dat heeft mijn oerkracht enorm aangewakkerd om niet meer te overleven en mijn angsten onder ogen te komen.

Mede door mijn eigen vechtlust en inzet, heb ik enorme stappen behaald buiten therapie. Ik ben daar enorm trots op, iets wat ik vroeger echt niet dacht of durfde te zeggen over mezelf.
anoniem_248825 wijzigde dit bericht op 31-10-2018 16:05
Reden: Aanvulling
10.35% gewijzigd
Dat is echt ontzettend knap, vivalamor.

Welke boeken heb je gelezen over schema-therapie? Ik heb er zelf 3 gelezen:

- Omarm je emoties: dit boek heb ik gelezen voordat ik in therapie ging, wil ik snel nog een keer gaan lezen, want ik merk echt dat ik andere dingen uit boeken haal nu ik wat verder ben
- Leven in je leven - echt een heel verhelderend boek met handige stappenplannen
- Patronen doorbreken, vond ik erg saai vergeleken met leven in je leven, kon ik weinig mee.
Ik vond patronen doorbreken ook saai en oppervlakkig.
Die andere 2 heb ik niet gelezen.
Klinkt als een goede tip; leven in je leven.
Ja, dat boek is ook geschreven door de grondlegger van de schema-therapie. Helaas staan niet alle schema's erin, vroeger waren het er minder, sommige zijn tegenwoordig uitgesplitst. Maar ik vond het desondanks wel heel erg leerzaam, vooral de stappenplannen die je kunt volgen bij verschillende schema's.
snorriemorrie schreef:
31-10-2018 16:50
Dat is echt ontzettend knap, vivalamor.

Welke boeken heb je gelezen over schema-therapie? Ik heb er zelf 3 gelezen:

- Omarm je emoties: dit boek heb ik gelezen voordat ik in therapie ging, wil ik snel nog een keer gaan lezen, want ik merk echt dat ik andere dingen uit boeken haal nu ik wat verder ben
- Leven in je leven - echt een heel verhelderend boek met handige stappenplannen
- Patronen doorbreken, vond ik erg saai vergeleken met leven in je leven, kon ik weinig mee.
Dank je!

Ik heb juist 2x Patronen doorbreken gelezen en de werkbladen pas bij de 2e keer ingevuld. Daar kon ik zelf enorm mee uit de voeten komen.

Goede tips van die andere boeken. Mss dat ik die lees als ik verder ben. Ik wil alles stap voor stap. Eerst EMDR, daarna een positiviteitscursus, en dan mss dat. Is beste geval heb ik het niet meer nodig na mijn therapie. Laten we daar vanuit gaan :)
Alle reacties Link kopieren
Vivalamor, welke cursus was dat precies? Mag evt in prive bericht.
Knap dat je zover bent gekomen.
Ik heb via just be you “van jezelf houden” gedaan. Duurt 21 dagen en ik ben nu op dag 19.

Ik kampte met een laag zelfbeeld en ik hield eigenlijk helemaal niet van mezelf. Voor ik begon was ik al wel bezig met zelfliefde affirmaties en meditatie, dus ik was eerst sceptisch voor ik begon.

Wat mij over de streep trok was dat je geld terug kon krijgen als je het niks vond. Ik dacht nou ja, ik kijk wel wat ik er van vind. Ik ben positief verrast!

Nu ga ik na afloop 365 dagen positief kopen. Zodat ik ook aan mijn pessimistische schema werk.
Alle reacties Link kopieren
Vivalamor schreef:
31-10-2018 16:02
Ik heb individuele schematherapie sinds mei. Mijn vriendin had dat al en heeft bijna zelfde diagnose en achtergrond als ik.


Aan mijn diagnose ligt een trauma ten grondslag en die is enorm verweven met mijn kwetsbare kind en veeleisende+straffende ouder. Behandelplan was eerst EMDR om dat mss al veel van de modi kan helpen. Helaas was ik op dat moment niet klaar voor. Nu wel, ik heb ook buiten therapie een cursus over zelfbeeld gedaan. Dat heeft mijn oerkracht enorm aangewakkerd om niet meer te overleven en mijn angsten onder ogen te komen.
Herkenbaar. Ik liep vast bij de schematherapie. Toen is de diagnose PTSS gesteld en kreeg ik naast de schematherapie ook EMDR en dat heeft me dusdanig goed geholpen dat ik ook weer verder kwam bij de schematherapie.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag meeschrijven. Schematherapie was bij ons opgeknipt in 2 stukken, ik heb eerst 2 maanden in 2016 gevolgd, daarna 4 maanden in 2017. Eigenlijk heb ik het meeste gehad aan het tweede deel.

Ik herken mezelf in veel modi. De veeleisende en straffende ouder. De boze beschermer. Gelukkig nog maar weinig last van de woedende beschermer. De zelfsusser. En een kwetsbaar kind dat vaak bang of verdrietig is.

Sinds begin dit jaar gaat het behoorlijk slecht tussen mijn man en mij. Twee maand geleden ben ik met EMDR gestart. Maar door de combi zo instabiel, dat EMDR nu weer stopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet "Leef je leven" ook maar aanschaffen. Lijkt me een goed boek om de kennis weer eens op te frissen
IBIopviva schreef:
31-10-2018 17:43
Herkenbaar. Ik liep vast bij de schematherapie. Toen is de diagnose PTSS gesteld en kreeg ik naast de schematherapie ook EMDR en dat heeft me dusdanig goed geholpen dat ik ook weer verder kwam bij de schematherapie.
Fijn om te horen dat het goed heeft uitgepakt bij jou! Dat geeft hoop!
Wat ik me wel afraag: konden jullie al direct bij allerlei gevoelens en gebeurtenissen tijdens de therapie?

Ik merk dat er nu nog steeds herinneringen boven kunnen komen waar ik eigenlijk niet bewust van was dat ik ze had. In het begin herinnerde ik me heel weinig, nu komt er steeds meer naar boven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven