Paniek door de herbelevingen - deel VII

01-11-2018 10:33 1908 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Nu 2 jaren later open ik met veel positieve, dankbare gevoelens deel 7.

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!

Onderstaand gedicht van Rumi (gedeeld dankzij EV) verwoordt dit welkom zijn prachtig:

Kom tot mij
Kom weerom
Wie je ook bent
Deze poort leidt niet naar schuld of schaamte
Zelf al deed je duizenden geloften
En verbrak ze alle
Duizend keer
Deze poort is voor ieder open
Kom gewoon weer
Kom zoals je bent


We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al mee schrijft of meegeschreven heeft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor wederom een nieuw topic, waar we elkaar kunnen ontmoeten.
Bedankt voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is.

Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
Verdwalen in je hoofd Een verdedigingsstrategie van je hersenen waarbij je zaken anders waarneemt dan ze in werkelijkheid zijn.
Domino-effect 1. Dat moment waarop iets je nét teveel wordt en je hele kaartenhuis van zelfzorg, nieuwe inzichten, en nieuw gedrag instort zodat het voelt alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Zie ook 'dansen'.
2. Een woord/ervaring/gedachte/gevoel/persoon triggert jou, waarna een negatieve gedachte volgt. Deze wordt vervolgens weer gevolgd door nog een negatieve gedachte. En nog een. Dit gaat door tot je je helemaal overspoeld en wanhopig voelt, waardoor je niet in staat bent nog te relativeren.
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.
Al die topics lezen mag, maar is beslist niet verplicht, Kom maar gewoon binnenvallen wanneer je daar aan toe bent :)

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179

Link naar deel 5:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... ges/376579

Link naar deel 6:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... p=29194425
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
@ ST: :hug:

@ Sofie: ja, het is waar wat je zegt dat het ook van eerdere stress kan zijn. Daarnaast speelt er nog steeds vanalles op het werk (voortdurend dingen die veranderen en onzekerheid) en kan het daar ook van zijn.

Gisteravond heb ik een of andere spier verrekt en ik heb nu heel erg veel pijn. Kwam bijna m'n bed niet uit. Bukken is moeilijk en daarmee dus zo ongeveer alle handelingen, bijvoorbeeld veters strikken. Ik heb denk ik een verkeerde beweging gemaakt, want anders zou ik het ook niet weten.

Het sollicitatiegesprek is eind van de middag. Door die pijn heb ik geen tijd om me daar erg druk over te maken gelukkig. ;-)
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
Succes straks, Diva.

Sofie, weer eens een hele duidelijke uitleg van jou.
Hier ook heel erg gemengde gevoelens over een paar personen, en wat je zegt herken ik, maar alleen pas nu ik het hier lees. Zelf kom ik niet op die gedachten: luisteren naar alle delen EV die daar iets van vinden - en vooral: dat ALLES er mag zijn. Een hele opgave. Alles bij elkaar is het een warboek en ben ik in paniek. Vriend steunt mij maar ik kan hem maar zo gedeeltelijk toelaten..

Btw: ik heb nu een afspraak met de POH op 10 september. Duurt nog een tijdje dus..
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Ik duim voor je, Diva!
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 09-09-2019 20:22
97.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het duimen :bigkiss:

Het ging wel goed. Vooraf zenuwachtig natuurlijk, omdat ik altijd opzie tegen onbekende dingen, zoals me daar melden en voorstellen.
De baan lijkt mij heel leuk, maar het is echt heel slecht betaald. Zeg maar minimumloon in die branche. Met WW heb ik meer, maar dan zit ik dus thuis (wat ik vreselijk vind). Man was niet zo enthousiast. Maar zelf denk ik: werken (en werkervaring opdoen) is altijd beter dan thuis zitten en ik kan het altijd als 'tussendoortje' zien.

Eerst maar eens afwachten of ze mij überhaupt wel willen natuurlijk! :$

Voor de voorraad: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
:hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
Alle reacties Link kopieren
:hug:

Ik heb echt mega zin in pizza. Zonder korstjes/calorieën/andere zaken is mogelijk. Wie wil er een puntje?
Alle reacties Link kopieren
Lekker Smallthings :) ik schuif aan!

En meteen even een lieve groet voor jullie allemaal :hug:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
@ ST: ik! Pizza is altijd lekker ;)

@ Dankje Knuffel! Ik groet je terug :)

Ik ben afgewezen, maar na een paar dagen nadenken, had ik zelf ook besloten het niet te gaan doen. Nu maar weer verder zoeken en hopen dat ik ergens een keer een kans krijg.

Knuffels voor iedereen die wil :hug: :hug: :hug: :redrose: :redrose: :daisy: :daisy:
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 09-09-2019 20:22
99.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@ ST: ik hoop dat je thuis een beetje afleiding kan vinden. :hug:

3 weken is behoorlijk lang als je echt hulp nodig hebt. Zou je niet zolang bij de Poh'er terecht kunnen?

Nee, die baan was het inderdaad niet voor mij. De eerste maand verplicht solliciteren is voorbij. Ik zit stiekem ook in de richting van freelance te denken, zodat ik het werk kan doen wat ik eigenlijk wil doen. Maar ik moet eerst helemaal gaan uitzoeken hoe dat werkt.

Vooralsnog heel veel stress door het werk. Collega is voor langere tijd ziek en alles is een chaos. Alles komt op mij terecht (of gebeurt niet met als gevolg klagende leerlingen bij mij). Gisteren met lg gebeld over dat het teveel is, maar zij legt het weer terug bij mij. Gistermiddag 2 uur extra gewerkt, vandaag op m'n vrije dag nog een uur op het werk geweest voor een gesprek met haar. Volgens mij is nu wel duidelijk voor haar hoe ik erin sta. Uiteindelijk moet of ga ik daar toch weg, dus ik kan alles zeggen. Ik heb het er echt helemaal mee gehad. :furious:

Nu proberen te ontstressen maar dat probeer ik dus al de hele dag. Merk ook dat ik stress heb. :@@:

Ik zou zo graag de boel de boel willen laten en alles dan dus in het honderd laten lopen. Maar aan de andere kant wil ik ook netjes met mensen blijven omgaan. Maar zolang ik alles maar blijf oppakken, wordt het voor de organisatie nooit duidelijk dat het echt niet meer loopt EN ga ik er uiteindelijk aan onderdoor.

Knuffel voor iedereen :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
@Diva: wat dacht je van oefenen de boel op een vriendelijke manier in de soep te laten lopen? Dat kan een heel leerzame ervaring zijn, en niet alleen voor jou.

@ST: Je schrijft dat je met de formele vervanger niets kunt, omdat je haar niet kent. Ik weet niet wat het is dat je nodig hebt, maar misschien zijn er helpende dingen die je wel bij haar kunt halen. Je kent haar niet, wie weet is het mogelijk dat ze geen monster is. En wellicht kan ze geweldig goed kopjes winterthee zetten voor mensen die wat warmte nodig hebben. Of punten slijpen van kleurpotloden die je kunt gebruiken voor een tekening. Of een bosje bloemen voor je plukken. Of...
Drie weken worden anders wel drie heel lange weken.
:hug:

@Hanke: september is in volle gang, hoe is het met je?

@Knuff en Tobbie: hebben jullie nog iets meegemaakt?

@Selune: hoe zijn de moeilijke augustus-dagen voorbij gegaan?

@Snow: onthoud je dat het fijn is hier te komen? :hug:
Alle reacties Link kopieren
Sofie1979 schreef:
09-09-2019 12:33
@Diva: wat dacht je van oefenen de boel op een vriendelijke manier in de soep te laten lopen? Dat kan een heel leerzame ervaring zijn, en niet alleen voor jou.

Als ik wist hoe ik het op een 'vriendelijke' manier kan doen, zou ik dat doen. Gelukkig is de vervanging voor collega vanaf deze week wel goed geregeld, dus dat is al een zorg minder.

Vandaag van 2 collega's gehoord dat ze weg moeten en 1 gaat vrijwillig. Als zieke collega terug is, moet ik ook weg...dus de vraag is sowieso hoeveel tijd en moeite ik nog overal in wil gaan stoppen. Vandaag maar alvast een beetje geanticipeerd op het overdragen van mijn klas.

Vorige week heb ik heel veel stress hierom gehad. Ook 2 dagen enorme spierpijn gehad, alsof ik een bootcamp had gedaan.
Gelukkig is het nu weer over, maar ik merk dat m'n stressniveau hoog is en dat ik het niet goed omlaag krijg. Man heeft ook nog eens stress en lichamelijke klachten daarvan, terwijl hij normaal gesproken heel stressbestendig is. Positiviteit moet bij ons weer de overhand gaan krijgen.

Nu naar voorlichting voor een cursus. Daar heen gaan is ook nogal omslachtig, maar ik wil het graag, dus ik ga een poging wagen.

Knuffels voor iedereen :hug: :hug: :hug: :hug:
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
ST, balen dat je hulpverlener nu vakantie heeft, maar... de eerste week is al voorbij. Het is nu aftellen, en toepassen wat je al geleerd hebt in therapie. En blijven dansen als dat nodig is.

Diva, hard gezegd: als ze jou niet willen houden, zijn hun problemen de jouwe ook niet. Ik zou gewoon doen wat je minimaal moet doen tot je collega terug is terwijl je je (mentale en fysieke) energie besteedt aan bedenken wat je waar wil gaan doen na deze plek. En hopelijk een leuke cursusvoorlichting hebben vanavond.

Sofie, hoe gaat het nu met jou?

Ik denk veel aan jullie allemaal, maar deze maanden extra aan Hanke en Selune, omdat dit een moeilijke periode is. En aan Snow, omdat het voor jou ook zo zwaar is nu.

[...]
tobbert wijzigde dit bericht op 10-09-2019 20:55
45.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 18-09-2019 23:19
99.83% gewijzigd
@Tobbie: ik kan volledig volgen wat je schrijft. Zoals ST zegt: je zou dit kunnen delen met je therapeut. Het is niet iets totaal onbekends binnen de psychologie en ook niet iets wat je in de hoek van 'totaal-gestoorden' duwt. Dat je het lastig vindt er woorden aan te geven, is ook niet zo vreemd. En je hebt het in het geschreven stukje aardig weten te vangen.

Vanachter een filter naar de wereld kijken, is iets wat de angstige, bange delen van mij nog af en toe nodig hebben. Aanvankelijk durfden ze niet eens te kijken, dus dat is een hele winst. Nu hebben ze daarna vaak nog een 'veilige-wereld-in-mijn-hoofd-moment' nodig. Gelukkig wel in overleg, dus dan heet dat, in normale woorden: wegdromen met toestemming. Veilig fantaseren.
Bij mij heeft de psych dit proces: integreren genoemd: ik ben meer en meer als een geheel de wereld aan het bekijken en ervaren. Omdat dit nog spannend is, confronterend, nieuw en soms ronduit bedreigend en eng, moet ik dit heel zorgvuldig doen. Met veel aandacht, geruststelling, opmerkzaamheid en geduld. Niet er bruut doorheen duwen, maar wel mezelf aan de hand nemen de wereld te ontdekken.

Misschien heb je er iets aan.

:hug:
Alle reacties Link kopieren
ST en Sofie, bedankt voor jullie reacties; ik voel me er iets minder raar door. Ik heb het stukje gekopieerd en misschien laat ik het volgende keer wel zien. Bedankt voor de aanmoediging en herkenning!
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik voor het eerst een les yoga gedaan en het was zo fijn! Ik was na afloop helemaal ontspannen. Ik heb nu een proefabonnement.

Deze week gaat het wel goed. Ik probeer Tobbies raad op te volgen en op het werk alleen het minimale te
doen. Verder inderdaad na denken wat ik hierna wil gaan doen en waar.
Tot nu alleen afwijzingen gehad.

Knuffel voor iedereen :hug: :hug: :hug:
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Lieve Snow, op 1 of andere manier kan ik je niet pb'en. Dacht dat ik dat al eens gedaan had, maar bericht is nergens meer in mijn post uit of verzonden berichten te vinden. Daarom net nog een keer geprobeerd, maar na versturen alweer helemaal verdwenen. Snap er niets van.

Daarom toch maar even hier en dan noodgedwongen maar wat cryptischer. Bedankt voor je berichten. Duizend maal sorry voor de opmerking die ik in dit topic ooit maakte, waar je op reageerde. Situatie van vrouwen in mijn omgeving had te maken met ernstig zieken. Wist niet van jouw situatie.

Hoe gaat het met je? Kan me goed voorstellen dat de emotionele draaikolk mogelijk nog niet is uitgeraasd. Wat een boel vragen en twijfels zullen er op je afgekomen zijn. :cry: :hug:
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Tobbie, ook ik herkende zeker wel wat in je beschrijving en vind de reacties van Small en Sofie heel verhelderend.

Diva, wat een positief bericht. Wel vervelend dat je alleen afwijzingen hebt gehad. Hopelijk heeft dat niet te veel impact op je zelfvertrouwen, vind het zelf eerlijk gezegd meestal behoorlijk lastig om mee te dealen.

:hug: voor iedereen en nog wat voor de voorraad :hug: :hug: :hug:
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
:hug: voor iedereen!
selune wijzigde dit bericht op 19-09-2019 19:39
92.25% gewijzigd
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Hoi lieverds,

Ik zit midden in het beruchte weekend en het is loodzwaar maar ik sta er niet alleen voor.

Heb logee gehad om me door de naarste nacht heen te loodsen. De zonodig medicatie is geslikt. Mensen om me heen zijn in beeld; voor een blokje om, om bij aan te schuiven voor een avondmaaltijd of me via de telefoon door een beslismoment (medicatie of andere zaken) heen te loodsen. Ik verberg maar niet wat er niet goed gaat en dat is dit weekend zelfs de toiletgang.

De flinter caroussel draait en draait hard.

De huisarts bezoeken - wat voorwaarde was van peut om zorgvuldig op vakantie te kunnen- was geen pretje. Ik voelde als me een raar insect dat, hoewel tentoongesteld bij een practicum entemologie, met vreemde schrik werd bejegend. Het is toch maar vreemd wat ik heb. Ben niet gek aldus HA, maar wel heel apart, de enige in haar praktijk. "Waar jij van weet", was mijn repliek. :whip:

Peut heeft HA naderhand gebeld en dossier aantekening voor dit weekend is aangepast. Dat is fijn, maar verder moet ik de komende tijd niet teveel verwachten aldus peut. Ze heeft 't niet in de vingers, het omgaan met de flinters en die meekijk psych -met wie nog een afspraak voor ons drieën gemaakt moet worden- moest ik ook niet teveel van verwachten. Dat was flink incasseren zo de laatste sessie voor ze een maand op vakantie ging :-[

Ik ben moe. Bekaf. En tegelijk gaat veel goed. Was het met logee gezellig, ben ik naar een feel good movie geweest, is mijn derde arm (zoals een lieve vriendin mijn geflinter noemt) gewoon ook Hanke...ik hoef het niet alleen te doen
Alle reacties Link kopieren
:hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
Ik heb veel reacties gehad op mijn pb en ik was van plan iedereen terug te schrijven, maar ik ben daar nog niet aan toe gekomen. Ik doe bijna niks de hele dag, maar ik ben heel moe. Constant denken en zo. Daarnaast nog dingen regelen, ook voor een nieuwe toekomst nu in mijn eentje. Ik kom nauwelijks aan uitrusten of ontspannen toe. Ik zou willen dat ik een maand kon slapen of zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven